Connect with us

Варна

АМ Черно море – хронологията на една неосъществена магистрала

Публикувано преди

на

Автомагистрала „Черно море“ е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа и е естествено продължение на автомагистрала „Тракия“, свързвайки главните източни центрове на стопанско развитие по Черноморието –  Варна и Бургас. Трасето е част от пътната инфраструктура на трансевропейски транспортен коридор VIII, който свързва региона на Черно море с Адриатика и има потенциал за осъществяване на комбинирани превози. Автомагистралата е част от бъдещ автомагистрален пръстен около Черно море и ще спомогне за разширяване на трансграничното и регионалното сътрудничество в Черноморската зона и за по-пълната реализация на икономическия и потенциал, като същевременно облекчи транзитния крайбрежен товарен трафик и намали неблагоприятното влияние върху околната среда.

Трасето от Варна до Бургас, в момента се обслужва от път I-9, който е изключително претоварен и преминава през редица населени места – с. Приселци, с. Старо оряхово, гр. Бяла, гр. Обзор и редица други малки села. Новият път ще осигури по-високо ниво на обслужване, намаляване на времето за пътуване по крайбрежието на Черно море и подобряване на пътните връзки между Черно и Адриатическо море, като в допълнение на това ще подпомогне промишлените и търговски връзки между България, Албания и Македония. Подобренията на Коридор VIII ще осигуряват по-добра интеграция между Югоизточна Европа и Североизточна и Южноцентрална Италия.

Необходима ли е АМ Черно море?

Изграждането на автомагистрала „Черно море“ ще окаже влияние върху икономическото развитие на страната и на двата крайбрежни района – Североизточен и Югоизточен, като ще допринесе за:

  • създаване на по-добри условия за развитие на туризма в крайбрежните зони посредством подобряване на транспортната достъпност и насочване на транзитния и товарен трафик по автомагистралата, като се намаляват екологичните рискове в крайбрежната зона;
  • подобряване на транспортното обслужване на областите и общините в източната част на страната посредством намаляване на времето за пътуване между Северна и Южна България;
  • пренасочването на тежкотоварния трафик към автомагистралата ще създаде по-добри условия за подобряване безопасността на движение и ще оптимизира разходите за поддръжка на пътната мрежа;
  • осигуряване на по-добро транспортно обслужване на регионалната и местна икономика, т.е. по-добър (бърз и безопасен) достъп до пазарите на стоки и суровини, което ще повиши конкурентоспособността на регионалните продукти, чрез модернизация и развитие на транспортната ос „Варна – Бургас“;
  • ще стимулира развитието на нови икономически дейности в някои от по- малките градски центрове, разположени около крайбрежието, което ще допринесе за развитие на полицентричния модел на мрежата от населени места.

Хронология на дейностите по АМ Черно море досега

Проектирането на автомагистрала „Черно море“ започва през 70-те години на миналия век, когато са разработени варианти на трасета с дължина около 100 км във фаза „Предварителни проучвания“. Тази разработка е разгледана от експертен технико-икономически съвет при тогавашното Главно управление на пътищата, но конкретно решение не е взето.

През 80-те години на миналия век във фаза „Предварителни проучвания“ е разработено трасе за връзка между автомагистрала „Хемус“ и автомагистрала „Черно море“ с елементи за проектна скорост 80 км/ч.

През 2002 г. са изготвени следващи предпроектни проучвания. Проучванията разглеждат няколко трасета, като е избран и предпочитан „зелен“ вариант от общо шест идентифицирани. Подготвена е обобщена количествена сметка, която обобщава количествата на материалите и очакваните единични цени на всеки от разглежданите шест варианта. През юли 2003 г. са изготвени технически чертежи за шестте варианта, отговарящи на вариантите за трасе, посочени в предпроектните проучвания.

През месец юли 2008 г. са изготвени доклади по ОВОС и оценка за съвместимост за проекта.

През 2011 г. е изготвен анализ „разходи-ползи“ и прогноза за трафика от фирма Faber Maunsell (AECOM), основан на предпроектното проучване от 2002-2003 г. Проектът е оценен с помощта на мултимодален транспортен модел, първоначално разработен за целите на Генералния транспортен план за България. Резултатите от анализа показват, че проектът е обоснован от икономическа гледна точка.

От 2011 година на практика вече има готовност за начало на строителство на магистралата, но това не се случва въпреки, че това може да стане в европейски средства. Периодът от 2011 до 2020 година по времето на трите правителства на Борисов се характеризира с много обещания и никакви дейности. Преди изборите през 2020 години кметовете на Варна и Бургас – иван Портних и Димитър Николов дадоха прескоференция и обявиха, че магистрала „Черно море“ ще „има скоро“. Четири години по-късно нищо не се е случило.

Преди седмица кметовете на Варна и Бургас Благомир Коцев и Димитър Николов дадоха пресконференция по темата, като обявиха строителството на магистралата като приоритет. Засега обаче за строителството на така необхoдимата магистрала няма нищо освен добри намерения.

 

инж. Пламен Дочев, AutoZona.bg

инж. Пламен Дочев е експерт в сферата на петролната индустрия и икономиката. Завършил е Технически университет в град Варна. Работи в петролна компания и има богат опит в изготвянето на професионални анализи по национални и международни енергийни въпроси.

Продължи с четенето

Варна

Преживяла наводнението в „Аспарухово“: Природата – срещу нея не можем да се борим

Published

on

Днес се навършват десет години от наводнението във варненския квартал „Аспарухово“.

Само за броени минути, преди 10 години на днешния ден, част от квартала потъна под вода, припомня БНР. Огромни приливни вълни от две дерета заляха и потопиха къщи и улици и предизвикаха бедствие с чудовищен размер.

При трагедията живота си загубиха 13 души, десетки бяха ранени, обявено беше бедствено положение.

Паметта на загиналите в наводнението бе почетена днес пред паметника на доброволеца в район Аспарухово.

83-годишната Маргарита Дойнова си спомня с ужас събитията на 19 юни 2014 г. Тогава е на концерт в Художествената галерия, когато водещият – отишлият си през 2022 г. Кирил Аспарухов, казва на присъстващите да не бързат да си тръгват, защото „навън е потоп“. След няколко часа близки помагат на Дойнова да се прибере. „Живея на осмия етаж, нямаше щети – наводнени бяха само мазите. Но страхът остава за цял един живот“, коментира Маргарита Дойнова.

Тя е една от хората, които приемат в дома си доброволци, включили се в акцията след наводнението. „Без да се замисля, казах, че мога да приема хора в две стаи“, спомня си Дойнова. Приема в дома си 2 момчета и едно момиче – от Перник и от София, и се грижи за тях като за свои деца. Настанява ги, а тогава все още в дома ѝ няма вода, няма и ток. „Тръгнаха и донесоха едни дамаджани с вода… Не можех да им приготвя нищо за ядене, беше трудно“, припомня си Маргарита Дойнова. Всяка година младите хора изпращат картички или поздравяват по празници жената – с благодарност за гостоприемството. „Когато ги изпратих да се прибират вече по родните си места, затворих вратата и започнах да се чудя откъде да започвам работата, която ме чака. Вече беше дошла водата… А те се върнаха с ликьор и бонбони… Това беше много емоционален момент, много хора ми се чудеха, когато приех да приютя тези деца“, с усмивка си спомня Маргарита Дойнова.

Продължи с четенето

Варна

Откриват изложбата „Пасажери между две морета“ на художници от Варна и Дордрехт

Published

on

Съвместната изложба на художници от Нидерландия и България „Пасажери между две морета“ ще бъде открита днес – 19 юни от 18:00 часа в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ във Варна. Организатор на събитието е Община Варна и Фондацията за побратимяване „Дордрехт – Варна“. Нидерландският град е побратимен на морската столица от 2001 година.

По време на изложбата ще бъдат представени произведения на 13 автори от двете страни. Включени са творби в различни направления на визуалните изкуства – от живопис и скулптура до видео арт и инсталация.

Варненските имена в проекта са уважаваните художници Ангел Атанасов, Велина Гребенска, Владимир Иванов, Илия Янков, Милко Божков, Стефка Георгиева и Цветан Кръстев.

Холандската страна ще бъде представена от Аника Хокстенбак, Бабс ван Хюйтен, Герхард Лентинк, Ян Стров, Нико Парлевлийт и Сами Шекел.

Съпътстващо изложбата събитие ще бъде лекцията, която Герхард Лентинк ще изнесе на 21 юни, петък, от 10:00 ч., в галерия „Графит“. Тя ще бъде посветена на Музея на Дордрехт – един от най-старите в Нидерландия.

Изложбата може да бъде видяна до 10 юли 2024 г.

Продължи с четенето

Варна

Община Варна обявява конкурс за директор на дирекция „Екология и опазване на околната среда“

Published

on

Община Варна обявява конкурс за директор на дирекция „Екология и опазване на околната среда“. Минималните изисквания към кандидатите за заемане на длъжността са: степен на завършено образование – магистър, в професионална област природни или стопански науки. Изисква се и четири години професионален опит или придобит ранг ІІІ младши.

Конкурсът за заемане на длъжността ще се проведе чрез защита на концепция за стратегическо управление на тема: „Мениджърски подход при управление на дирекция „Екология и опазване на околната среда“ и интервю.

Документите за участие в конкурса се представят в срок до 17:30 часа на 27.06.2024г. на адрес: гр. Варна, бул. “Осми приморски полк” №43, в отдел “Управление на човешките ресурси и вътрешен административен контрол”, ет.4, стая 405, лично от кандидатите или от техни упълномощени представители. Документите могат да се подават по електронен път на адрес: zvelinova@varna.bg. За целта  заявлението и декларацията следва да бъдат подписани от кандидата с електронен подпис. Телефон за контакт: 052/820 369, лице за контакт – Зорница Велинова.

Списъците на допуснатите и недопуснатите кандидати и всички съобщения във връзка с конкурса се обявяват на интернет страницата и на информационното табло на Община Варна в регламентираните от законодателството срокове.

За повече информация на адрес: https://varna.bg/bg/2495

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page