Connect with us

Варна

АМ Черно море – хронологията на една неосъществена магистрала

Публикувано преди

на

Автомагистрала „Черно море“ е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа и е естествено продължение на автомагистрала „Тракия“, свързвайки главните източни центрове на стопанско развитие по Черноморието –  Варна и Бургас. Трасето е част от пътната инфраструктура на трансевропейски транспортен коридор VIII, който свързва региона на Черно море с Адриатика и има потенциал за осъществяване на комбинирани превози. Автомагистралата е част от бъдещ автомагистрален пръстен около Черно море и ще спомогне за разширяване на трансграничното и регионалното сътрудничество в Черноморската зона и за по-пълната реализация на икономическия и потенциал, като същевременно облекчи транзитния крайбрежен товарен трафик и намали неблагоприятното влияние върху околната среда.

Трасето от Варна до Бургас, в момента се обслужва от път I-9, който е изключително претоварен и преминава през редица населени места – с. Приселци, с. Старо оряхово, гр. Бяла, гр. Обзор и редица други малки села. Новият път ще осигури по-високо ниво на обслужване, намаляване на времето за пътуване по крайбрежието на Черно море и подобряване на пътните връзки между Черно и Адриатическо море, като в допълнение на това ще подпомогне промишлените и търговски връзки между България, Албания и Македония. Подобренията на Коридор VIII ще осигуряват по-добра интеграция между Югоизточна Европа и Североизточна и Южноцентрална Италия.

Необходима ли е АМ Черно море?

Изграждането на автомагистрала „Черно море“ ще окаже влияние върху икономическото развитие на страната и на двата крайбрежни района – Североизточен и Югоизточен, като ще допринесе за:

  • създаване на по-добри условия за развитие на туризма в крайбрежните зони посредством подобряване на транспортната достъпност и насочване на транзитния и товарен трафик по автомагистралата, като се намаляват екологичните рискове в крайбрежната зона;
  • подобряване на транспортното обслужване на областите и общините в източната част на страната посредством намаляване на времето за пътуване между Северна и Южна България;
  • пренасочването на тежкотоварния трафик към автомагистралата ще създаде по-добри условия за подобряване безопасността на движение и ще оптимизира разходите за поддръжка на пътната мрежа;
  • осигуряване на по-добро транспортно обслужване на регионалната и местна икономика, т.е. по-добър (бърз и безопасен) достъп до пазарите на стоки и суровини, което ще повиши конкурентоспособността на регионалните продукти, чрез модернизация и развитие на транспортната ос „Варна – Бургас“;
  • ще стимулира развитието на нови икономически дейности в някои от по- малките градски центрове, разположени около крайбрежието, което ще допринесе за развитие на полицентричния модел на мрежата от населени места.

Хронология на дейностите по АМ Черно море досега

Проектирането на автомагистрала „Черно море“ започва през 70-те години на миналия век, когато са разработени варианти на трасета с дължина около 100 км във фаза „Предварителни проучвания“. Тази разработка е разгледана от експертен технико-икономически съвет при тогавашното Главно управление на пътищата, но конкретно решение не е взето.

През 80-те години на миналия век във фаза „Предварителни проучвания“ е разработено трасе за връзка между автомагистрала „Хемус“ и автомагистрала „Черно море“ с елементи за проектна скорост 80 км/ч.

През 2002 г. са изготвени следващи предпроектни проучвания. Проучванията разглеждат няколко трасета, като е избран и предпочитан „зелен“ вариант от общо шест идентифицирани. Подготвена е обобщена количествена сметка, която обобщава количествата на материалите и очакваните единични цени на всеки от разглежданите шест варианта. През юли 2003 г. са изготвени технически чертежи за шестте варианта, отговарящи на вариантите за трасе, посочени в предпроектните проучвания.

През месец юли 2008 г. са изготвени доклади по ОВОС и оценка за съвместимост за проекта.

През 2011 г. е изготвен анализ „разходи-ползи“ и прогноза за трафика от фирма Faber Maunsell (AECOM), основан на предпроектното проучване от 2002-2003 г. Проектът е оценен с помощта на мултимодален транспортен модел, първоначално разработен за целите на Генералния транспортен план за България. Резултатите от анализа показват, че проектът е обоснован от икономическа гледна точка.

От 2011 година на практика вече има готовност за начало на строителство на магистралата, но това не се случва въпреки, че това може да стане в европейски средства. Периодът от 2011 до 2020 година по времето на трите правителства на Борисов се характеризира с много обещания и никакви дейности. Преди изборите през 2020 години кметовете на Варна и Бургас – иван Портних и Димитър Николов дадоха прескоференция и обявиха, че магистрала „Черно море“ ще „има скоро“. Четири години по-късно нищо не се е случило.

Преди седмица кметовете на Варна и Бургас Благомир Коцев и Димитър Николов дадоха пресконференция по темата, като обявиха строителството на магистралата като приоритет. Засега обаче за строителството на така необхoдимата магистрала няма нищо освен добри намерения.

 

инж. Пламен Дочев, AutoZona.bg

инж. Пламен Дочев е експерт в сферата на петролната индустрия и икономиката. Завършил е Технически университет в град Варна. Работи в петролна компания и има богат опит в изготвянето на професионални анализи по национални и международни енергийни въпроси.

Продължи с четенето

Варна

Кметът Благомир Коцев договори с пътната фирма незабавно да започне работа в Пчелина по създаване на обходен път

Published

on

Снимка: Официална страница на Благомир Коцев във Фейсбук

Кметът на Варна Благомир Коцев договори с пътната фирма незабавно да започне работа в местност Пчелина по създаване на обходен път.

Той съобщава, че на спешна среща с ръководството са договорили екипи да влязат на ул. „Васил Делов“, за да възстановят участък от не повече от 20-30 метра, за да стане възможен обходът, предаде БНР.

В понеделник да започне незабавно асфалтиране на разкопаните трасета в района на ул. “Партриарх Максим“, временна организация на движението и участие на Общинска полиция, за да се освободи трасето да влязат машините, са постигнатите договорки.

Коцев кани жителите на местност Пчелина, директора на ВиК и ръководството на пътната фирма  „Инжстрой“ във вторник на среща в зала „Пленарна“ по повод инфраструктурните проблеми в района.

„Сутринта бях на протеста на хората в Пчелина. Знаете, че лично отивам при всяко закономерно недоволство на хората, защото държа да няма посредници в комуникацията и заедно да стигаме до решенията. Заварени-незаварени, обектите трябва да се оправят“, посочва кметът в публикация във Facebook.

Той подчертава, че на протеста не са присъствали „главните действащи лица“ Не дойде ръководството на ВиК и на фирмата изпълнител (по-късно изпратиха техническо лице), не дойде и кметът на район Младост, уточнява той.

Като има проблем, всички бягат. Но с бягане от проблемите те не се решават. Този проект на ВиК от 2 години превръща живота на хората в ад, казва още Коцев.

Коцев  настоява политическите сили да се въздържат от яхване на протестите на хората за градската среда, защото по думите му политизирането не помага за реални решения.

Той определя сключеният през 2021 г. договор между ВиК и тогавашното ръководство на Общината като безобразен, „с развяване на бялото знаме от един бивш кмет и пълен отказ от всякакъв контрол върху действията на ВиК. Това не може да продължи. Искам да видя темпо и качество. И грижа за хората!“

„Във вторник в 18.00 ч. хората от района ще могат да удостоверят лично дали това обещание на фирмата е изпълнено и да попитат ВиК и тях, включително и мен, как се върши работата.

В понеделник в 9.00 ч. от входа на Пчелина при буквите до „Васил Делов“ въвеждаме времена организация на движението. Молим гражданите да ни съдействат да се освободи трасето, за да влязат машините.“

Продължи с четенето

Варна

Дебют и призово класиране за отбора на ВВМУ по плажен волейбол

Published

on

Снимка: ВВМУ
Бронзови медали спечели женският отбор на Морско училище, това съобщиха от университета в своята Фейсбук страница.
Курсант гл.с-на Яна Михайлова и курсант с-на II ст. Кристина Ванева излязоха от групите като първенец.В следващата фаза се пребориха за третото място с много хъс и желание за победа.Мъжкия отбор в състав курсант гл.с-на Борислав Илиев и курсант Данаил Петров се представиха повече от достойно и изиграха 4 мача в изключително силна конкуренция.Ръководител на отбора по плажен волейбол в Кранево-ст.лейт. Ваня Стамболова.
Това е първо участие на възпитаниците на ВВМУ”Н.Й.Вапцаров”.

Продължи с четенето

Варна

Кметът обяви частично бедствено положение за район „Приморски“

Published

on

Във връзка с нанесени значителните вреди на пътната инфраструктура и имуществото, нанесени от проливните дъждове през последните 48 часа, кметът на Варна Благомир Коцев издаде заповед, с която обявява частично бедствено положение за район „Приморски“.

По този повод в 11:00 часа вчера се свиква Общински щаб за изпълнение на плана за защита при бедствия, който да се събере за анализ и оценка на нанесените вреди. Това бе решено днес на среща рано сутринта, в която участваха кметът и заместник-кметовете, както и служители от отдел „Дейности по защита на населението“.

За овладяване на кризисното положение и причинените вреди от проливните дъждове ще се изпълнят следните действия: постъпилите сигнали ще се разпределят по компетентност за отстраняване и ограничаване на щетите; ще се определят работни екипи за огледи на място на подадените сигнали; ще се мобилизират всички звена, органи и ресурси за отстраняване на последиците, се посочва в заповедта.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page