Connect with us

Варна

АМ Черно море – хронологията на една неосъществена магистрала

Публикувано преди

на

Автомагистрала „Черно море“ е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа и е естествено продължение на автомагистрала „Тракия“, свързвайки главните източни центрове на стопанско развитие по Черноморието –  Варна и Бургас. Трасето е част от пътната инфраструктура на трансевропейски транспортен коридор VIII, който свързва региона на Черно море с Адриатика и има потенциал за осъществяване на комбинирани превози. Автомагистралата е част от бъдещ автомагистрален пръстен около Черно море и ще спомогне за разширяване на трансграничното и регионалното сътрудничество в Черноморската зона и за по-пълната реализация на икономическия и потенциал, като същевременно облекчи транзитния крайбрежен товарен трафик и намали неблагоприятното влияние върху околната среда.

Трасето от Варна до Бургас, в момента се обслужва от път I-9, който е изключително претоварен и преминава през редица населени места – с. Приселци, с. Старо оряхово, гр. Бяла, гр. Обзор и редица други малки села. Новият път ще осигури по-високо ниво на обслужване, намаляване на времето за пътуване по крайбрежието на Черно море и подобряване на пътните връзки между Черно и Адриатическо море, като в допълнение на това ще подпомогне промишлените и търговски връзки между България, Албания и Македония. Подобренията на Коридор VIII ще осигуряват по-добра интеграция между Югоизточна Европа и Североизточна и Южноцентрална Италия.

Необходима ли е АМ Черно море?

Изграждането на автомагистрала „Черно море“ ще окаже влияние върху икономическото развитие на страната и на двата крайбрежни района – Североизточен и Югоизточен, като ще допринесе за:

  • създаване на по-добри условия за развитие на туризма в крайбрежните зони посредством подобряване на транспортната достъпност и насочване на транзитния и товарен трафик по автомагистралата, като се намаляват екологичните рискове в крайбрежната зона;
  • подобряване на транспортното обслужване на областите и общините в източната част на страната посредством намаляване на времето за пътуване между Северна и Южна България;
  • пренасочването на тежкотоварния трафик към автомагистралата ще създаде по-добри условия за подобряване безопасността на движение и ще оптимизира разходите за поддръжка на пътната мрежа;
  • осигуряване на по-добро транспортно обслужване на регионалната и местна икономика, т.е. по-добър (бърз и безопасен) достъп до пазарите на стоки и суровини, което ще повиши конкурентоспособността на регионалните продукти, чрез модернизация и развитие на транспортната ос „Варна – Бургас“;
  • ще стимулира развитието на нови икономически дейности в някои от по- малките градски центрове, разположени около крайбрежието, което ще допринесе за развитие на полицентричния модел на мрежата от населени места.

Хронология на дейностите по АМ Черно море досега

Проектирането на автомагистрала „Черно море“ започва през 70-те години на миналия век, когато са разработени варианти на трасета с дължина около 100 км във фаза „Предварителни проучвания“. Тази разработка е разгледана от експертен технико-икономически съвет при тогавашното Главно управление на пътищата, но конкретно решение не е взето.

През 80-те години на миналия век във фаза „Предварителни проучвания“ е разработено трасе за връзка между автомагистрала „Хемус“ и автомагистрала „Черно море“ с елементи за проектна скорост 80 км/ч.

През 2002 г. са изготвени следващи предпроектни проучвания. Проучванията разглеждат няколко трасета, като е избран и предпочитан „зелен“ вариант от общо шест идентифицирани. Подготвена е обобщена количествена сметка, която обобщава количествата на материалите и очакваните единични цени на всеки от разглежданите шест варианта. През юли 2003 г. са изготвени технически чертежи за шестте варианта, отговарящи на вариантите за трасе, посочени в предпроектните проучвания.

През месец юли 2008 г. са изготвени доклади по ОВОС и оценка за съвместимост за проекта.

През 2011 г. е изготвен анализ „разходи-ползи“ и прогноза за трафика от фирма Faber Maunsell (AECOM), основан на предпроектното проучване от 2002-2003 г. Проектът е оценен с помощта на мултимодален транспортен модел, първоначално разработен за целите на Генералния транспортен план за България. Резултатите от анализа показват, че проектът е обоснован от икономическа гледна точка.

От 2011 година на практика вече има готовност за начало на строителство на магистралата, но това не се случва въпреки, че това може да стане в европейски средства. Периодът от 2011 до 2020 година по времето на трите правителства на Борисов се характеризира с много обещания и никакви дейности. Преди изборите през 2020 години кметовете на Варна и Бургас – иван Портних и Димитър Николов дадоха прескоференция и обявиха, че магистрала „Черно море“ ще „има скоро“. Четири години по-късно нищо не се е случило.

Преди седмица кметовете на Варна и Бургас Благомир Коцев и Димитър Николов дадоха пресконференция по темата, като обявиха строителството на магистралата като приоритет. Засега обаче за строителството на така необхoдимата магистрала няма нищо освен добри намерения.

 

инж. Пламен Дочев, AutoZona.bg

инж. Пламен Дочев е експерт в сферата на петролната индустрия и икономиката. Завършил е Технически университет в град Варна. Работи в петролна компания и има богат опит в изготвянето на професионални анализи по национални и международни енергийни въпроси.

Продължи с четенето

Варна

От днес се възстановяват маршрутите на автобусни линии №23 и №30 през ул. „Прилеп“

Published

on

От днес се възстановява обслужването на автобусните линии № 23 по маршрута Варна – с. Каменар и №30 от ЖК „Бриз“, до с.о. „Добрева чешма“ през ул. „Прилеп“, съобщиха от Общинското предприятие ТАСРУД. Автобусите бяха с променен маршрут в продължение на близо две години заради ремонтните дейности.
Автобусна линия №23 ще се движи по ул. „Прилеп“ със следното разписание:
Делнични дни:
• От ЖП гара: 06:10; 07:25; 08:35; 10:30; 11:50; 14:20; 15:45; 17:15; 18:45; 20:40 ч.
• От с. Каменар: 05:30; 06:45; 08:00; 09:15; 11:15; 12:30; 15:00; 16:30; 18:00; 19:20; 21:15 ч.
Празнични дни:
• От ЖП гара: 06:20; 08:10; 10:30; 12:45; 17:15; 18:45; 20:40 ч.
• От с. Каменар: 05:30; 06:55; 08:00; 09:00; 11:15; 13:30; 18:00; 19:20; 21:15 ч.
Автобусна линия №30 (ЖК „Бриз“ – с.о. „Добрева чешма – 4“) ще се движи, както следва:
Делнични и празнични дни:
• От ЖК „Бриз“: 07:00; 12:00; 18:00 ч.
• От с.о. „Добрева чешма“ – 4: 07:30; 12:30; 18:30 ч.

Продължи с четенето

Варна

Арестуваха кмета на Варна Благомир Коцев

Published

on

Кметът на Варна Благомир Коцев е арестуван, предаде bTV. Комисията за противодействие на корупцията (КПК) е влязла в сградата на общината.

Арестуван е за 24 часа. Образувано е досъдебно производство за корупция и рекет на фирми. Предстои повдигане на обвинение.

Това предаде bTV, базирайки се на свои  източници по разследването. На този етап няма официално потвърждение от прокуратурата или антикорупционната комисия, но първи коментар в ефира на bTV направи лидерът на „Продължаваме промяната“ Асен Василев, от чиято партия е кметът на Варна Благомир Коцев.

Според Василев зад акцията стои Делян Пеевски, „който си говори с Алчев и го пази и иска да го преназначи на КПКОНПИ и кръга хора около него, които ходят и се опитват да си купуват кметове и като не могат да ги купят се опитват да ги заплашат“.

На въпрос на bTV те опитвали ли са се да купуват Благомир Коцев, той отговори, че няма такава информация.

Василев посочи още, че не се е чул с Коцев, защото „буквално преди минути дойде информация, че са влезли в кметството“.

„Искам много ясно да им кажа на тези хора, нито ще ни спрете, нито ще ни изплашите ще продължим да ви пречим да ограбвате българските граждани“, каза още председателят на ПП Асен Василев.

Според източници на bTV разследването срещу Коцев е започнало след сигнал на фирма, занимаваща се с доставка на храна на общински обекти – училища, болници и др. По първоначална информация чрез подставени лица, той е поискал 20% от сумите, които ще бъдат отпуснати на фирмата, за да не загуби тя поръчката. Разследването е продължило няколко месеца, използвани са и специални разузнавателни средства.

Продължи с четенето

Варна

Премахват 32 опасни дървета в Градската градинка зад театъра

Published

on

Община Варна започва изпълнението на дейности по санитарно прочистване и обновяване на дървесната растителност на територията на Градската градинка зад ДТ „Стоян Бъчваров“ във Варна. Решението е взето след обстоен експертен оглед и фитосанитарна оценка, извършени от специализирани ландшафтни архитекти и експерти по озеленяване.

В рамките на обследването са прегледани общо 137 дървета. Констатирано е, че 32 от тях са в критично състояние – с гнилостни процеси, наличие на дървесни гъби и други признаци на загуба на биологична стабилност, които създават риск за гражданите. Освен това 62 дървета се нуждаят от санитарна резитба за отстраняване на сухи клони и оформяне на короните. Останалите 43 дървета са в добро състояние и не изискват спешни интервенции.

Това стана ясно на брифинг с участието на кмета на Варна Благомир Коцев, районния кмет на „Одесос“ Янислава Шопова, заместник-кмета по инфраструктура Димитър Кирчев, директора на общинското предприятие, което поддържа Морската градина, Стоян Аргиров.

На място в Градската градинка беше направена и демонстрация с резистограф за установяване на плътността на стволовата тъкан. Устройството е собственост на ОП „Управление на проекти и озеленяване“. Данните от резистографа показват, че има кухина и гниещ процес в сърцевината на дървото, което е предпоставка за самоволно падане на растението.

В проектобюджета за тази година е предвидено значително увеличение на средствата за озеленяване. Докато през последните няколко години те възлизаха на около 3 млн. лв., сега са заложени приблизително 5 млн. лв., съобщи кметът Благомир Коцев. Той поясни, че средствата ще бъдат насочени към по-голяма кратност на коситбите, своевременно повдигане на короните на дърветата и превантивни дейности, свързани със сухите и потенциално опасни дървета. Надяваме се през следващите години да постигнем постепенно нарастване на бюджета по това перо, както и по останалите направления, свързани с поддръжката на градската среда. Затова апелираме към Общинския съвет да подкрепи предложеното увеличение, допълни Коцев. Заместник-кметът Димитър Кирчев съобщи още, че се планира обследване с резистограф на дървесната растителност около всички детски площадки в града.

Всяко едно от дърветата в градинката до театъра, което е потенциално опасно, вече е отбелязано и започваме поетапното им премахване, обясни районният кмет. Дърветата са от вида „Софора“, „Копривка“, „Гледичия“, иглолистни видове от вида „Тис“ и други. Биометричните данни и информацията за физиологичното състояние на растенията показват, че повечето от засегнатите дървета са в пределна възраст и с изчерпан биологичен ресурс. Констатираните гнилостни процеси и наличие на дървесни гъби са ясен индикатор за отслабена имунна система, повишен риск от образуване на кухини в стволовете, загуба на стабилност и възможност за чупене или падане на клони, обясни Маринела Маринова, главен експерт по озеленяването в Община Варна. По думите й дори на пръв поглед дърветата да изглеждат здрави и облистени, част от тях представляват сериозна опасност за гражданите.

Премахването на рисковите дървета и санитарната резитба ще бъдат извършени от специализирана фирма за сметка на Община Варна. Отпадъчният материал ще бъде своевременно изнесен, а пространството – почистено.

В съответствие с ангажимента на Община Варна за устойчиво развитие и запазване на зелената система, ще бъдат засадени 96 нови дървета – иглолистни и широколистни видове – като компенсационна мярка за премахнатите. Заложени са високи изисквания към новите насаждения – те трябва да са с право стъбло, без видими наранявания, с добре оформени корони и височина за иглолистните видове 150 – 175 см., за широколистните видове обиколка на стъблото 16-18 см. и височина над 250 см. Те ще бъдат стабилизирани с колчета и укрепващи елементи. Засаждането ще бъде съгласувано с главния инспектор „Екологичен контрол“ в район „Одесос“.

Всички дейности ще се извършват под стриктен контрол от страна на Община Варна, с гаранционен срок за компенсаторното озеленяване от две години. При необходимост ще бъде осигурена подмяна на растенията в рамките на гаранцията.

Община Варна благодари на гражданите за проявеното разбиране и търпение по време на изпълнението на дейностите. Целта на предприетите мерки е осигуряване на безопасността, подобряване на естетическата среда и устойчивото развитие на зелените площи в града.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page