Пристанище „Карантината“, проектирано за 116 плавателни съда, сега може да побере само няколко малки лодки поради натрупване на наноси от близкия плаж. Първоначално не е потърсено експертното мнение на Института по океанология към БАН относно проекта. В момента дълбочината на някои части на пристанището е едва един метър, което го прави трудно използваемо.
Свързахме се с Лъчезар Братоев, който беше назначен от Община Варна като началник „Рибарски пристанища“, за да сподели малко повече информация относно състоянието на пристанището, неговите проблеми и перспективи.
В какво състояние е приехте пристанище „Карантината“?
Той сподели, че това е едно прекрасно пристанище на пръв поглед – със страхотни условия, видеонаблюдение – и го нарече „Пристанище – Слънце“. Проектантът, който е изготвил плана, е предвидил камъните да бъдат от 1 до 3 тона, докато в момента най-големите камъни са под 1 тон. Точно това е причината и след урагана вълните да вземат част от камъните и да оставят мястото незащитено на места. При втора такава буря, то може да бъде разрушено. „Трябва спешно да се направи ремонт, но в момента документите в Общината се бавят страшно много.“, добави Братоев за този авариен ремонт.
Колко би струвал ремонтът на пристанището?
Според Лъчезар, въпреки че първоначално обявената сума за ремонт е 1,4 млн. лв., след подробно преразглеждане е установено, че ремонтът може да бъде извършен за 3 пъти по-малко пари (497 хил. лв.). Той счита, че цените са много и ненужно завишени, като дори е възможно само начални поетапни подобрения да бъдат достатъчни – за сума от 132 хил. лв.
Финансова рентабилност на пристанище „Карантината“
Братоев описа рентабилността на мястото като „ужасяваща“. През 2023 г. приходите достигат едва 66 хил. лв., разходите – 937 хил. лв., а ремонтите – 150 хил. лв. Това прави загуба от над милион лева. През предходните години загубата е била по-малка, но в сравнение с разходите, приходите отново са били под 5%.
Има ли опасност пристанището отново да се затлачи и ако „да“, как да се избегне това?
„Не само че има опасност, а то почти се е затлачило“, отговори Братоев. Дълбочината е трябвало да бъде 3 метра, а в момента тя е между 1 и 2 метра. Миналата година е направено одълбочаване, но 7-8 месеца по-късно, положението отново не е добро. За да се избегне ежегодишно одълбочаване, трябва да се изгради брегозащитна буна, която да спира течението, което носи пясъците.
На какъв етап е тази брегозащитна буна и какво ще представлява тя?
Лъчезар Братоев сподели, че има договор за математическо морфологично моделиране, но той не е подписан в срок. Това моделиране е предвидено да бъде възложено на холаднски учени и включва точно как трябва да бъде разположена буната, как да бъде насочена спрямо север-юг, за да няма отразена вълна и да върши най-добра работа. Оказва се, че цените на подобно морфологично проучване в България са много завишени, докато холандците са дали по-ниска цена – 10 хил. евро. След изготвянето му трябва да се обяви обществена поръчка и да се избере изпълнител. „Ще представлява геотекстилни тръби или торби, които с пясъка, който ще се дрегира от входа на пристанището, ще се напълнят, и ще се направи около 100-110 метра укрепена буна.“, допълни Братоев.
Бъдещето на пристанище „Карантината“ според Братоев?
След излизане на разрешението от Морска администрация, ще бъде пуснат понтонът, който да даде още 40 места за рибарски лодки. Кейовата стена след разрешение, може да поеме още 20-30 лодки. Това би напълнилно 100% от капацитета на пристанището. Относно сградата, Братоев сподели, че първият етаж трябва да бъде даден под наем за продажба на риба. В последен етап е отдаването на ресторанта на последния етаж, но нещата и там се бавят.
Росица Димитрова е експерт в дигиталния маркетинг и основател на травъл блога Trips with Rosie, отличен от Министерството на туризма през 2020 г., а и от международни институции. Председател е на АСТОМ - асоциацията на травъл блогърите в България. Тя е и пейзажен фотограф, като най-често снима нощното небе и Луната.
Варна има нов заместник-кмет с ресор „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“. Това е Димитър Кирчев, който поема един от най-големите ресори в Община Варна – „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“. Досега тази дейност се ръководеше от инж. Пламен Китипов, който продължава да отговаря за ресор „Архитектура, градоустройство и устройствено планиране“ .
Димитър Кирчев е роден във Варна. Висшето си образование завършва в Икономическия университет в града, магистър в специалност „Публични финанси“. Той притежава компетенции в областта на публичните финанси, данъчно-осигурителната практика, счетоводството, както и анализ на финансови рискове и възможности при реализиране на инвестиционни проекти. Притежава опит и във финансовото управление, контрола и мониторинга на проекти в сферата на строителството.
В професионалния си път Кирчев е работил като управител на фирма, която е консултант по данъчно-счетоводна практика и финансови инвестиции. Той има дългогодишен трудов стаж в Националната агенция по приходите във Варна. Бил е и регионален мениджър на счетоводно-консултантско предприятие. Преди да заеме поста заместник-кмет, е бил директор на дирекция „Контрол и санкции“ в Община Варна.
Заради различната натовареност, промяна има и в други ресори на заместник-кметовете в Община Варна. Илия Коев, който отговаря за обществения ред и сигурността, ще поеме и ресор „Екология и опазване на околната среда“. Досега тази дирекция бе под ръководството на Христо Рафаилов, който продължава да отговаря за ресор финанси и бюджет. Без промяна са ресорите на останалите заместници на Благомир Коцев.
Тапа се е образувала тази сутрин на кръстовището на ул. „Д-р Анастасия Железкова“ и бул. „Осми Приморски полк“, предаде Радио Варна. Задръстването започва още от спирка „Явор“, а причината са неработещи светофари.
Заради дъжда, изливащ се във Варна, бул. „Христо Смирненски“ е затънал с вода, реки са се образували по пътното платно и движението е затруднено.
С повишено внимание трябва да се шофира и край ЖП гара-Варна, където тази сутрин също е натоварено, алармират слушатели на Радио Варна.
Не работят и светофарните уредби в района на КАТ-Варна.
Голямо задръстване се е образувало и на ул. „Студентска“ край Техническия университет, до ул. „Петър Скорчев“.
Десетият национален конкурс-рецитал по творби на Никола Й. Вапцаров, предназначен за любители, ще се проведе на 30 ноември, от 9:00 ч. в зала „Вапцаров“ на Висшето военноморско училище, носещо името на поета.
Наградният фонд е осигурен от Община Варна, а събитието е част от програма „Младежки дейности 2024“, на дирекция „Образование и младежки дейности“.
Галаконцертът на класиралите се на първите три места във всяка възрастова група, обявяването и връчването на наградите е предвидено за същия ден от 15:00 часа.
Съгласно регламента, в конкурса се допускат за участие непрофесионални изпълнители на художествено слово по творби на Вапцаров (поезия или проза) с времетраене на изпълненията до 5 мин.
Те ще бъдат разпределени в следните възрастови групи: участници до 11 години; 11-15 години; 16-24 години и над 25 години. Наградният фонд е за всяка възрастова група и е съответно: І награда – 400 лв., ІІ награда – 300 лв. и ІІІ награда – 200 лв. Голямата награда в конкурса е в размер на 550 лв. и плакет от началника на ВВМУ.
Заявки за участие се приемат до 28.11.2024 г. на следния електронен адрес: vaptsarovi-dni-2024@naval-acad.bg. В заявката да бъдат приложени: трите имена на участника; ввъзраст; заглавие на произведението; времетраене на изпълнението.
Разноските по пребиваването по време на конкурса са за сметка на участниците или на ведомството, което ги изпраща. Справки на тел.: 052/552258.