Connect with us

Икономика

Казахстан ще започне да използва нов маршрут за износ на петрол през 2023 г

Публикувано преди

на

Казахстан се надява да достави до 1,5 милиона тона петрол през тръбопровода Баку-Тбилиси-Джейхан през 2023 г. като част от нарастващите усилия за намиране на маршрути за износ, заобикалящи Русия. Премиерът Алихан Смаилов каза пред репортери на 10 ноември, че очакванията на правителството са годишните доставки по тръбопровода Баку-Тбилиси-Джейхан след време да достигнат 6-6,5 милиона тона.

При сегашното положение повече от две трети от петролния износ на Казахстан обикновено се изпраща в Европа през Русия. Но напоследък беше поставен силен акцент върху развитието на капацитета на това, което беше наречено Среден коридор – което означава Каспийско море и поредицата от държави, включващи Азербайджан, Грузия и Турция.

Смаилов каза, че казахстанската стратегия за диверсификация на експортните маршрути се основава на използването на танкери от пристанище Актау за подаване на петрол в тръбопровода Баку-Супса, чийто край е на черноморското крайбрежие на Грузия, както и на влакове, движещи се по железопътната линия Баку-Батуми. като влакове, пътуващи от богатия на петрол регион Атирау до Узбекистан и Китай.

„Сега се работи във всички тези области за разширяване и увеличаване на потенциала за износ на петрол“, каза Смаилов.

Преместването на целия този петрол ще изисква инвестиции в транспорт. Tengizchevroil, най-големият производител на петрол в Казахстан, който разработва находището Тенгиз в района на Атирау, удвои броя на железопътните цистерни, с които разполага, и вече започна да предприема пилотни превози с влак към Грузия и Узбекистан, каза Смаилов.

Обемът петрол, който се пренася по алтернативните маршрути, обаче все още е нищожен в относително изражение. Миналата година Казахстан изпрати 54 милиона тона петрол в Европа по маршрута на Каспийския тръбопроводен консорциум, който пресича Русия в продължение на стотици километри, преди да стигне до черноморското пристанище Новоросийск. По-голямата част от останалите 86 милиона тона, произведени в Казахстан, отидоха в Китай.

Президентът Касим-Жомарт Токаев обаче е оптимист за дългосрочен план. Говорейки на публично събитие в западната област Мангистау на 7 ноември, той каза, че обемът на петрол, транспортиран по транскаспийския маршрут през две казахстански пристанища, Актау и Курик, в крайна сметка ще се увеличи до 20 милиона тона годишно. Той не уточни в какъв срок ще бъде постигната целта.

Проблемът с логистиката е належащ, тъй като Казахстан възнамерява да увеличи добива на петрол. Според Нурлан Жумагулов, главен изпълнителен директор на Съюза на петролните сервизни компании, лобистка група, Казахстан планира да доведе годишното производство до 100 милиона тона до 2025 г., главно чрез увеличаване на производствения капацитет на Tengizchevroil и меганаходището Кашаган.

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page