Железопътната инфраструктура в румънското пристанище Констанца ще бъде модернизирана чрез инвестиционен проект на стойност 1 милиард евро. Средствата идват от Механизма за свързване на Европа на Европейската комисия, съобщава местната медия Romania Insider. Срокът на модернизацията е 4 години.
Проектът включва електрификация на всички линии в пристанището и въвеждане на централизирана система за електронна сигнализация, която ще управлява по-добре входящите корабни пътища на порта.
Размерът на финансирането бе определен през септември 2022 г. и може да бъде допълнен в зависимост от последващото развитие на цените на строителните материали, според Economedia.ro.
Министърът на транспорта Сорин Гриндеану наскоро обяви по време на пресконференция, че до 800 милиона евро от европейските транспортни програми могат да бъдат инвестирани в пристанищната железопътна система. По думите му първите 35 от 99 линии, включени в ремонтната програма, са почти завършени.
В пристанището на Констанца има около 300 км железопътни линии, като националната железопътна компания управлява 180 км. Има и общо 367 влакови линии, 45 от които се експлоатират от частни компании. Една четвърт от линиите обаче са затворени, а при други има ограничения за скоростта на влаковете до 5 км/ч.
Основната цел на тази инвестиция е да се оптимизира железопътната дейност в пристанище Констанца чрез повишаване на ефективността на транспортната система, съответно достъпността на пристанището. Това е жизненоважно за поемането на товарни потоци и прехвърлянето им от морския към сухопътния транспорт“, се посочва в проекта.
Той включва и възстановяване на пътната инфраструктура в пристанището и подмяна на мостове, които вече не отговарят на съществуващите стандарти. Ще бъде изграден и прелезен мост, който ще увеличи транспортния капацитет на порта. Освен това всички съществуващи телекомуникационни съоръжения ще бъдат заменени с най-съвременно и модерно оборудване.
Железопътната мрежа в порта осигурява движението на големи обеми стоки между Румъния и Източна Европа. Пристанищната зона е разделена на две функционални зони – северна и южна, обслужвани от шест железопътни гари, осигуряващи инфраструктурата за обработка на стоки вътре в пристанището.