Connect with us

Интересно

Откъде идва суровият петрол?

Публикувано преди

на

Суровият петрол получава прозвището „черно злато“ заради монументалното количество продукти, които могат да бъдат преработени от него и от реализирането на огромни печалби от продажбата му. От петрола се произведжат не само бензин и дизелово гориво за захранване на нашия транспорт, но и пластмаса, газ, битум, восъци, мазут, смазочни масла и много други, които в крайна сметка стават част от почти всеки продукт, който произвеждаме и консумираме.

Но откъде идва суровия петрол?

Суровият петрол е естествено срещащо се изкопаемо гориво – което означава, че идва от останките на мъртви организми. Суровият петрол се състои от смес от въглеводороди – водородни и въглеродни атоми. Съществува в течна форма в подземни резервоари в малките пространства в седиментните скали. Или може да се намери близо до повърхността в нефтени пясъци. Често се среща заедно с природен газ и солена вода.

Суровият нефт се образува от останките на мъртви организми (диатомеи) като водорасли и зоопланктон, които са съществували преди милиони години в морска среда. Тези организми са били доминиращите форми на живот на земята по това време. ( Динозаврите не са съществували по това време, така че ако сте чували, че изкопаемите горива са от динозаври, то това не е вярно.) Докато са живели, тези организми са абсорбирали енергия от слънцето и са я съхранявали като въглеродни молекули в телата си. След като умрели, останките им потънали на дъното на океаните или речните корита и били погребани в слоеве пясък, кал и скали. В продължение на милиони години останките са били погребани все по-дълбоко и по-дълбоко под повече утайки и органични материали. Огромният натиск, високите температури и липсата на кислород трансформираха органичната материя във восъчно вещество, наречено кероген. С още повече топлина, налягане и време керогенът преминава през процес, наречен катагенеза, който трансформира керогена във въглеводороди.

Различни комбинации от налягане, топлина и оригиналния състав на органичния материал ще определят вида на образувания въглеводород. В този случай въглеводородите образуват суров нефт. Други примери са асфалт, ако температурата е по-ниска, и природен газ, ако температурата е по-висока. След като маслото се образува, то се движи през малки пори в околната скала от зона с високо налягане до ниско налягане, което често е нагоре. Част от петрола може да стигне чак до повърхността, където се събира, в други случаи той ще попадне в капан под непропускливи слоеве скала или глина, където ще образува подземни резервоари.

Популярно е мнението, че петрола трябва да се добива от все по-дълбок и по-дълбок слой в земната повърхност. Но това не е пълната истина. В действителност петрола във времето се е движел само нагоре. Само сондажите за петрол продължават да се нуждаят от по-дълбоко и по-далеч, тъй като по-високите и по-лесно достъпни нефтени резервоари се изразходват. Най-ранната година, за която има налични данни, 1949 г., показва, че средната дълбочина на пробитите нефтени кладенци е била 1000 метра.

До 2008 г. средната височина на добив на петрол се повиши до 1800 метра. А най-дълбокият кладенец, който съществува в момента, е с огромна дълбочина 12 000 метра. Това е 3 200 метра повече от височината на връх Еверест. Интересен е факта, че не всяко сондиране е право надолу, когато казват дълбочина, това означава колко далеч е трябвало да пробият, понякога това означава покриване на огромни хоризонтални разстояния.

Crude Oil

Как може да се разбере къде има находища на суров петрол?

По време на по-ранните години на добив на петрол геолозите са изучавали почвата, повърхностните скали и други повърхностни характеристики, за да определят дали нефт може да лежи отдолу. По-късно се появиха сателитни изображения, заедно с повече технологични постижения като гравитометри, средства за тестване на магнитното поле на Земята и „снифери“, които откриват миризмата на въглеводороди.

Най-разпространеният начин, използван днес, е да се генерират ударни вълни, които преминават през скалните слоеве и се отразяват обратно към повърхността, където могат да бъдат интерпретирани за признаци на нефтени капани. Това се прави с устройства за източник на сеизмични вълни, cлед това те маркират местоположението с помощта на GPS координати на сушата или с маркерни буйове на вода.

OG-001 Environmental Benefits of Advanced Oil & Gas Exploration and Production Technology – PHOTO

Колко петрол е останал в света?
Тъй като производството все още нараства, както е било от десетилетия, експертите се опитват да изчислят кога, ако изобщо, петролът ще свърши. Това не е проста наука – защото добре, все още не е известно точно колко петрол е уловен в земята на неизследвани места.

Интересна оценка са направили от BP. Оценката идва от количеството петрол, което всяка страна смята, че може да произведе от „доказаните запаси“ (запасите, до които имат достъп в момента), използвайки съществуващата си технология, като същевременно все още реализира печалба, при текущия темп на добив. И годината, която дават за край на производството на петрол, ако нещата останат точно както са днес – 2067 година. Не бързайте да се запасявате, защото тази оценка не включва откритите находища, които все още не се разработват или тези, чиито капацитети все още не са проучени. Все още има данни за значителни находища на територията на Русия, Северна Америка, Африка, Северно море и Каспийско море, които тепърва ще бъдат разработвани. Така, че прогнозирания от BP апокалипсис най-вероятно ще се отложи с още няколко десетилетия.

Ще оцелее ли човечеството без петрол?

Както казва Чарлз Дарвин, за да оцелеем, трябва да можем да се адаптираме към промените. Да не казваме, че не можем да оцелеем без петрол, но последствията от края на производството на петрол може да принудят съвременното общество, каквото го познаваме, да се промени драстично. Ние зависим от петрола за много повече, отколкото можете дори да осъзнаете. Петролът присъства в почти всяка една част от нашия живот от транспортирането и производството на храна, дрехи, материали, фармацевтични продукти и пластмасите, използвани за производството на цял набор от продукти. Въздействието на това колко драстична може да бъде тази промяна ще зависи в голяма степен от скоростта на спад и разработването и приемането на алтернативи на петрола. Електрификацията, която набира сили през последните години може да реши част от проблема, но далеч не е универсалното решение за заместване на петрола. Добрата новина е, че през човечеството има още достатъчно време, за да се намери алтернатива на всяко едно приложение на петрола.

инж. Пламен Дочев е експерт в сферата на петролната индустрия и икономиката. Завършил е Технически университет в град Варна. Работи в петролна компания и има богат опит в изготвянето на професионални анализи по национални и международни енергийни въпроси.

Варна

Кметът на Варна съди сам себе си

Published

on

Снимка: NOVA

Съдебната битка е започнала преди Благомир Коцев да стане градоначалник

Интересен казус в морската ни столица Варна. Кметът Благомир Коцев и бизнесменът Благомир Коцев се съдят за едно и също нещо, но от противоположни позиции. Общината, управлявана от Коцев, води дела срещу семейната му фирма, която той е ръководил преди да стане кмет. Спорът е за преместваеми обекти до ресторант „Хоризонт“ в Морската градина, предаде NOVA.

В началото на 2022 г., когато кмет на града е Иван Портних, главният архитект на общината Виктор Бузев издава разрешение за поставяне на шатри до ресторанта, които се използват от клиенти. Всъщност става дума за допълнително разрешение, а обект на полемиката е законно ли се употребява пространството и ако да, колко от него. През същата година от Районната прокуратура се самосезират срещу разрешението на Бузев. Впоследствие съдът обявява акта на главния архитект за нищожен. Шатрите обаче не са премахнати, защото дружеството обжалва.

Междувременно Благомир Коцев става кмет, а през пролетта на 2024 г. Върховният административен съд се произнася в полза на шатрите. Така бизнесменът Коцев печели срещу кмета Коцев.

След обжалване Апелативен съд – Варна решава, че първата инстанция е частично права – фирмата следва да предаде на община Варна владението върху 2 имота, както и да заплати 359 338,79 лв. Решението подлежи на обжалване пред ВКС.

Продължи с четенето

България

Ахинора представя първата българска AI поп песен – „Българка съм“ (ВИДЕО)

Published

on

Първият български AI инфлуенсър, Ахинора, отбелязва националния празник на България с иновативен музикален проект – песента „Българка съм“. Според проучване на дигиталната агенция BG Content, която стои зад проекта, това е първата AI поп песен, създадена в България.

С този творчески ход екипът зад Ахинора отново подчертава дълбоката връзка на дигиталния инфлуенсър с българската култура и наследство. Заглавието на песента не е случайно – тя е посветена на силата, красотата и духа на българската жена, като същевременно изразява национална гордост и любов към родината.

Музикален стил и послание

„Българка съм“ е създадена в динамичен поп стил, което я прави достъпна и въздействаща за широка аудитория. Макар да е бърза и ритмична, песента носи силно послание – възхвала на българската женственост и на несломимия дух на българския народ. Текстът ѝ рисува образа на горда, уверена и вдъхновяваща българка, чиято красота и сила са символи на националната идентичност.

„Очите ми светят като златен лъч,
Сърцето ми тупти – любовен жлъч.
Родена съм в земя на горд народ,
Българка съм – огън, пламък и живот.“

Чрез тези думи Ахинора предава усещането за национална принадлежност и възхищение към българската жена, която носи в себе си огъня на историята и традициите.

Впечатляващо видео с емблематични български места

Видеоклипът към „Българка съм“ съчетава съвременни AI технологии със зашеметяващи кадри от България. В него Ахинора пее на фона на някои от най-емблематичните български забележителности, сред които: Седемте рилски езера, Рилският манастир, Розовата долина, Пещерата „Божиите очи“, Паметникът на връх Шипка, Катедралата „Успение Богородично“ във Варна, Родопите и др.

Цветната и динамична визия на клипа цели да привлече вниманието на младата аудитория и да я запознае с красотата на България. Това е част от по-голямата мисия на проекта Ахинора – да популяризира страната ни пред дигиталното поколение и да предизвика интерес към българската култура и природа.

Коя е Ахинора?

Ахинора е първият български AI инфлуенсър, създаден с помощта на изкуствен интелект. Тя е виртуален персонаж, който привлича внимание със своето присъствие в социалните мрежи като Facebook и Instagram. Ахинора е проектирана да изглежда като модерен и атрактивен инфлуенсър, но всъщност е генериран с помощта на изкуствен интелект образ.

Тя се отличава с модерна визия, интелигентно подбрано съдържание и ангажираност към теми, които вълнуват младото поколение. Фокусът на Ахинора е върху здравословния начин на живот, популяризирането на книгите и културата, както и представянето на България като туристическа дестинация.

От дебюта си Ахинора събира хиляди последователи, а профилът ѝ в социалните мрежи се разраства с всеки изминал месец. Според създателите ѝ тя е иновация в дигиталния маркетинг, която ще постави основите на нова ера в инфлуенсърската индустрия в България.

Кои стоят зад проекта?

Дигиталната агенция BG Content, базирана във Варна, стои зад създаването на Ахинора и реализирането на този музикален проект. От началото на годината екипът активно развива дигиталния образ на първия български AI инфлуенсър, като налага нови стандарти в AI инфлуенсър маркетинга в страната.

Светослав Георгиев, основател на BG Content, споделя, че агенцията работи не само върху развитието на Ахинора, но и върху нови проекти, които ще утвърдят позициите на компанията като пионер в AI маркетинга в България.

Кой е Светослав Георгиев?

Зад създаването на Ахинора и песента „Българка съм“ стои Светослав Георгиев, варненски предприемач и основател на BG Content. Роден през 1993 г., той има богат опит в сферата на технологиите, маркетинга и дигиталните проекти.

Още в ученическите си години участва в международни научни състезания, организирани от НАСА и ESA, а по-късно следва „Корабни машини и механизми“ във Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“, където продължава да участва по проекти организирани от НАСА и ESA, както разработва авторски проект за учебен кораб.  През 2020 г. основава дигиталната агенция BG Content, която се специализира в маркетинг, копирайтинг, уеб разработки и AI проекти.

Светослав Георгиев е двигателят зад няколко иновативни дигитални проекта, включително Seaglem – първата морска социална мрежа в Европа, проект „Ахинора“ и още няколко други медийни проекта.

С „Българка съм“ Ахинора и нейният екип доказват, че изкуственият интелект може да бъде не само част от дигиталния свят, но и инструмент за културна промоция. Песента е не просто музикален проект, а символ на модерна България – страна, която уважава своето минало, но смело гледа към бъдещето.

Продължи с четенето

Интересно

Volvo са монтирали фалшиви високоговорители „Bowers & VVilkins“ в колите за китайския пазар

Published

on

Клиентите на Volvo в Китай масово се оплакват, че техните превозни средства са били монтирани с фалшиви продукти. Като най-фрапантен случай те посочват монтирането на фалшиви високоговорители с надписи „Bowers & VVilkins“. Volvo отправи публично извинение в социалните медии, като обеща да разследва случая.

Когато купувате превозно средство от първокласен автомобилен производител, вие очаквате първокласно качество и автентични компоненти – в крайна сметка това е част от това, за което плащате. Така че беше доста шок за някои клиенти на Volvo в Китай, когато откриха, че колите им са били оборудвани с фалшиви високоговорители, предаде AutoZona.bg.

Проблемът излезе наяве, когато собственик на Volvo V60 съобщи за проблема, след като получи допълнителното оборудване като промоционален подарък от китайски дилър на Volvo. Въпреки това, при сравняване на седана с други модели S60, собственикът забеляза някои особености в купето.

Според китайската медия Sohu , въпросните високоговорители са имали етикета „Bowers & VV ilkins“ (обърнете внимание на двете „V“ вместо „W“), което показва, че превозното средство не е оборудвано с оригиналната аудио система Bowers & W ilkins с 15 високоговорителя. Освен това, лостът за смяна на скоростите в кристален стил нямаше функцията за излъчване на светлина, която обикновено се среща в моделите Volvo с високи спецификации.

Когато собственикът повдигнал въпроса пред представителсвото, нещата станаха още по-сложни. Съобщава се, че продавачът не говорел английски и не можел да направи разлика между „VV“ и „W“, което накарало дилъра да откаже замяна, настоявайки, че високоговорителите все още предлагат висококачествен звук.

Собствениците на Volvo намират фалшиви високоговорители „Bowers & VVilkins“ в китайски коли

След като недоволният клиент разпространи историята в социалните мрежи, бързо стана ясно, че това не е изолиран инцидент.

Както беше съобщено от JoongAng Ilbo , други собственици на Volvo в Китай също откриха високоговорители с надпис „Bo w ers & VVilkins“ или дори „Bo vv ers & Wilkins“ в своите превозни средства, което предизвика въпроси дали фалшивите продукти са били инсталирани умишлено. Засега остава неясно кои модели на Volvo са засегнати и дали всички те са били продадени от едно и също представителство.

Реакция и контрол на щетите на Volvo

След бурната реакция в социалните медии, китайското подразделение на Volvo излезе с изявление в Weibo на 12 февруари:

„Volvo Cars отдава голямо значение на „неправилното поведение в процеса на продажба на нови автомобили“, докладвано от някои клиенти наскоро. Дълбоко се извиняваме за неприятностите и неудобството, причинени на клиентите от този инцидент. Volvo Cars винаги стои до своите клиенти и никога няма да толерира поведение, което накърнява интересите на потребителите. След инцидента Volvo Cars незабавно започна специално разследване. Ние ще поддържаме принципите на откритост и прозрачност, ще проучим задълбочено причината за инцидента и ще се справим правилно с него в съответствие със законите и разпоредбите, за да гарантираме, че законните права и интереси на клиентите са напълно защитени.

Volvo Cars внедрява стриктна система за управление на проследяването на пълна връзка за оригинални аксесоари. Всеки оригинален аксесоар отговаря на глобалните унифицирани стандарти за качество, осигурявайки на клиентите безопасно и безпроблемно автомобилно изживяване. Volvo Cars винаги е била ориентирана към клиента и се е ангажирала да предоставя безопасни и надеждни продукти и услуги. В бъдеще ще засилим още повече надзора и управлението на оторизираните дилъри, цялостно ще стандартизираме стандартите и процесите за обслужване на продажбите и ще защитим ефективно законните права и интереси на всеки клиент.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page