Connect with us

Море

Хутите: Съдбата на кораба „Галакси Лийдър“ е в ръцете на „Хамас“

Публикувано преди

на

Решението за освобождаването на товарния кораб Galaxy Leader („Галакси лийдър“) и неговия екипаж, в който има и двама българи, ще бъде взето от „Хамас“.

Това обяви говорител на йеменските хути, цитиран от Си Ен Ен.

„Корабът и неговият екипаж са в ръцете на братята от съпротивителното движение „Хамас“ и бригадите „Ал Касам““, съобщава говорителят на хутите. Той допълва, че с „Хамас“ се водят преки разговори дали да бъдат освободени. „Ние нямаме собствени претенции по отношение на този кораб“, допълва говорителят.

Хеликоптер на хутите отвлече товарния кораб „Галакси лийдър“ на 19 ноември миналата година в Червено море. Въоръжени бунтовници взеха за заложници членовете на екипажа: 17 филипинци, двама българи, трима украинци, двама мексиканци и румънец.

Според Си Ен Ен след обявеното от говорителя на хутите – надеждата за скорошно завръщане на екипажа намалява.

Цитиран от медията служител от филипинското външно министерство, че към момента нищо не може да се направи, тъй като хутите казали „че ще продължат да държат кораба и всички членове на екипажа, докато не видим край на военните действия в Газа“.

Източник: БНР

Варна

Калин Калинов: Варненски учени ще картографират релефа на морското дъно около българската база в Антарктика

Published

on

Снимка: ВВМУ

По време на 33-тата българска експедиция до Антарктика учените ще продължат за картографират морското дъно в района, тъй като там все още има „бели“ петна. Това каза за БТА началникът на Висшето военноморско училище (ВВМУ) във Варна флотилен адмирал проф. Калин Калинов. Той припомни, че научноизследователският кораб „Св.св. Кирил и Методий“ (НИК 421) ще отплава на 7 ноември от Варна. Това ще бъде третата полярна експедиция на НИК 421.

По думите на Калинов при това плаване акцентите в неговото участие постепенно ще се изместят от логистичното осигуряване на антарктиците към научно-изследователската дейност. Балансът между задачите на кораба започва да се изравнява, а целта е в обозримо бъдеще научните изследвания да започнат да доминират, посочи началникът на ВВМУ.

През миналата година на остров Ливигстън бе изградена уникална база – лаборатория за българските учени, припомни Калинов и допълни, че това е станало възможно, след като необходимите материали са пренесени с НИК 421. В количествен план превозените товари през последните две години надхвърлят 10-годишния предходен период, обясни той. Калинов припомни, че участието на кораба даде възможност и за изпълнението на една непосилна за предишните експедиции задача – почистването на остров Ливигстън и извозването на отпадъците от района.

И при 33-тата експедиция учените ще продължат с геологичните изследвания, каза още Калинов. Ще вземат още проби от водите, шелфа, дъното. Специално за военните моряци той определи като огромно предизвикателство батиметрията. В този район релефът на морското дъно не е надеждно картографиран, поясни началникът на ВВМУ. Той допълни, че по сведения на антарктиците в най-прибежната част има и голяма динамика в релефа заради навлизането на ледени блокове във водата. Картографирането ще бъде от полза не само за нуждите на корабоплаването, поясни Калинов. По думите му по-амбициозната цел е разработването на модел, който да обедини батиметричните изследвания с ортофотограметрия на съществуващите ледници. Изследването ще бъде направено с дронове, а обработката на данните ще помогне за изследване на темпа на климатичните промени и техния характер.

По време на експедицията ще бъде направено и едно индикативно изследване на морските обитатели, каза още Калинов. То ще се проведе в четири района на Световния океан – в Черно, в Средиземно море, в Атлантическия океан и в района на Антарктида. Ще бъдат взети тъканни проби от морски обитатели, като целта е да се търсят индикации за повишено замърсяване на рибите в Черно море, има ли такова изобщо, обясни Калинов. И подчерта, че така ще бъде намерен отговор на въпроса дали обитателите на Черно море са засегнати по някакъв начин от войната и разрушенията в Украйна. В рамките на този проект ще се правят проучвания и за наличие на микропластмаси в тъканите на рибите, но за нас основният интерес е да търсим индикации за тежки метали, обясни Калинов. И допълни, че като еталон нула ще бъдат приети обитателите на Антарктика, тъй като се очаква, че там замърсяванията са най-малко.

Бюджетът за реализацията на този проект е осигурен от ВВМУ и Община Варна. Взетите тъканни проби ще бъдат изследвани в Медицинския университет във Варна, а като референтна ще бъде определена лаборатория в София. По думите на Калинов вече е готов списък с видовете риби, от които трябва да бъдат осигурени проби. През тази година, тъй като изследването ще бъде индикативно, няма да претендира за пълна представителност, но ще постави основата на бъдещи по-системни и по-задълбочени проучвания, каза още началникът на ВВМУ.

Екипът на ВВМУ работи и по проекти за свързаността с този отдалечен район на планетата. Обменът на данни в тази зона е много скъп, обясни Калинов. Той припомни, че ВВМУ активно си партнира с компанията „ЕндуроСат“ и уточни, че се работи за академично сателитно съзвездие – група от няколко спътника, които да се дават преимуществено за ползване от изследователи. В момента се работи този модел да се ситуира като обект от националната пътна карта за научна инфраструктура, защото е изключително перспективен, обясни Калинов.

Според него реализацията на такъв проект ще даде решения за комуникационно-информационното осигуряване на тази отдалечена от страната ни точка на Земята. Сега има много процеси, за които можем да набираме информация само през летния период, допълни Калинов. Според него не е проблем поставянето на сензори, които да набират информация, проблемът е с акумулирането й, тъй като данните трябва или да се събират на място, или да се вземат следващото лято. Много по-добре би било, ако информацията се подава непрекъснато, което ще позволи тя да се обработва на момента, посочи Калинов. Той уточни, че в това отношение академичното съзвездие от сателити би решило проблемите.

И през предстоящата експедиция на борда на НИК 421 ще има курсанти – практиканти, каза още началникът на ВВМУ. Ще бъде приложен досегашният модел. Младежите ще плават от България до Картахена, Испания, след което се прибират у дома. Този път на борда на българския кораб ще има и двама курсанти от Румъния, посочи Калинов. Той уточни, че практикантите ще бъдат общо 20. Други четирима младежи ще бъдат на борда на НИК по време на цялото плаване.

При прибирането на кораба у дома през пролетта на следващата година от Картахена на борда ще се качи нова група курсанти, които ще имат възможност да трупат практически знания на море до Варна.

Продължи с четенето

Варна

Курсантка от Морско училище обра овациите на Командването на румънския ветроход “Мирча”

Published

on

Снимка: ВВМУ

Курсант старшина II степен Екатерини Пенкова от специализация „Корабоводене“ във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ обра овациите на Командването на румънския учебен кораб „Мирча“, съобщиха от Морско училище. По време на практиката си на румънския ветроход, която се осъществява по програма „Еразъм+“, старшина II степен Пенкова впечатлява командира на „Мирча“ – Силвио Мораро, командващия платната – Стефан Скутелнику, и Габриел Томицъ – началник на екипажа на похода, с бързината и уменията си за катерене по въжетата на ветрохода.

Командирите я оставят да се изкатери до 40 метра, което е почти най-високата точка на платното, високо общо 44 метра. Офицерите коментират за нея, че е решителна и пъргава, а Скутелнику споделя в личен разговор с Пенкова, че за първи път, откакто прави учебни плавания, вижда някой да е толкова добре подготвен.

Курсант Пенкова е на практика на борда на “Мирча” до 8 август 2024 г. Своя плавателен стаж, заедно с нея отработва и курсант старшина II степен Димитър Чотов от специализация “Корабни машини и механизми”. Двамата не скриха, че са очаровани от практиката и допълниха, че са били приети от останалите кадети много радушно. За Пенкова – това е втора практика по “Еразъм+” в Румъния. По време на първата се обучава в рамките на един семестър във Военноморската академия на Румъния “Мирча чел Батран”.

Курсантите от ВВМУ, заедно с още шестима кадети от военноморски академии в Полша, Латвия, Испания и Турция, отплаваха от Констанца на борда на “Мирча” на 26 юни 2024 г. и достигнаха Пирея (Гърция) в последния ден от месеца. Предстои да преминат още през пристанищата в Ливорно (Италия), Тулон (Франция), Палермо (Италия) и Бодрум (Турция). След това ветроходът ще се отправи към Констанца, а оттам възпитаниците на Морско училище ще се завърнат във Варна.

Продължи с четенето

Варна

Нова българска морска социална мрежа свързва морски специалисти от цял свят

Published

on

На 25 юни – Международният ден на моряка, бе представена новата социална мрежа Seaglem.com, насочена изключително към морските кадри. Това е първата подобна платформа в България и Европа, създадена с цел да обедини всички професионалисти в морската индустрия на едно място. Проектът е разработен от Светослав Георгиев, CEO на BG Content. Той вярва, че Seaglem ще промени начина, по който морските специалисти комуникират и си сътрудничат.

Идеята за Seaglem възниква от нуждата да се създаде единна платформа, където морските кадри, морски компании, яхт клубове, студенти, университети и квалификационни центрове могат да обменят опит, знания и контакти. Платформата предлага различни функционалности, сред които обяви за работа, актуална информация от България и света, както и масив от специализирана литература.

Основната цел на Seaglem е да изгради специализирана общност от морски специалисти, които да могат да се информират за новостите в тяхната професия, да споделят опит и да получават тясно специализирана информация. Освен това, платформата има за цел да популяризира българската и световна морска история, както и множество научно-популярни теми, свързани с моретата и океаните.

Зад проекта застават редица морски организации и асоциации. Светослав Георгиев споделя, че тяхната подкрепата ще е ключова за успеха на платформата и за постигане на нейните цели.

Seaglem: Първата по рода си социална мрежа в своя сегмент

Seaglem представлява истинска иновация в света на морската индустрия. Тази нова социална мрежа предоставя уникална възможност на морските професионалисти да се свързват, да обменят опит и да намират нови възможности за развитие.

Светослав Георгиев споделя, че Seaglem е създадена с мисията да промени начина, по който морските кадри взаимодействат помежду си и с морските компании. Той вярва, че платформата ще се превърне в незаменим инструмент за професионалното развитие на всички в морската индустрия и ще спомогне за изграждането на силна и сплотена морска общност.

Човекът зад Seaglеm.com

Светослав Георгиев е роден през 1993 година в гр. Варна. Завършва средното си образование в ПГСАГ „Васил Левски“, след което продължава развитието си в направление „Корабни машини и механизми“ във Висше Военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“. Още по време на своето обучение, той показва изключителна активност и печели множество награди и отличия, сред които се отличава проектът му за учебен кораб, представен на конференция в Барселона през 2018 година.

Снимка на Светослав Георгиев – създател на Seaglem.com

През 2018 и 2019 година, Светослав е част от българските екипи, които представят страната ни на студентски състезания и международни форуми, организирани от Европейската космическа агенция (ESA) и NASA.

През това време Светослав Георгиев е главен редактор на студентското списание „Контрафорс“, което предизвиква огромен интерес сред студентите във ВВМУ и обогатява техните знания с интересни и важни факти за тяхната дейност. Любовта му към компютрите и преприемачеството го насочват към сферата на IT услугите. В края на 2020 година той стартира своята компания BG Content, която се занимава с дигитален маркетинг, копирайтунг и web developing.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page