За енергетиката и климата и финансовата стабилност и капиталовите пазари, ЕК дава срок от два месеца на България да предприеме необходимите мерки.
Европрйската комисия предприема правни действия срещу България заради нарушения на европейското законодателство. Страната не е изпълнила своите задължения, произтичащи от правото на ЕС в три направления – околна среда, енергетика и климат и финансова стабилност, финансови услуги и капиталови пазари, предаде БГНЕС.
В област Околна среда, ЕК предявява иск срещу България пред Съда на Европейския съюз за неизпълнение на задълженията, определени в Директивата за пречистването на градските отпадъчни води.
Градовете (агломерациите) трябва да изградят необходимата инфраструктура за събиране и пречистване на своите градски отпадъчни води. През юли 2017 г. Комисията изпрати официално уведомително писмо на България, последвано от мотивирано становище през май 2020 г. Комисията счита, че досега усилията на българските органи са недостатъчни и поради това предявява съдебен иск. В България 10 големи агломерации с над 10 000 жители не отговарят на изискванията на директивата относно канализационните системи. В 20 големи агломерации градските отпадъчни води, които влизат в канализационните системи, не се пречистват по подходящ начин. А в 30 големи агломерации България не осигурява по-строго пречистване преди пускането на отпадъчни води в чувствителни зони. Всички тези агломерации трябваше да изпълнят изискванията до 31 декември 2010 г. Въпреки че спазването на директивата е отговорност най-вече на националните органи, България и Румъния са се възползвали от значително финансиране от ЕС за пречистване на градските отпадъчни води чрез проекти по линия на политиката на сближаване.
В област Енергетика и климат комисията изпрати официално уведомително писмо на България за това, че не е представила своя окончателен актуализиран национален план в областта на енергетиката и климата (НПЕК) в съответствие с Регламента относно управлението на Енергийния съюз и на действията в областта на климата. Окончателните актуализирани НПЕК са ключови инструменти, за да се гарантира, че държавите членки определят конкретна пътна карта за постигане на договорените цели на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове, енергия от възобновяеми източници и енергийна ефективност. държавите членки трябваше да представят своите окончателни актуализирани НПЕК до 30 юни 2024 г. До момента Комисията е получила 14 окончателни плана. След интензивен обмен на информация след представянето на проектоплановете и приемането на препоръки на Комисията до държавите членки, 13 страни все още не са представили окончателни актуализирани планове, включително България.
България разполага с два месеца да отговори на ЕК.
В област Финансова стабилност, финансови услуги и Съюз на капиталовите пазари, ЕК изпрати мотивирано становище на България за това, че не е уведомила комисията за пълното транспониране в националното законодателство на изменената Директива за автомобилното застраховане.
Директивата има за цел да засили защитата на жертвите на ПТП и изяснява обхвата на тази защита, улеснява проверките на задължителната автомобилна застраховка и създава механизъм за обезщетяване на пострадалите в случай на неплатежоспособност на отговорния застраховател. Тя също така улеснява смяната на застрахователите за притежателите на полици, като гарантира еднакво и недискриминационно третиране на удостоверенията за предявени претенции. Срокът за транспониране на директивата в националното законодателство беше 23 декември 2023 г. На 25 януари 2024 г. Комисията изпрати официално уведомително писмо. Поради липсата на задоволителен отговор Комисията реши да издаде мотивирано становище.
България разполага със срок от два месеца, за да отговори и да предприеме необходимите мерки.
Язовирите за питейни нужди, за които МОСВ получава справки, са запълнени на 63%, а тези, които се използват за производство на електрическа енергия – около 67%, каза министърът на околната среда и водите Манол Генов в предаването „Денят започва“ по БНТ, предаде БТА.
Според него данните са „изключително оптимистични“. Не така стои въпросът с язовирите за напояване, които са пълни на 35-40%. „Предупредили сме „Напоителни системи“ за това състояние на язовирите за напояване“, обясни министър Манол Генов.
Това ни кара да бъдем по-внимателни за разрешените водни количества всеки месец, допълни той. „Стараем се да осигурим за целия сезон необходимите количества вода, но приоритети са водоснабдяването и язовирите за питейна вода, след това са за напояване, тогава са за енергийни нужди“, каза още министърът на околната среда и водите.
По повод проблемите със Столичния завод за третиране на отпадъци (СПТО), Манол Генов обясни, че, според него, кметът на града Васил Терзиев „не вниква в същността на процесите и управлението на отпадъците в Столична община“.
Генов допълни, че ще има геодезическо заснемане на съществуващите клетки за депониране на боклука, които ще покажат какъв е обемът на депонирания боклук, дали за този отпадък е платена такса по чл. 64 за депониране. Министърът каза още, че има съмнения, че е било депонирано по-голямо количество отпадъци от обявеното и действителното.
Манол Генов обясни още, че трябва съвместно с общините и със законодателната власт да бъдат идентифицирани проблемите както със законите, свързани с отпадъците, така и с механизмите на контрол на местно ниво. Трябва да има по-тежки санкции, кметовете да имат по-широки пълномощия да налагат наказания при нарушаване на закона за управление на отпадъците, каза още Генов.
Столичният кмет информира, че е свикана извънредна комисия в Общинския съвет във връзка с изказването на министър Манол Генов, в което той казва, че “заводът за отпадъци в София съгласно данните има обеми, но реално такива ги няма физически. Столична община трябва да предприеме мерки, за да не се стигне до ситуацията от миналите години”. Не знам кой е подвел министъра, но в София проблеми с отпадъците от гледна точка на завода няма, заяви в сряда Васил Терзиев.
Няма да има намаление в броя или обема на социалните услуги в страната, каза днес във Варна министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов. Той уточни, че ще бъде запазена включително програмата за топъл обяд, която бе с европейско финансиране, но срокът ѝ изтича. Гуцанов уточни, че министерството вече води разговори с Националното сдружение на общините за оптимизиране на работата по оказване на социалните услуги. Той изрази увереност, че ще се стигне до подобряване на резултатите и парите не само ще стигнат, но ще има и за развитието на нови програми, предаде БТА.
За бюджета за тази година министърът коментира, че е сериозен успех това, че не се посяга на социалните придобивки на българите. Той подчерта, че няма да има вдигане на данъците, както и че се запазва швейцарското правило за пенсиите, които от средата на годината ще бъдат повишени с 8,6 на сто. Гуцанов допълни, че би искал с бюджета за 2026 г. да бъдат увеличени придобивките за младите семейства. По думите му ще е много добре да нарасне сумата за второ дете – 780 лева, която не е актуализирана три години. Според министъра би било добре майчинските за втората година да бъдат обвързани и с връщането на родителя на работа. В момента в тези случаи се получава 50 на сто от 780 лева, но ако процентът е по-висок майките ще имат стимул да се включат отново в икономиката, посочи Гуцанов.
Във Варна днес социалният министър се включи в честванията по случай 3 март. Той изрази задоволството си, че Националният празник бе запазен като такъв и подчерта, че всяка година на тази дата хиляди хора се събират на Шипка и това показва колко силна е българщината и колко признателен е нашият народ за свободата, извоювана с много кръв.
Първият български AI инфлуенсър, Ахинора, отбелязва националния празник на България с иновативен музикален проект – песента „Българка съм“. Според проучване на дигиталната агенция BG Content, която стои зад проекта, това е първата AI поп песен, създадена в България.
С този творчески ход екипът зад Ахинора отново подчертава дълбоката връзка на дигиталния инфлуенсър с българската култура и наследство. Заглавието на песента не е случайно – тя е посветена на силата, красотата и духа на българската жена, като същевременно изразява национална гордост и любов към родината.
Музикален стил и послание
„Българка съм“ е създадена в динамичен поп стил, което я прави достъпна и въздействаща за широка аудитория. Макар да е бърза и ритмична, песента носи силно послание – възхвала на българската женственост и на несломимия дух на българския народ. Текстът ѝ рисува образа на горда, уверена и вдъхновяваща българка, чиято красота и сила са символи на националната идентичност.
„Очите ми светят като златен лъч,
Сърцето ми тупти – любовен жлъч.
Родена съм в земя на горд народ,
Българка съм – огън, пламък и живот.“
Чрез тези думи Ахинора предава усещането за национална принадлежност и възхищение към българската жена, която носи в себе си огъня на историята и традициите.
Впечатляващо видео с емблематични български места
Видеоклипът към „Българка съм“ съчетава съвременни AI технологии със зашеметяващи кадри от България. В него Ахинора пее на фона на някои от най-емблематичните български забележителности, сред които: Седемте рилски езера, Рилският манастир, Розовата долина, Пещерата „Божиите очи“, Паметникът на връх Шипка, Катедралата „Успение Богородично“ във Варна, Родопите и др.
Цветната и динамична визия на клипа цели да привлече вниманието на младата аудитория и да я запознае с красотата на България. Това е част от по-голямата мисия на проекта Ахинора – да популяризира страната ни пред дигиталното поколение и да предизвика интерес към българската култура и природа.
Коя е Ахинора?
Ахинора е първият български AI инфлуенсър, създаден с помощта на изкуствен интелект. Тя е виртуален персонаж, който привлича внимание със своето присъствие в социалните мрежи като Facebook и Instagram. Ахинора е проектирана да изглежда като модерен и атрактивен инфлуенсър, но всъщност е генериран с помощта на изкуствен интелект образ.
Тя се отличава с модерна визия, интелигентно подбрано съдържание и ангажираност към теми, които вълнуват младото поколение. Фокусът на Ахинора е върху здравословния начин на живот, популяризирането на книгите и културата, както и представянето на България като туристическа дестинация.
От дебюта си Ахинора събира хиляди последователи, а профилът ѝ в социалните мрежи се разраства с всеки изминал месец. Според създателите ѝ тя е иновация в дигиталния маркетинг, която ще постави основите на нова ера в инфлуенсърската индустрия в България.
Кои стоят зад проекта?
Дигиталната агенция BG Content, базирана във Варна, стои зад създаването на Ахинора и реализирането на този музикален проект. От началото на годината екипът активно развива дигиталния образ на първия български AI инфлуенсър, като налага нови стандарти в AI инфлуенсър маркетинга в страната.
Светослав Георгиев, основател на BG Content, споделя, че агенцията работи не само върху развитието на Ахинора, но и върху нови проекти, които ще утвърдят позициите на компанията като пионер в AI маркетинга в България.
Кой е Светослав Георгиев?
Зад създаването на Ахинора и песента „Българка съм“ стои Светослав Георгиев, варненски предприемач и основател на BG Content. Роден през 1993 г., той има богат опит в сферата на технологиите, маркетинга и дигиталните проекти.
Още в ученическите си години участва в международни научни състезания, организирани от НАСА и ESA, а по-късно следва „Корабни машини и механизми“ във Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“, където продължава да участва по проекти организирани от НАСА и ESA, както разработва авторски проект за учебен кораб. През 2020 г. основава дигиталната агенция BG Content, която се специализира в маркетинг, копирайтинг, уеб разработки и AI проекти.
Светослав Георгиев е двигателят зад няколко иновативни дигитални проекта, включително Seaglem – първата морска социална мрежа в Европа, проект „Ахинора“ и още няколко други медийни проекта.
С „Българка съм“ Ахинора и нейният екип доказват, че изкуственият интелект може да бъде не само част от дигиталния свят, но и инструмент за културна промоция. Песента е не просто музикален проект, а символ на модерна България – страна, която уважава своето минало, но смело гледа към бъдещето.