Connect with us

Море

Египет ще спре износа на втечнен газ към Европа от началото на май

Публикувано преди

на

Египет възнамерява да спре износа на втечнен природен газ (LNG) към Европа от началото на месец май, съобщи телевизия “Ал Арабия”, позовавайки се на неназовани източници в египетското Министерство на петрола и минералните ресурси. Според информацията през март и април арабската република е изнесла около 80 000 тона към Стария континент, но тези количества ще бъдат пренасочени към вътрешния пазар, предаде The Marine Press.

Властите се подготвят за недостиг на газ на фона на спада в местното производство и очакваното през лятото пиковото потребление на електричество, голяма част от което се произвежда от газови централи. През февруари министърът на петрола Тарек ел Мола заяви, че такава възможност се разглежда.

Заради намаления местен добив и продължителните горещини през юни 2023 г. правителството въведе график на планирани всекидневни прекъсвания на електрозахранването. Режимът продължава да се прилага след пауза по време на свещения за мюсюлманите месец рамазан.

Очаква се Египет да похарчи до 120 милиона долара на месец за внос на втечнен газ, информира уебсайтът „Ентърпрайс нюз“. По-рано специализираното бизнес издание съобщи, че египетските власти са купили най-малко две пратки, които ще бъдат втечнени в йорданското пристанище Акаба, и търсят възможност за наемане на плаващ терминал за регазификация (FSRU), който да бъде закотвен в Суецкия залив.

В началото на 2020 година Израел започна да доставя синьо гориво за Египет от газовите полета „Левиатан“ и „Тамар“ в съответствие със споразумение с частната египетска компания „Долфинус“ (Dolphinus) със срок 15 години. Внесеният по този договор газ е предназначен за индустриални и комерсиални потребители в Египет, както и за реекспорт към външни пазари, предимно в Европа.

През 2021 г. двете страни подписаха меморандум за разбирателство помежду си, а през юни 2022 г. и тристранен меморандум с Европейския съюз за увеличаване на износа на синьо гориво за Стария континент, включително на износ на израелски газ чрез египетските инсталации за втечняване „Едко“ и „Дамиета“, които се намират на средиземноморското крайбрежие.

През февруари т.г. израелското министерство на енергетиката даде зелена светлина за споразумение, според което Израел ще увеличи износа си на природен газ за Египет от офшорното находище „Тамар“.

Египет разполага и с крайбрежното газово поле „Зохр“ в Средиземно море. Откриването на огромното находище през 2015 г. позволи на северноафриканската страна да се позиционира като износител на синьо гориво. Поради технически причини обаче добивът от „Зохр“ е намалял с единадесет процента през данъчната 2022/2023 година според доклад на Министерството на петрола и минералните ресурси.

Варна

Община Варна отново ще бъде домакин на Международен морски форум „Глобален компас“

Published

on

В началото на месец септември Община Варна отново ще бъде домакин на Международния морски форум „Глобален компас“. Интерес вече са заявили представители на водещи морски компании и организации от близо 15 държави. Това стана ясно по време на среща на кмета Благомир Коцев с  к.д.п. Станислав Стоянов – председател на Българската асоциация на морските капитани, която е организатор на събитието.

Това ще бъде четвъртото издание на форума в България, като през 2024 г. той се проведе за първи път във Варна под мотото „Да плаваме към устойчиво бъдеще“. Събитието беше открито от кмета Благомир Коцев и даде възможност за създаване на ползотворни контакти между участниците и лидерите в морската индустрия.

Тази година форумът „Глобален компас“ отново ще срещне международните морски специалисти, мениджърите в морския бизнес с представители на академичната общност и изследователските институти в България. Тя ще последва годишната среща на всички морски асоциации в Европа през месец май в Лисабон, Португалия и има за цел да продължи да утвърждава България и частност Варна като лидер в сферата на морското дело, сподели кап. Стоянов.

На срещата в Община Варна присъства и к.д.п. Ивайло Пасков  – председател на УС на Фондация „Морски съдби“. Той потърси подкрепата на Община Варна и лично на кмета Коцев за издигането на Паметника на моряка в  атракционната зона на „Пристанище Варна-Изток“ (района на Морска гара).

Проектът е на повече от 15 години, като идеята на авторите е била 10-метровият монумент да се издигне в близост до Фестивалния и конгресен център и входа на Морската градина. Досега това не е реализирано именно заради липсата на консенсус относно мястото.

Паметникът включва фигура на моряк, поставена върху стилизиран нос на кораб. Проектът предвижда край него да бъдат поставени 6 гранитни плочи със знаци, символизиращи основните морските професии – корабоплаване, пристанищна дейност, корабостроене, морско инженерство, водолазна дейност и рибарство. Композицията е замислена така, че фигурата на моряка трябва да е разположена нависоко и да се гледа отдолу нагоре, обясни кап. Пасков. По думите му на този етап са проведени множество срещи с архитекти, проектанти, урбанисти, както и с ръководствата на Пристанище Варна. През миналата година проектът е внесен за разглеждане и одобрение от общинската Комисия за естетизация на градската среда, чиито членове също следва да се произнесат относно новото предложение за разполагане на паметника.

Продължи с четенето

Варна

Калин Калинов: Варненски учени ще картографират релефа на морското дъно около българската база в Антарктика

Published

on

Снимка: ВВМУ

По време на 33-тата българска експедиция до Антарктика учените ще продължат за картографират морското дъно в района, тъй като там все още има „бели“ петна. Това каза за БТА началникът на Висшето военноморско училище (ВВМУ) във Варна флотилен адмирал проф. Калин Калинов. Той припомни, че научноизследователският кораб „Св.св. Кирил и Методий“ (НИК 421) ще отплава на 7 ноември от Варна. Това ще бъде третата полярна експедиция на НИК 421.

По думите на Калинов при това плаване акцентите в неговото участие постепенно ще се изместят от логистичното осигуряване на антарктиците към научно-изследователската дейност. Балансът между задачите на кораба започва да се изравнява, а целта е в обозримо бъдеще научните изследвания да започнат да доминират, посочи началникът на ВВМУ.

През миналата година на остров Ливигстън бе изградена уникална база – лаборатория за българските учени, припомни Калинов и допълни, че това е станало възможно, след като необходимите материали са пренесени с НИК 421. В количествен план превозените товари през последните две години надхвърлят 10-годишния предходен период, обясни той. Калинов припомни, че участието на кораба даде възможност и за изпълнението на една непосилна за предишните експедиции задача – почистването на остров Ливигстън и извозването на отпадъците от района.

И при 33-тата експедиция учените ще продължат с геологичните изследвания, каза още Калинов. Ще вземат още проби от водите, шелфа, дъното. Специално за военните моряци той определи като огромно предизвикателство батиметрията. В този район релефът на морското дъно не е надеждно картографиран, поясни началникът на ВВМУ. Той допълни, че по сведения на антарктиците в най-прибежната част има и голяма динамика в релефа заради навлизането на ледени блокове във водата. Картографирането ще бъде от полза не само за нуждите на корабоплаването, поясни Калинов. По думите му по-амбициозната цел е разработването на модел, който да обедини батиметричните изследвания с ортофотограметрия на съществуващите ледници. Изследването ще бъде направено с дронове, а обработката на данните ще помогне за изследване на темпа на климатичните промени и техния характер.

По време на експедицията ще бъде направено и едно индикативно изследване на морските обитатели, каза още Калинов. То ще се проведе в четири района на Световния океан – в Черно, в Средиземно море, в Атлантическия океан и в района на Антарктида. Ще бъдат взети тъканни проби от морски обитатели, като целта е да се търсят индикации за повишено замърсяване на рибите в Черно море, има ли такова изобщо, обясни Калинов. И подчерта, че така ще бъде намерен отговор на въпроса дали обитателите на Черно море са засегнати по някакъв начин от войната и разрушенията в Украйна. В рамките на този проект ще се правят проучвания и за наличие на микропластмаси в тъканите на рибите, но за нас основният интерес е да търсим индикации за тежки метали, обясни Калинов. И допълни, че като еталон нула ще бъдат приети обитателите на Антарктика, тъй като се очаква, че там замърсяванията са най-малко.

Бюджетът за реализацията на този проект е осигурен от ВВМУ и Община Варна. Взетите тъканни проби ще бъдат изследвани в Медицинския университет във Варна, а като референтна ще бъде определена лаборатория в София. По думите на Калинов вече е готов списък с видовете риби, от които трябва да бъдат осигурени проби. През тази година, тъй като изследването ще бъде индикативно, няма да претендира за пълна представителност, но ще постави основата на бъдещи по-системни и по-задълбочени проучвания, каза още началникът на ВВМУ.

Екипът на ВВМУ работи и по проекти за свързаността с този отдалечен район на планетата. Обменът на данни в тази зона е много скъп, обясни Калинов. Той припомни, че ВВМУ активно си партнира с компанията „ЕндуроСат“ и уточни, че се работи за академично сателитно съзвездие – група от няколко спътника, които да се дават преимуществено за ползване от изследователи. В момента се работи този модел да се ситуира като обект от националната пътна карта за научна инфраструктура, защото е изключително перспективен, обясни Калинов.

Според него реализацията на такъв проект ще даде решения за комуникационно-информационното осигуряване на тази отдалечена от страната ни точка на Земята. Сега има много процеси, за които можем да набираме информация само през летния период, допълни Калинов. Според него не е проблем поставянето на сензори, които да набират информация, проблемът е с акумулирането й, тъй като данните трябва или да се събират на място, или да се вземат следващото лято. Много по-добре би било, ако информацията се подава непрекъснато, което ще позволи тя да се обработва на момента, посочи Калинов. Той уточни, че в това отношение академичното съзвездие от сателити би решило проблемите.

И през предстоящата експедиция на борда на НИК 421 ще има курсанти – практиканти, каза още началникът на ВВМУ. Ще бъде приложен досегашният модел. Младежите ще плават от България до Картахена, Испания, след което се прибират у дома. Този път на борда на българския кораб ще има и двама курсанти от Румъния, посочи Калинов. Той уточни, че практикантите ще бъдат общо 20. Други четирима младежи ще бъдат на борда на НИК по време на цялото плаване.

При прибирането на кораба у дома през пролетта на следващата година от Картахена на борда ще се качи нова група курсанти, които ще имат възможност да трупат практически знания на море до Варна.

Продължи с четенето

Варна

Курсантка от Морско училище обра овациите на Командването на румънския ветроход “Мирча”

Published

on

Снимка: ВВМУ

Курсант старшина II степен Екатерини Пенкова от специализация „Корабоводене“ във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ обра овациите на Командването на румънския учебен кораб „Мирча“, съобщиха от Морско училище. По време на практиката си на румънския ветроход, която се осъществява по програма „Еразъм+“, старшина II степен Пенкова впечатлява командира на „Мирча“ – Силвио Мораро, командващия платната – Стефан Скутелнику, и Габриел Томицъ – началник на екипажа на похода, с бързината и уменията си за катерене по въжетата на ветрохода.

Командирите я оставят да се изкатери до 40 метра, което е почти най-високата точка на платното, високо общо 44 метра. Офицерите коментират за нея, че е решителна и пъргава, а Скутелнику споделя в личен разговор с Пенкова, че за първи път, откакто прави учебни плавания, вижда някой да е толкова добре подготвен.

Курсант Пенкова е на практика на борда на “Мирча” до 8 август 2024 г. Своя плавателен стаж, заедно с нея отработва и курсант старшина II степен Димитър Чотов от специализация “Корабни машини и механизми”. Двамата не скриха, че са очаровани от практиката и допълниха, че са били приети от останалите кадети много радушно. За Пенкова – това е втора практика по “Еразъм+” в Румъния. По време на първата се обучава в рамките на един семестър във Военноморската академия на Румъния “Мирча чел Батран”.

Курсантите от ВВМУ, заедно с още шестима кадети от военноморски академии в Полша, Латвия, Испания и Турция, отплаваха от Констанца на борда на “Мирча” на 26 юни 2024 г. и достигнаха Пирея (Гърция) в последния ден от месеца. Предстои да преминат още през пристанищата в Ливорно (Италия), Тулон (Франция), Палермо (Италия) и Бодрум (Турция). След това ветроходът ще се отправи към Констанца, а оттам възпитаниците на Морско училище ще се завърнат във Варна.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page