Connect with us

Анализи

Ще успее ли правителството да задържи цените на горивата под 3 лева и ако го направи, то на каква цена?

Публикувано преди

на

Вицепремиерът Асен Василев заяви в интервю по Нова ТВ, че правителството е предприело мерки да задържи цените на горивата под 3 лева. Възможно ли е това да се случи, след като в европейските страни цената на литър дизел вече надмина 2 евро?
Според Асен Василев цените на дизела и бензина могат да бъдат укротени на цени под 3 лева с ползването на руски петрол заради по-ниските котировки в момента. Вицепремиерът обаче не уточни, че разликата в котировките към този момент не надхвърля 25$ за барел. Когато пазарната цена в Европа е 2 евро за литър или 4 лева, то тази разлика в цената на петрола едва ли ще успее да задържи цените у нас под 3 лева за дълго време.
Какви са опасностите ако правителството продължи да натиска Лукойл да задържи цените на колонка под 3 лева? В момента правителството се е фокусирало само върху цените на колонка за крайните потребители, а не върху цените на едро за бизнеса. Получава се следното: Цените на едро на Лукойл са еднакви с цените на колонка. Какво означава това? Всяка една малка бензиностанция или верига бензиностанции ще купуват от Лукойл на едро на цената на колонка, а отделно ще имат и допълнителни разходи за транспорт. За да продължат да работят тези бензиностанции или трябва да продават горивата си на цени над 3 лв за литър или трябва да работят на загуба, за да запазят клиентите си.
Дали правителството е отчело този факт или в опита си да задържи цените на горивата е готово да жертва малките бензиностанции и останалите петролни вериги и така да бетонира монопола на Лукойл?

 

инж.Пламен Дочев

Анализи

Високите цени на дизела започнаха да се отразяват на търсенето

Published

on

By

Вече има първи признаци, че високите цени на дизела започват да се отразяват на търсенето

Високите крайни цени на дизела през последната година насърчиха по-голямата продукция от рафинериите, които се възпозваха от солидните маржове на рафиниране. През послените няколко седмици обаче се забелязва бавно увеличение на запасите на прозведен дизел, което е признак, че високите цени изглежда са започнали да натежават върху търсенето. Комбинацията на увеличени обеми на рафиниране и започващ спад на търсенето ще окаже силен натиски върху цената на дизела. Задаващата се рецесия в Европа ще удари силно потреблението на дизел и средносрочен план това неминуемо ще доведе до значителен срив в цената.

Тенденцията за намалено търсене обаче засега все още е колеблива, така, че евентуално падане на цената на дизела се очаква най-рано пролетта на 2023 година. В България допълнитен натиск над цените би оказал и евентуално въведения таван за цените на руския петрол и засиления натиск от страна на държавата над Лукойл. Вероятността обаче да видим цени на дизела под лева все още е твърде малка.

 

инж. Пламен Дочев

Продължи с четенето

Анализи

Защо мигрантите стават все по-агресивни и кои от тях извършват тежки престъпления

Published

on

By

„Натиск по външните граници на Европейския съюз, и България конкретно, има от 2014 година, на различни приливи и отливи. Малко хора забелязаха какъв беше натискът на външната ни граница, особено с Турция, когато започна войната в Украйна”, обясни Антоанета Василева, вицепрезидент на експертната група за борба с трафика на хора.

Натискът е по-засилен от три месеца, защото предстои зима.

„Забелязвате,че в Турция ситуацията икономически не е добра. И всъщност Турция се опитва да намали огромния обем от мигранти, като пропуска определено количество към ЕС и естествено къде да отидат- в България”, допълни Антоанета Василева, предаде Нова тв.

Хората, които искат да преминат нелегално границите на България и да стигнат до други европейски страни, са тези, които извършват престъпления заедно с каналджиите, каза още вицепрезидентът на експертната група за борба с трафика на хора.

Росица Валентинова, novini.bg

Продължи с четенето

Анализи

Ще има ли спад в цената на дизела?

Published

on

By

Дизелът е основното гориво за бизнеса и цената му е от изключително значение за всички отрасли на икономиката. В момента близо година цените на дизела са изключително високи поради голямото търсене и ограниченото предлагане заради санкциите срещу Русия. Това води до поскъпване на всички стоки и услуги и до ограничаване на зарежданите горива от обикновените хора, като спада в продажбите вече се усеща от всички вериги. Ще продължава ли дизела да е толкова скъп или се очаква спад в цената?

Според повечето анализатори Европа е на прага на рецесия, която се очаква да настъпи в началото на 2023 година. Рецесията наминуемо ще  доведе до свиване на икономиката, а от там и на значително намаляване на потреблението на горива. В същото време доставките на горива към Европа вече се стабилизират и недостига на дизел скоро ще започва да се преодолява. След Нова година най-вероятно предлагането на дизел ще надвиши потреблението и ако прогнозите за рецесия се окажат верни, то се очаква цената на дизела да спадне най-малко с 15 – 20 ст на литър.  Спадането на цената под 3 лева за литър обаче е малко вероятно.

 

инж. Пламен Дочев

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

Copyright © 2022 varnalive.bg.