Connect with us

Интересно

„Черния петък“: Откъде произлиза и как се развива през годините

Публикувано преди

на

Милиони хора по цял свят, които обожават да пазаруват, чакат с нетърпение един специален ден в годината, наречен Черен петък. Ако и вие сте сред феновете на шопинга, то за вас не е тайна, че това е времето на големите намаления и разпродажби, когато може да си купите любимите неща на изгодни цени и със страхотни отстъпки.

Но каква точно е историята на Черния петък, наричан още Black Friday? Какъв е неговият произход и как се развива през годините? За всичко това ще ви разкажем в статията.

Как и къде е възникнал Черният петък?

Днес т.нар. Black Friday се свързва с големи промоции и страхотни кампании, организирани от търговци по цял свят. Преди години обаче значението на този израз е било доста по-различно и далеч не толкова положително.

Всъщност терминът Черен петък се е появил за първи път през 19 век и се е свързвал с нещо доста по-различно от пазаруването.

На 24 септември 1869 г. е отбелязан най-големият пазарен срив в Съединените щати, причинен от спада в цената на златото. За броени часове цената на ценния метал се е сринала с 30%, поради което много американци губят парите си. В продължение на няколко години Американската икономика не може да се възстанови от тази криза. Именно това била и причината този ден да остане като черен в историята.

Черен петък в Ozone

Каква е историята на Black Friday през годините?

С течение на годините времената значително се променят и век по-късно Черният петък придобива ново значение.

През средата на XIX век полицейските служби във Филаделфия започват да го използват с една по-различна цел. Причината били огромните задръствания, заради които служителите трябвало да работят извънредно.

Всяка година точно в деня след Деня на благодарността градът се изпълвал с множество шопинг маниаци, които търсели подаръци за Нова година. Те предизвиквали големи задръствания и суматоха по магазини и пазари, а това от своя страна провокирало недоволство сред полицаите.

Малко по-късно Black Friday става още по-известен, тъй като през 1966 година е публикувана реклама, свързана с него в едно от най-известните американски списания.

Така до края на 80-те години изразът Черен петък вече придобива един съвсем нов, положителен смисъл.

В Америка периодът, който се пада след Деня на благодарността и е преди коледните празници, се счита за най-печелившия за много търговци и собственици на магазини. Именно това е и причината малко по малко да започнат големи PR кампании и реклами, които имат за цел да създадат един по-позитивен образ на това събитие.

Черният петък е описан от медиите по цял свят като „идеалният ден за пазаруване с цялото семейство, на който ще спестите много пари.“

Направен е дори опит терминът да се промени на „Големият петък“, за да се направи паралел с огромните отстъпки, но новото име така и не успява да се наложи.

Защо този ден набира все по-голяма популярност?

Black Friday набира все по-голяма популярност в цял свят и се свързва в онова дългоочаквано време през годината, когато хората се втурват в магазините, за да направят изгодни покупки за предстоящите празници.

В Америка този ден се чака с нетърпение, защото отстъпките, които правят някои търговски вериги достигат до цели 70%, а понякога и повече. Там Black Friday e денят след Деня на благодарността (последният четвъртък на ноември), който всъщност поставя начало на коледния базар.

Освен САЩ, още много държави отбелязват Black Friday с огромни намаления, сред които са:

  1. Великобритания
  2. Франция
  3. Бразилия
  4. Румъния
  5. Индия
  6. България и много други

Макар първоначално голямото пазаруване да е продължавало само 24 часа, днес много търговци избират да правят своите кампании за по-дълъг период. Така на доста места по света Черният петък започва по-рано от официалната дата и може да продължи дори до края на месец ноември.

Какво интересно ще се случи на Black Friday през 2022?

И тази година много търговци ще предложат на клиенти си огромни намаления по време на Black Friday. Шопинг маниаците ще могат да се възползват от промоции на избрани стоки както във физически магазини, така и в онлайн сайтове. Това е чудесно, защото дори и да нямате достатъчно време да обиколите всички молове, може спокойно да разгледате предложенията в интернет и да направите своята поръчка. Може би времето за доставка ще е малко повече, но пък чакането ще си заслужава.

ozone.bg

Продължи с четенето

Интересно

На 14 юли стартира „Диви и щастливи“ – първото по рода си романтично онлайн риалити предаване

Published

on

“Диви и Красиви” е първо по рода си романтично онлайн риалити предаване в България, в което 14 напълно непознати мъже и жени ще преминат през буря от емоции и куп вълнуващи предизвикателства, за да открият цената на истинската любов.

За разлика от стандартните предавания в българския ефир, зрителите на “Диви и Красиви” могат да очакват изключителна динамика, професионална кинематография, интригуващо съдържание. Първото излъчване ще бъде на 14ти юли 2024 от 18ч, като седмично ще се излъчват по два епизода.
“Диви и Красиви” е изцяло авторска концепция, създадена от Михаил Недков и Неделчо Богданов.

Вижте трейлъра и се абонирайте за Ютуб канала на “Диви и Красиви”, за да не пропускате нито един епизод.

 

 

Продължи с четенето

Интересно

Ватикана ще изгражда соларен парк за своите енергийни нужди

Published

on

Папа Франциск разпореди изграждането на фотоволтаична централна, която да покрива енергийните нужди на Ватикана, предаде Ройтерс. Ватиканът е най-малката държава в света с площ от едва 0,44 кв. км.

87-годишният понтифик нареди чрез личен папски указ централата да бъде изградена извън стените на Ватикана, в северозападните покрайнини на Рим.

Районът принадлежи на Ватикана и в него вече се помещава радиопредавателен център на Радио Ватикана, който също ще се захранва от новия соларен парк. В папския указ не се уточнява колко голяма ще бъде този парк и кога ще бъде готов.

„Трябва да преминем към устойчив модел на развитие, който намалява парниковите емисии в атмосферата, като се стреми към климатична неутралност“, казва Франциск в указа.

Франциск отправи предупреждение за опасностите и предизвикателствата, свързани с изменението на климата, както и за необходимостта от намаляване на използването на изкопаеми горива в своята забележителна енциклика „Laudato Si“ от 2015 г. В нея той предупреди, че планетата „започва все повече да прилича на огромна купчина боклук“.

Папата възложи задачата за изграждането на соларния парк на кардинала, който изпълнява функциите на управител на Ватикана, и на ръководителя на Администрацията за управление на имуществото на Светия престол. Това е службата, която управлява имуществото на Ватикана и обикновено се описва като нейната централна банка.

БТА

Продължи с четенето

Интересно

Ето за какво да внимавате при почивката на плажа

Published

on

Търговците да бъдат коректни, а почиващите да четат внимателно условията за ползването на туристическите услуги. За това призова Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“ пред радио „Фокус“.

„В началото на новия летен сезон станах свидетел на ситуация, в която туристи се възмущаваха, че са им таксували шалтета и масичка към наетите от тях два шезлонга и чадър, като твърдяха, че не е имало предварителна информация за това. Нашата проверка на информационната табела за платената зона показа, че цени за наем на масичка и шалтета все пак има, но те са със значително по-дребен шрифт и в далеч по-невзрачен цвят в сравнение с тези за основните атрибути – шезлонг и чадър. Това е некоректно от страна на търговеца и може да въведе в заблуждение потребителя, както и се е случило с тези хора“, разказа Руменова. Тя добави, че това е нелоялна търговска практика и за нея трябва да сезират контролния орган – Комисия за защита на потребителите, както и Министерството на туризма.

Във връзка със случая експертът припомни, че ценоразписите за предоставяните на плажа и където и да било другаде услуги, менютата в заведенията и т.н., трябва задължително да са и на български език и в български лева. Те трябва да са ясно и четливо изписани и да не въвеждат в заблуждение чрез игра с шрифтове, цветове и пр. Освен това, ако търговецът не е посочил цена за дадена услуга, то потребителят не следва да дължи нищо.

Габриела Руменова препоръча още преди да резервираме място за настаняване, след като вече сме прегледали няколко оферти, да се върнем и да прочетем отново в детайли тази, на която сме се спрели, преди да я капарираме. Така ще се уверим, че не сме се заблудили за нещо. Добре е също така преди това да се свържем с обекта и да се поинтересуваме на рецепция за важните за нас неща, тъй като от наша гледна точка те може да се решаващи да се спрем на именно тази оферта, а за хотелиера да са второстепенни или съвсем незначителни.

Тя даде пример с чадъри към all inclusive-a на хотел, които се оказват на последна линия. А също и с история на майка с малки деца с резервация на стая, за която се е знаело, че няма изглед към морето, но не е било известно, че прозорците гледат към гробищата. Руменова обърна внимание и на това да се внимава с амбулантните търговци на храна и плажни принадлежности, както и задължително да се изисква касов бон.

expert.bg

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page