Connect with us

Новини

Цените на пшеницата и на царевицата на световните пазари спадат

Публикувано преди

на

Опасенията от преди седмица относно сериозната суша, ударила водещи страни производителки на зърнени храни като Франция, Унгария и Румъния, се оказаха не толкова сериозни, както предвиждаха експерти. Оптимизмът се усети още и от гледна точка на факта, че износът на зърно от Украйна най-накрая започна да се реализира, което донесе сериозен спад в цените на повечето зърнени контракти по световните борсови пазари, посочват от Софийската стокова борса (ССБ).

През седмицата цената на пшеницата в САЩ се понижи с 27 долара до 315 долара за тон, а тази във Франция спадна с  29 евро до 315 евро за тон. В Украйна цената на пшеницата  се срина със 100 долара до 300 долара за тон. Руската пшеница пък поевтиня със 17 долара до 330 долара за тон.

Цената на американската царевица се понижи с 3 долара до 299 долара за тон, във Франция цената й спадна със 17,75 евро до 317 евро за тон, а в Русия се повиши с 10 долара до 325,00 долара за тон. Цената на ечемика във Франция е 300 евро за тон, в Русия той поевтиня с 8 долара до 305,00 долара за тон. Рапицата, която вече няколко седмици се движи разнопосочно на борсата „Юронекст“,  поевтиня с 56 евро до нива от 604 евро на тон.

Цената на нерафинираното слънчогледово олио на борсата в Ротердам с доставка през септември остава 1550 долара за тон, след като миналата седмица поскъпна с 50 долара. Рафинираната захар поевтиня със 16,20 долара, достигайки 538,90 долара за тон на борсата в Лондон.

На Софийската стокова борса продължава да се търси хлебна пшеница в големи количества на цена 580-637 лв. за тон при предлагане за 740-750 лв. за тон. Фуражна пшеница в големи количества се търси на 615 лв. за тон. Предлагането на фуражен ечемик е с котировки 665 лв. за тон.

Царевица се търси на 550 лв. за тон, предложения нямаше. Всички цени са без ДДС.

На ССБ продължава активната търговия с горива. Сключиха се сделки за автомобилен бензин А95Н в диапазона 2630-2690 лева за 1000 литра, за бензин А98 – на цена 2830 лева за 1000 литра и за бензин А100 – за 2990 лева за 1000 литра. Дизелово гориво се изтъргува на 2100-2820 лева за 1000 литра, газьол за ПКЦ в диапазон 2468,45-2846,09 лева за 1000 литра.  Сключиха се сделки и за газ пропан бутан на цени 1008,33 – 1050 лева за 1000 литра. Сделките за горива са по Закона за обществените поръчки.

 

БТА

Продължи с четенето

Варна

Изграждат чешма до дом „Младост“

Published

on

Легендарната чешма с минерална вода на вече разрушения дом „Младост“ ще бъде изградена отново, но ще бъде поставена на друго място. Това съобщи кметът на район „Младост“ Христо Христов в интервю за Радио Варна . Според него това ще се случи съвсем скоро.

ВиК-експертът Тодор Димитров уточни, че вече е издадено разрешението от район „Младост“ за поставянето на чешмата. Определено е и мястото – намира се точно срещу бившия дом „Младост“.

„Изчистваме определени параметри по помпите. Надяваме се скоро чешмата да бъде поставена и да заработи“, каза още Димитров.

Експертите използват вече съществуващи ВиК-проводи. Ще бъдат изградени единствено отклонения от водопровода до чешмата и съответно – до ревизионна шахта на канализацията.

Чешмата ще бъде тип поставяем обект, а мястото около нея ще бъде благоустроено. Ще има пейки и кошчета за битови отпадъци.

Друга чешма с минерална вода, любима на варненци, е тази до Топлата вода. Тя се намира точно до стълбичките, и не работи. Димитров съобщи, че причината за това е нейното попадане в частен имот.

Топлата вода, Крайбрежна алея, Варна

Вече са започнали техническите прегледи и обходи за състоянието на чешмичките и фонтаните във Варна. При нужда ще бъдат направени козметични ремонти. Очаква се да започнат да работят през май.

Източник: БНР – Варна

Продължи с четенето

Новини

Кой изяде асфалта

Published

on

By

Дебелата корупция сътвори тънък асфалт по магистралите на ГЕРБ. А тънкият асфалт явно е направил милионери доста политици и държавни чиновници. Кой е консумирал порциите от липсващия асфалт? Коментар на Емилия Милчева.

Когато двама министри съобщят едно и също – че от гордостта на ГЕРБ, магистралите, са спестени сериозно количество материали, това означава, че милиони са отишли в нечии ръце. Дебелата корупция в пътищата е сътворила тънък асфалт – и е направила милионери политици и държавни чиновници.

А служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков и на вътрешните работи Иван Демерджиев просто изпреварват разкрития на Европейската прокуратура, която може да разследва случаите, тъй като за магистралите в България, с изключение на “Хемус”, е използвано европейско финансиране.

Защо точно сега

За два дни – две новини. Шишков съобщи пред NOVA, че проверките на магистралите са се превърнали в сериал “Кражбата на магистрали”, а от всяка проверка излиза едно и също – между 25 и 30% от асфалта липсват. Всички, които карат автомобилите си по прехвалените от ГЕРБ пътища, са се… уверили в “качеството” им. А за кражбите отдавна има повече от предположения – както и авансово платени стотици милиони на строителни фирми по инхаус процедурите. В “Неделя 150” по БНР вчера Иван Демерджиев разкри, че “част от водените производства за корупция сред политически фигури са под наблюдение на Европейската прокуратура, което означава злоупотреба с европейски средства” и част от констатираните по пътищата проблеми (свързани със строителството им, б.авт.) са в тази графа.

Най-голямата новина обаче е, че започналите преди два месеца съвместни проверки на МВР и МРРБ на пътищата , в т.ч. магистрали, ще продължат и през март – тоест, през цялата предизборна кампания. А през февруари Шишков съобщи за вложен по-малко от необходимото асфалт и твърде голямо количество шлака в основата на отсечка от аутобана “Хемус”, между София и Яна. Вместо 28 сантиметра асфалт, пробите показали наличие между 18 и 21 см.

Досега служебното правителство на президента “пожали” ГЕРБ, а на прицел бяха взети министри от коалиционния кабинет на “Промяната” – било заради газови договори, било заради проекти от Плана за възстановяване и устойчивост или оръжеен експорт, а в добавка дойде и определението “шарлатания” от президента по адрес на “Продължаваме промяната”. В същото време в държавни институции се назначават кадри, свързани с кръговете на ГЕРБ и ДПС.

Но с темата за пътищата президентското управление, от една страна, демонстрира, че работи заедно с обвинителите на Лаура Кьовеши и не е безучастно, а внася своя дан в битката с корупцията. От друга, фокусира вниманието върху конкретни схеми, от които българската прокуратура системно странѝ. Макар че делото за източените над 50 милиона от “Хемус” тръгна през декември 2021 г. и по него има осем обвиняеми, от които петима – собственици на кухи фирми, претакали парите, по него няма нито един политик или държавен служител с предявено обвинение. А сега Демерджиев обеща “интересни имена от всички политически сили”, консумирали порциите от липсващия асфалт.

Яде ли се асфалтът

Асфалтът, или строителството на пътища, беше най-голямата предизборна дъвка на Борисов и ГЕРБ по време на трите им мандата. Също и обвинението към тези след него, че не са сложили “една лъжица асфалт”. В същия тон лидерът отговори на пресните обвинения от Враца, където ГЕРБ откри предизборната си кампания – пробата не е взета правилно, никой освен ГЕРБ не е построил и метър, а пък критикуват, а на Шишков бил обещан постът главен архитект на София след местния вот.

“Щях да залея държавата с асфалт, ако управлявахме, когато имаше излишъци. И пак ще го направя”, каза Борисов през лятото на 2010 година, след като спечели за първи път парламентарни избори. Е, заля я. Само да не се окаже, че лентите, които премиерът на ГЕРБ режеше на купища отсечки, ще се окажат по-дебели от положената настилка.

Николай Нанков, бивш министър на регионалното развитие, чест спътник на Борисов в джипа, с който обикаляше надлъж и нашир, нарече разкритията “огромна манипулация”. Според него не калпавото строителство, а липсата на поддръжка за последните две години е причина за лошото състояние на пътищата. Но ако липсата на 10 и повече сантиметра слой асфалт може да се обясни с износване, значи това изобщо не е асфалт. А покрай асфалта вътрешният министър съобщи и за други порочни практики, които обаче не са известни отсега – пътни отсечки, които не са изпълнени по проект, участъци, пуснати в експлоатация – но без строително разрешително.

Не е само “Асфалтгейт”

Европейската прокуратура, която може да провери всеки проект, спечелил финансиране по европейски програми, проверява и ремонта на столичната ул. “Граф Игнатиев”, изпълнен от някогашен фаворит на ГЕРБ – “Джи Пи Груп”. Проектът стана за посмешище в социалните мрежи, струва над 24 милиона лева с ДДС, закъсня с повече от половин година и беше платен от данъкоплатците. А сега МРРБ установява пропуски и не превежда 12 млн. лева по ОП “Региони в растеж” на Столична община. Вместо документацията на МРРБ, прокурорите на Кьовеши да бяха поискали публикацията на “Биволъ” от 2018 г. – “#Джипигейт: Грандкорупция с еврофондове и обществени поръчки” – с екселски таблици за комисионите, които консултанти са връщали като ресто на разни отговорни лица.

Още от 2011 г. БСП поде офанзива за некачествено строителство на магистралите на Борисов, в това число за асфалта, но с променлив успех. За последно преди четири години социалистите поискаха да се вземат проби от 46 места от магистралите “Струма”, “Марица”, “Тракия” и “Хемус” и да бъдат изследвани в независими лаборатории в чужбина, но така и не доведоха докрай собствената си инициатива.

Ако “Асфалтгейт” не е предизборна димка, след магистралите ред е на спортните зали и стадионите, които поскъпваха бързичко с по няколко милиона, въпреки никаквата инфлация. Накрая може да се окаже, че и три мандата няма да стигнат, за да бъде разследвано онова, което ГЕРБ построи. Асфалт не се яде, но без асфалт няма ядене, беше обяснил на правителствено заседание през 2020 г. Бойко Борисов. С тия апетити и асфалтът го е отнесъл.

Емилия Милчева, Дойче Веле

Продължи с четенето

Варна

Стипендия за участие в курс по английски език за младежи

Published

on

Снимка: фондация "Аморфа"

Варненската фондация „Аморфа“ осигурява стипендия за обучение по английски език чрез изкуство и култура, съобщават от организацията. Курсът е насочен към младежи на възраст от 16 до 26 години, със специално внимание към тези, които ще учат или работят в чужбина.

В петседмичния курс, който започва на 21 март, могат да се запишат седем души с ниво на владеене на английски език B2-C2. Уроците ще се провеждат два пъти седмично в „Аморфа Академия“ до Адвокатската градинка във Варна.

От фондацията отпускат стипендия за един от курсистите, който се нуждае от финансова подкрепа. За нея може да се кандидатства до 19 март, а за платено участие се попълва формуляр до заемане на обявените места.

Форматът на курса ще включва лекции, дискусии и самоподготовка за писмена и устна изява. Основно темите ще бъдат свързани с културата и изкуствата, с фокус върху съвременните форми, актуалните творци и тенденции, англоезичната литература, архитектурата. Втората част от периода ще бъде отделена на презентации и обсъждания, свързани с живота в чужбина и уменията за по-добро опознаване на други култури и извличане на полезен опит. С младите курсисти ще се водят разговори за избора на университет и професия, представянето пред другите, обмяната на знания за култура.

Обучението ще се ръководи от специалист от екипа на „Аморфа Академия“, който е филолог с академичен и професионален опит, работещ активно в културната и младежката сфера, съобщават още от фондацията, която развива активното участие на повече млади хора в културния живот на Варна.

Източник: БТА

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page