Connect with us

Икономика

Цената на природния газ се срина: Кои са причините?

Публикувано преди

на

Войната в Украйна бушува, износът на руски природен газ за Европа намалява и зимният отоплителен сезон наближава. На пръв поглед това изглежда като идеалната смес от фактори, която да доведе до значително по-високи цени. Но стойността на горивото, което е жизненоважно за отопление на домове и за захранване на електрически централи и промишлеността, пада рязко, пише The New York Times.

Референтната европейска цена на природния газ тази седмица падна до ниво, което е 70% под нейния рекорд през август. Една от основните причини за срива на цените е, че Европа, поне засега, разполага с цялото количество природен газ, от което се нуждае през зимата. Това е така, защото през лятото Европа започна да купува газ отвсякъде, тъй като Русия – нейният дългогодишен основен доставчик – намали потоците на синьо гориво.

По целия континент правителствата и предприятията агресивно запълват количеството газ, което съхраняват в хранилищата си. По настояване на Европейската комисия и на енергийните компании, правителствата запълниха газовите си съоръжения до повече от 90% от капацитета им, в сравнение с по-малко от 80% преди година.

Компаниите, които продават природен газ, водени от високите цени, наводниха европейския пазар. Специални кораби с огромни количества втечнен природен газ (LNG) се състезаваха към Европа от САЩ, Катар и други страни (включително Русия), които произвеждат големи количества синьо гориво.

Експедитивните продажби на газ в Европа бяха толкова големи, че сега корабите обикалят край бреговете в очакване на празни места на претъпканите терминали, където да разтоварят товарите си.

“Една илюстрация на пренасищането: през последните дни най-малко един LNG превозвач, пътуващ от Алжир към Европа, изглежда се е отклонил към Азия в търсене на по-добра цена”, твърди Лора Пейдж, анализатор в Kpler.

Големите газови запаси в Европа представляват значителен буфер срещу по-нататъшни прекъсвания на руските доставки или евентуални други шокове.

Имате нива на съхранение, за които хората можеха само да мечтаят преди няколко месеца“, заяви Масимо Ди Одоардо, вицепрезидент по газови изследвания в консултантската фирма Wood Mackenzie.

В същото време търсенето на природен газ, който служи като основен източник на енергия за генериране на електричеството, което Европа консумира, е намаляло рязко – друг фактор, който дърпа цените надолу. Необичайно топлото време за началото на есента в много части на Европа означава, че жителите не са имали нужда да използват много, дори изобщо топлина.

Но анализаторите предупреждават, че скорошният спад в цените на газа може да е мимолетен – природният газ, който трябва да бъде доставен в Европа тази зима, вече се продава на фючърсните пазари със значителна надценка спрямо текущата цена. Необичайно големите колебания в цените, дошли след като Русия ограничи доставките на газ през последните месеци, вероятно ще продължат.

Цените на газа в Европа остават исторически високи дори след неотдавнашния спад, търгувайки се на два пъти нивото, определено по това време преди година и дори по-високо спрямо дългосрочните средни стойности.

В резултат на това много жадни за енергия предприятия като топилни заводи за алуминий, стоманодобивни заводи и такива за торове, са затворени поне временно. В Италия, която е голям потребител на газ, търсенето на горивото през август и септември е спаднало с около 10% в сравнение със същите месеци преди година.

Заплахата от регулиране също е натежала върху пазарите. Неотдавнашното споразумение на ЕС за налагане на таван на цените на газа, въпреки че все още липсват подробности, вероятно също понижава цените”, казват анализатори.

“В краткосрочен план обаче по-ниските цени могат да причинят своя собствен вид болка”, заяви Хенинг Глойщайн, директор в Eurasia Group.

Европейските енергийни компании, които се занимават със закупуване на газ за генериране на електричество и продажба на клиенти, вече са понесли тежки загуби поради спирането на руското синьо гориво. Вероятно те са поръчали скъп LNG, за да компенсират загубените доставки. Сега обаче има по-ниско от очакваното търсене.

Това може да принуди някои комунални услуги да продават скъпите си товари много по-евтино другаде, което вероятно ще причини големи фискални щети“, каза Глойщайн.

По-ниските цени на газа също могат да отслабят стимула за разработване на по-скъпи чисти горива като например водородът. Нещо повече, това може да подейства като спирачка за преустройството на стоковите пазари, за да се прекъсне връзката между електроенергията и природния газ, въпреки че някои анализатори казват, че това е неизбежно.

„Топката се завърта и аз вярвам, че има широко приемане на необходимостта от промяна“, твърди Мартин Йънг, базиран в Лондон анализатор в Investec.

Експертите казват, че е твърде рано да се чувстваме спокойни за перспективите за по-евтин газ, тъй като пазарите реагират на обстоятелства, които може да не са дълготрайни. Цените на фючърсите на синьото гориво за доставка през януари и февруари на 2023 г., се търгуват с повече от 40% по-високи в сравнение с ноември.

Цените може да бъдат тествани, ако Русия прекъсне оставащите потоци на газ за Европа през Украйна или ако има саботаж на енергийната инфраструктура, както стана при необяснимите течове по тръбопроводите „Северен поток“ , които минават от Русия към Германия. Времето също ще покаже.

Най-големият тест ще е, когато настъпи първото застудяване и складовете започнат да се изпразват. Ще видим как пазарът ще реагира на това“, каза Джонатан Стърн, основател на газовата програма в Оксфордския институт за енергийни изследвания.

economic.bg

Продължи с четенето

Варна

АМ Черно море – хронологията на една неосъществена магистрала

Published

on

Автомагистрала „Черно море“ е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа и е естествено продължение на автомагистрала „Тракия“, свързвайки главните източни центрове на стопанско развитие по Черноморието –  Варна и Бургас. Трасето е част от пътната инфраструктура на трансевропейски транспортен коридор VIII, който свързва региона на Черно море с Адриатика и има потенциал за осъществяване на комбинирани превози. Автомагистралата е част от бъдещ автомагистрален пръстен около Черно море и ще спомогне за разширяване на трансграничното и регионалното сътрудничество в Черноморската зона и за по-пълната реализация на икономическия и потенциал, като същевременно облекчи транзитния крайбрежен товарен трафик и намали неблагоприятното влияние върху околната среда.

Трасето от Варна до Бургас, в момента се обслужва от път I-9, който е изключително претоварен и преминава през редица населени места – с. Приселци, с. Старо оряхово, гр. Бяла, гр. Обзор и редица други малки села. Новият път ще осигури по-високо ниво на обслужване, намаляване на времето за пътуване по крайбрежието на Черно море и подобряване на пътните връзки между Черно и Адриатическо море, като в допълнение на това ще подпомогне промишлените и търговски връзки между България, Албания и Македония. Подобренията на Коридор VIII ще осигуряват по-добра интеграция между Югоизточна Европа и Североизточна и Южноцентрална Италия.

Необходима ли е АМ Черно море?

Изграждането на автомагистрала „Черно море“ ще окаже влияние върху икономическото развитие на страната и на двата крайбрежни района – Североизточен и Югоизточен, като ще допринесе за:

  • създаване на по-добри условия за развитие на туризма в крайбрежните зони посредством подобряване на транспортната достъпност и насочване на транзитния и товарен трафик по автомагистралата, като се намаляват екологичните рискове в крайбрежната зона;
  • подобряване на транспортното обслужване на областите и общините в източната част на страната посредством намаляване на времето за пътуване между Северна и Южна България;
  • пренасочването на тежкотоварния трафик към автомагистралата ще създаде по-добри условия за подобряване безопасността на движение и ще оптимизира разходите за поддръжка на пътната мрежа;
  • осигуряване на по-добро транспортно обслужване на регионалната и местна икономика, т.е. по-добър (бърз и безопасен) достъп до пазарите на стоки и суровини, което ще повиши конкурентоспособността на регионалните продукти, чрез модернизация и развитие на транспортната ос „Варна – Бургас“;
  • ще стимулира развитието на нови икономически дейности в някои от по- малките градски центрове, разположени около крайбрежието, което ще допринесе за развитие на полицентричния модел на мрежата от населени места.

Хронология на дейностите по АМ Черно море досега

Проектирането на автомагистрала „Черно море“ започва през 70-те години на миналия век, когато са разработени варианти на трасета с дължина около 100 км във фаза „Предварителни проучвания“. Тази разработка е разгледана от експертен технико-икономически съвет при тогавашното Главно управление на пътищата, но конкретно решение не е взето.

През 80-те години на миналия век във фаза „Предварителни проучвания“ е разработено трасе за връзка между автомагистрала „Хемус“ и автомагистрала „Черно море“ с елементи за проектна скорост 80 км/ч.

През 2002 г. са изготвени следващи предпроектни проучвания. Проучванията разглеждат няколко трасета, като е избран и предпочитан „зелен“ вариант от общо шест идентифицирани. Подготвена е обобщена количествена сметка, която обобщава количествата на материалите и очакваните единични цени на всеки от разглежданите шест варианта. През юли 2003 г. са изготвени технически чертежи за шестте варианта, отговарящи на вариантите за трасе, посочени в предпроектните проучвания.

През месец юли 2008 г. са изготвени доклади по ОВОС и оценка за съвместимост за проекта.

През 2011 г. е изготвен анализ „разходи-ползи“ и прогноза за трафика от фирма Faber Maunsell (AECOM), основан на предпроектното проучване от 2002-2003 г. Проектът е оценен с помощта на мултимодален транспортен модел, първоначално разработен за целите на Генералния транспортен план за България. Резултатите от анализа показват, че проектът е обоснован от икономическа гледна точка.

От 2011 година на практика вече има готовност за начало на строителство на магистралата, но това не се случва въпреки, че това може да стане в европейски средства. Периодът от 2011 до 2020 година по времето на трите правителства на Борисов се характеризира с много обещания и никакви дейности. Преди изборите през 2020 години кметовете на Варна и Бургас – иван Портних и Димитър Николов дадоха прескоференция и обявиха, че магистрала „Черно море“ ще „има скоро“. Четири години по-късно нищо не се е случило.

Преди седмица кметовете на Варна и Бургас Благомир Коцев и Димитър Николов дадоха пресконференция по темата, като обявиха строителството на магистралата като приоритет. Засега обаче за строителството на така необхoдимата магистрала няма нищо освен добри намерения.

 

инж. Пламен Дочев, AutoZona.bg

Продължи с четенето

Икономика

AutoZona.bg: Азиатският внос на петрол спадна през април

Published

on

Азиатският внос на суров петрол е намалял през април спрямо март, според оценки на LSEG Oil Research, което предполага бавен растеж на покупките на суров петрол в Азия досега тази година, предаде AutoZona.bg.

Миналия месец Азия – лидерът на вноса на суров петрол и подразбиращото се търсене на внос – отбеляза внос от средно 26,89 милиона барела на ден (bpd), според данните на LSEG Oil Research, цитирани от Клайд Ръсел, коментатор на Reuters за стоки и енергия в Азия.

Вносът през април е намалял от 27,33 милиона барела на ден суров петрол в Азия, внесен през март, и е непроменен в сравнение с 26,68 милиона барела на ден внос през февруари, показват данните на LSEG Oil Research.

Вносът на суров петрол в Азия е средно 27,03 милиона барела на ден между януари и април, което е само с 300 000 барела на ден над пристиганията през първите четири месеца на 2023 г., според данните.

Докато вносът не е непременно показателен за търсенето, бавният растеж в Азия – регионът с най-голям внос – досега тази година може да породи известни опасения относно търсенето на петрол. Спадът във вноса може също да е знак, че вносителите не са се втурнали да купуват суров петрол, докато цените се покачват над 80 долара за барел през февруари и март, месеците, в които покупките са номинирани и направени за пристигане на товари през април.

Във всеки случай прогнозистите, включително ОПЕК, която вижда Азия като свой най-важен пазар, очакват глобалното търсене на петрол да започне да се повишава през сезона на шофиране и летните месеци, тъй като повече хора пътуват и отиват на почивка.

Глобалното търсене на петрол през лятото се очаква да бъде силно, тъй като потреблението на транспортни горива се очаква да нарасне навсякъде и в регионите с увеличаване на летните и ваканционните пътувания, каза ОПЕК в последния си месечен доклад за пазара на петрол (MOMR) за април.

Групата има „стабилна перспектива за търсенето на петрол за летните месеци“.

Продължи с четенето

Анализ

Петролът продължава да поскъпва след като ОПЕК+ се придържа към съкращенията на производството

Published

on

И през месец април групата ОПЕК+ продължи с намаляването на производството, което най-вероятно ще продължи поне до края на първата половина на 2024 г. Това става ясно от вчерашното официално съобщение на Съвместният министерски мониторингов комитет (JMMC) на алианса, според което JMMC не препоръча никакви промени в политиката за добив на срещата си в сряда.

( JMMC е орган на ОПЕК+, който следи ситуацията на петролния пазар и оценява спазването на съкращенията. Той не взема решения относно политиката, тъй като просто препоръчва възможни действия на пълните министерски срещи на ОПЕК+ )

Следващото заседание на OПЕК+ е планирано да се проведе на 1 юни, преди планираните пълни министерски срещи на ОПЕК и ОПЕК+, които се очаква да решат дали да продължат с текущото ниво на съкращения след юни или да отменят някои от намаленията.

В резултат на съобщението суровият петрол Brent се повиши с 0,73% до $89,61 вчера. Тенденцията за ръст в цената явно ще се запази и това тримесечие, тъй като в началото на март членовете на алианса ОПЕК+ обещаха съкращенията да продължат до края на месец юни.

Припомням, че доброволните съкращенияна страните от ОПЕК+ бяха обявени през април 2023 г. и бяха със срок до края на 2023 година. По-късно обаче сделката за съкращенията беше удължена до края на 2024 г.

Руският вицепремиер Александър Новак обяви миналата седмица, че Русия също ще намали производството на петрол през второто тримесечие на 2024 г., така че всички производители от ОПЕК+, които намалят производството, да допринесат еднакво за съкращенията.

Какви са очакванията на пазара? Ако страните от ОПЕК+ удържат на обещанията си за съкращение на обемите още 3 месеца цената на петрола ще се стабилизира около 90$ за барел. Това естествено няма как да не се отрази на цените по бензиностанциите.

Каква е ситуацията в нашия район? В момента на Балканския полуостров има известно напрежение на пазара. Сръбската рафинерия в Панчево не работи на пълни обороти, рафинерията в Петромидия в Румъния има технически проблеми и също не работи на пълен капацитет. Това неминуемо ще се отрази на вноса на румънски горива в България. Тази ситуация прави рафинерията на Лукойл в Бургас основен доставчик на дизел в района през следващите месеци, като дава възможност на Лукойл да диктува цените на горивата в района. При това положение руската компания ще генерира допълнителни печалба и едва ли ще бърза да се раздели с активите си в България.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page