Connect with us

Икономика

С проточването на войната икономиката на Европа се поддава на кризата

Публикувано преди

на

Това трябваше да бъде звездната година на Европа. Еуфорията на разходите след пандемията, подкрепена от обилни държавни харчове, трябваше да задвижи икономиката и да помогне на изморените домакинства да възвърнат усещането за нормалност след две ужасни години. Всичко това обаче се промени на 24 февруари с инвазията на Русия в Украйна. Нормалността изчезна, а кризата стана постоянна.

Сега рецесията е почти сигурна, инфлацията наближава двуцифрени стойности, а зимата с очертаващ се недостиг на енергийни продукти наближава бързо.

Макар и мрачни, тези перспективи все още е по-вероятно да се влошат преди да станем свидетели на някакво значително подобрение през 2023 г.

„Кризата е новото нормално,“ казва главният изпълнителен директор на Carrefour Александър Бомпар, цитиран от Ройтерс. „Това, с което бяхме свикнали в последните десетилетия, като и ниска инфлация, международна търговия, приключи“.

Промяната е драстична. Преди година повечето икономисти прогнозираха икономически растеж от около 5% през 2022 г. Сега основният им сценарий е рецесия през зимата.

Домакинствата и компаниите страдат след като последиците от войната под формата на високи цени на хранителни и енергийните продукти бяха задълбочени от опустошителната суша и ниските нива на реките, което ограничава транспорта.

Инфлация от 9% в еврозоната е на нива, невиждани от половин век, което ограничава покупателната способност, а свободните средства отиват за горива, природен газ и основни храни.

Продажбите на дребно вече падат, тъй като месеци преди началото на отоплителния сезон купувачите ограничават своите покупки. През юни продажбите на дребно намаляват с близо 4% на годишна база, оглавявани от спада от 9% в Германия.

Потребителите се насочват към вериги за намаления и се отказва от по-скъпите продукти, преминавайки към по-евтини алтернативи. Те също така са започнали да пропускат определени покупки.

„Животът става по-скъп, а потребителите не са склонни да потребяват,“ заяви пред репортери Роберт Генц, главен изпълнителен директор на германската компания за търговия на дребно Zalando.

Някои бизнеси досега се справяха добре, благодарение на ценовата мощ, дължаща се на ограниченията в предлагането. Енергоемките сектори обаче вече изпитват затруднения.

Близо половината от капацитета на Европа за топене на алуминий и цинк вече не е наличен, а по-голяма част от производството на изкуствени торове, което разчита на природния газ, е спрямо.

Туризмът е малкият светъл лъч като хората имат желание да похарчат част от спестените средства, за да се насладят на първото си безгрижно лято от 2019 г.

Дори и туристическият сектор обаче изпитва затруднения с недостиг на капацитет и работна ръка, тъй като служителите, освободени по време на пандемията, не са склонни да се върнат на работа.

Ключови летища, като това във Франкфурт и лондонското Хийтроу, бяха принудени да ограничават полети, просто защото не разполагат с достатъчно персонал за обслужването на пътниците. На Амстердамското летище Схипхол пътниците в някои случаи се налагаше да чакат по 4-5 часа това лято.

Авиокомпании също не се справят. Германската Lufthansa се наложи да публикува извинение към клиентите си за хаоса, признавайки, че е малко вероятно положението да се облекчи скоро.

Наближаваща рецесия

Тази болка вероятно ще се засили, особено ако Русия ограничи още повече износа на природен газ.

„Газовият шок днес е много по-голям; той е почти два пъти по-голям от шока с петрола през 70-те години на миналия век,“ казва Каролин Бейн от Capital Economics. „Станахме свидетели на 10 – 11 пъти увеличение на спот цента на газа в Европа през последните две години.“

И макар ЕС да обяви планове за ускоряване на прехода към енергия от възобновяеми източници и намаляване на зависимостта си от руския газ до 2027 г., което би го направило по-устойчив в дългосрочен план, блокът е принуден да се стреми към понижение с 15% на потреблението на газ тази година.

Енергийната независимост обаче си има цена.

За обикновените хора в краткосрочен план това ще означава по-студени домове и офиси. Германия например иска обществените места да се отоплява само до 19 градуса тази зима в сравнение с около 22 градуса преди това.

В по-далечна перспектива това ще означава по-високи енергийни разходи, а оттам и инфлация, тъй като ЕС трябва да се откаже от най-големите и най-евтините си доставки.

За бизнеса това ще означава по-малко производство, което допълнително ще ограничи растежа, най-вече в промишлеността.

Цените на едро на газа в Германия, която е най-голямата икономика в ЕС, са нараснали петорно за година, но потребителите са защитени от дългосрочни договори, така че ефектът засега бе далеч по-малък.

Все пак те ще трябва да плащат задължителната държавна такса и след като договорите изтекат, цените ще скочат, което предполага, че ефектът просто ще дойде със закъснение, което оказва постоянен натиск за повишаване на инфлацията.

Това е причината много, ако не и всички, икономисти да очакват Германия и Италия, които са първата и четвъртата най-големи икономики в Европа, силно разчитащи на газ, да навлязат в рецесия скоро.

И макар в САЩ също да има вероятност от рецесия, нейният произход ще бъде доста различен.

В борбата с нагорещения до червено трудов пазар и бързото увеличение на заплатите, Федералният резерв на САЩ вдига лихвите бързо и даде да се разбере, че е готов да рискува дори рецесия, за да укроти повишението на цените.

За разлика от Фед, Европейската централна банка (ЕЦБ) засега увеличи лихвите само веднъж, обратно до нулеви нива и ще действа предпазливо, имайки предвид, че повишението на разходите по заемите на силно задлъжнели членове на еврозоната, като Италия, Испания и Гърция, може да породи опасения относно способността им да продължат да обслужват задълженията си.

Европа обаче ще влезе в рецесия с някои силни страни.

Заетостта е рекордно висока, а компаниите от години изпитват затруднения с все по-големия недостиг на работна ръка.

Това предполага, че компаниите ще искат да задържат служителите си, особено след като се насочват към спад с относителни високи маржове.

Това, от своя страна, може да подкрепи покупателната способност, което е индикация за една относително плитка рецесия със слабо повишение на рекордно ниското ниво на безработицата.

„Свидетели сме на продължаващ остър недостиг на работна ръка, рекордно ниска безработица и голям брой свободни работни места,“ заяви пред Ройтерс членът на управителния съвет на ЕЦБ Изабел Шнабел. „Това вероятно предполага, че ако навлезем в период на икономически спад, компаниите може да не са склонни да освобождават служители по-мащабно.“

profit.bg

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page