Connect with us

Икономика

Според ЕК таванът на цената на газа е невъзможен

Публикувано преди

на

Според ЕК на семинар пред 27 страни членки, не е възможно да се създаде таван на цената на газа, който да не засегне дългосрочните договори или сигурността на доставките, казаха двама дипломатически източника пред „Ройтерс“ и „Франс 24“.

След много спорове на срещата на върха, продължила цяла нощ, лидерите на ЕС се съгласиха миналия месец да възложат на Европейската комисия да предложи временна рамка на ЕС за ограничаване на цените на газа при производството на електроенергия и създаване на временен коридор за цените на природния газ, за ​​да се намалят разходите за потребителите.

Но компромис между страни като Франция, Испания и Белгия, които искат таван, и лагера, ръководен от Германия, който се противопоставяозначава, че са приложени допълнителни условия, а именно, че който и да е таван не може да засегне дългосрочните договори, да доведе до увеличаване на потреблението на газ или да провокират производителите да пренасочат доставките другаде.

„Сега Комисията каза, че е невъзможно да има таван, който да отговаря на тези критерии„, каза един от дипломатите, като добави, че националните пратеници на 27-те страни-членки на ЕС ще обсъдят това следващия петък в Брюксел.

Въпросът разделя страните от ЕС от месеци, докато те се стремят да се справят с остра енергийна криза, която предизвиква рекордно висока инфлация и заплашва рецесия в блока.

Вторият дипломат каза, че Комисията вместо това е предложила доброволен „механизъм за пазарна корекция„, който не е достатъчен за страните, изискващи таван за незабавно ограничаване на скоковете на цените. Дипломатите не дадоха подробности как ще работи механизмът.

И двата източника казаха, че около 15 страни, изискващи таван, заплашват да блокират други елементи от октомврийското енергийно споразумение на лидерите – което включва също стартиране на съвместни покупки и изработване на нов ценови бенчмарк – докато Комисията не представи солидно предложение за таван.

„Беше много разочароващо“, каза вторият дипломат. „Може би Германия и Холандия получиха много отстъпки, за да намалят тавана, но идеята за ограничаване все още присъстваше в решението на лидерите на ЕС от срещата на върха.“

Въпреки че идеята за „механизма за пазарна корекция“ падна под очакванията на тези, които искат да се намесят решително в пазарните цени, тя предизвика предупреждение от Europex, асоциацията на европейските енергийни борси. „Загрижени сме, че механизмът… ще доведе до влошаване на сигурността на доставките и рискове за финансовата стабилност„, се казва в изявление на Europex.

След това, което се очаква да бъде разгорещена среща в петък на 27-те национални посланици в ЕС в Брюксел, министрите на енергетиката на блока трябва да обсъдят въпроса на 24 ноември.

Ако сделката за газов таван се изплъзва, темата ще се върне на върха, като следващата среща на върха на лидерите на ЕС трябва да се проведе на 15-16 декември.

news.bg

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page