Connect with us

Икономика

Собствени марки изтласкват големите брандове от рафтовете на супермаркетите

Публикувано преди

на

Малка полска компания за сладкарски изделия има проблем, който не я прави особено нещастна – супермаркети в Европа се надпреварват да искат от нея повече гумени мечета и покрити с шоколад бонбони, отколкото тя е в състояние да произведе. Компанията произвежда собствените марки на френския гигант „Карфур“ (Carrefour) в Полша, както и на още няколко други вериги европейски супермаркети, разказва Ройтерс.

„Поръчките се удвоиха в сравнение с миналата година и не сме в състояние да изпълним всички“, обяснява Томаш Лукша, собственик и управител на „Три тополе“ (3 Topole). „Потребителите стават все по-внимателни по отношение на цените. Инфлацията ги кара да пестят пари, те търсят алтернативи и собствените марки на супермаркетите са един от възможните отговори.“

В сайта на „Карфур в Полша, например, се вижда, че пакетче „Златни мечета“ от 85 грама на „Харибо“ (Haribo) струва 3,49 злоти (0,74 евро), докато пакетче „Карфур класик желки“, произведено от „Три тополе“, се продава за 2,69 злоти.

Собствените марки на големите вериги са във възход от години, но глобалният ръст на цената на живота рязко засили тази тенденция. В Европа собствените марки вече са заели по-голям сегмент от пазара, отколкото в Северна Америка, а продажбите продължават да растат, посочват от Асоциацията на производителите на собствени марки, макар и без да дават конкретни цифри.

През миналата година в Западна и Източна Европа респективно над 29 и 9 процента от продажбите на основни храни са били от собствените марки на супермаркетите, сочат данни на „Евромонитор“. При хигиенните материали процентите скачат съответно на 41 и 19.

Въпреки че производителите на собствени марки изпитват същия ценови натиск като марковите си съперници, те могат да разчитат на гарантирано търсене от страна на търговците на дребно, които им поръчват какво трябва да съдържа продуктът, как да е пакетиран и колко струва. Търговците освен това са по-склонни да преглътнат повишаването на цените на собствените си марки, тъй като те са им по-изгодни от марковите изделия.

„Собствените марки са един от инструментите за убедиш клиентите да останат при теб, а не да изберат конкурента“, казва Андрю Уокър, отговарящ за поведението на потребителите в компанията за проучване на пазара „Кантар“ (Kantar).

Производителите на маркови продукти освен това са изправени пред все по-тежки преговори с търговците. Най-голямата британска верига супермаркети – „Теско“ (Tesco), по-рано тази година свали от рафтовете си продуктите на „Крафт Хайнц“ (Kraft Heinz), след като не успя да се договори с производителя за цената на продуктите му.

През юни консултантската компания „Маккинзи и Ко“ (McKinsey & Co) извърши проучване сред 5000 потребители в Западна Европа относно техните навици за пазаруване. Около 40 на сто от тях признават, че най-голямата промяна, която са направили наскоро, е да опитат нови продукти от собствените марки на супермаркетите. Нещо повече, те са доволни от качеството, разнообразието и цената и смятат да продължат да ги купуват, казва Ангъс Маккуат от „Маккинзи“.

Зад марки като „Файнест“ (Finest) на „Теско“ и „Симпл“ (Simpl) на „Карфур“ стоят хиляди бизнеси, които произвеждат храни и други продукти за супермаркетите. Тези компании по правило са малки, но въпреки това обслужват по няколко вериги едновременно – от нискобюджетния „Лидл“ (Lidl) до високия клас „Уейтроуз“ (Waitrose). Техните продукти се продават по-евтино от тези на, например, „Крафт Хайнц“ и „Нестле“ (Nestle), които обаче влагат далеч повече средства в иновации и маркетинг.

Във Великобритания продажбите на продукти собствена марка са на рекордни нива, сочи проучване на „Кантар“. За около 12 седмици от началото на май до началото на август те са се увеличили със 7,3 на сто и вече държат 51,6 от пазара.

Продажбите на семейния бизнес „Джоузеф Хилър Чийз“ (Joseph Heler Cheese), който работи приоритетно за „Лидл“ и „Алди“ (Aldi) са нараснали рязко през последната година. „Двете вериги в момента са на върха“, казва Грегър Абъл, директор по продажбите в „Джоузеф Хилър Чийз“. Над 70 на сто от годишния оборот на компанията, възлизащ на 120 милиона лири, идва от производството на собствени марки за супермаркетите.

А това си има обяснение. Парче от 400 гр чедър, произведено от „Джоузеф Хилър Чийз“ за „Алди“, се продава за 2,29 лири (2,70 евро). Парче със същото тегло на „Катидръл Сити“ (Cathedral City), най-големият производител на сирена във Великобритания, струва повече от 4 лири.

Повишаващите се цени на енергията, рекордната инфлация и задаващата се рецесия карат потребителите в Европа да търсят по-добрите предложения, казват търговци. „Всичко сега е съсредоточено към по-евтините решения“, казва Манолис Ямнядакис, мениджър по продажбите в „Цилилис“ (Tsililis), най-големият производител на ципуро в Гърция.

„Цилилис“ снабдява РЕВЕ (REWE), втората най-голяма верига супермаркети в Германия, и „А Бе Василопулос“ (AB Vassilopoulos), собственост на „Ахолд-Делхайзе“ (Ahold Delhaize), с евтин твърд алкохол и вино. Бутилка „Файне Велт Лондон драй джин“ на РЕВЕ, произведена от „Цилилис“, струва 12,99 евро, докато марковият „Бомбай Сапфир Лондон драй джин“ струва 22,99 евро.

Шведската верига супермаркети „Аксфуд“ (Axfood) и белгийският дискаунтър „Колраут“ (Colruyt) същи признават за Ройтерс, че търсенето на собствените им марки расте.

Дори и веригите от висок клас все повече залагат на собствени марки. „През последните шест месеца поръчките от големите вериги рязко се увеличиха“, казва Нисим Нисим, директор в производителя на сладкарски изделия „Суит ми кийп ми“ (Sweet Me Keep Me), който снабдява магазини като „Харъдс“ (Harrods) и „Уейтроуз“.

„Ахолд“, който притежава над 20 различни търговски марки, включително „Алберт Хайн“ (Albert Heijn) в Нидерландия и „Стоп енд шоп“ (Stop & Shop) в САЩ, посочва, че търсенето на продукти собствена марка расте навсякъде, но особено бързо в Европа. Групата разчита все повече на такива марки, тъй като големите брандове искат все по-големи отстъпки, казва главният изпълнителен директор Франс Мюлер.

„Не мога да приема начина, по който големите световни марки гледат на инфлацията и какви увеличения на цените ни предлагат. Не можем да ги приемем, просто за да увеличим печалбата им“, казва той.

Около половината от бизнеса на „Ахолд“ в Белгия, Нидерландия и Люксембург и около една трета от този в САЩ се дължи на собствени марки. Ръстът в САЩ е по-слаб от този в Европа, но Мюлер очаква и той да се ускори. „Делът на собствените марки се увеличава и тази тенденция скоро няма да спре“, заключава бизнесменът.

БТА

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

Анализ

Консорциумът Oryx Global / DL Hudson или KazMunayGas Казахстан са най-вероятните купувачи на рафинерията в Бургас

Published

on

Руската петролна компания „LUKOIL“ ще продаде своята рафинерия в България до края на годината, съобщава тази сутрин  „Файненшъл таймс“. След близо една година преговори на финала са останали два основни кандидата : Единият кандидат е консорциум, който е съставен от Oryx Global и DL Hudson, а другия кандидат казахстанската KazMunayGas (KMG) .

От кого зависи избора на купувача?

Тъй като руската държава е основен акционер в „Лукойл“ за такава сделка трябва да получи одобрение на избрания купувач от руския президент Владимир Путин. Очаква се до седмица той да реши кой от двамата кандидати да купи рафинерията в Бургас. По неофициална информация това не са били единствените кандидати и от надпреварата за рафинерията в последния момент са отпаднали SOCAR , държавната енергийна компания на Азербайджан, гръцката Helleniq Energy и консорциум от турската петролна група Opet и Mol Group , държавната петролна компания на Унгария.

Който и да бъде избран за купувач за рафинерията, за да се пристъпи към сделка, то тя трябва да получи одобрение и от регулаторните органи на българската държава. Не е изключено и при продажбата да бъдат променени и условията за държавен контрол над рафинерията. Предишното народно събрание промени закона и продажбата на рафинерията трябва да премине и през одобрение на парламента. Така, че макар и малка я има вероятността избрания от Путин купувач да не бъде одобрен от България.

Кои са двамата купувачи и какви са техните предимства и недостатъци?

Консорциумът на Oryx Global и DL Hudson със сигурност разполага със сериозен финансов ресурс.  DL Hudson е един от най-големите търговци на суровини в света и през последните две години натрупа значителни печалби от нестабилните петролни пазари след ковид панденията. Ако консорциума купи рафинерията, то тя може да работи на пълно натоварване и без проблем да бъдат пласирани произведените горива. Евентуални трудности може да възникнат придоставката на петрол, тъй като маршрута през Босфора е предизвикателство за логистиката. Тук притеснителният момент е Oryx Global, чиято собственост е неизяснена и има основателни съмненията, че руската страна може да има контрол над тази компания. От сайта на Oryx Global се разбира, че е компания е с широк спектър на дейности основно свързани с консултантска и охранителна дейност, защита на данни и на инвестиции в рискови зони.

KazMunayGas е може би в по-добра позиция, тъй-като компанията вече дълги години си партнира с „Лукойл“, а в момента е най-големия доставчик на петрол за рафинерията в Бургас. Казахстанците нямат проблем със снабдяването с петрол, тъй-като имат и необходимия капацитет на добив, имат и добре работеща логистика през каспийския тръбопровод. KazMunayGas има и опит в региона и в България, където чрез дъщерната си компания Rompetrol Group притежава две рафинерии в Румъния и веригата бензиностанции Rompetrol.

Какво може да направи държавата?

Държавата може да използва тази сделка както да преформатира своето участие в рафинерията, така и да се справи с монополното положение на Лукойл или на новия купувач. В момента освен символичното участие чрез „златна акция“ в надзорния съвет държавата няма никакви лостове за влияние и за противодействие при злоупотреба с монополното положение. Регулаторите може да одобрят избрания купувач, но да изискат разделение на активите на компанията, така, че рафинерията да е отделна собственост от тръбопровода и акцизните бази. Не е изключено държавата да поиска и да влезе в съсобственост на тръбопровода. Дали обаче в тази нестабилна политическа ситуация държавата ще съумее да защити своя интерес е рано да се каже.

  инж.Пламен Дочев

* полезни връзки:

Продължи с четенето

Икономика

Петролът пое надолу в началото на седмицата

Published

on

Цените на петрола се понижиха в азиатската търговия днес, тъй като опасенията за по-слабо търсене в най-големия световен вносител на петрол Китай оказаха натиск върху пазарните нагласи. Инвеститорите същевременно насочват вниманието си върху напредъка в преговорите за прекратяване на огъня в Близкия изток, които биха могли да намалят рисковете за доставките, информира Ройтерс, предаде БТА.

Фючърсите на суровия петрол сорт Брент поевтиняха с 13 цента или 0,2 на сто до 79,55 долара за барел. Котировките на американския лек суров петрол загубиха 13 цента или 0,2 на сто до 76,52 долара за барел.

Контрактите и на двата сорта отстъпиха близо 2 на сто в петък, след като инвеститорите смекчиха очакванията си за ръст на търсенето от страна на Китай, но приключиха седмицата до голяма степен без промяна спрямо предходната седмица, след като поредицата икономически данни от САЩ миналата седмица показа, че инфлацията е умерена, а разходите в търговията на дребно са стабилни.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page