Connect with us

Икономика

Собствени марки изтласкват големите брандове от рафтовете на супермаркетите

Публикувано преди

на

Малка полска компания за сладкарски изделия има проблем, който не я прави особено нещастна – супермаркети в Европа се надпреварват да искат от нея повече гумени мечета и покрити с шоколад бонбони, отколкото тя е в състояние да произведе. Компанията произвежда собствените марки на френския гигант „Карфур“ (Carrefour) в Полша, както и на още няколко други вериги европейски супермаркети, разказва Ройтерс.

„Поръчките се удвоиха в сравнение с миналата година и не сме в състояние да изпълним всички“, обяснява Томаш Лукша, собственик и управител на „Три тополе“ (3 Topole). „Потребителите стават все по-внимателни по отношение на цените. Инфлацията ги кара да пестят пари, те търсят алтернативи и собствените марки на супермаркетите са един от възможните отговори.“

В сайта на „Карфур в Полша, например, се вижда, че пакетче „Златни мечета“ от 85 грама на „Харибо“ (Haribo) струва 3,49 злоти (0,74 евро), докато пакетче „Карфур класик желки“, произведено от „Три тополе“, се продава за 2,69 злоти.

Собствените марки на големите вериги са във възход от години, но глобалният ръст на цената на живота рязко засили тази тенденция. В Европа собствените марки вече са заели по-голям сегмент от пазара, отколкото в Северна Америка, а продажбите продължават да растат, посочват от Асоциацията на производителите на собствени марки, макар и без да дават конкретни цифри.

През миналата година в Западна и Източна Европа респективно над 29 и 9 процента от продажбите на основни храни са били от собствените марки на супермаркетите, сочат данни на „Евромонитор“. При хигиенните материали процентите скачат съответно на 41 и 19.

Въпреки че производителите на собствени марки изпитват същия ценови натиск като марковите си съперници, те могат да разчитат на гарантирано търсене от страна на търговците на дребно, които им поръчват какво трябва да съдържа продуктът, как да е пакетиран и колко струва. Търговците освен това са по-склонни да преглътнат повишаването на цените на собствените си марки, тъй като те са им по-изгодни от марковите изделия.

„Собствените марки са един от инструментите за убедиш клиентите да останат при теб, а не да изберат конкурента“, казва Андрю Уокър, отговарящ за поведението на потребителите в компанията за проучване на пазара „Кантар“ (Kantar).

Производителите на маркови продукти освен това са изправени пред все по-тежки преговори с търговците. Най-голямата британска верига супермаркети – „Теско“ (Tesco), по-рано тази година свали от рафтовете си продуктите на „Крафт Хайнц“ (Kraft Heinz), след като не успя да се договори с производителя за цената на продуктите му.

През юни консултантската компания „Маккинзи и Ко“ (McKinsey & Co) извърши проучване сред 5000 потребители в Западна Европа относно техните навици за пазаруване. Около 40 на сто от тях признават, че най-голямата промяна, която са направили наскоро, е да опитат нови продукти от собствените марки на супермаркетите. Нещо повече, те са доволни от качеството, разнообразието и цената и смятат да продължат да ги купуват, казва Ангъс Маккуат от „Маккинзи“.

Зад марки като „Файнест“ (Finest) на „Теско“ и „Симпл“ (Simpl) на „Карфур“ стоят хиляди бизнеси, които произвеждат храни и други продукти за супермаркетите. Тези компании по правило са малки, но въпреки това обслужват по няколко вериги едновременно – от нискобюджетния „Лидл“ (Lidl) до високия клас „Уейтроуз“ (Waitrose). Техните продукти се продават по-евтино от тези на, например, „Крафт Хайнц“ и „Нестле“ (Nestle), които обаче влагат далеч повече средства в иновации и маркетинг.

Във Великобритания продажбите на продукти собствена марка са на рекордни нива, сочи проучване на „Кантар“. За около 12 седмици от началото на май до началото на август те са се увеличили със 7,3 на сто и вече държат 51,6 от пазара.

Продажбите на семейния бизнес „Джоузеф Хилър Чийз“ (Joseph Heler Cheese), който работи приоритетно за „Лидл“ и „Алди“ (Aldi) са нараснали рязко през последната година. „Двете вериги в момента са на върха“, казва Грегър Абъл, директор по продажбите в „Джоузеф Хилър Чийз“. Над 70 на сто от годишния оборот на компанията, възлизащ на 120 милиона лири, идва от производството на собствени марки за супермаркетите.

А това си има обяснение. Парче от 400 гр чедър, произведено от „Джоузеф Хилър Чийз“ за „Алди“, се продава за 2,29 лири (2,70 евро). Парче със същото тегло на „Катидръл Сити“ (Cathedral City), най-големият производител на сирена във Великобритания, струва повече от 4 лири.

Повишаващите се цени на енергията, рекордната инфлация и задаващата се рецесия карат потребителите в Европа да търсят по-добрите предложения, казват търговци. „Всичко сега е съсредоточено към по-евтините решения“, казва Манолис Ямнядакис, мениджър по продажбите в „Цилилис“ (Tsililis), най-големият производител на ципуро в Гърция.

„Цилилис“ снабдява РЕВЕ (REWE), втората най-голяма верига супермаркети в Германия, и „А Бе Василопулос“ (AB Vassilopoulos), собственост на „Ахолд-Делхайзе“ (Ahold Delhaize), с евтин твърд алкохол и вино. Бутилка „Файне Велт Лондон драй джин“ на РЕВЕ, произведена от „Цилилис“, струва 12,99 евро, докато марковият „Бомбай Сапфир Лондон драй джин“ струва 22,99 евро.

Шведската верига супермаркети „Аксфуд“ (Axfood) и белгийският дискаунтър „Колраут“ (Colruyt) същи признават за Ройтерс, че търсенето на собствените им марки расте.

Дори и веригите от висок клас все повече залагат на собствени марки. „През последните шест месеца поръчките от големите вериги рязко се увеличиха“, казва Нисим Нисим, директор в производителя на сладкарски изделия „Суит ми кийп ми“ (Sweet Me Keep Me), който снабдява магазини като „Харъдс“ (Harrods) и „Уейтроуз“.

„Ахолд“, който притежава над 20 различни търговски марки, включително „Алберт Хайн“ (Albert Heijn) в Нидерландия и „Стоп енд шоп“ (Stop & Shop) в САЩ, посочва, че търсенето на продукти собствена марка расте навсякъде, но особено бързо в Европа. Групата разчита все повече на такива марки, тъй като големите брандове искат все по-големи отстъпки, казва главният изпълнителен директор Франс Мюлер.

„Не мога да приема начина, по който големите световни марки гледат на инфлацията и какви увеличения на цените ни предлагат. Не можем да ги приемем, просто за да увеличим печалбата им“, казва той.

Около половината от бизнеса на „Ахолд“ в Белгия, Нидерландия и Люксембург и около една трета от този в САЩ се дължи на собствени марки. Ръстът в САЩ е по-слаб от този в Европа, но Мюлер очаква и той да се ускори. „Делът на собствените марки се увеличава и тази тенденция скоро няма да спре“, заключава бизнесменът.

БТА

Продължи с четенето

България

Европейският парламент одобри приeма на България в еврозоната

Published

on

В Съвета на ЕС днес се състоя церемония по подписването на документите за присъединяване на България към еврозоната от 1 януари догодина. Подпис под документите постави датският министър на икономиката Стефани Лосе от името на Датското председателство на Съвета на ЕС в присъствието на българския министър на финансите Теменужка Петкова, еврокомисаря по икономиката Валдис Домбровскис и председателя на Еврогрупата Паскал Донахю.

Горещо поздравявам нашите български приятели, заяви министър Лосе след церемонията. За мен е чест да присъствам на този исторически ден. Това е изключително постижение за страната, беше необходима много усилена работа, допълни тя.

За мен е чест да отправя най-горещи поздравления към правителството и народа на България, каза Паскал Донахю. Поздравления за огромната работа, желая успех на българските власти в подготовката за въвеждането на еврото – валутата на споделените ценности, добави той.

Поздравления за България, която става 21-вата страна от еврозоната, каза комисар Домбровскис. Еврозоната е по-силна с присъединяването на България и България става по-силна с приемането на еврото. Поздравления за министър Петкова и за българските власти. Предприехме важна стъпка днес, присъединяването към еврозоната премахва несигурността за бъдещи политики, води до намаляване на лихвите и до устойчивост на цените и на икономиката. Знам, че подготовката напредва добре. България трябва да продължи с реформите, да поддържа фискалната дисциплина, посочи Домбровскис.

Знам, че някои българи се опасяват от повишаване на цените. Имаме исторически данни, че отражението върху цените е минимално след влизане в еврозоната, отбеляза той. Искрени поздравления в този исторически ден за България, каза Домбровскис.

Министър Теменужка Петкова заяви, че днес България постига своя стратегическа цел. Този успех е резултат от дългогодишната и упорита работа на страната ни, добави тя. Петкова отбеляза, че правителството с премиер Бойко Борисов и финансов министър Владислав Горанов е направило възможно България да влезе в чакалнята на еврозоната. Без тази решителна стъпка днешният успех би бил невъзможен, коментира тя.

Министърът благодари на Европейската комисия, Европейската централна банка, екипа на Министерството на финансите, Българската народна банка, за положените усилия. България, както досега, ще бъде стожер по отношение на фискалната дисциплина, обеща Теменужка Петкова.

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page