На 3 септември – един месец преди изборите Бойко Борисов заяви, че още от 3 октомври ГЕРБ ще намалят цената на горивата с един лев. Изборите минаха, ГЕРБ е първа политическа сила, мина 3 октомври, идва 3 ноември, но горива така и не поевтиняха с един лев. Тази седмица Борисов заяви, че ГЕРБ ще внесе закон, с който да облагат свръхпечалбите на Лукойл с лев на литър!
Защо въпреки скъпите горива Лукойл Нефтохим Бургас не генерира свръхпечалби, които да се обложат и кой е позволил това?
Нека да разгледане „свръхпечалбите“ на Лукойл нефтохим Бургас, които Борисов иска да облага. Какви са фактите: За последните 12 години Лукойл неизменно декларира загуби, не плаща никакви данъци и само през последната година / в която случайно Борисов не упралява/ дружеството е излязло на скромна печалба за мащабите си. Причината – рафинерията в Бургас работи на „процесинг“ / ишлеме/. Т.е. рафинерията не купува евтиния руски петрол, който да рафинира и да продава произведените горива, като така да генерира печалба. Евтиният руски нефт се купува от швейцарското дружество Литаско, което плаща на рафинерията за услугата рафиниране, а после пак Литаско продава на Лукойл на вече пазарна цена произведените дизел и бензин. По този начин свръхпечалбите се прибират от швейцарското дружество Литаско и няма абсолютно никакъв механизъм България да обложи печалбите на дружество, което не е българско. Пита се – кой е позволил тази схема на работа, който ощетява държавата с милиарди?
Преминаването на схемата с „процесинг“ става по времето на третото правителство на Борисов, където държавата чрез своя представител в Лукойл можеше да блокира това решение, но не го направи. По този начин държавата е само за няколко години е била ощетена с десетки милиарди. Така, че Борисов е напълно наясно, че свръхпечалбите отиват в Швейцария, защото това е станало с неговата благословия. Дали част от спестените данъци са пълнили и още пълнят нечии чекмеджета може само да гадаем.
Защо ГЕРБ предлагат закон, който няма как да проработи или ако това стане ще поскъпнат горивата?
Циничното е, че Борисов е напълно наясно, че идеята за този закон няма как да проработи, но от ГЕРБ продължават да тръбят всеки ден как искат да намалят цената на горива, а виж другите партии не искали и защитавали Лукойл. Но защо всъщност закона на ГЕРБ няма да проработи? Защото въвеждането на такси върху печалбите на дружеството Литаско, което е регистрирано в Швейцария са невъзможни, а Лукойл Нефтохим счетоводно няма никакви свръхпечалби. Това, което най-вероятно иска да направи ГЕРБ е да въведе такса от един лев върху готовите дизел и бензин, но Лукойл Нефтохим няма как да плати този лев, защото счетоводно няма такава надценка. Ако това се приеме Лукойл ще начисли този лев в цената и така ще плаща таксата. Резултатът – цени от 4, 50 за дизел с евентуална държавна помощ от 1 лев. Бойко Борисов и Делян Добрев са напълно наясно с това, но ще използват максимално темата със законопроекта с оглед на очертаващите се нови избори.
Има ли държавата механизми, с които да регулира свръхпечалбите при горивата и ако има защо не се прилагат?
Държавата има достатъчно контролни механизми, чрез които да регулира непазарното поведение на Лукойл и да налага такива огромни санкции ако установи нарушения. Първи вариант: Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/ има правомощия да глобява с до 10 % от годишния оборот компания, която злоупотребява с монополното си положение и използва непазарни механизми. В КЗК има подадени няколко сигнала срещу Лукойл за непазарно поведение при цените на едро на горива, но досега комисията не е реагирала адекватно. Само за пример – съседна Румъния санкционира Лукойл преди няколко години именно заради непазарно поведение и тяхната комисия по конкуренция наложи глоба на румънското подразделение на Лукойл в размер от над 1 милиард евро. Ако Борисов искаше реален резултат, то можеше да го постигне с КЗК, чиите членове са избирани предимно от ГЕРБ. Втори вариант: Държавата да въведе изискване дерогацията за закупуване на руски петрол да важи само за български компании. Тогава Литаско няма как да купува руския петрол и рафинерията в Бургас ще може да купува руски петрол директно. В този случай печалбата ще остава в Лукойл Нефтохим и държавата ще може да я облага. Трети вариант: Националната агенция за приходите /НАП/ да започне да проверява обстойно финансовите отчети на Лукойл, да прави паралелно счетоводство за прехвърлени или неразкрити печалби и да налага сериозни глоби при установени нередности. Четвърти вариант: Най-добрият вариант е поемането на оперативен контрол над Лукойл от страна на държавата. Това ще гарантира първо безпроблемната работа на рафинерията, второ -деректна покупка на евтин руски петрол и трето – коректна политика при продажбите на едро на горива и нормалната цена на горивата по бензиностанциите. В Германия вече поеха контрол над немските подразделение на Роснефт, за да избегнат евентуални саботажи от страна на Русия.
В заключение можем да кажем, че при добро желание има достатъчно механизми, които да доведат до реално нормализиране на горивата, които са произведени от руския петрол, но предложения закон от ГЕРБ не е между тях. Това навежда на мисълта, че ГЕРБ не желаят реално решение, а използват темата за пиар.
инж. Пламен Дочев