САЩ и Европа се стремят да произвеждат достатъчно дизелово гориво и да отопляват домовете, ситуация, която изглежда ще стане още по-трудна със започването на зимния сезон. Цените на дизела на дребно са най-високи спрямо бензина от над десетилетие, тъй като в някои части от Европа и САЩ няма доставки.
От началото на войната дизеловият пазар в Европа се изостри, тъй като предстоящото ембарго застрашава най-големия доставчик на континента. От февруари ЕС ще забрани доставките на горива по море от Русия. В САЩ запасите от дестилати – категорията, включваща дизелово гориво и мазут – са най-малките сезонно от 1993 г., пише Bloomberg.
Според консултантската компания Wood Mackenzie цената на горивото вероятно ще продължи да расте спрямо бензина до края на годината. „След това ще остане висока до второто тримесечие на 2023 г., когато бензинът се засили за летния сезон на шофиране и дестилатите се балансират отново след забраната на ЕС“, посочва Алън Гелдър, вицепрезидент за рафиниране, химикали и петролни пазари в WoodMackenzie.
На световния дизелов пазар се разразява перфектната буря, тъй като запасите намаляват, а цените се покачват. Проблемите са налице от Австралия до САЩ, като измъчват както транспортния и земеделския сектор, така и обикновените шофьори, пише CNBC. В САЩ запасите от дизелово гориво спаднаха до най-ниското си ниво от 1951 г. и макар че рафинериите работят на пълен капацитет, те едва смогват на огромното търсене.
Щатите значително са увеличили вноса на дизел, а търговците вече отклоняват танкерите от Европа към САЩ, за да спечелят повече, защото дизелът отвъд Океана е по-скъп. Средната цена на дизела в САЩ в момента е 5,30 долара за галон, като се очаква да се увеличи още с 15-20 цента в следващите седмици. Горивото със срок на доставка през ноември е поскъпнало с 33%.
Очаква се конкуренцията между Европа и САЩ за доставки на дизел да се изостри през 2023 г., щом забраната на ЕС за купуване на руски рафинирани продукти влезе в сила. Ключовата дата е 5 февруари 2023 г., след която руските горива и продукти от обработен петрол няма да имат достъп до Европа. Проблемът е, че дизелът заема 90% от вноса на горива в ЕС, а по-голямата част идва именно от Русия.
ЕС трябва да замени средно 2 млн. тона внос на дизел от Русия. Освен това Международната агенция по енергетика е изчислила, че търсенето на рафинирани продукти в ЕС ще се увеличи с 300 000-500 000 барела на ден през зимата, за да отговори на нуждите от отопление“, посочва главният анализатор на корабоплаването на BIMCO Нилс Расмусен
През последните седмици редица фактори изостриха кризата в предлагането, като вълната от стачки в рафинериите във Франция, заедно с непланирани прекъсвания в Европа и САЩ. Дизелът за пътни превозни средства е много близък до отоплителното гориво, чието търсене нараства през зимата.
Друга причина за високата цена на дизела е и повишеното му търсене в сектори като индустрията и селското стопанство. Когато има по-ограничено предлагане спрямо голямо търсене, най-естествената последица е ръст на цените, както се случва при дизела.
Проблемът обаче е, че тази ситуация няма да се промени в краткосрочен план. А от това ще страдат и автомобилната индустрия и продажбите на автомобили с дизелови двигатели. Обикновено те са предпочитани главно заради по-ниския им разход, но при тези цени на горивата, това им предимство се обезсмисля.
Още по-притеснително е, че в Европа дизеловите автомобили продължават да доминират, а в някои държави като Германия и Испания делът им е над 50%. Дизеловото гориво няма алтернатива, когато става дума за големи превозни средства – микробуси, автобуси и камиони, изминаващи хиляди километри годишно.
Цената на дизела в България се е покачила от 3,24 лв. за литър в начало на октомври до 3,35 лв. в последните 2 седмици, по данни на платформата Fuelo.net. Стойността на дизела засега остава стабилна, макар и висока. Ако обаче сравним цената на дизела с тази на бензин А95, то ще забележим, че в началото на октомври разликата между двете горива е била 0,25 ст., а сега е нараснала до 0,40 лв.
expert.bg