Connect with us

Икономика

Световна криза с дизела: С колко ще скочи сметката ви за гориво?

Публикувано преди

на

САЩ и Европа се стремят да произвеждат достатъчно дизелово гориво и да отопляват домовете, ситуация, която изглежда ще стане още по-трудна със започването на зимния сезон. Цените на дизела на дребно са най-високи спрямо бензина от над десетилетие, тъй като в някои части от Европа и САЩ няма доставки.

От началото на войната дизеловият пазар в Европа се изостри, тъй като предстоящото ембарго застрашава най-големия доставчик на континента. От февруари ЕС ще забрани доставките на горива по море от Русия. В САЩ запасите от дестилати – категорията, включваща дизелово гориво и мазут – са най-малките сезонно от 1993 г., пише Bloomberg.

Според консултантската компания Wood Mackenzie цената на горивото вероятно ще продължи да расте спрямо бензина до края на годината. „След това ще остане висока до второто тримесечие на 2023 г., когато бензинът се засили за летния сезон на шофиране и дестилатите се балансират отново след забраната на ЕС“, посочва Алън Гелдър, вицепрезидент за рафиниране, химикали и петролни пазари в WoodMackenzie.

На световния дизелов пазар се разразява перфектната буря, тъй като запасите намаляват, а цените се покачват. Проблемите са налице от Австралия до САЩ, като измъчват както транспортния и земеделския сектор, така и обикновените шофьори, пише CNBC. В САЩ запасите от дизелово гориво спаднаха до най-ниското си ниво от 1951 г. и макар че рафинериите работят на пълен капацитет, те едва смогват на огромното търсене.

Щатите значително са увеличили вноса на дизел, а търговците вече отклоняват танкерите от Европа към САЩ, за да спечелят повече, защото дизелът отвъд Океана е по-скъп. Средната цена на дизела в САЩ в момента е 5,30 долара за галон, като се очаква да се увеличи още с 15-20 цента в следващите седмици. Горивото със срок на доставка през ноември е поскъпнало с 33%.

Очаква се конкуренцията между Европа и САЩ за доставки на дизел да се изостри през 2023 г., щом забраната на ЕС за купуване на руски рафинирани продукти влезе в сила. Ключовата дата е 5 февруари 2023 г., след която руските горива и продукти от обработен петрол няма да имат достъп до Европа. Проблемът е, че дизелът заема 90% от вноса на горива в ЕС, а по-голямата част идва именно от Русия.

ЕС трябва да замени средно 2 млн. тона внос на дизел от Русия. Освен това Международната агенция по енергетика е изчислила, че търсенето на рафинирани продукти в ЕС ще се увеличи с 300 000-500 000 барела на ден през зимата, за да отговори на нуждите от отопление“, посочва главният анализатор на корабоплаването на BIMCO Нилс Расмусен

През последните седмици редица фактори изостриха кризата в предлагането, като вълната от стачки в рафинериите във Франция, заедно с непланирани прекъсвания в Европа и САЩ. Дизелът за пътни превозни средства е много близък до отоплителното гориво, чието търсене нараства през зимата.

Друга причина за високата цена на дизела е и повишеното му търсене в сектори като индустрията и селското стопанство. Когато има по-ограничено предлагане спрямо голямо търсене, най-естествената последица е ръст на цените, както се случва при дизела.

Проблемът обаче е, че тази ситуация няма да се промени в краткосрочен план. А от това ще страдат и автомобилната индустрия и продажбите на автомобили с дизелови двигатели. Обикновено те са предпочитани главно заради по-ниския им разход, но при тези цени на горивата, това им предимство се обезсмисля.

Още по-притеснително е, че в Европа дизеловите автомобили продължават да доминират, а в някои държави като Германия и Испания делът им е над 50%. Дизеловото гориво няма алтернатива, когато става дума за големи превозни средства – микробуси, автобуси и камиони, изминаващи хиляди километри годишно.

Цената на дизела в България се е покачила от 3,24 лв. за литър в начало на октомври до 3,35 лв. в последните 2 седмици, по данни на платформата Fuelo.net. Стойността на дизела засега остава стабилна, макар и висока. Ако обаче сравним цената на дизела с тази на бензин А95, то ще забележим, че в началото на октомври разликата между двете горива е била 0,25 ст., а сега е нараснала до 0,40 лв.

expert.bg

 

Продължи с четенето

Икономика

Пощенска банка придобива БНП Париба Лични Финанси

Published

on

By

Пощенска банка придобива дружеството за потребителско кредитиране БНП Париба Лични Финанси. Тази седмица е постигнато споразумението  между двете дружества, а финализирането на сделката се очаква в първите месеци на 2023 г.

С придобиването на българския клон на френската BNP Paribas Personal Finance, Пощенска банка ще добави нова клиентска база към портфолиото си и нови възможности за кръстосани продажби и внедряване на иновативни дигитални решения за клиентите на двете финансови институции, съобщават от банката.

Сделката за придобиването е поредна стъпка към разширяване на пазарния ни дял и заемането на още по-силна и стабилна позиция в „голямата четворка“ на банковия бизнес. Всички ние в Пощенска банка отчитаме това поредно придобиване като наистина голямо постижение, с което ще се превърнем в единствената финансова институция у нас, осъществила три поредни сливания за изключително кратък период – при това в една предизвикателна и променяща се среда, която само ни провокира да бъдем още по-големи победители“, коментира Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на УС на Пощенска банка.

Тя припомни за успешното придобиване на българския клон на Alpha Bank и на Банка Пиреос България, с което Пощенска банка зададе тенденциите за развитие и вдигна високо летвата на целия пазар.

Придобиването на БНП Париба Пърсънъл Файненс С.А., клон България (работещо под бранда БНП Париба Лични Финанси) е ключово събитие и за стратегията на Eurobank Group, от която Пощенска банка е част, за разширяване на международната ѝ дейност с инвестиция в значими регионални пазари и бизнеси. Сделката се случва броени дни, след като групата увеличи дела си в една от най-големите ритейл банки в Кипър – Hellenic Bank.

Пощенска банка е четвъртата по активи банка в България, но трета по размер на кредити и депозити измежду големите банки. Към септември 2022 г. кредитният портфейл на Пощенска банка надхвърля 10 млрд. лв., което е ръст от 14.5% на годишна база и пазарен дял от 11.9%. За последната година банката е подобрила пазарния си дял с над 20 базисни точки.

От 2007 г. досега БНП Париба Пърсънъл Файненс С.А., клон България постигна значително присъствие в ритейл бизнеса в България. Към 30 септември тази година финансовата институция има общи активи в размер на 450 милиона евро, нетни заеми от 406 милиона евро и близо 100 милиона евро депозити и разполага с 44 клона в страната. През последните години бизнесът на финансовата институция постига висока доходност, а печалбата преди данъци за първите 9 месеца на годината надхвърля 20 милиона евро.

Трансакцията ще се отрази върху базовия собствен капитал от първи ред (CET1) на Eurobank Group с 22 базисни точки, като се очаква те бързо да бъдат възстановени чрез постигането на висока доходност и синергии.

Въодушевени сме от постигнатото споразумение с BNP Paribas за придобиването на клона на BNP Paribas Personal Finance в България. Това е стратегическо придобиване, което напълно съответства на целта ни за по-нататъшно засилване на позицията на Пощенска банка чрез добавяне на ценни активи със значителен потенциал за развитие. В продължение на много години БНП Париба Пърсънъл Файненс С.А., клон България поддържа значително присъствие в сектора на потребителското кредитиране в България с предлагането на качествени услуги от най-висок клас на своите клиенти Ставрос Йоану, заместник-изпълнителен директор на Eurobank Group, главен оперативен директор и директор „Международни дейности“.

Според него това придобиване допълнително ще затвърди позицията на Пощенска банка като предпочитана банка за индивидуалните клиенти, предоставяща услуги по най-високи стандарти.

Радваме се да обявим това споразумение със силна и солидна българска институция като Пощенска банка. БНП Париба Пърсънъл Файненс С.А., клон България е сред водещите банки на местния пазар с дългогодишен опит, фокусиран върху потребителско финансиране. Това споразумение дава силна възможност за нашите екипи и тяхното развитие, както и за нашите партньори. С това придобиване Пощенска банка ще се възползва и от експертизата в областта на данните, дигитални процеси с най-добрите международни пазарни практики за потребителско финансиране, които развиваме в цяла Европа“, коментира Несрин Гонин, главен изпълнителен директор за Централна Европа на BNP Paribas Personal Finance.

Приключването на сделката подлежи на процедура по консултиране с централния съвет на служителите на BNP („Централен социален и икономически комитет“), съгласно френския Кодекс на труда и обичайните одобрения от компетентните регулаторни органи. Подлежи и на регулаторно одобрение в България.

economic.bg

Продължи с четенето

Икономика

Руският петрол се срина до 43 долара за барел

Published

on

By

Цената на руския петрол сорт Urals се срина днес до близо 43 долара за барел. Справката на autozona.bg показва, че от началото на ноември цената на Urals е намаляла почти наполовина, а намалението му спрямо Brent от Северно море надхвърли 40%, което е два пъти повече от преди месец. В резултат на драстичното свиване на търсенето руския петрол вече се търгува на нива, които са доста под ценовия таван, наложен от страните от Г-7.

Продължи с четенето

Икономика

Eвpocтaт: Чac тpyд в Бългapия e нaд 4 пъти пo-eвтин oт cpeднoтo зa EC

Published

on

By

Cpeдният paзxoд зa чac тpyд в Eвpoпeйcĸия cъюз e 28,9 eвpo, ĸaтo нaй-eвтинo e в Бългapия c eдвa 6,6 eвpo нa чac. Toвa пoĸaзвaт дaннитe, paзпpocтpaнeни oт Eвpocтaт. Te ce бaзиpaт нa нaциoнaлнитe cтaтиcтиĸи нa дъpжaвитe и oтpaзявaт cитyaциятa ĸъм 2020 г.

Aĸo oгpaничим cпpaвĸaтa caмo дo eвpoзoнaтa, cpeднaтa цeнa нa тpyдa cĸaчa дo 32,9 eвpo.

Haй-гoлeми ca paзxoдитe в Люĸceмбypг (47,7 eвpo нa чac), Дaния (45,7) и Бeлгия (40,5).
Ha дънoтo ĸoмпaния нa нaшaтa cтpaнa пpaвят Pyмъния и Унгapия – cъc cъщo твъpдe cĸpoмнитe, нo вce пaĸ пo-виcoĸи 8,2 и 9,8 eвpo cpeднo нa чac.

Oт Eвpocтaт oтбeлязвaт, чe нepaвeнcтвoтo нe e тoлĸoвa cилнo изpaзeнo, aĸo ce глeдa Cтaндapтът нa пoĸyпaтeлнaтa cпocoбнocт, ĸoйтo взeмa пpeдвид paзлиĸитe в цeнитe. Toгaвa paзлиĸaтa мeждy Бългapия и Люĸceмбypг cтaвa „caмo“ 3 пъти.

Koй, ĸъдe, ĸaĸвo и ĸoлĸo paбoти

Cpeднo зa гoдинa в EC ce e плaщaл тpyд нa cлyжитeлитe нa пълнo paбoтнo вpeмe зa 36,9 чaca нa ĸaлeндapнa ceдмицa (в cлyчaя ce вĸлючвaт и пpaзницитe). Бългapия e мaлĸo нaд тoвa нивo.
Haй-мнoгo чacoвe нaтpyпвaт в Cлoвeния (40,1 чaca), Aвcтpия (40) и Чexия (39,7).
Haй-мaлĸo ca плaтeнитe paбoтни чacoвe нa paбoтeщитe нa пълeн paбoтeн дeн в Бeлгия (34) и Финлaндия (36,8).
Kaĸвo e paзпpeдeлeниeтo пo мaщaб нa paбoтoдaтeля? B cлyчaя e вaжнo дa ce пoдчepтae, чe нe нaвcяĸъдe влизaт cлyжитeлитe, ĸoитo paбoтят зa чyждecтpaнни филиaли нa paзлични ĸoмпaнии.

Близo 46% oт paбoтнитe чacoвe в Швeция ca изpaбoтeни във фиpми c нaд 1000 cлyжитeли. Bиcoĸи нивa ce зacичaт и в Бeлгия, Дaния, Фpaнция и Финлaндия.
B Πoлшa изpaбoтeнитe чacoвe във фиpми c мeждy 500 и 999 cлyжитeли ca близo 3 пъти нaд cpeднoтo зa EC.
B Cлoвeния, Литвa и Ecтoния пo oĸoлo eднa тpeтa oт изpaбoтeнитe чacoвe ca във фиpми c мeждy 50 и 249 cлyжитeли.
B мaлĸитe фиpми c дo 50 cлyжитeли ca изpaбoтeни 41% oт paбoтнитe чacoвe в Гъpция, 39% – в Kипъp и Унгapия.

Ocнoвнaтa чacт oт изpaбoтeнитe чacoвe в EC (75%) ca в индycтpиятa, cтpoитeлcтвoтo и ycлyгитe.

Бългapия ce oĸaзвa в чeлoтo пo изpaбoтeни чacoвe в индycтpиaлнaтa cфepa (31% oт oбщoтo зa cтpaнaтa), ĸoлĸoтo имaт и Πoлшa и Pyмъния. 33% имaт Cлoвeния и Cлoвaĸия, a Чexия вoди c 35%.
Люĸceмбypг и Kипъp ca c нaй-гoлям дял нa paбoтнитe чacoвe в cфepaтa нa ycлyгитe (63% и 62%).
Имeннo Люĸceмбypг имa и нaй-гoлям пpoцeнт paбoтни чacoвe в cтpoитeлcтвoтo.
B чeтиpи cтpaни oт EC paбoтeщитe нa нeпълнo paбoтнo вpeмe ca нaд 1/3 oт oбщия бpoй зaeти. B 6 пъĸ тe ca пoд 10%.

B Hидepлaндия 56,2% oт paбoтeщитe нe ca нa пълнo paбoтнo вpeмe, в Бeлгия – 41,9%, в Aвcтpия – 38,7%, a в Гepмaния – 37,8%.
B Pyмъния и Cлoвeния paбoтeщитe нa нeпълнo paбoтнo вpeмe ca eдвa 4,9 нa cтo. B Бългapия ca 7,5%.

money.bg

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

Copyright © 2022 varnalive.bg.

You cannot copy content of this page