България
Руски газ през задния вход на България?
Публикувано преди
6 месецана

Служебното правителство на българския президент Румен Радев тайно възстановява вноса на руски газ през задния ход – през доставки на втечнен природен газ. Разкриването на този факт е от жизненоважно значение – и може дори да предотврати формирането на про-газпромовско и про-путинско правителство в София след последните парламентарни избори.
Удивително е до какви трикове прибягват нашите политици. Европа и нейните трансатлантически съюзници се напрягат максимално, за да помогнат на храбрата Украйна в титаничната й борба срещу руската агресия, която по един или друг начин предизвиква спазми в целия свят.
А какво прави служебното правителство на България?
Отговорът: наскоро реши да удължи до края на 2024 г. разрешението за директни обществени поръчки на рафинирани петролни продукти от руската компания „Лукойл“, заобикаляйки задължителните тръжни процедури. Точно така, на рафинирани петролни продукти – бензин, дизелово гориво и други подобни – произведени и внесени от Лукойл, които да се използват от автомобилните паркове в държавния сектор.
Правителството прави това, като се възползва от дерогацията, която България получи през юни от Европейския съвет (ЕС) – т.е. освобождаване от задължението да спазва определени санкции, наложени от ЕС на режима на руския президент Владимир Путин. На всички останали държави – членки на ЕС, които имат пристанища и достъп до море, вече е забранено да внасят руски суров петрол. А забраната за внос на рафинирани петролни продукти от Русия ще влезе в сила на 5 февруари 2023 г. Но тя няма да се прилага за България.
Въпросната дерогация не е симптом на необичайна мекушавост към България или на разсеяност от страна на Брюксел. Основната петролна рафинерия на България е руската „Лукойл Нефтохим“, която се намира в черноморското пристанище Бургас, и има две причини за специалното третиране. Първото обяснение, дадено още през юни от премиера Петков, беше, че рафинерията на „Лукойл Нефтохим“ в Бургас е проектирана за преработка на руски нефт от сорта Urals (което не е вярно) и че изключението от санкциите ще се ползва за приспособяване на съоръжението за използване на суров нефт от други източници. Втората, при сегашните обстоятелства доста по-убедителна причина е, че рафинерията изнася по-голямата част от произвежданите от нея рафинирани продукти за Украйна – тоест, задоволява нуждите на украинската армия! Това изглежда има известна „поетична справедливост“, и отговаря на целите на ЕК.
Въпреки това изглежда доста странно, че нашето служебно правителство реши да превърне тази дерогация в решение да спести на „Лукойл“ задължителните тръжни процедури за обществени поръчки и да внася рафинирани продукти от Русия. Странно… или подозрително.
Странна логика при търговията и вноса на горива
В края на краищата, България има достъп до световния океан и разполага както с морски пристанища, така и с нефтени рафинерии, така че трябва да приемем, че е физически възможно да получим неруски горива от чужбина или да ги произведем тук на базата на неруски нефт. Всъщност не само е възможно, но и действително се прави: погледнете статистиката и ще установите, че руският сорт Urals обикновено представлява не повече от 60-70 % от количествата суров петрол, внасян в България.
И все пак правителството оправдава решението си, като говори нещо, което изглежда на границата на глупостта. „Националният интерес“ изисквал вноса точно на руско гориво!?
Явно и горивото за държавните институции (например за Българската армия, Министерството на вътрешните работи, всички министерства, тайните служби, всъщност за целия държавен апарат) трябва непременно да е руско. Всички те, изглежда, трябва да разчитат изцяло на руски рафинирани продукти и внос на горива. Без тях автопаркът на „специален режим“, който превозва президента, министър-председателя, министрите и други високопоставени служители – плюс придружаващите ги охранители – някак си щял да престане да функционира.
На фона на постоянните уверения от най-високо ниво, че няма промяна в геополитическата ориентация на България, подобни стъпки могат да бъдат определени като демагогия, но и нещо повече – удар в гърба на солидарността на страните от ЕС и НАТО с Украйна.
Нека припомня, че по време на реформаторското, прозападно правителство на Кирил Петков, което беше свалено през юни, петролната рафинерия „Лукойл Нефтохим“ на българското черноморско крайбрежие изнасяше чрез посредници гориво за украинската армия. При служебното правителство, което го смени – назначено от русофилския президент Румен Радев, който удостои с поста министър на енергетиката Росен Христов – ние изнасяме рафинирани продукти и за други направления и внасяме такива от Русия.
Няма никаква прозрачност и всичко е забулено в тайна и слухове. Но едно нещо е сигурно: Лукойл е в състояние да реализира неочаквано огромни печалби в размер на стотици милиони долари месечно от вноса и износа на горива, произведени на базата на руски суров петрол. И възможността му да трупа печалби по един или друг начин никога не е била нарушавана по време на кризата в Украйна. Българското правителство официално защитава руската компания „Лукойл“ от европейските санкции, като използва своята клубна карта на член на ЕС.
Но ако си мислите, че това е всичко в двойните игри на нашите държавни енергийни босове, жестоко се лъжете. Ето една малка история за вноса на руски газ, която няма да прочетете никъде другаде – вероятно защото никой друг, освен Алтернативи & Анализи (A&A), не смята, че трябва да я прочетете.
Любопитният случай с „легендарния“ танкер „Псков“
На 9 септември т.г. руските медии оповестиха новината, че след като „Газпром“ е спрял доставките по газопровода „Северен поток-1“ за Германия, той е започнал да товари втечнен природен газ (LNG) на танкера „Псков“, който е с капацитет за превоз на течност от 170 000 куб. м. Терминалът, на който е извършено товаренето, се нарича Портовая и се намира близо до мястото, където Северен поток-1 влиза в морето, близо до Санкт Петербург.
Според тези медии посоченият маршрут на този танкер е включвал като крайна дестинация гръцкия терминал за регазификация на втечнен природен газ в Ревитуса. След отплаването си „Псков“ е спрял в египетското пристанище Порт Саид, на входа на Суецкия канал, и така изглежда, че може би от Газпром са искали да го насочат към азиатския пазар. Според руски и други източници обаче танкерът все пак е бил разтоварен в Гърция. И тези източници отбелязват, че „купувачите са гръцки или румънски компании, които може би ще го препродават в България“!
„Отбиването“ до Порт Саид вероятно е било маневра, целяща да заличи руския произход на въпросния природен газ, като го направи да изглежда така, сякаш е товарен в Персийския залив. Едва ли е случайно, че в индустриалните среди се говореше за омански произход на товара, доставен в Ревитуса, като удобно се пропускаше фактът, че „Псков“ не е преминавал през Суецкия канал.
По думите на Виталий Маркелов, заместник-председател на Изпълнителния съвет на „Газпром“, продажбата на втечнен природен газ от терминала „Северен поток“ има смисъл, „предвид конюнктурата на пазара на природен газ, защото има търсене на нашия газ“.
A&A по пътя на следата
В A&A вярваме, че всичко трябва да се проверява, а не просто да се спекулира. И проверките се оказаха доста поучителни. Разглеждайки данните на уебсайта на българския оператор на преносна система (ОПС), „Булгартрансгаз“, за газа, постъпващ в България през трансграничната връзка Сидирокастро-Кулата след 1 октомври, забелязахме, че обемите са останали постоянни. Ето една снимка на екрана

Това ми се стори странно, като се има предвид, че преносът на азерски газ току-що беше преместен на изток, а именно по междусистемната връзка Гърция-България (IGB), чиято церемония по откриването се състоя (доста бляскаво) в София на 1 октомври. Това подсказва, че азерските газови потоци през Сидирокастро-Кулата са били заменени с нов, неазерски газ, като най-вероятният източник е терминалът за втечнен природен газ в Ревитуса, защото само през преносната мрежа на гръцкия оператор Десфа може да постъпва газ в към българската граница, а оттам да продължава към Украйна, Румъния и България. От България пък постъпва руски газ към Гърция.
Разследването се оказа интересно. Малко повече търсене показа, че най-големите обеми, пренасяни през Сидирокастро-Кулата, са съвпаднали с разтоварването на 3 и 4 октомври на втечнен природен газ от танкера Псков на терминала в Ревитуса. Количеството втечнен природен газ, декларирано в регистъра на терминала, е 147 000 кубични метра (във втечнена форма), което се равнява на регазифицирани 920 000 MWh. А на 3 и 4 октомври в България са влезли 102 000 MWh на ден, или близо 10 милиона кубически метра регазифициран LNG. Цифрите за внесения газ от Гърция, които се виждат на скрийншота по-горе, остават високи и след разтоварването на танкера с втечнен природен газ „Псков“.
Още един детайл се вписва в общата картина. Според последния ревизиран годишен план за внос на ВПГ на Ревитуса работи гръцката компания Mytilineos.

Гръцката компания е била посредник в първите сделки с доставки на втечнен природен газ за България, които бяха реализирани с посредничеството на Kolmar, фирма, близка до бившия министър-председател Бойко Борисов. Държавната национална компания за търговия с газ „Булгаргаз“ по-рано сключи идентични сделки за регазифициран (не от „Газпром“) втечнен природен газ, като използва гръцката компания като посредник. Mytilineos има дългосрочен договор с „Газпром“, който позволява сделки за пренос в backhaul режим на газ, а също така има резервирани годишни слотове за разтоварване на терминала в Ревитуса и договори за внос на втечнен природен газ, така че тя е „обичайният заподозрян“, когато е необходим посредник.
Руските медии цитират дъщерното дружество на Газпром Wintershall и OMV Румъния като посредници при евентуалната препродажба на „псковския“ втечнен природен газ на Булгаргаз.
Това също е логично. Трудно е да се повярва, че целият или дори по-голямата част от руския газ, разтоварен в Ревитуса, е попаднал в Булгаргаз. Всъщност втечненият природен газ, който преминава през този терминал, почти никога не попада само при един краен купувач, тъй като Гърция не разполага с достатъчно капацитет за дългосрочно съхранение, за да разтовари танкер по това време на годината, когато нивата на търсене на газ са ниски преди началото на отоплителния сезон. Част от регазифицирания руски втечнен природен газ винаги остава в Гърция или Румъния. Въпреки това през разглеждания период се наблюдава забележителен спад в доставките на газ за Румъния през интерконектора Гюргево-Русе

и само умерени допълнителни обеми чрез реверсивни потоци по газопровода Кардам-Негру Вода 1.
Господа, дължите отговори!
Като се има предвид тайната около руския втечнен природен газ, изникват следните въпроси, на които трябва да се отговори:
„Посредник“ уж беше мръсна дума както за служебното правителство на г-н Радев, така и за енергийните говорители на ГЕРБ, партията на г-н Борисов. И все пак сега – отново според руски източници – регазифицираният внос на руски втечнен природен газ използва същите гръцки и румънски посредници. Веригата на доставка включва първоначалния продавач (Газпром), след това гръцки и/или румънски посредници и едва тогава българския вносител.
Почти веднага след като пое властта в началото на август, служебното правителство порица „алчните“ собственици на разтоварните слотове в Ревитуса, заради които (според официалната версия) Булгаргаз отмени шестте товара втечнен природен газ от американската фирма Cheniere, договорени в последните дни на правителството на Петков. Сега обаче се оказва, че наративът на служебния министър на енергетиката Росен Христов просто не е бил верен и руският газ се ползва с червен килим – а слотовете не са проблем.
Всичко това е много странно.
Всеки трябва да се конкурира. Това е целта на трите търга, обявени от „Булгаргаз“.
Но изглежда, че „всички“ не включват „Газпром“. Вместо пряка конкуренция, се е стигнало до нещо, което може да се нарече – казано по путински – „специална търговска операция“, извършена от Газпром и (най-вероятно) Булгаргаз. И, по ирония на съдбата, осъществена на фона на бляскав и добре отразен от медиите „фестивал на евроатлантическата реторика“ за диверсификация по време на церемонията по откриването на IGB, с участието не на друг, а на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен.
В този контекст спешните или кризисни доставки на руски газ за България бяха точно това, което трябваше да повдигне духа на онези партии и политици, които бяха заложили на Газпром и на г-н Путин, особено след разочароващите новини от фронта в Украйна. Тези действия на президента Радев и неговото правителство са били съгласувани с ГЕРБ, които станаха победители на изборите, проведени по-рано този месец. И тази вкусна пиар „гозба“ бе обилно гарнирана с дезинформация, предоставена от проруски политици и медии относно „нефункциониращия“ и „незаконен“ интерконектор с Гърция.
Всички тези политици – от г-н Радев и г-н Борисов до политически назначеното висше ръководство на „Булгаргаз“ – ни дължат отговори. В повечето случаи това са отговори, които знаем от отчайващо дълго време. Като например факта, че тези, които са на върха на българската политика, са склонни да предпочитат руския газ и гръцки посредници, защото те идват с някои много осезаеми материални ползи за тях.
Но българската общественост наистина заслужава по-подробни отговори. И по-добра представа за това, което ни очаква. Защото мнозина смятат, че тази доставка на руски газ е генерална репетиция за по-дългосрочна сделка за втечнен природен газ с „Газпром“, след като настоящият договор за доставка на тръбен газ изтече в края на 2022 г. Ако това е така, трябва да знаем, за да можем да предвидим бъдещите изненади.
Или пък да планираме да направим нещо по въпроса. Което може и да не е невъзможно. Ако г-н Радев, г-н Борисов и техните приятелчета от „коалицията Газпром“ бъдат хванати на местопрестъплението, ще им бъде трудно да се възползват от възобновените доставки на руски газ, за да съставят пропутинско правителство.
Илиян Василев

Подобни

Две седмици до началото на коледните и новогодишните празници пакетите за настаняване в хотели и къщи за гости у нас са изчерпани.
Въпреки кризата и поскъпването на услугите в туризма с около 15%, в сравнение с миналата година, резервациите за празниците сега са значително повече.
През последните месеци у нас са направени над 560 000 записвания за пътувания по празниците. 60 хиляди от тях са в чужбина, останалите в страната, информира БНТ. От планинските ни курорти съобщават, че и ранните записвания са значително повече, в сравнение с миналата година. Експерти обясняват по-големия интерес и с инфлацията. Много семейства влагат парите си в пътувания, вместо те да бъдат стопени.
„На хората им дойде до гуша от различни видове мерки, свързани с Ковид, сега и войната. Хората просто нямат търпение да отидат по планините, да се качат на ските, да прекарат добре и да бъдат по-здрави. И още едно обяснение за това да има повече резервации у нас е това, че в чужбина ръстът на цените за туристическите услуги и най-вече на ски услугите надхвърля 40-50%„, обяснява Мариян Беляков, изпълнителен директор на „Пампорово „АД.

Но времето на късните резервации е идеално за измамниците и за обяви фантоми. Особено голям е рискът при къщите за гости. Те вече са пълни и са особено търсени сега.
„Обикновено по празниците се появяват фирми фантоми. Те продават ваучери на гари и автогари и на места, където има струпване на хора. Това е изключително опасно да се вземе ваучер за почивка или резервация за нова година от лице, за което не сте сигурни, че може да си вземете парите обратно“, каза проф. Румен Драганов, директор на Институт за оценки и анализи в туризма.
„Дори има драстични случаи, при които, след като е направена резервацията, клиентите се свързват с този, който е пуснал обявата и се договарят, че ще ги чака на място, което е близо до къщата, за да ги заведе, защото адресът е трудно достъпен и трудно ще се ориентират. А всъщност, когато стигнат там, където е срещата, никой не ги чака и те не знаят накъде да продължат“, каза Габриела Руменова от онлайн платформа „Ние, потребителите“.
За да не съсипете празника си, специалистите съветват преди да тръгнете, още веднъж да се уверите, че това е мястото, което сте резервирали и за което сте платили. Задължително проверете и в Министерство на туризма. Там има регистър на всички туристически обекти.

България
От утре влиза в сила нов график за движение на влаковете, съобщиха от БДЖ
Published
4 месеца agoon
декември 11, 2022By
admin
Нов график за движение на влаковете, изготвен от Български държавни железници (БДЖ), влиза в сила от утре, 11 декември, съобщиха от дружеството.
Ще бъде удължен маршрутът на сутрешния влак от Кърджали за Димитровград, който вече ще пътува до Пловдив и следобед обратно от Пловдив за Кърджали. Удължава се маршрутът и на сутрешния влак от Велинград до Септември, който вече ще заминава от гара Аврамово с цел подобряване на обслужването във високопланинския регион.
Ще бъде възстановено движението и на дневния влак по теснолинейката от Септември за Велинград и Аврамово, който ще има удобни връзки от и за София, Пловдив, Пазарджик и други. Нови два регионални влака ще пътуват между Самуил и Исперих, чрез които ще се предостави възможност за удобно вечерно пътуване от направления Русе, Варна и други до общинския център Исперих.
След проявения интерес към сезонните влакове през тази година и през следващия летен сезон е планирано да се движат нощни влакове между София и Бургас през Подбалканската железопътна линия, както и между Горна Оряховица и Бургас с директни вагони от София, Плевен и Русе с връзка за пътуващите от Видин и Враца за Бургас и в обратното направление.
С новия график е предвидено движението и на 14 международни бързи влака (2 от тях ще се движат само през летния сезон).
Запазва се всекидневното движение на влаковете между България и Турция с нощния влак по маршрут София – Халкали – София, както и директните вагони между Букурещ и Халкали, влаковете между България и Сърбия с пътуване между София и първия граничен град Димитровград на територията на Сърбия, както и влаковете между България и Румъния чрез международната връзка по направлението София – Букурещ със сутрешния влак София – Варна с директни вагони за Русе и следобедният влак Русе – София с връзка в гара Русе за и от Букурещ.
През летния период е предвидено да пътува и директен вагон по направлението Варна – Горна Оряховица – Букурещ – Горна Оряховица – Варна. Другата възможност за международна връзка между България и Румъния е по направлението София – Крайова, която се осъществява в гара Видин със сутрешния влак София – Видин и обедния Видин – София.
При изготвянето на новата транспортна схема, БДЖ всяка година съгласува движението на бързите и пътническите влакове с областните и общинските администрации по места, уточняват от компанията.
Проектът на графика беше публикуван за обществено обсъждане през септември, за да могат клиентите на БДЖ да се запознаят с предложения вариант за разписанието на влаковете през следващата година и да имат достатъчно време да реагират с аргументирани предложения към превозвача и съответните областни и общински власти. Това се прави с цел подобряване на транспортното обслужване на населението, затова и голяма част от направените промени в разписанието на влаковете са съобразени с постъпили предложения от тяхна страна, допълват от БДЖ.
През следващата година ще се запази обемът на превозите, заложен в сключения договор с държавата за извършване на обществени превозни услуги. Превозът на пътници ще се извършва с общо 575 влака, от които: 86 бързи влака (6 от тях ще се движат само през летния сезон), 127 пътнически влака и 362 крайградски пътнически влака, някои от които ще се движат само в определени дни от седмицата или определени периоди от годината.
Подробна информация за новия График за движение на влаковете клиентите на БДЖ могат да получат от служителите на гишетата „Информация” и билетните каси във всички железопътни бюра и гари в страната, на националния информационен телефон 02/931 11 11 или от електронния пътеводител на официалната интернет страница на дружеството: www.bdz.bg.
Преди дни от БДЖ съобщиха, че специален Коледен влак ще пътува на 17 и на 18 декември по маршрута София до Банкя и обратно. Празничната композиция ще бъде съставена от три украсени вагона и ще потегли от Централна гара София в 11:10 часа. В Банкя влакът ще пристигне в 11:38 часа, където пътуващите могат да се пренесат от една коледна атмосфера в друга, като посетят коледното градче в центъра на курортния град. Атракционният влак ще тръгне от гара Банкя обратно към Централна гара София в 14:00 часа, където ще пристигне в 14:28 часа.
Специален коледен влак на БДЖ ще пътува на 17 и 18 декември и по част от маршрута на теснолинейката. Влакът ще се движи и в двете посоки: от Септември до Велинград и от Велинград до Септември.
БТА

България
Плевенчани се преклониха пред подвига на загиналите за освобождението на града
Published
4 месеца agoon
декември 10, 2022By
admin
С тържествен ритуал пред параклис-мавзолей „Свети Георги Победоносец“ в Плевен бяха отбелязани 145 години от освобождението на града. Панихида в памет на героите на Плевенската епопея отслужиха свещеници от храмовете в града.
„Плевенската епопея реши изхода на Руско-турската освободителна за България война. Две са величавите битки в хода на войната – Плевенската и Шипченската. Без Плевен, нямаше да е възможна победата при Шипка, а без Шипка нямаше да бъде възможна победата край Плевен“, каза в словото кметът на общината Георг Спартански, цитиран от БТА.
„Днес е ден за поклон, за памет, за признателност към всички тези, които без задни мисли, без корист, отдадоха своя живот за освобождението на българския народ. Нека да ги почитаме, нека да не делим техните кости, нека да се съобразим с тяхната обща мисия в името на свободна България. Тук зад мен (бел.ред. параклис-мавзолей „Св. Георги Победоносец“) костите не са подредени според своята националност, тук героите почиват заедно под един общ покрив, издигнат от нашия български признателен народ“, добави Спартански.
Площад „Възраждане“ притихна в едноминутно мълчание в памет на загиналите за освобождението на Плевен, след което бяха поднесени венци и цветя при Вечния огън. Сред дошлите да почетат паметта на загиналите за освобождението на града бяха представители на посолството на Беларус в България, народни представители, областният управител Иван Петков, председателят на Общинския съвет Мартин Митев, общински съветници и стотици граждани.
Празничната програма продължава с концерт в Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ с участието на Плевенската филхармония и Общинския хор „Гена Димитрова“ с диригент Деян Павлов.



Пет концерта са включени в започващия днес Европейски музикален фестивал Варна

Възпитаници на варненското студио „Балет“ завоюваха първи места на международен танцов фестивал в Сърбия

14-ти София Филм Фест във Варна се задава с вълнуваща и предизвикателна програма

Варненецът Иван Тенчев от Astro Folio влиза в лигата на съдиите на World Wrap Masters

Изграждат чешма до дом „Младост“

Кой изяде асфалта

Стипендия за участие в курс по английски език за младежи

Добрата новина: Депутатите облекчиха инсталирането на фотоволтаици до 10 KW

BMW помете и уби дете на бул.Сливница във Варна (Обновена)

При появата на Кирил Петков представителите на ГЕРБ Деница Сачева и Томислав Дончев напуснаха дебата по БТВ

АМ „Черно море“ ще минава покрай местност „Побити камъни“ и на 300 метра от село Здравец

Какво става с цените на горивата? Наистина ли се краде по 1 лев от литър?

Ще строят 14 нови завода в Шумен! Индустриална зона Варна – гола поляна!

Наглост: Кметът Портних предлага днес Варна да стане „Зелен град“!?!


Пет концерта са включени в започващия днес Европейски музикален фестивал Варна

Възпитаници на варненското студио „Балет“ завоюваха първи места на международен танцов фестивал в Сърбия

14-ти София Филм Фест във Варна се задава с вълнуваща и предизвикателна програма

Добрата новина: Депутатите облекчиха инсталирането на фотоволтаици до 10 KW

BMW помете и уби дете на бул.Сливница във Варна (Обновена)

При появата на Кирил Петков представителите на ГЕРБ Деница Сачева и Томислав Дончев напуснаха дебата по БТВ
ПОПУЛЯРНО
-
Новини8 месеца ago
Добрата новина: Депутатите облекчиха инсталирането на фотоволтаици до 10 KW
-
Варна10 месеца ago
BMW помете и уби дете на бул.Сливница във Варна (Обновена)
-
Политика6 месеца ago
При появата на Кирил Петков представителите на ГЕРБ Деница Сачева и Томислав Дончев напуснаха дебата по БТВ
-
Авто7 месеца ago
АМ „Черно море“ ще минава покрай местност „Побити камъни“ и на 300 метра от село Здравец
-
Коментар9 месеца ago
Какво става с цените на горивата? Наистина ли се краде по 1 лев от литър?
-
Варна10 месеца ago
Ще строят 14 нови завода в Шумен! Индустриална зона Варна – гола поляна!
-
Варна9 месеца ago
Наглост: Кметът Портних предлага днес Варна да стане „Зелен град“!?!
-
Новини6 месеца ago
Видимите резултати: Лотове на АМ „Тракия“ строени по времето на Борисов са с 31 см по-тънки от изискването