Енергийните санкции срещу Русия помогнаха на Москва да осъществи второто по рода си плаване на танкер със суров петрол на изток през Арктическия кръг към Китай, маршрут, наречен „Арктически път на коприната“, който един ден може да революционизира търговските потоци на енергия от Русия към Азия, защото е около половината времето спрямо балтийските пристанища на Русия през Суецкия канал.
Данни за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg, показват, че Василий Динков, специализиран танкер за разбиване на лед, е тръгнал от Мурманск, град в северозападна Русия, край Баренцово море, теглейки товар суров петрол. Корабът прекоси северното крайбрежие на Русия между 27 октомври и 4 ноември и навлезе в Беринговия проток, проток между Тихия и Северния ледовит океан, който разделя Аляска и Русия, на 5 ноември.
„Пътуването е най-краткият преход между Европа и Източна Азия, отнема половината време за достигане до Китай от балтийските пристанища на Русия в сравнение с конвенционалния маршрут през Суецкия канал“, каза Bloomberg.
Още преди войната в Украйна и произтичащите от нея санкции срещу Москва, търговските потоци вече бяха в началните етапи на изместване към Северния морски път.
През 2017 г. отбелязахме, че „транзитните маршрути през Арктика ще придобият определено ниво на важност по отношение на глобалната геополитика на Русия и Китай“.
Никълъс Лепан от Visual Capitalist публикува карта на всички критични маршрути и ресурси в Арктика през 2019 г.
В началото на 2020 г. ние подробно описахме как Русия, собственик на най-големия в света флот от ледоразбивачи, може да премине през арктическите води, разчиствайки пътя за корабите да преминават по северните маршрути.
И миналата година цитирахме министъра на националните ресурси и околната среда Дмитрий Кобилкин, който каза, че превозът на товари в най-северните териториални води на Русия ще надхвърли 80 милиона тона още през 2024 г.
Съществуват обаче значителни логистични пречки, които зависят изцяло от метеорологичните условия.
Ричард Матюс, ръководител на изследванията в E.A. Gibson Shipbrokers Ltd. в Лондон каза пред Bloomberg, че Северният морски път е жизнеспособен само през по-топлия период от годината.
„Изглежда малко вероятно значителни обеми да могат да бъдат транспортирани по този маршрут до лятото“, каза Матюс.
Но Виктор Катона, водещ анализатор на суров петрол в Kpler, каза, че щом настъпи пролетта, Северният морски път ще бъде от „жизнено важно значение“:
„Европа вече е изолирана.
„Ако не купуват, защо да заобикаляте цялата вселена, ако можете да използвате Северния морски път, за да стигнете до Китай за 20 дни?“ – каза Катона.
Първата доставка на суров петрол през Северния морски път се състоя през 2019 г. Втората е в ход в момента. И тъй като западните санкции срещу Москва променят глобалните вериги за енергийни доставки, Русия ще има предимство през Арктика през по-топлите периоди от годината при изпращането на суров петрол и сурови продукти в Азия по ускорен начин.
Zerohedge.com