Connect with us

Новини

Първите в света водородни влакове тръгват в Германия

Публикувано преди

на

Местна железопътна линия в Германия става първата, която ще бъде изцяло обслужвана от влакове, задвижвани с водород. Водородът може да бъде решението на проблемите в железопътния транспорт, заради нулевите емисии и скъпата електрификация, пише DW.

Влаковете са общо 14 и са доставени от френската компания Alstom за северната провинция Долна Саксония, недалеч от Хамбург. Първият тест на новия тип влакове се проведе по линията между Куксхафен, Бремерхафен, Бремервьорде и Букстехуде през 2018 г. Някои водородни локомотиви се движат по приблизително 100-километровата линия оттогава, но заедно с дизеловите влакове, които все още изминават по-голямата част от пробега.

Премиерът на провинция Долна Саксония Щефан Вайл присъства на церемония в град Бремервьорде в сряда за откриването на изцяло водородната линия.

Този ​​проект дава глобален пример. Той е изключително показен за успешна трансформация“, каза Вайл, използвайки слогана „Произведено в Германия“, който е изключително популярен в германската политика и бизнес.

„Като държава, която поддържа възобновяема енергия, ние отбелязваме още една победа по пътя си към климатична неутралност в нашия транспортен сектор“, допълни той.

Според местната железопътна мрежа в Долна Саксония, проектът има за цел да спести около 8 тона емисии на въглероден диоксид годишно.

„Ние притежаваме 126 дизелови влака, които използваме по различни линии в Долна Саксония“, каза Кармен Швабле, говорител на местния орган за обществен транспорт LNVG.

Няма да купуваме повече дизелови влакове, за да дадем своя принос в борбата с изменението на климата. Ние сме убедени, че дизеловите влакове няма да бъдат икономически жизнеспособни в бъдеще“, категоричен бе Швабле.

Проектиран във Франция, сглобен в Германия

Проектът е на стойност 93 млн. евро, а влаковете на Alstom, известни под името Coradia iLint, се проектират в южния френски град Тарб и се сглобяват в централния германски град Залцгитер. Институтът за концептуални превозни средства на германската космическа агенция DLR също е допринесъл за проекта.

Независимо от времето, пътниците ще пътуват по този маршрут благодарение на водорода“, заяви Щефан Шранк, ръководител на проекта в Alstom, пред агенция AFP, приветствайки разработката като „първа в света“.

Разработчиците се надяват, че водородните влакове ще могат да осигурят решение за нулевите емисии за железопътни пътувания по линии, които все още използват дизелово гориво, което захранва около една пета от пътуванията с влакове в Германия.

В крайна сметка Шранк изчисли, че само в Германия „между 2500 и 3000 дизелови влака могат да бъдат заменени с водородни модели“.

Влаковете на Alstom се използват и на други места в Европа, включително в Чехия, а базираните на водород решения за обществен транспорт стават все по-разпространени. Два водородни влака на къси разстояния бяха показани в Глазгоу в Обединеното кралство миналата година за срещата на върха за климата COP21. Русия и Китай са сред страните, които са започнали да експериментират с трамваи, задвижвани с водород.

Други компании също разглеждат технологията. Германският инженерен гигант Siemens тества първия си прототип на водороден влак тази година, надявайки се да го пусне през 2024 г.

Електрифициране на линията?

Повечето големи железопътни линии в Европа и Германия се преобразуват да работят с електричество.

При по-малко използвани местни линии, обаче, високите разходи за електрификация невинаги могат да бъдат оправдани. Тези разходи могат да станат особено непосилни, ако препятствия, като например тунели и мостове, налагат непредвидени промени. Електрифицирането на влаковите релси изисква или трета линия, необичайна за селските маршрути, или надземни кабели.

Приблизително половината от регионалните влакове в Европа все още се движат с дизел.

Новата алтернатива

Coradia iLint се захранват с чист водород, събират кислорода от въздуха и горивната клетка го преобразува през два входа в електрически ток. Единствените отпадъчни продукти в точката на производство на електроенергия, са водна пара и топлина, което означава, че влаковете са с нулеви емисии.

В някои отношения системата прилича повече на двигател с вътрешно горене, отколкото на превозно средство, задвижвано от батерии, или влак, свързан към главната електрическа мрежа. Той непрекъснато използва водород и въздух, за да създаде електричество и изисква презареждане с водород, когато е празен, докато батериите са склонни да използват химическа енергия, съхранявана в тях.

Известно е, че Toyota – първата компания, която има голям комерсиален хит с частично електрическа мобилност със своя хибриден Prius – оттогава прехвърли по-голямата част от своите изследвания за електромобилността към превозни средства, задвижвани с водород. Едно от предимствата е възможността за зареждане на автомобила с водород чрез помпа, за разлика от сегашната система с петрол и вместо да се налага да се зареждат батерии.

Партньорската компания Linde – световен лидер в производството на водородни станции за зареждане с гориво за шосейни автомобили – отваря първата водородна точка за зареждане на влаковете. Според разработчиците влаковете имат обхват до 1000 километра между зарежданията и могат да се зареждат за 15 минути.

Германският канцлер Олаф Шолц и неговият заместник Роберт Хабек, който е и министър на икономиката и опазването на климата, току-що се завърнаха от пътуване до Канада, чиято основна цел беше подписването на ново споразумение за бъдещ внос на зелен водород.

Но водородът все още има своите недостатъци. Въпреки че е най-изобилният елемент на планетата, той почти винаги се смесва с други – най-разпознаваемият е кислород – за да образува вода. Извличането на чист водород остава скъпо и изисква енергия. И засега най-евтиният начин да го направите, все още включва използването на изкопаеми горива. Но разходите за използване на излишната възобновяема енергия за извличане на водород спадат сравнително бързо, което скоро ще направи метода по-привлекателен.

Това обаче означава, че железопътният и общественият транспортен сектор ще трябва да се конкурират с изискванията на тежката промишленост и на автомобилния сектор, защото всички те ще искат да се възползват от този източник на енергия през следващите години.

economic.bg

Продължи с четенето

Новини

САЩ удариха Иран

Published

on

Американският президент Доналд Тръмп обяви в своята социална медия „Трут соушъл“, че САЩ са извършили „много успешна атака“ срещу три ядрени обекта в Иран, включително във Фордо, предадоха световните агенции, съобщава БТА.

„Завършихме нашата много успешна атака срещу трите ядрени обекта в Иран, включително Фордо, Натанз и Исфахан“, написа Тръмп, цитиран от Ройтерс. „Всички самолети вече са извън въздушното пространство на Иран. Над основния обект, Фордо, беше хвърлен пълен товар БОМБИ. Всички самолети се връщат благополучно у дома“, допълни той и поздрави „страхотните американски воини“.

Продължи с четенето

Новини

Експертният екологичен съвет във Варна ще предложи проектът за вятърен парк в община Вълчи дол да бъде одобрен

Published

on

Експертният екологичен съвет към Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) във Варна ще предложи инвестиционното предложение на „Добротич уинд“ за изграждане на вятърен парк в община Вълчи дол да бъде одобрено, съобщиха от екоинспекцията в крайморския град. Централата, която ще има и повишаващи подстанции и съоръжения за присъединяване и съхранение на електрическа енергия, ще бъде разположена в землищата на селата Добротич, Есеница, Искър, Изворник и Михалич.

От РИОСВ уточняват, че на заседанието на съвета са присъствали кметът на община Вълчи дол и кметовете на населените места. В процеса на изготвяне на оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на проекта са проведени консултации с всички заинтересованите страни. С него са запознати различни институции и научната общност, включително Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ – София, Националният институт за недвижимо и културно наследство, Институтът по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН, „ЕСО“ ЕАД, Министерството на вътрешните работи.

Предстои последният етап от процедурата – директорът на РИОСВ – Варна да определи решение по ОВОС за инвестиционното намерение, което ще бъде публикувано на интернет страницата на инспекцията.

БТА

Продължи с четенето

Варна

Орнитолог от БАН с научен анализ за влиянието на вятърната енергия

Published

on

Водещият орнитолог от БАН проф. Павел Зехтинджиев публикува научен анализ, с който публично отговаря на становището на Българското дружество за защита на птиците (БДЗП) относно инвестиционното намерение за изграждане на вятърен енергиен парк (ВЕП) на територията на Община Аврен.

Проф. Зехтинджиев, член на съвета на Европейския орнитологичен съюз и носител на награда от Американското орнитологично дружество за изключителни научни постижения, изразява сериозна загриженост относно посоката, в която се води общественият дебат за възобновяемата енергия в България:

„В последните няколко месеца сме свидетели на поредица от тенденциозни становища на БДЗП по повод всички проекти за производство на електроенергия от вятъра в България.“

Според проф. Зехтинджиев, БДЗП се основават на недоказани твърдения и не са базирани на научно проверими факти:

„Описаните в становищата на БДЗП въздействия не отговарят на известните научни факти. Твърденията за значими въздействия върху птиците не са подкрепени с конкретни данни и на този предварителен етап от развитието на проектите не могат да се приемат за обективна оценка.“

Проф. Зехтинджиев посочва, че при липса на конкретни теренни данни, научна обосновка и пълна оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), подобни изводи са преждевременни и могат да създадат подвеждащи обществени нагласи. Той аргументира своята позиция чрез подробен документ, в който са включени научни източници и данни за реалното състояние на орнитофауната в района на Аврен.

„Поради тази причина представям публично аргументираните с конкретни факти и научна информация отговори на становището на БДЗП по повод инвестиционно намерение за изграждане на ВЕП Аврен.“

В своята публикация той призовава за балансиран и професионален подход към развитието на възобновяемата енергия, основан на реални данни, а не на хипотетични рискове.

Случаят с ВЕП Аврен поставя отново на дневен ред нуждата от обективна и научно подплатена оценка на екологичните аспекти при реализирането на зелени енергийни проекти в България. Само чрез диалог между учени, природозащитници и инвеститори може да се постигне устойчив баланс между опазването на биоразнообразието и прехода към нисковъглеродна икономика.

Цялото становището е публикувано в LinkedIn профила на орнитолога: LINK

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page