Connect with us

Новини

Предлагат конфискация на автомобила на пияни и дрогирани шофьори

Публикувано преди

на

За да имаме активна борба срещу шофьорите, които управляват под въздействие на наркотици и алкохол, трябва да се даде законова възможност за конфискуване на автомобила на такива водачи, или да им бъде временно отнет, коментира в интервю за БТА Владимир Тодоров, учредител и председател на Българската асоциация на пострадали при катастрофи. Той добави, че от няколко години неговата организация отправя такова предложение към народните представители, но няма резултат. „Въпрос на политическа воля е да се приеме такова законодателство“, добави Тодоров, но посочи, че е скептичен, че това ще се случи.

Българската асоциация на пострадали при катастрофи днес проведе ден на отворени врати, съвместно с фондация „Отворена длан“, в който експерти дават безплатна правна консултация на пострадали при катастрофи или техни близки.

Тодоров разказа, че гражданите са отправили своите запитвания лично, по телефон и електронна поща, като най-често интересът е към това какво се случва след пътен инцидент, какви са процедурите, въпроси около застраховката и други.

„Българинът не е наясно с правата си като потребител, пациент, застраховано лице и никъде не се учи какво се случва след един пътен инцидент“, добави той. Експертът обясни, че след катастрофа възникват най-вече въпроси относно медицинското обслужване – какво покрива спешната помощ, здравната каса. Появяват се обаче и въпроси, свързани с Пътна полиция, като това кога се издава констативен протокол, в какви срокове и какъв е неговият смисъл, както и въпроси за застраховките – какво покриват те, за кого се отнасят и какви са сроковете за предявяване на претенции.

Владимир Тодоров посочи, че цялата тази информация, за това какво се случва след катастрофа, е систематизирана и събрана в няколко брошури от асоциацията. Като добави, че има и безплатен телефон 0700 17 112 , на който всеки може да се обади и да потърси съдействие.

В отговор на въпрос какви могат да са успешните ходове на институциите за намаляване на пътния травматизъм, Тодоров даде пример с Норвегия, където в петък и събота всички медии започват да пускат клипове, в които гражданите се призовават да се приберат с такси или по други начин, но не и да шофират, след като са се забавлявали. Според него може да се засили контролът пред питейните заведения у нас в петък и събота.

Тодоров отбеляза още, че има пропуск в санкционната политика, като даде пример с Георги Семерджиев, обвинен, че при катастрофа в София е причинил смъртта на две млади жени. „Каквото е трябвало да свърши „Пътна полиция“, го е направила. Взета му е книжката, наложени са му глоби за 8000 лева, отнети са му 85 точки, свалени са му регистрационните номера – административно всичко е свършено“, каза той. Отбеляза обаче, че има един законодателен пропуск, който от асоциацията предлагат на народните представители да бъде разрешен вече шест години  – да се конфискува или да бъде временно отнет автомобилът на водачи, шофиращи под въздействието на алкохол или наркотици.

„Няма 100% гаранция, но българинът, като психология, много държи на автомобила си и тази мярка ще бъде много силна“, добави Тодоров.

Той посочи още, че има голям проблем с медицинските и автотехническите експертизи, като отбеляза, че експертите са малко, нископлатени са и експертизите се бавят. „Хората страдат от бавно правосъдие не защото съдът се произнася бавно“, каза Тодоров и отбеляза, че има области в страната с по двама съдебни лекари, като, за да напишат становище, се чака по повече от половин година и това е преди делото да влезе в съда.

„Ако не се повиши заплащането, няма да има интерес да има вещи лица. Това е интелектуален труд и експертизата е разковничето на едно дело“, добави Тодоров.

Експертът акцентира и на остарелите методи, с които се правят огледи при пътни инциденти. По думите му има нови технологии, като 3D-скенери и компютърни симулации, които не могат да се въведат, защото Наказателно-процесуалният кодекс не е променен.

Според него възможна мярка за намаляване на катастрофите е да има масово камери за скорост по пътищата. По думите му не е нормално на АМ „Тракия“ да има на четири места стационарни камери, трябва да има на всеки пет километра, което веднага ще намали средната скорост. Също така Тодоров смята, че трябва да се въведе система за санкции на транзитните водачи, когато направят нарушение да заплатят глобата си на границата. Той отбеляза още, че трябва да се отстранят проблемите и от 70-те критични пътни участъка, където се случват постоянно катастрофи и които са известни на държавните органи, но те не предприемат действия.

Във връзка с подготвения от бившето ръководство на МВР законопроект за промени в Закона за движение по пътищата, който предвижда по-високи санкции за нарушители и намаляване скоростта на движение по магистралите, Тодоров каза, че становището на асоциацията за проекта е положително.

Едно от предложенията беше много сериозно – да не можеш да минеш технически преглед, ако не са ти платени глобите. В момента, ако не си платил данъка, не можеш да минеш преглед, но ако имаш няколко хиляди лева глоби, спокойно минаваш, коментира Тодоров и изрази надежда, ако има устойчив парламент, да стигне времето за тези промени в закона.

novini.bg

Продължи с четенето

Новини

Пет концерта са включени в започващия днес Европейски музикален фестивал Варна

Published

on

By

Пет концерта са включени в Европейският музикален фестивал, който ще се проведе през месеците март и април във Варна. Събитието се организира с подкрепата на Община Варна. След трудните пандемични години, през които организаторите бяха принудени да го провеждат през есента и в съкратен обем, сега фестивалът отново ще оцветява в музика и танц първите месеци на пролетта. Откриването ще бъде на 23 март от 19 ч. в Градската художествена галерия с двама млади артисти – българска цигуларка Йоанна Русева и френският пианист Гийом Венсан, лауреат на престижния световен клавирен конкурс „Маргарита Лонг – Жак Тибо“ в Париж.

Те ще музицират заедно с Български камерен оркестър – Добрич, с диригент Арто Чифчиян. Те ще изпълнят Концерт за пиано, цигулка и струнен оркестър от Феликс Менделсон-Бартолди. В програмата е включена още Увертюра към операта „Алцеста“ от Глук и рядко изпълняваната „Серенада върху шведски народни песни“ от Макс Брух.”

На 3-ти април е авторският спектакъл на Александра Драгова “Осем”. Тя е открита от фондацията на Димитър Бербатов през 2016 г.  и преминава през различни конкурсни формати у нас и в чужбина. Сега Александра поднася на публиката един завършен спектакъл – от идеята до хореографията и режисурата. В танцовото шоу участват 12 млади професионални танцьори, които пресъздават идеите за цикличността на ритуалното време.

Различни култури са вплетени в хореографските решения на “Осем”. Спектакълът е част от модула “Имена от бъдещето” на Европейския музикален фестивал Варна.

Модулът “Musica da camera” ще представи на 12-ти април в Градската художествена галерия двама артисти – цигуларят Димитър Буров и пианистът Людмил Ангелов. Те ще зарадват варненските си почитатели с програма, включваща Соната за цигулка и пиано KV 301, сол мажор, от Моцарт, Фантазия за цигулка и пиано, D934, до мажор, от Шуберт. Ще прозвучи и Соната за цигулка и пиано, ла мажор, от Цезар Франк – едно от най-красивите и трудни произведения за цигулка и пиано в световната музикална литература.

Страстта на фламенкото и свободата на джаз импровизацията ще се завъртят в чувствен спектакъл на 23 април в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център Варна с “Фламенко трибют на Пат Матини” на Сантяго Лара квартет. Варненската публика има привилегията да стане част от първото гостуване в България на един от най-ярките млади испански джаз и фламенко китаристи Сантяго Лара. Ще бъде представен премиерно авторският му албум “Фламенко трибют на Пат Матини”, който включва оригинални аранжименти с елементи на  автентично фламенко на музиката на една от живите легенди в световния джаз – китариста Пат Матини. Албумът “Фламенко трибют на Пат Матини” печели многобройни награди и е представян на престижни сцени като Фестивала в Херес,Фламенко биенале – Севиля, Фламенко театър Sadler’s Wells и др. Заедно с Лара на сцената на Зала 1 ще излязат Мигел Лопес, пиано, Игнасио Синтадо, бас, Педро Наваро – барабани и перкусии. Огън към музиката в спектакъла ще добави със своя фламенко танц легендарната Мерседес Руиз, адмирирана по по цял свят танцьорка, истински посланик на испанската танцова култура.

Crossover модулът на фестивала ще предложи интересен формат за среща с едни от най-успешните български джаз музиканти. На 26 април в Градската художествена галерия джаз пианистът, композитор и аранжор Милен Кукошаров ще събере своите колеги и приятели Николета Хайтова – флейта, Мартин Ташев – тромпет, Димитър Льолев – саксофон, Велислав Стоянов – тромбон, Борис Таслев – контрабас и Атанас Попов – барабани. Всички те влизат в авторския проект на Кукошаров “Windharmonium ensemble”. Проектът е своеобразна симбиоза между жанра на камерната и филмова музика, джаза и импровизацията.

thesite24.net

Продължи с четенето

Варна

Изграждат чешма до дом „Младост“

Published

on

Легендарната чешма с минерална вода на вече разрушения дом „Младост“ ще бъде изградена отново, но ще бъде поставена на друго място. Това съобщи кметът на район „Младост“ Христо Христов в интервю за Радио Варна . Според него това ще се случи съвсем скоро.

ВиК-експертът Тодор Димитров уточни, че вече е издадено разрешението от район „Младост“ за поставянето на чешмата. Определено е и мястото – намира се точно срещу бившия дом „Младост“.

„Изчистваме определени параметри по помпите. Надяваме се скоро чешмата да бъде поставена и да заработи“, каза още Димитров.

Експертите използват вече съществуващи ВиК-проводи. Ще бъдат изградени единствено отклонения от водопровода до чешмата и съответно – до ревизионна шахта на канализацията.

Чешмата ще бъде тип поставяем обект, а мястото около нея ще бъде благоустроено. Ще има пейки и кошчета за битови отпадъци.

Друга чешма с минерална вода, любима на варненци, е тази до Топлата вода. Тя се намира точно до стълбичките, и не работи. Димитров съобщи, че причината за това е нейното попадане в частен имот.

Топлата вода, Крайбрежна алея, Варна

Вече са започнали техническите прегледи и обходи за състоянието на чешмичките и фонтаните във Варна. При нужда ще бъдат направени козметични ремонти. Очаква се да започнат да работят през май.

Източник: БНР – Варна

Продължи с четенето

Новини

Кой изяде асфалта

Published

on

By

Дебелата корупция сътвори тънък асфалт по магистралите на ГЕРБ. А тънкият асфалт явно е направил милионери доста политици и държавни чиновници. Кой е консумирал порциите от липсващия асфалт? Коментар на Емилия Милчева.

Когато двама министри съобщят едно и също – че от гордостта на ГЕРБ, магистралите, са спестени сериозно количество материали, това означава, че милиони са отишли в нечии ръце. Дебелата корупция в пътищата е сътворила тънък асфалт – и е направила милионери политици и държавни чиновници.

А служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков и на вътрешните работи Иван Демерджиев просто изпреварват разкрития на Европейската прокуратура, която може да разследва случаите, тъй като за магистралите в България, с изключение на “Хемус”, е използвано европейско финансиране.

Защо точно сега

За два дни – две новини. Шишков съобщи пред NOVA, че проверките на магистралите са се превърнали в сериал “Кражбата на магистрали”, а от всяка проверка излиза едно и също – между 25 и 30% от асфалта липсват. Всички, които карат автомобилите си по прехвалените от ГЕРБ пътища, са се… уверили в “качеството” им. А за кражбите отдавна има повече от предположения – както и авансово платени стотици милиони на строителни фирми по инхаус процедурите. В “Неделя 150” по БНР вчера Иван Демерджиев разкри, че “част от водените производства за корупция сред политически фигури са под наблюдение на Европейската прокуратура, което означава злоупотреба с европейски средства” и част от констатираните по пътищата проблеми (свързани със строителството им, б.авт.) са в тази графа.

Най-голямата новина обаче е, че започналите преди два месеца съвместни проверки на МВР и МРРБ на пътищата , в т.ч. магистрали, ще продължат и през март – тоест, през цялата предизборна кампания. А през февруари Шишков съобщи за вложен по-малко от необходимото асфалт и твърде голямо количество шлака в основата на отсечка от аутобана “Хемус”, между София и Яна. Вместо 28 сантиметра асфалт, пробите показали наличие между 18 и 21 см.

Досега служебното правителство на президента “пожали” ГЕРБ, а на прицел бяха взети министри от коалиционния кабинет на “Промяната” – било заради газови договори, било заради проекти от Плана за възстановяване и устойчивост или оръжеен експорт, а в добавка дойде и определението “шарлатания” от президента по адрес на “Продължаваме промяната”. В същото време в държавни институции се назначават кадри, свързани с кръговете на ГЕРБ и ДПС.

Но с темата за пътищата президентското управление, от една страна, демонстрира, че работи заедно с обвинителите на Лаура Кьовеши и не е безучастно, а внася своя дан в битката с корупцията. От друга, фокусира вниманието върху конкретни схеми, от които българската прокуратура системно странѝ. Макар че делото за източените над 50 милиона от “Хемус” тръгна през декември 2021 г. и по него има осем обвиняеми, от които петима – собственици на кухи фирми, претакали парите, по него няма нито един политик или държавен служител с предявено обвинение. А сега Демерджиев обеща “интересни имена от всички политически сили”, консумирали порциите от липсващия асфалт.

Яде ли се асфалтът

Асфалтът, или строителството на пътища, беше най-голямата предизборна дъвка на Борисов и ГЕРБ по време на трите им мандата. Също и обвинението към тези след него, че не са сложили “една лъжица асфалт”. В същия тон лидерът отговори на пресните обвинения от Враца, където ГЕРБ откри предизборната си кампания – пробата не е взета правилно, никой освен ГЕРБ не е построил и метър, а пък критикуват, а на Шишков бил обещан постът главен архитект на София след местния вот.

“Щях да залея държавата с асфалт, ако управлявахме, когато имаше излишъци. И пак ще го направя”, каза Борисов през лятото на 2010 година, след като спечели за първи път парламентарни избори. Е, заля я. Само да не се окаже, че лентите, които премиерът на ГЕРБ режеше на купища отсечки, ще се окажат по-дебели от положената настилка.

Николай Нанков, бивш министър на регионалното развитие, чест спътник на Борисов в джипа, с който обикаляше надлъж и нашир, нарече разкритията “огромна манипулация”. Според него не калпавото строителство, а липсата на поддръжка за последните две години е причина за лошото състояние на пътищата. Но ако липсата на 10 и повече сантиметра слой асфалт може да се обясни с износване, значи това изобщо не е асфалт. А покрай асфалта вътрешният министър съобщи и за други порочни практики, които обаче не са известни отсега – пътни отсечки, които не са изпълнени по проект, участъци, пуснати в експлоатация – но без строително разрешително.

Не е само “Асфалтгейт”

Европейската прокуратура, която може да провери всеки проект, спечелил финансиране по европейски програми, проверява и ремонта на столичната ул. “Граф Игнатиев”, изпълнен от някогашен фаворит на ГЕРБ – “Джи Пи Груп”. Проектът стана за посмешище в социалните мрежи, струва над 24 милиона лева с ДДС, закъсня с повече от половин година и беше платен от данъкоплатците. А сега МРРБ установява пропуски и не превежда 12 млн. лева по ОП “Региони в растеж” на Столична община. Вместо документацията на МРРБ, прокурорите на Кьовеши да бяха поискали публикацията на “Биволъ” от 2018 г. – “#Джипигейт: Грандкорупция с еврофондове и обществени поръчки” – с екселски таблици за комисионите, които консултанти са връщали като ресто на разни отговорни лица.

Още от 2011 г. БСП поде офанзива за некачествено строителство на магистралите на Борисов, в това число за асфалта, но с променлив успех. За последно преди четири години социалистите поискаха да се вземат проби от 46 места от магистралите “Струма”, “Марица”, “Тракия” и “Хемус” и да бъдат изследвани в независими лаборатории в чужбина, но така и не доведоха докрай собствената си инициатива.

Ако “Асфалтгейт” не е предизборна димка, след магистралите ред е на спортните зали и стадионите, които поскъпваха бързичко с по няколко милиона, въпреки никаквата инфлация. Накрая може да се окаже, че и три мандата няма да стигнат, за да бъде разследвано онова, което ГЕРБ построи. Асфалт не се яде, но без асфалт няма ядене, беше обяснил на правителствено заседание през 2020 г. Бойко Борисов. С тия апетити и асфалтът го е отнесъл.

Емилия Милчева, Дойче Веле

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page