Служебният кабинет прави опит да разреши драмата с незаконното строителство на автомагистрала „Хемус“ и част от скоростния път Видин – Ботевград. На днешното си заседание Министерският съвет одобри проект за изменение на Закона за устройство на територията, който цели въпросните обекти да получат статут на търпимост.
Законопроектът е ключов и след внасянето му в Народното събрание съдбата му ще зависи изцяло от народните представители.
Изготвените промени имат за цел да направят „търпими“ големите инфраструктурни обекти, които са строени без нужните строителни книжа. За някои от тях липсват одобрени инвестиционни проекти, разрешителни за строеж и др.
Другият проблем с тях е, че те са строени по т.нар. инхаус процедура, която бе заклеймена като порочна от предишното служебно правителство и от редовния кабинет „Петков“ заради огромните аванси, които са раздавани на фирмите, но и заради превъзлагането на дейностите на частни компании. Такъв е случаят с държавното „Автомагистрали“.
Бившият регионален министър Гроздан Караджов също имаше идея за подобно узаконяване на обектите и дори заявяваше, че е готов да си носи кръста от подобно решение. В краткия живот на кабинета „Петков“ промените така и не станаха факт.
Припомняме, че в последните дни Народното събрание разглежда промени в Закона за обществени поръчки, също внесени от кабинета, които целят напълно да отпадне възможността търгове да се възлагат чрез инхаус.
Според промените в ЗУТ статут на търпимост ще получат обекти, които отговарят на техническите правила и норми, но са изградени, реконструирани или ремонтирани без изискващите се строителни книжа – одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж. Тази разпоредба ще е валидна за транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея – мостове, тунели, надлези, подлези, прелези, преносните (довеждащите и отвеждащите) мрежи и др.
Ако предложеният законопроект бъде приет в този вид, строежите няма да подлежат на премахване и забрана за ползване“, се посочва в днешното решение на кабинета.
Преместваеми обекти
Законопроектът предвижда връзките на преместваеми обекти към електрическа мрежа и друга техническа инфраструктура да се реализират с издаването на разрешение на строеж. Промяната е предложена заради трагичния инцидент с дете, което почина преди година от токов удар, след като стъпи на оголен кабел в центъра на София.
И още
С промените се възстановява общият 5-годишен срок за отчуждаване и обезщетяване на собствениците на имоти, предназначени за озеленени площи. Въведеният по-дълъг, 15-годишен срок, в предишна промяна на закона бе обявен за противоконституционен с решение на КС от октомври 2020 г. Съдиите посочваха, че той е прекомерен и нарушаващ баланса между нуждите на общия интерес и защитата на основните права на гражданите. По тази причина е предложено да се възстанови общия 5-годишен срок за отчуждаване, установен с приемането на ЗУТ.
Припомняме, че кабинетът бе пуснал за обществено обсъждане промени в ЗУТ през септември, но те бяха изтеглени заради различни становища по закона. Така сегашният законопроект бе качен за обсъждане през ноември.
economic.bg