Connect with us

България

Планът за възстановяване и устойчивост – рисковете нарастват

Публикувано преди

на

Половин година отмина от одобряването на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) на България, но перспективите пред изпълнението му не са особено позитивни. Невъзможността за подаване на финален вариант на плана в срок, пропускането на авансовото плащане и закъснението при отчитането на постигнати резултати за първото плащане са само началните сигнали, че финансирането и изпълнението на плана вероятно няма да върви по вода и че рисковете оттук нататък само ще се увеличават. Без ясна стратегия и целенасочени усилия за справяне с тях е малко вероятно България успешно да реализира в срок това голямо начинание.

Когато говорим за рискове, трябва предварително да отбележим, че цялостната концепция на механизма за възстановяване и устойчивост се сблъсква със затрудненото разбиране и приемане в България на принципа „пари срещу реформи“. Тези затруднения са олицетворение на нежеланието и дори в отделни случаи – неспособността за промяна и именно тук се крие голямата опасност – доколко сме готови осъзнато и в съгласие да предприемем последователни действия, да положим систематични и целенасочени усилия с ясен и очакван краен резултат – промяна в определен обществен сектор и обществени отношения.

В по-тесен смисъл, обаче, пред реализацията на националния план стоят рискове, които могат да се обединят в няколко категории.

Вътрешни рискове

В тази категория попадат разнообразни рискове с източник националната среда, като те могат да бъдат политически, икономически, административни и проектни. През последните месеци сме свидетели на реализация на политически рискове, свързани с нестабилност, последователни парламентарни избори, затрудненията пред формиране на парламентарно мнозинство и правителство, чести служебни кабинети, промяна в конфигурациите на подкрепа за определени проекти и липса на подкрепа за други. Особено критично за изпълнението на НПВУ е закъснението при подготовката и приемането на законопроекти и закони в различни области (например в област „Правосъдие“), които са заложени като ключови реформи в плана, както и липсата на редовно правителство, което да започне да предприема действия, с които да стартират проектите.

Административните рискове пред изпълнението на плана за възстановяване също не са за подценяване. Те са свързани с липса на капацитет, разбиране и способности за подготовка на реформите и изпълнение на проектите. Проблемите при планираме, възлагане и изпълнение на обществените поръчки могат да поставят в затруднение голяма част от инвестиционните проекти. В отделни случаи е възможно дори и наличие на трудности в припознаването на проектите и саботаж в изпълнението им – както наскоро стана ясно за отделни проекти (например от областта на електроенергията).

Сериозно негативно въздействие могат да имат и чисто икономическите рискове – така например високата инфлация и разходите за труд могат да повишат стойността на разходите в договорените проекти и да е необходимо да се търси допълнително финансиране за тях. Това ще постави под натиск и националното съфинансиране и неговото осигуряване. По-високите разходи могат да ограничат наличието на достатъчен брой качествени изпълнители на обществени поръчки и доставчици на стоки и услуги, които могат да реализират проектите (например при проектите за саниране на жилищни и нежилищни сгради).

В отделни случаи вътрешен риск може да възникне от действия или мнения на заинтересовани страни, създаващи негативен обществен отклик спрямо определен проект (за пример може да се даде реформа № 10 „Декарбонизация на енергийния сектор“, която предвижда постепенно намаляване на работата на въглищните централи). Постигане на съгласие по спорни проекти е трудно, а в момента нищо не се прави за решаване на конфликти по реализацията им. В тази група рискове могат да се отнесат и липсите на изпълнители. Подобно нещо се случи при обявяването на поръчката от МВР по една от целите, необходими за първо плащане, а именно – по възлагане на обществена поръчка за развитие на системата TETRA и на радиорелейна мрежа, където нямаше желаещи за реализация на проекта.

Външни рискове

Като външни рискове могат да се определят събития извън територията на България, които могат да имат силен негативен ефект върху изпълнението на плана – икономически и енергийни кризи, войни, фалити на предприятия и банки, фалити на държави, инфлационен натиск, проблеми по веригите на доставки на стоки, географско преместване на производства, пандемии и др. Дори фактори като неизпълнението на плановете за възстановяване на държави – важни търговски партньори на България, могат да имат негативен ефект за нас.

Подобно външно рисково непланирано събитие през последните месеци например е войната в Украйна, която води до повишаване на цените на енергията в ЕС и по света, намаляване на световната продоволствена сигурност и достъпността на цените на храни, значителни бежански вълни и движение на големи потоци от хора, ограничаване на транспортни коридори и пазари. Всичко това се очаква да ограничи икономическия растеж в краткосрочен план за България –  и е вероятно да измести фокуса от определи реформи към по-належащи социални мерки.

Външните рискове трудно се оценяват и управляват, още повече когато са еднократни събития. Вътрешните рискове обаче следва да са под контрол на държавата. Проблемът е, че всяко забавяне и неизпълнение на реформа или проект водят до забавяне на плащанията за всички, тъй като оценяването за всяко плащане се прави в комплект. Липсата на ясна комуникация и систематичен процес по управляване на рисковете при изпълнението на плана създават усещане, че още при подготвянето на отчета за следващото плащане след близо месец ще се изправим пред поредния провал, но отново – без отговорни за него.

Източник: Институт за пазарна икономика

Продължи с четенето

България

Управленската програма на правителството е готова, каза Росен Желязков

Published

on

Когато съставяхме правителството, поехме ангажимент за приемане на управленска програма. Програмата е готова, ще бъде разгледана още тази седмица на заседание на Министерския съвет и се надявам тя да отговаря на всички въпроси и очаквания на обществото. Това каза министър-председателят Росен Желязков в началото на днешното заседание на Министерския съвет, предадено от БТА.

Снимка: БНТ

Продължи с четенето

България

Боряна Калейн обяви, че прекратява спортната си кариера

Published

on

Олимпийската вицешампионка по художествена гимнастика Боряна Калейн обяви, че прекратява спортната си кариера, предаде БТА. В пост в профила си в Инстаграм тя обяви, че „затваря една основна страница от моя живот – тази на активен спортист“.

„Трудно ми е да намеря думите, с които да опиша какво наистина значи за мен да бъда на терена и да представям България на Европейски и Световни първенства, както и на Олимпийски игри. Това е чувство на гордост, което никога няма да ме напусне. Дойде момента да затворя една основна страница от моя живот – тази на активен спортист“, написа Калейн.

„Благодарна съм за всичко, през което ми се наложи да премина, на целия екип от треньори, на ръководство на федерацията, на нашите съдии, на медицинския екип на националния отбор, на моя клуб Левски-Триадица и най-вече на моето семейство! Обичам ви много всички и ви благодаря от сърце, че вярвахте в мен! Художествената гимнастика беше и ще остане една основна част от моя живот!“, завърши грацията.

По-рано днес Управителния съвет към Българска федерация художествена гимнастика одобри предложения състав на национален отбор жени индивидуално за 2025 година, който включва десет състезателки, но в него отсъства Боряна Калейн.

24-годишната Калейн спечели сребърен медал в многобоя на Олимпийските игри в Париж 2024. Тя абсолютна европейска шампионка от Баку 2023, сребърна медалистка от Световното първенство през 2018-а в отборното класиране заедно с Невяна Владинова и Катрин Тасева. На Европейски първенства има сребро в многобоя от Варна 2021 и Тел Авив 2022, три златни медала от Тел Авив 2022 – отборно, на топка, на лента, бронз на обръч и три бронзови от първенството в Баку 2019 – на топка, лента и в отборното. Три пъти е национален шампион на България. На Летните олимпийски игри в Токио 2021 заема пета позиция в многобоя.

Продължи с четенето

България

Европейската комисия предявява съдебен иск срещу България

Published

on

Снимка: БГНЕС

За енергетиката и климата и финансовата стабилност и капиталовите пазари, ЕК дава срок от два месеца на България да предприеме необходимите мерки.

Европрйската комисия предприема правни действия срещу България заради нарушения на европейското законодателство. Страната не е изпълнила своите задължения, произтичащи от правото на ЕС в три направления – околна среда, енергетика и климат и финансова стабилност, финансови услуги и капиталови пазари, предаде БГНЕС.

В област Околна среда, ЕК предявява иск срещу България пред Съда на Европейския съюз за неизпълнение на задълженията, определени в Директивата за пречистването на градските отпадъчни води.

Градовете (агломерациите) трябва да изградят необходимата инфраструктура за събиране и пречистване на своите градски отпадъчни води. През юли 2017 г. Комисията изпрати официално уведомително писмо на България, последвано от мотивирано становище през май 2020 г. Комисията счита, че досега усилията на българските органи са недостатъчни и поради това предявява съдебен иск. В България 10 големи агломерации с над 10 000 жители не отговарят на изискванията на директивата относно канализационните системи. В 20 големи агломерации градските отпадъчни води, които влизат в канализационните системи, не се пречистват по подходящ начин. А в 30 големи агломерации България не осигурява по-строго пречистване преди пускането на отпадъчни води в чувствителни зони. Всички тези агломерации трябваше да изпълнят изискванията до 31 декември 2010 г. Въпреки че спазването на директивата е отговорност най-вече на националните органи, България и Румъния са се възползвали от значително финансиране от ЕС за пречистване на градските отпадъчни води чрез проекти по линия на политиката на сближаване.

В област Енергетика и климат комисията изпрати официално уведомително писмо на България за това, че не е представила своя окончателен актуализиран национален план в областта на енергетиката и климата (НПЕК) в съответствие с Регламента относно управлението на Енергийния съюз и на действията в областта на климата. Окончателните актуализирани НПЕК са ключови инструменти, за да се гарантира, че държавите членки определят конкретна пътна карта за постигане на договорените цели на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове, енергия от възобновяеми източници и енергийна ефективност. държавите членки трябваше да представят своите окончателни актуализирани НПЕК до 30 юни 2024 г. До момента Комисията е получила 14 окончателни плана. След интензивен обмен на информация след представянето на проектоплановете и приемането на препоръки на Комисията до държавите членки, 13 страни все още не са представили окончателни актуализирани планове, включително България.

България разполага с два месеца да отговори на ЕК.

В област Финансова стабилност, финансови услуги и Съюз на капиталовите пазари, ЕК изпрати мотивирано становище на България за това, че не е уведомила комисията за пълното транспониране в националното законодателство на изменената Директива за автомобилното застраховане.

Директивата има за цел да засили защитата на жертвите на ПТП и изяснява обхвата на тази защита, улеснява проверките на задължителната автомобилна застраховка и създава механизъм за обезщетяване на пострадалите в случай на неплатежоспособност на отговорния застраховател. Тя също така улеснява смяната на застрахователите за притежателите на полици, като гарантира еднакво и недискриминационно третиране на удостоверенията за предявени претенции. Срокът за транспониране на директивата в националното законодателство беше 23 декември 2023 г. На 25 януари 2024 г. Комисията изпрати официално уведомително писмо. Поради липсата на задоволителен отговор Комисията реши да издаде мотивирано становище.

България разполага със срок от два месеца, за да отговори и да предприеме необходимите мерки.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page