Connect with us

България

Планът за възстановяване и устойчивост – рисковете нарастват

Публикувано преди

на

Половин година отмина от одобряването на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) на България, но перспективите пред изпълнението му не са особено позитивни. Невъзможността за подаване на финален вариант на плана в срок, пропускането на авансовото плащане и закъснението при отчитането на постигнати резултати за първото плащане са само началните сигнали, че финансирането и изпълнението на плана вероятно няма да върви по вода и че рисковете оттук нататък само ще се увеличават. Без ясна стратегия и целенасочени усилия за справяне с тях е малко вероятно България успешно да реализира в срок това голямо начинание.

Когато говорим за рискове, трябва предварително да отбележим, че цялостната концепция на механизма за възстановяване и устойчивост се сблъсква със затрудненото разбиране и приемане в България на принципа „пари срещу реформи“. Тези затруднения са олицетворение на нежеланието и дори в отделни случаи – неспособността за промяна и именно тук се крие голямата опасност – доколко сме готови осъзнато и в съгласие да предприемем последователни действия, да положим систематични и целенасочени усилия с ясен и очакван краен резултат – промяна в определен обществен сектор и обществени отношения.

В по-тесен смисъл, обаче, пред реализацията на националния план стоят рискове, които могат да се обединят в няколко категории.

Вътрешни рискове

В тази категория попадат разнообразни рискове с източник националната среда, като те могат да бъдат политически, икономически, административни и проектни. През последните месеци сме свидетели на реализация на политически рискове, свързани с нестабилност, последователни парламентарни избори, затрудненията пред формиране на парламентарно мнозинство и правителство, чести служебни кабинети, промяна в конфигурациите на подкрепа за определени проекти и липса на подкрепа за други. Особено критично за изпълнението на НПВУ е закъснението при подготовката и приемането на законопроекти и закони в различни области (например в област „Правосъдие“), които са заложени като ключови реформи в плана, както и липсата на редовно правителство, което да започне да предприема действия, с които да стартират проектите.

Административните рискове пред изпълнението на плана за възстановяване също не са за подценяване. Те са свързани с липса на капацитет, разбиране и способности за подготовка на реформите и изпълнение на проектите. Проблемите при планираме, възлагане и изпълнение на обществените поръчки могат да поставят в затруднение голяма част от инвестиционните проекти. В отделни случаи е възможно дори и наличие на трудности в припознаването на проектите и саботаж в изпълнението им – както наскоро стана ясно за отделни проекти (например от областта на електроенергията).

Сериозно негативно въздействие могат да имат и чисто икономическите рискове – така например високата инфлация и разходите за труд могат да повишат стойността на разходите в договорените проекти и да е необходимо да се търси допълнително финансиране за тях. Това ще постави под натиск и националното съфинансиране и неговото осигуряване. По-високите разходи могат да ограничат наличието на достатъчен брой качествени изпълнители на обществени поръчки и доставчици на стоки и услуги, които могат да реализират проектите (например при проектите за саниране на жилищни и нежилищни сгради).

В отделни случаи вътрешен риск може да възникне от действия или мнения на заинтересовани страни, създаващи негативен обществен отклик спрямо определен проект (за пример може да се даде реформа № 10 „Декарбонизация на енергийния сектор“, която предвижда постепенно намаляване на работата на въглищните централи). Постигане на съгласие по спорни проекти е трудно, а в момента нищо не се прави за решаване на конфликти по реализацията им. В тази група рискове могат да се отнесат и липсите на изпълнители. Подобно нещо се случи при обявяването на поръчката от МВР по една от целите, необходими за първо плащане, а именно – по възлагане на обществена поръчка за развитие на системата TETRA и на радиорелейна мрежа, където нямаше желаещи за реализация на проекта.

Външни рискове

Като външни рискове могат да се определят събития извън територията на България, които могат да имат силен негативен ефект върху изпълнението на плана – икономически и енергийни кризи, войни, фалити на предприятия и банки, фалити на държави, инфлационен натиск, проблеми по веригите на доставки на стоки, географско преместване на производства, пандемии и др. Дори фактори като неизпълнението на плановете за възстановяване на държави – важни търговски партньори на България, могат да имат негативен ефект за нас.

Подобно външно рисково непланирано събитие през последните месеци например е войната в Украйна, която води до повишаване на цените на енергията в ЕС и по света, намаляване на световната продоволствена сигурност и достъпността на цените на храни, значителни бежански вълни и движение на големи потоци от хора, ограничаване на транспортни коридори и пазари. Всичко това се очаква да ограничи икономическия растеж в краткосрочен план за България –  и е вероятно да измести фокуса от определи реформи към по-належащи социални мерки.

Външните рискове трудно се оценяват и управляват, още повече когато са еднократни събития. Вътрешните рискове обаче следва да са под контрол на държавата. Проблемът е, че всяко забавяне и неизпълнение на реформа или проект водят до забавяне на плащанията за всички, тъй като оценяването за всяко плащане се прави в комплект. Липсата на ясна комуникация и систематичен процес по управляване на рисковете при изпълнението на плана създават усещане, че още при подготвянето на отчета за следващото плащане след близо месец ще се изправим пред поредния провал, но отново – без отговорни за него.

Източник: Институт за пазарна икономика

Продължи с четенето

България

Цветница е

Published

on

By

Православният свят отбелязва един от големите християнски празници – Вход Господен в Ерусалим. Дни преди своята Кръстна смърт Иисус Христос бил посрещнат тържествено в свещения град.

Множеството го приветствало с палмови клони. Така е установена традицията в храмовете да се раздават осветени върбови клонки. Празникът се нарича още Връбница или Цветница и е с най-много именици у нас – над 346 хиляди души.

Евангелските текстове разказват как при последното си идване в Йерусалим, Христос бил посрещнат царствено и с почести, предсказани от старозаветните пророци. Мнозина искали да видят този, който възкресил Лазар предишния ден.

С възторжени възгласи и палмови клонки, деца и възрастни приветствали Спасителя. В злоба и завист негодували първосвещениците, които се сговорили да убият него и Лазар.

„Господ влиза на осле в Ерусалим. Надявам се ние да го посрещнем в сърцата си, а не да кажем „разпни го“ и да сме винаги с него.“

Като спомен за тържественото събитие в свещения град е установена традицията в храмовете да се раздават осветени върбови клонки. Те се отнасят по домовете за благословение.

Продължи с четенето

България

По-скъпа почивка за празниците

Published

on

By

Две седмици до началото на коледните и новогодишните празници пакетите за настаняване в хотели и къщи за гости у нас са изчерпани.

Въпреки кризата и поскъпването на услугите в туризма с около 15%, в сравнение с миналата година, резервациите за празниците сега са значително повече.

През последните месеци у нас са направени над 560 000 записвания за пътувания по празниците. 60 хиляди от тях са в чужбина, останалите в страната, информира БНТ. От планинските ни курорти съобщават, че и ранните записвания са значително повече, в сравнение с миналата година. Експерти обясняват по-големия интерес и с инфлацията. Много семейства влагат парите си в пътувания, вместо те да бъдат стопени.

„На хората им дойде до гуша от различни видове мерки, свързани с Ковид, сега и войната. Хората просто нямат търпение да отидат по планините, да се качат на ските, да прекарат добре и да бъдат по-здрави. И още едно обяснение за това да има повече резервации у нас е това, че в чужбина ръстът на цените за туристическите услуги и най-вече на ски услугите надхвърля 40-50%„, обяснява Мариян Беляков, изпълнителен директор на „Пампорово „АД.

istock
Тази година като цяло за страната повишението на туристическите услуги е между 10 и 20%. Оказва се, че най – предпочитани за предстоящите празници са краткосрочните ваканции. Най-много се търсят ваучери за кратка почивка от 2,3 нощувки. При такава почивка семейство с две деца например, настанено в три звезден хотел, ще трябва да плати между 450 и 490 лв. за пакет.

Но времето на късните резервации е идеално за измамниците и за обяви фантоми. Особено голям е рискът при къщите за гости. Те вече са пълни и са особено търсени сега.

„Обикновено по празниците се появяват фирми фантоми. Те продават ваучери на гари и автогари и на места, където има струпване на хора. Това е изключително опасно да се вземе ваучер за почивка или резервация за нова година от лице, за което не сте сигурни, че може да си вземете парите обратно“, каза проф. Румен Драганов, директор на Институт за оценки и анализи в туризма.

„Дори има драстични случаи, при които, след като е направена резервацията, клиентите се свързват с този, който е пуснал обявата и се договарят, че ще ги чака на място, което е близо до къщата, за да ги заведе, защото адресът е трудно достъпен и трудно ще се ориентират. А всъщност, когато стигнат там, където е срещата, никой не ги чака и те не знаят накъде да продължат“, каза Габриела Руменова от онлайн платформа „Ние, потребителите“.

За да не съсипете празника си, специалистите съветват преди да тръгнете, още веднъж да се уверите, че това е мястото, което сте резервирали и за което сте платили. Задължително проверете и в Министерство на туризма. Там има регистър на всички туристически обекти.

pariteni.bg

 

Продължи с четенето

България

От утре влиза в сила нов график за движение на влаковете, съобщиха от БДЖ

Published

on

By

Нов график за движение на влаковете, изготвен от Български държавни железници (БДЖ), влиза в сила от утре, 11 декември, съобщиха от дружеството.

Ще бъде удължен маршрутът на сутрешния влак от Кърджали за Димитровград, който вече ще пътува до Пловдив и следобед обратно от Пловдив за Кърджали. Удължава се маршрутът и на сутрешния влак от Велинград до Септември, който вече ще заминава от гара Аврамово с цел подобряване на обслужването във високопланинския регион.

Ще бъде възстановено движението и на дневния влак по теснолинейката от Септември за Велинград и Аврамово, който ще има удобни връзки от и за София, Пловдив, Пазарджик и други. Нови два регионални влака ще пътуват между Самуил и Исперих, чрез които ще се предостави възможност за удобно вечерно пътуване от направления Русе, Варна и други до общинския център Исперих.

След проявения интерес към сезонните влакове през тази година и през следващия летен сезон е планирано да се движат нощни влакове между София и Бургас през Подбалканската железопътна линия, както и между Горна Оряховица и Бургас с директни вагони от София, Плевен и Русе с връзка за пътуващите от Видин и Враца за Бургас и в обратното направление.

С новия график е предвидено движението и на 14 международни бързи влака (2 от тях ще се движат само през летния сезон).

Запазва се всекидневното движение на влаковете между България и Турция с нощния влак по маршрут София – Халкали – София, както и директните вагони между Букурещ и Халкали, влаковете между България и Сърбия с пътуване между София и първия граничен град Димитровград на територията на Сърбия, както и влаковете между България и Румъния чрез международната връзка по направлението София – Букурещ със сутрешния влак София – Варна с директни вагони за Русе и следобедният влак Русе – София с връзка в гара Русе за и от Букурещ.

През летния период е предвидено да пътува и директен вагон по направлението Варна – Горна Оряховица – Букурещ – Горна Оряховица – Варна. Другата възможност за международна връзка между България и Румъния е по направлението София – Крайова, която се осъществява в гара Видин със сутрешния влак София – Видин и обедния Видин – София.

При изготвянето на новата транспортна схема, БДЖ всяка година съгласува движението на бързите и пътническите влакове с областните и общинските администрации по места, уточняват от компанията.

Проектът на графика беше публикуван за обществено обсъждане през септември, за да могат клиентите на БДЖ да се запознаят с предложения вариант за разписанието на влаковете през следващата година и да имат достатъчно време да реагират с аргументирани предложения към превозвача и съответните областни и общински власти. Това се прави с цел подобряване на транспортното обслужване на населението, затова и голяма част от направените промени в разписанието на влаковете са съобразени с постъпили предложения от тяхна страна, допълват от БДЖ.

През следващата година ще се запази обемът на превозите, заложен в сключения договор с държавата за извършване на обществени превозни услуги. Превозът на пътници ще се извършва с общо 575 влака, от които: 86 бързи влака (6 от тях ще се движат само през летния сезон), 127 пътнически влака и 362 крайградски пътнически влака, някои от които ще се движат само в определени дни от седмицата или определени периоди от годината.

Подробна информация за новия График за движение на влаковете клиентите на БДЖ могат да получат от служителите на гишетата „Информация” и билетните каси във всички железопътни бюра и гари в страната, на националния информационен телефон 02/931 11 11 или от електронния пътеводител на официалната интернет страница на дружеството: www.bdz.bg.

Преди дни от БДЖ съобщиха, че специален Коледен влак ще пътува на 17 и на 18 декември по маршрута София до Банкя и обратно. Празничната композиция ще бъде съставена от три украсени вагона и ще потегли от Централна гара София в 11:10 часа. В Банкя влакът ще пристигне в 11:38 часа, където пътуващите могат да се пренесат от една коледна атмосфера в друга, като посетят коледното градче в центъра на курортния град. Атракционният влак ще тръгне от гара Банкя обратно към Централна гара София в 14:00 часа, където ще пристигне в 14:28 часа.

Специален коледен влак на БДЖ ще пътува на 17 и 18 декември и по част от маршрута на теснолинейката. Влакът ще се движи и в двете посоки: от Септември до Велинград и от Велинград до Септември.

 

БТА

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page