Connect with us

Икономика

Петролът мина 97 долара след действията на Русия! Колко ще станат дизела и бензина

Публикувано преди

на

Цeнитe нa пeтpoлa cĸoчиxa днес, cлeд ĸaтo pycĸият пpeзидeнт Bлaдимиp Πyтин пpизнa снощи нeзaвиcимocттa нa сепаратистиките провинции Донецк и Луганск. B cyтpeшнaтa тъpгoвия в Aзия copт Вrеnt cĸoчи c близo 2% и достигна 97 дoлapa зa бapeл.
Какво да очакваме да се случи с цените? Вероятността за военни действия в източна Европа става все по-реална, а от това следват и ответните реакции на ЕС. В момента Русия доставя над 3 милиона барела на ден за Европа, но има голяма вероятност ЕС да наложи санкции и тези доставки да спрат. Ако това се случи и Русия продължи с ескалацията на напрежението в Украйна, то цената на петрола ще достигне нива от 110 долара за барел. Това означава, че скоро по колонките на бензиностанциите можем да видим цени от 2,85 – 2,90 лв за литър.

инж. Пламен Дочев 

Икономика

AutoZona.bg: Азиатският внос на петрол спадна през април

Published

on

Азиатският внос на суров петрол е намалял през април спрямо март, според оценки на LSEG Oil Research, което предполага бавен растеж на покупките на суров петрол в Азия досега тази година, предаде AutoZona.bg.

Миналия месец Азия – лидерът на вноса на суров петрол и подразбиращото се търсене на внос – отбеляза внос от средно 26,89 милиона барела на ден (bpd), според данните на LSEG Oil Research, цитирани от Клайд Ръсел, коментатор на Reuters за стоки и енергия в Азия.

Вносът през април е намалял от 27,33 милиона барела на ден суров петрол в Азия, внесен през март, и е непроменен в сравнение с 26,68 милиона барела на ден внос през февруари, показват данните на LSEG Oil Research.

Вносът на суров петрол в Азия е средно 27,03 милиона барела на ден между януари и април, което е само с 300 000 барела на ден над пристиганията през първите четири месеца на 2023 г., според данните.

Докато вносът не е непременно показателен за търсенето, бавният растеж в Азия – регионът с най-голям внос – досега тази година може да породи известни опасения относно търсенето на петрол. Спадът във вноса може също да е знак, че вносителите не са се втурнали да купуват суров петрол, докато цените се покачват над 80 долара за барел през февруари и март, месеците, в които покупките са номинирани и направени за пристигане на товари през април.

Във всеки случай прогнозистите, включително ОПЕК, която вижда Азия като свой най-важен пазар, очакват глобалното търсене на петрол да започне да се повишава през сезона на шофиране и летните месеци, тъй като повече хора пътуват и отиват на почивка.

Глобалното търсене на петрол през лятото се очаква да бъде силно, тъй като потреблението на транспортни горива се очаква да нарасне навсякъде и в регионите с увеличаване на летните и ваканционните пътувания, каза ОПЕК в последния си месечен доклад за пазара на петрол (MOMR) за април.

Групата има „стабилна перспектива за търсенето на петрол за летните месеци“.

Продължи с четенето

Анализ

Петролът продължава да поскъпва след като ОПЕК+ се придържа към съкращенията на производството

Published

on

И през месец април групата ОПЕК+ продължи с намаляването на производството, което най-вероятно ще продължи поне до края на първата половина на 2024 г. Това става ясно от вчерашното официално съобщение на Съвместният министерски мониторингов комитет (JMMC) на алианса, според което JMMC не препоръча никакви промени в политиката за добив на срещата си в сряда.

( JMMC е орган на ОПЕК+, който следи ситуацията на петролния пазар и оценява спазването на съкращенията. Той не взема решения относно политиката, тъй като просто препоръчва възможни действия на пълните министерски срещи на ОПЕК+ )

Следващото заседание на OПЕК+ е планирано да се проведе на 1 юни, преди планираните пълни министерски срещи на ОПЕК и ОПЕК+, които се очаква да решат дали да продължат с текущото ниво на съкращения след юни или да отменят някои от намаленията.

В резултат на съобщението суровият петрол Brent се повиши с 0,73% до $89,61 вчера. Тенденцията за ръст в цената явно ще се запази и това тримесечие, тъй като в началото на март членовете на алианса ОПЕК+ обещаха съкращенията да продължат до края на месец юни.

Припомням, че доброволните съкращенияна страните от ОПЕК+ бяха обявени през април 2023 г. и бяха със срок до края на 2023 година. По-късно обаче сделката за съкращенията беше удължена до края на 2024 г.

Руският вицепремиер Александър Новак обяви миналата седмица, че Русия също ще намали производството на петрол през второто тримесечие на 2024 г., така че всички производители от ОПЕК+, които намалят производството, да допринесат еднакво за съкращенията.

Какви са очакванията на пазара? Ако страните от ОПЕК+ удържат на обещанията си за съкращение на обемите още 3 месеца цената на петрола ще се стабилизира около 90$ за барел. Това естествено няма как да не се отрази на цените по бензиностанциите.

Каква е ситуацията в нашия район? В момента на Балканския полуостров има известно напрежение на пазара. Сръбската рафинерия в Панчево не работи на пълни обороти, рафинерията в Петромидия в Румъния има технически проблеми и също не работи на пълен капацитет. Това неминуемо ще се отрази на вноса на румънски горива в България. Тази ситуация прави рафинерията на Лукойл в Бургас основен доставчик на дизел в района през следващите месеци, като дава възможност на Лукойл да диктува цените на горивата в района. При това положение руската компания ще генерира допълнителни печалба и едва ли ще бърза да се раздели с активите си в България.

Продължи с четенето

Варна

Ето какво написа кметът Коцев след срещата с министъра на икономиката

Published

on

Малко по рано днес кметът на Варна Благомир Коцев се срещна с министъра на икономиката Богдан Богданов, на която са обсъдени важни за бъдещето на Варна теми. Ето какво сподели градоначалникът на Варна в социалните мрежи:

„С министъра на икономиката Богдан Богданов имаме пълно разбиране за няколко ключови политики.

1️⃣ Да направим инвестиционен паспорт на Варна и да създадем инвестиционно звено в Община Варна, което също така да се занимава със слединвестиционно обслужване на предприемачите. 70% от инвестициите се дължат точно на това обслужване. И вече има добри практики в други градове.

2️⃣ За Пловдивския панаир сме готови да върнем акциите, за да запази държавата контрола си.

3️⃣ Варна вече е на картата на растежа чрез ударно изграждане на индустриални зони и паркове, привличане на инвестиции и подкрепа за местния бизнес. Водим активни преговори с чужди и наши инвеститори, които да ползват огромния неоползотворен ресурс на Варна – летище, зони и индустриални паркове, Тех Парк, пристанище, ферибот и магистралите Хемус и Черно море.

Не на последно място търсим да се възползваме от влизането в Шенген за капитализиране на предимствата на Варна като град на първа линия.“

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page