Connect with us

Анализ

Пазарът е по-силен от всеки политик *

Публикувано преди

на

Какво да очакваме от търговете на Булгаргаз за доставки на природен газ

На откритото заседание на КЕВР чухме за намеренията на шефа на Булгаргаз да организира търгове за доставка на природен газ.

Първият бе обявен на 5 август за доставки през септември. Условията на търга предизвикаха възражение или недоумение сред търговците, не само с краткия си срок, но и с първоначалното ограничение, търговци, които купуват от Булгаргаз по програмата за освобождаване, да не могат да участват. Защото след като са купували от Булгаргаз по програмата за освобождаване, нямало логика да продават. Това е уникален принос към световната търгова практика, но защо да не блеснем. След закономерни възражения от търговци, ограничението отпадна, или по-точно бе изменен. Защото покупки-продажбите на природен газ поставят търговците често в двете роли – на продавач и на купувач. Все едно да забраните на Булгаргаз да балансира портфейла си и да продава природен газ на компания, от която е купил преди това. До тук добре. Логично, организаторите на търга бяха принудени да приемат възраженията и да премахват това условие, като удължиха срока за офертите с един ден. Казвам логично и защото при търговия с газови фючърси за няколко месеца напред е нормално търговците да могат да ги търгуват и да ги продават обратно в рамките на текущия месец. И не само, в зависимост от конкретния инструмент.

И всичко това е заради заиграването на ГЕРБ и ДПС с темата посредници, които бяга дамгосани, без изобщо някой от тях да разбира от търговия с природен газ и да проумее, че понятието посредници касае политици като тях, а не търговците с природен газ, които купуват и продават и са легитимни участници на пазара. Виж политиците нямат място и това е голямата мъка на партийните експерти и политици. Те са паразитите в схемата.

На мястото на първоначалното ограничително условие, организаторите на търга, вкараха ново – участниците да не предлагат количества, които са закупили по програмата за освобождаване. Това разбира се е трудно до невъзможно за контрол, но звучи политически коректно. Интересен е подходът, с който Булгаргаз си гарантира, че подобна обвързана покупко-продажба няма да се случва. С подаването на офертата, участниците декларират че не продават газ закупен по Програмата за освобождаване. Може да се провиди някаква цел – да се ограничи или по-скоро контролира броя на участниците. Септемврийският търг е за 30 млн. куб.м. общо, а потенциалната глоба за нарушение на ЗЗК от Булгаргаз е 10 % от оборота за последната година!?. Сега си представете, че Булгаргаз има оборот, производен на търговия с 3 милиарда кубически метра, тоест около 3,5 милиарда лева. Глобата от КЗК ще бъде около 350 милиона лева, тоест 10 пъти над стойността на тези 30 милиона кубически метра по първия търг.

Разбирам стремежа да се изключат регистрирани на борсите търговци, които правят маржове от търговия с количества природен газ, купени от Булгаргаз през българските борси. Но решението е тотално извън подобни мерки, именно в пазарните механизми и най-вече във възможността при продажбите да не се затварят сделките за секунди, а позициите да останат отворени за наддаване поне 15 минути.

На 10 август Булгаргаз обяви още два търга за доставка на близо 1 млрд. кубически метра. Единият е за ВПГ при условия на доставка DES терминала на Ревитуса в Гърция. Тъй като няма информация Булгаргаз да разполага със слотове за целия период на доставка, очевидно след получаване на офертите, ще имат нужда от период, в който да осигурят логистиката – тоест да закупят от някого слотове и наемат преносен капацитет. И тук идваме до типичния за компания като Булгаргаз въпрос за първичността на наличието на слот, преносен капацитет или на закупен природен газ. Логиката да обявиш търг за покупка с точка на доставка терминал за регазификация, предполага, че вече разполагаш с такъв. Защо иначе искаш на компания да ангажира подобни количества, и то обвързващо, с риск след това да се откаже и разходите да останат за сметка на подалия оферта. Тъй като за посочения в тръжните условия период няма данни Булгаргаз да е проявил някаква активност със слотовете и преносните капаците, остава опцията държавната компания да ги пренаеме, както го е правила до сега, или да играе с партньор. Което отваря темата за посредниците – политиците у нас завиждат на търговските участници, че вземат „тяхното“.

Най-странното е, че тръжните условия предполагат възможност участниците да предлагат природен газ с две ценови формули – американския Хенри Хъб и холандския ТиТиЕф. По принцип е насърчително да се правят препратки при цената на природния газ към най-ликвидната борса в света – американската. Но как ще сравняваш оферта на ТиТиЕф с оферта на Хенри Хъб, без да се посочва методика за оценка, по която участници да могат да оптимизират офертите си. Не че не е възможно, но силно се съмнявам, че сегашният екип на Булгаргаз, без външна помощ, е в състояние да сравни предложения за доставки на природен газ между Хенри Хъб и ТиТиЕф, като може да се очаква че офертите ще бъдат съотнесени като цени към реперния хъб с дисконт или премия (+/-). С други думи има голяма вероятност да се наложи да се сравняват круши и ябълки и цялата процедура да бъде оспорена в съд, с което да се постави под заплаха самата доставка.

За разлика от първия търг, вторият и третия са с точка на доставка виртуалната търговска точка на България (ВТТ). Цената се изисква да бъде TTF индексирана, и пак е дадена свобода на участниците да решат дали да оферират с дискаунт или с премия (+/-). Но и тук няма методика за оценка и класиране.

Четейки условията на трите търга не ме напуска впечатлението, че в тези срокове и при тези неясни условия няма да произведат резултат, освен ако не са за конкретни вече избрани печеливши. Или са с предизвестен неуспешен край за да легитимират последващо обръщение към „Спасителя Газпром“ – все интересни сценарии.

Има няколко фундаментални проблема в подхода на правителството към газовата криза – реална или политически създадена. Всичко е съсредоточено около Булгаргаз и държавата. Няма как да си против монопола на Газпром и да не си бил против неговото производно българско продължение – Булгаргаз. Ако си оставил 90 процента от пазара да зависи от един играч, естествено прекъсването на доставките му от монополния доставчик ще хвърли в треска цялата държава.

Знаете ли основната причина защо няма да стоим нито са студено и ще ни бъде топло през зимата?

Защото пазарът на природен газ постепенно започва да се справя и да живее с отсъствието на руски газ. Самият факт, че в момента на българските борси се предлага природен газ на цени под регулираната означава, че постепенно новите играчи започват да запълват нишите на Булгаргазпром и в това няма нищо страшно. Просто е, ако Булгаргаз няма адекватни реакции, до една година ще остане доставчик само на Топлофикация София и другите топлофикации, и по единствената причина, че чрез него политиците ще продължат да реализират социалните си политики. Ще продължат да потъват едни стотици милиони, които стават милиарди, и когато вече и БЕХ не може да покрива дълговете, пак ще се намесва държавния бюджет.

Правят го и сега – 800 милиона лева за Булгаргаз са просто заем, с който да му позволят да купи достатъчно природен газ за зимата. А сега си представете, ако правителството беше казало на всички компании на състезателен принцип – готови сме със 800 милиона лева да подкрепим покупките на газ и ще ги дадем на онзи, който предложи най-добри услови. И тогава щеше да лъсне истината е, че ГЕРБ пропуснаха златни последни 7 години за да превърнат държавната ни компания в конкурентен играч за да оцелее не само на българския, но и на регионалния пазар. По време на цялото управление на ГЕРБ нейното ръководство не се занимаваше със стратегическо развитие и усилване на конкурентноспособността си, а с изпълнение на указанията на правителството и политиците, практика която продължава и сега. Което гарантира трудно бъдеще на Булгаргаз, защото от 2023 година на българския пазар влизат големи компании и Булгаргаз ще остане просто една от многото опции за потребителите. Колкото и да го инжектират с бюджетни средства.

Което ни отвежда до важния извод – криза с недостиг на природен газ тази зима няма да има. Пазарът, не правителствата, ще опровергаят стремежа на Владимир Путин да използва стратегическа стока като природния газ и суровия нефт като оръжия. Съветските ръководители не го разбраха и Съветския съюз се разпадна. Владимир Путин също не го разбра и е на път да последва тяхната съдба.

Илиян Василев, altanalyses.org

*Колажът е на varnalive.bg

Продължи с четенето

Анализ

Консорциумът Oryx Global / DL Hudson или KazMunayGas Казахстан са най-вероятните купувачи на рафинерията в Бургас

Published

on

Руската петролна компания „LUKOIL“ ще продаде своята рафинерия в България до края на годината, съобщава тази сутрин  „Файненшъл таймс“. След близо една година преговори на финала са останали два основни кандидата : Единият кандидат е консорциум, който е съставен от Oryx Global и DL Hudson, а другия кандидат казахстанската KazMunayGas (KMG) .

От кого зависи избора на купувача?

Тъй като руската държава е основен акционер в „Лукойл“ за такава сделка трябва да получи одобрение на избрания купувач от руския президент Владимир Путин. Очаква се до седмица той да реши кой от двамата кандидати да купи рафинерията в Бургас. По неофициална информация това не са били единствените кандидати и от надпреварата за рафинерията в последния момент са отпаднали SOCAR , държавната енергийна компания на Азербайджан, гръцката Helleniq Energy и консорциум от турската петролна група Opet и Mol Group , държавната петролна компания на Унгария.

Който и да бъде избран за купувач за рафинерията, за да се пристъпи към сделка, то тя трябва да получи одобрение и от регулаторните органи на българската държава. Не е изключено и при продажбата да бъдат променени и условията за държавен контрол над рафинерията. Предишното народно събрание промени закона и продажбата на рафинерията трябва да премине и през одобрение на парламента. Така, че макар и малка я има вероятността избрания от Путин купувач да не бъде одобрен от България.

Кои са двамата купувачи и какви са техните предимства и недостатъци?

Консорциумът на Oryx Global и DL Hudson със сигурност разполага със сериозен финансов ресурс.  DL Hudson е един от най-големите търговци на суровини в света и през последните две години натрупа значителни печалби от нестабилните петролни пазари след ковид панденията. Ако консорциума купи рафинерията, то тя може да работи на пълно натоварване и без проблем да бъдат пласирани произведените горива. Евентуални трудности може да възникнат придоставката на петрол, тъй като маршрута през Босфора е предизвикателство за логистиката. Тук притеснителният момент е Oryx Global, чиято собственост е неизяснена и има основателни съмненията, че руската страна може да има контрол над тази компания. От сайта на Oryx Global се разбира, че е компания е с широк спектър на дейности основно свързани с консултантска и охранителна дейност, защита на данни и на инвестиции в рискови зони.

KazMunayGas е може би в по-добра позиция, тъй-като компанията вече дълги години си партнира с „Лукойл“, а в момента е най-големия доставчик на петрол за рафинерията в Бургас. Казахстанците нямат проблем със снабдяването с петрол, тъй-като имат и необходимия капацитет на добив, имат и добре работеща логистика през каспийския тръбопровод. KazMunayGas има и опит в региона и в България, където чрез дъщерната си компания Rompetrol Group притежава две рафинерии в Румъния и веригата бензиностанции Rompetrol.

Какво може да направи държавата?

Държавата може да използва тази сделка както да преформатира своето участие в рафинерията, така и да се справи с монополното положение на Лукойл или на новия купувач. В момента освен символичното участие чрез „златна акция“ в надзорния съвет държавата няма никакви лостове за влияние и за противодействие при злоупотреба с монополното положение. Регулаторите може да одобрят избрания купувач, но да изискат разделение на активите на компанията, така, че рафинерията да е отделна собственост от тръбопровода и акцизните бази. Не е изключено държавата да поиска и да влезе в съсобственост на тръбопровода. Дали обаче в тази нестабилна политическа ситуация държавата ще съумее да защити своя интерес е рано да се каже.

  инж.Пламен Дочев

* полезни връзки:

Продължи с четенето

Анализ

Нова тенденция: Гигантите в търговията с петрол използват свръхпечалбите си за придобиване на петролни рафинерии

Published

on

През последните две години заради войната в Украйна и постоянно увеличаващите се цени гигантите в търговията с петрол генерираха огромни печалби. Акумулирането на такъв огромен паричен ресурс нямаше как да не доведе до размествания във веригата на петролната индустрия и увеличаване на влиянието на големите търговци на петрол.

От няколко месеца се забелязва една нова тенденция – гигантите в търговията с петрол да използват натрупаните ресурси за закупуване на петролни рафинерии.

По този начин търговците на суровини получават директен достъп до рафинерия, в която могат да изпратят част от суровия петрол, който продават, и да станат още по-големи играчи на пазара на опции за суров петрол и фючърси, за да хеджират излагането си на физически суров петрол. Тази нова тенденция наминуемо ще доведе до още по-голямо окрупняване на търговията с петрол и все по-голяма тежест на търговците в определянето на цените на дериватите.

От друга страна петролните компании се подготвят за електрическото бъдеще и насочват своите инвестиции към възоновяемата енергия и за да финансират това са все по-склонни да се разделят в притежаваните от тях рафинерии. Това са причините само за няколко месеца да се осъществят няколко големи сделки.

Най-големият независим търговец на петрол, Vitol Group подписа сделка за закупуване на 35% от рафинерията Saras в Италия, след като постигна сделка с членове на семейство Морати. Vitol също е наддава за компанията-майка на рафинериите Citgo Petroleum в текущия назначен от съда търг през юни, според информация на Блумбърг.

Друг голям търговец, Trafigura, обяви през април, че Rhône Energies, неговият консорциум с Entara LLC, е влязъл в ексклузивни преговори за закупуване на рафинерията Fos-sur-Mer и терминалите в Тулуза и Вилет дьо Виен от местното подразделение на ExxonMobil Esso.

Glencore също влезе в списъка на най-големите петролни търговци, които купуват рафинерии като през месец май постигна споразумение със Shell за придобиване на рафиниращи и химически активи в Сингапур на CAPGC Pte. Ltd., съвместно дружество между Chandra Asri Capital Pte. Ltd. и Glencore Asian Holdings Pte. ООД

Всички тези сделки показват, че гигантите в търговията с петрол имат амбициите не само да влияят на цените на петрола, но и да определят самостоятелно цените на крайните деривати. Това преразпределение на ключови ресурси в петролната индустрия няма как да не доведе до промяна в петролния пазар. Резултатът ще е още по-намаляващо влияние над цените на страните от ОПЕК, които вече губят контрол над петролния пазар заради САЩ, Канада и другите независими производители.

При такава тенденция каква е вероятността рафинерията в Бургас да бъда продадена от Лукойл?

Още преди година Лукойл обяви, че възнамерява да се раздели с активите си в България, включително и рафинерията в Бургас. В петролния бранш има слухове за проявен интерес от страна на няколко големи търговци на петрол, но няма информация да се водят сериозни разговори с нито един от тях. Липсата на активност от страна на Лукойл в момент, когато е голямо търсенето на такива активи ясно показва, че каквото и да говори руската компания, тя няма никакво намерение да се раздели с рафинерията си в Бургас.

Продължи с четенето

Анализ

Идва ли края на монопола на ОПЕК при cвeтoвнитe цeни нa пeтpoлa?

Published

on

Създадена през 1960 г., Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) обединява няколко от най-големите производители на петрол в света, които заедно контролират значителна част от глобалното предлагане на петрол. Още от създаването си ОПЕК играе ключова роля в определянето на световните цени на петрола, но през последните години на хоризонта се появиха различни фактори, които поставят под въпрос способността на ОПЕК да продължи да доминира на пазара.

Идва ли края на монопола на ОПЕК при cвeтoвнитe цeни нa пeтpoлa?

През последните години световния петролен пазар започна да се променя, в резултат на което е заплашено доминиращото положение на ОПЕК. За това може да се съди по неуспешните усилия на страните от ОПЕК за подкрепа на цената на петрола чрез намаление на производството. Цената на петрола не се увеличи въпреки наложените строги ограничения на производството на петрол през последните две години и стриктното им спазване на всички страни от ОПЕК. Защо обаче ограничителни мерки, които десетилетие наред са давали резултат вече са неефективни?

Един от основните фактори за намаляване на влиянието на ОПЕК са увеличаващите се доставки на петрол от Съединените щати и други страни от Америка.  Това доведе до много голямо увеличение на свободния нефтен капацитет в света, което на практика изцяло компенсира съкратените обеми на предлаган петрол от страните на ОПЕК.

Как се стигна до това положение?

Не е изненадващо, че основната причина за намаляването на влиянието на ОПЕК са Съединените американски щати. Правителствената подкрепа за американските нефтени компании пред последното десетилетие доведоха до значителното увеличаване на добива на петрол в Съединените американски щати и от нетен вносител на петрол САЩ се превърнаха в най-големия производител на петрол в света. Това е резултат не само на субсидиране, а и на технологичния напредък в добива на шистов петрол. Технологии като хидравличния фракинг и хоризонталното сондиране позволиха на американските производители да увеличат значително добива и да намалят разходите, което доведе до значително нарастване на доставките на петрол на световния пазар.

Други страни, като Канада и Бразилия, през последните години също инвестираха в разширяване на своите петролни индустрии и постоянно увеличават износа си. Русия също имаше влияние върху настъпващите процеси, тъй като през последните две години заради войната в Украйна имаше нужда от много приходи и трудно спазваше договорените с ОПЕК ограничения за добив на петрол.

Какви са переспективите за световния петролен пазар?

Според анализите на Международната агенция по енергетика (МАЕ) до 2030 г. глoбaлнoтo пpeдлaгaнe нa пeтpoл щe нaдxвъpли тъpceнeтo c 8 милиoнa бapeлa нa дeн. Ако това се случи, то ще сме свидетели на най-големия излишък на петрол в историята и това неминуемо ще срине цената му. Тази тенденция напълно обезмисля продължаването в дългосрочен план на досегашната стратегия на ОПЕК за намаляване на обемите на производство.

Друга дългосрочна тенденция, която допринася за отслабването на влиянието на ОПЕК, е намаляването на търсенето на петрол в глобален мащаб. Светът постепенно се насочва към възобновяеми енергийни източници и по-ефективни енергийни технологии, което води до намаляване на зависимостта от петрола. Тази тенденция е подкрепена от правителствени политики и международни договори за намаляване на въглеродните емисии. Много страни, които са основни потребители на петрол, предприемат мерки за диверсификация на източниците на енергия. Китай, Индия и Европейският съюз, например, значително увеличават своите инвестиции в алтернативни енергийни източници и разработват стратегии за намаляване на зависимостта си от петрола.

Всичко това води до извода, че ерата на ниски цени на петрола ще настъпи още в края на това десетилетие и е неибежна. Страните от ОПЕК явно не са подготвани за нея и по всичко изглежда, че нямат ясна стратегия как да я посрещнат. От ОПЕК все още не могат да свикнат с новата ситуация, в която вече сме свидетели на по-голяма конкуренция и пренареждане на световния пазар на петрол. Дали това ще доведе до по-голяма стабилност е рано да се каже. Едно обаче е сигурно – доминацията на ОПЕК вече никога няма да е същата.

инж.Пламен Дочев

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page