Connect with us

Икономика

От какво зависи вдигането на заплати и пенсии догодина?

Публикувано преди

на

Единственият начин да се вдигат доходите в България, е икономиката да продължи да расте. В никакъв случай не трябва да се повишават данъците, така че растежът на икономиката да продължи и догодина. Само така могат да се увеличават заплатите и пенсиите. Това каза в сутрешния блок на NOVA депутатът от „Демократична България“ Мартин Димитров, коментирайки доходите, цената на живота и финансовата политика на държавата.

Догодина при растеж на икономиката ще се спази швейцарското правило и пенсиите ще се увеличат с 12%, което е напълно разумен ръст, смята Димитров. 

Очаква се инфлацията да намалее през следващата година. Голяма част от света навлиза в рецесия, това ще свали цените на много стоки, с което и инфлацията ще спадне. Повишаване на пенсиите с 12% ще е поне 2 пъти над инфлацията, обяснява народният представител.

Увеличаването на заплатите в бюджетната сфера зависи от напредъка на започнатите реформи и е свързано най-вече с пенсионирането на държавните служители. 

Ако са в пенсионна възраст, трябва да се реши колко от чиновниците да бъдат пенсионирани и колко да останат на работа. Ведомствата, които са направили това, ще имат повече свободни средства, така че да си позволят по-голямо увеличение на заплатите. „Тези, които са направили реформите, ще могат да вдигнат повече и бюджетните заплати“, убеден е Мартин Димитров.

Депутатът от ДБ припомни, че през 2022 г. е направено сериозно повишаване на пенсиите, както и на заплатите в бюджетната сфера заради инфлацията. Такова голямо увеличение на пенсиите не е имало от 20 години, изтъква той. 

Допълнителните бюджетни приходи заради ръста на производството и инфлацията обаче вече са похарчени. „Нека да спрем с раздаването на пари, защото започва да става опасно“, предупреждава Димитров.

Повишаването на минималната работна заплата трябва да е свързано с увеличаването на производителността на труда. „Колкото нараства тази производителност, толкова да нараства и минималната заплата“, препоръчва депутатът от ДБ.

Мартин Димитров критикува финансовата политика на служебното правителство. Предложеният от тях проектобюджет за 2023 г. отваря вратата за огромен бюджетен дефицит, който заплашва стабилността на публичните финанси.

„Служебният финансов министър вече говори за подобно нещо. За съжаление, това служебно правителство обича да прави големи кризисни сценарии. Помните за газа какво говореха – че няма да е готова връзката с Гърция навреме, а това не се оказа вярно“, посочи народният представител.

За да се плащат заплати и пенсии в бюджетната сфера, дефицитът трябва да е около 3%. По-голям дефицит е прекомерен и заплашва стабилността на държавните пари, категоричен е Димитров.

Друг голям проблем е нарастващият дълг, който ще набъбне до почти 16 млрд. лева догодина. Не трябва да допуснем България да си удвои дълга за 3 години, както предлага служебното правителство, защото това е много рисков сценарий, предупреждава депутатът от ДБ.

„Видяхме как фалира Гърция пред очите ни заради неразумни политики, което ги принуди да си намаляват доходите и пенсиите години след това. Това ги върна много назад. Не трябва да го допускаме“, категоричен е народният представител.

Мнението му споделя и бившият министър на финансите Симеон Дянков. Близо 30 години България не е имала такъв дефицит от близо 7%. „Това автоматично означава, че до края на идната година трябва да се увеличат данъците. Дотогава се надяваме, че ще имаме редовно правителство, което за съжаление ще трябва да вдигне някои данъци. Приходната част няма как да издържи с такъв огромен дефицит.“, каза Дянков пред bTV.

Гласуването на бюджета за 2023 г. може да се превърне в предизборно наддаване между партиите, което ще доведе до много по-голям дефицит от споменатите 6,6%. България ще влезе в дългова спирала в момент, когато лихвите се вдигат навсякъде по света, предвижда бившият министър.

Според него бюджетът за догодина изобщо няма да е „постна пица“, а точно обратното. „Опасявам се, че това ще бъде един бюджет на разточителството, прахосничеството, с много повече разходи, отколкото България може да си позволи. Страната ни вече е дългова спирала, която ще се задълбочи още с големите лихви, които вече започнахме да виждаме и на външния, и на вътрешния пазар“, каза Симеон Дянков. Лихвите, които България трябва да плати по новия дълг през следващата година, са 1,3 млрд. лева. Като се добавят и 700-те милиона лева по стария дълг, догодина ще трябва да платим 2 млрд. лева само за покриване на дългове.

Дефицитът трябва да се намали, но без да се намаляват разходите за пенсии. Нужно е да се потърсят резерви в бюджета, всякакви неефективни разходи да се отрежат, а капиталовите разходи да се сведат до най-важните. Реформите с пенсионирането на чиновници също трябва да се движат по-бързо, смята Димитров. „Трябва да се сложи край на инхаус процедурите, защото накрая хем сме дали огромни пари, хем няма магистрала“, заяви Мартин Димитров.

Управляващите трябва да гарантират на хората, че и пенсиите, и парите в бюджетната сфера, ще се увеличават, призовава той.

Много е важно догодина да има добре фокусирани компенсации за тока, парното и газа, особено за уязвимите групи и социално слабите, препоръчва депутатът.

expert.bg

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

Анализ

Консорциумът Oryx Global / DL Hudson или KazMunayGas Казахстан са най-вероятните купувачи на рафинерията в Бургас

Published

on

Руската петролна компания „LUKOIL“ ще продаде своята рафинерия в България до края на годината, съобщава тази сутрин  „Файненшъл таймс“. След близо една година преговори на финала са останали два основни кандидата : Единият кандидат е консорциум, който е съставен от Oryx Global и DL Hudson, а другия кандидат казахстанската KazMunayGas (KMG) .

От кого зависи избора на купувача?

Тъй като руската държава е основен акционер в „Лукойл“ за такава сделка трябва да получи одобрение на избрания купувач от руския президент Владимир Путин. Очаква се до седмица той да реши кой от двамата кандидати да купи рафинерията в Бургас. По неофициална информация това не са били единствените кандидати и от надпреварата за рафинерията в последния момент са отпаднали SOCAR , държавната енергийна компания на Азербайджан, гръцката Helleniq Energy и консорциум от турската петролна група Opet и Mol Group , държавната петролна компания на Унгария.

Който и да бъде избран за купувач за рафинерията, за да се пристъпи към сделка, то тя трябва да получи одобрение и от регулаторните органи на българската държава. Не е изключено и при продажбата да бъдат променени и условията за държавен контрол над рафинерията. Предишното народно събрание промени закона и продажбата на рафинерията трябва да премине и през одобрение на парламента. Така, че макар и малка я има вероятността избрания от Путин купувач да не бъде одобрен от България.

Кои са двамата купувачи и какви са техните предимства и недостатъци?

Консорциумът на Oryx Global и DL Hudson със сигурност разполага със сериозен финансов ресурс.  DL Hudson е един от най-големите търговци на суровини в света и през последните две години натрупа значителни печалби от нестабилните петролни пазари след ковид панденията. Ако консорциума купи рафинерията, то тя може да работи на пълно натоварване и без проблем да бъдат пласирани произведените горива. Евентуални трудности може да възникнат придоставката на петрол, тъй като маршрута през Босфора е предизвикателство за логистиката. Тук притеснителният момент е Oryx Global, чиято собственост е неизяснена и има основателни съмненията, че руската страна може да има контрол над тази компания. От сайта на Oryx Global се разбира, че е компания е с широк спектър на дейности основно свързани с консултантска и охранителна дейност, защита на данни и на инвестиции в рискови зони.

KazMunayGas е може би в по-добра позиция, тъй-като компанията вече дълги години си партнира с „Лукойл“, а в момента е най-големия доставчик на петрол за рафинерията в Бургас. Казахстанците нямат проблем със снабдяването с петрол, тъй-като имат и необходимия капацитет на добив, имат и добре работеща логистика през каспийския тръбопровод. KazMunayGas има и опит в региона и в България, където чрез дъщерната си компания Rompetrol Group притежава две рафинерии в Румъния и веригата бензиностанции Rompetrol.

Какво може да направи държавата?

Държавата може да използва тази сделка както да преформатира своето участие в рафинерията, така и да се справи с монополното положение на Лукойл или на новия купувач. В момента освен символичното участие чрез „златна акция“ в надзорния съвет държавата няма никакви лостове за влияние и за противодействие при злоупотреба с монополното положение. Регулаторите може да одобрят избрания купувач, но да изискат разделение на активите на компанията, така, че рафинерията да е отделна собственост от тръбопровода и акцизните бази. Не е изключено държавата да поиска и да влезе в съсобственост на тръбопровода. Дали обаче в тази нестабилна политическа ситуация държавата ще съумее да защити своя интерес е рано да се каже.

  инж.Пламен Дочев

* полезни връзки:

Продължи с четенето

Икономика

Петролът пое надолу в началото на седмицата

Published

on

Цените на петрола се понижиха в азиатската търговия днес, тъй като опасенията за по-слабо търсене в най-големия световен вносител на петрол Китай оказаха натиск върху пазарните нагласи. Инвеститорите същевременно насочват вниманието си върху напредъка в преговорите за прекратяване на огъня в Близкия изток, които биха могли да намалят рисковете за доставките, информира Ройтерс, предаде БТА.

Фючърсите на суровия петрол сорт Брент поевтиняха с 13 цента или 0,2 на сто до 79,55 долара за барел. Котировките на американския лек суров петрол загубиха 13 цента или 0,2 на сто до 76,52 долара за барел.

Контрактите и на двата сорта отстъпиха близо 2 на сто в петък, след като инвеститорите смекчиха очакванията си за ръст на търсенето от страна на Китай, но приключиха седмицата до голяма степен без промяна спрямо предходната седмица, след като поредицата икономически данни от САЩ миналата седмица показа, че инфлацията е умерена, а разходите в търговията на дребно са стабилни.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page