Според социологическите проучвания шест партии и коалиции със сигурност ще имат депутати в следващото народно събрание. Това са Продължаваме Промяната, ГЕРБ-СДС, ДБ, БСП, ДПС и Възраждане. Под чертата засега остават ИТН на Слави Трифонов и Български Възход на Стефан Янев.
На кои избиратели разчитат отделните партии?
ГЕРБ-СДС
През последните години партията на Борисов вече не се явява самостоятелно, а си закачи умиращото СДС като значка, за да привлече десните избиратели. Марката СДС обаче едва ли ще помогне за това. Най-големият капитал на ГЕРБ си остават голяма част от държавните служители и местната власт. За 12 години ГЕРБ напълни всички държавни структури с верни кадри, които знаят, че ако ГЕРБ не са на власт може да ги съкратят и ще трябва да си търсят истинска работа. Местната власт също ще подкрепи ГЕРБ. Повечето кметове са от ГЕРБ и почти всички са зависими по някакъв начин от Борисов, тъй като години наред са усвоявали къде законно къде не пари отпуснати от държавата, а Борисов най-вероятно и има с какво да ги държи.
За силната подкрепа от местна власт говори и факта изнесен от Bird.bg, че десетки общински фирми са се регистрирали пред ЦИК, че работят като рекламни агенции на ГЕРБ за изборите. Борисов може да разчита и на корпоративния вот от големите фирми, които са получили авансово милиарди от схемата инхаус. Борисов може да разчита на всички тези твърди поддръжници дори и без да прави никаква кампания. Слабостта на ГЕРБ обаче е невъзможността да привлече други избиратели извън това твърдо ядро. Както се видя на няколкото последни избори ГЕРБ си взима посочените от социолозите твърди 20-22% и не може да разчита на повече. Затова стремежът на ГЕРБ е чрез агресивна черна кампания да използва страховете на хората, а плашенето с хаос, разруха и апокалипсис е с цел хората да се откажат да гласуват. Не е за подценяване това, че за ГЕРБ работят и всички национални медии и електронни издания, които често преминават добрия тон и бълват стотици очернящи материали. Предозирането с медийното присъствие обаче може да има обратен ефект и да отблъсне част от избирателите.
Продължаваме промяната
Продължаваме промяната ще се явят за втори път на избори. Тяхната сила са всички хора, които не искат повече управление като това на Борисов и които искат промяна. За Продължаваме промяната гласуват и хора занимаващи се с бизнес, които по един или по друг начин са били притискани при управлението на ГЕРБ. Голяма част от пенсионерите и хора с ниски доходи също харесват ПП заради социалните придобивки, които получиха в краткия живот на правителството на Петков. Изправянето срещу корупционните схеми на Борисов и разкриването на злоупотреби в огромни размери също допринасят да увеличаване на подкрепата за ПП. Новата партия все още няма ясно оформено твърдо ядро, но в най-голяма степен могат да разчитат на така нареченият скрит вот – хората, които не са взели твърдо решение да гласуват, но искат промяна. За ПП е изключително важно да има голяма избирателна активност, за да получи по-голяма подкрепа и да неутрализира твърдото ядро на ГЕРБ. Поведението на ПП в предизборната кампания е по-скоро европейско и рязко контрастира с агресията и ниското ниво на ГЕРБ. Младите усмихнати и вежливи представители на ПП изпъкват пред гледащите лошо и постоянно каращи се представители на ГЕРБ. Медийното присъствие на ПП обаче все още е ограничено, въпреки, че активността в социалните мрежи вече е много по-голяма. Социалните придобивки, които те успяха да направят им привлича част от левия електорат, а твърдата позиция спрямо Русия привлича и част от десните избиратели. Последните избори показаха, че ПП може рязко да вдигне резултата в последните дни и да обърка всички прогнози на социолозите.
ДБ
Избирателите на ДБ са десните хора и хората на бизнеса в страната. Голяма активност на представителите на ДБ по въпроса със съдебната реформа също привлича допълнителни избиратели. ДБ правят европейска и въздействаща предизборна кампания с много силно присъствие в социалните мрежи с постове и видеа, отразяващи различни проблеми и безобразия. ДБ привличат и граждански активисти, които имат авторитет сред местните общности. Въпреки всичко това ДБ не може да разчита, че ще увеличи значително своите избиратели. Първоначално ДБ имаха идея за общо явяване с ПП, като акцентираха върху необходимостта да се направи общ фронт срещу модела Борисов. След като това не се случи и ПП решиха да се явят отделно в социалните мрежи започнаха непремерени изказвания, „приятелски огън“ и нападки насочени към ПП, които определено не правят добра услуга на ДБ. По-фанатичните представители на ДБ дори взеха да сравняват ГЕРБ с ПП, което няма как да не се отрази негативно на кампанията им. Демострираното самочувствие, че ДБ са единствената партия, която има идеи и структури, а всички други са проекти с користна цел не се харесват на масовият избирател, който все още не припознава ДБ за своята партия.
БСП
БСП беше част от последното правителство, където Нинова дори беше вицепремиер. Въпреки това партията не може да извлече много позитиви от това. Нинова продължава да се бори с опозицията в партията, а това отблъсква избирателите. Левите избиратели вече не са сигурния електорат на БСП, както бе преди време. Отделно голяма част от ръководството на БСП гравитира около Борисов, което също оказва влияние за спадащата подкрепа към БСП. В резултат на това БСП ще продължи да е донор на елкторат за ПП и Възраждане
ДПС
ДПС разчита основно на твърдия си електорат в смесените райони и на гласоподавателите в Турция. В голяма част от малките населени места хората на ДПС осигуряват работа и дърва, което гарантира, че техните гласове ще отидат за правилната партия. ДПС е партията, която винаги досега е имала най-мобилизирания електорат и е една добре смазана машина, която организира и контролира вота на своите избиратели.
Възраждане
Възраждане е партията, която отбелязва най-голям ръст. Докато миналата година партията не можеше да влезе в парламента, то сега вече се бори за третото място. Възраждане разчитат на патриотично настроените българи, които са разочаровани от останалите патриотични формации. Силната позиция срещу ковид ограниченията също увеличи подкрепата за Възраждане. Партията привлича и българите, които са русофили и не одобряват сегашната политика срещу Русия. Възраждане е партията, която най-силно присъства в социалните мрежи, което също дава отражение на резултата. Твърдата позиция срещу НАТО и ЕС обаче не допада голяма част от избирателите, а много от тях се притесняват ако Възраждане продължи да увеличава подкрепата си, то има вероятност партията на Костадинов да окаже влияние върху важните решение за управлението на страната и дори на политическата и ориентация.
ИТН
Партията на Слави Трифонов постави рекорд в българската политика, като от победител в изборите само след година ИТН вече ще е извън парламента. На тези избори ИТН втвърди тона в предизборната кампания с цел да успее да задържи поне част от избирателите си. Слави Трифонов вече не може да разчита на хората, които искаха да си отиде модела Борисов. Хората се почувстваха предани след като ИТН свали правителството Петков с помощта на ГЕРБ и ДПС. Деструктивното и предизвикателно поведение на ИТН може да привлече единствено неадекватните хора, които искат някой да прави циркове в парламента и „да им разкаже играта“ на политиците. Това обаче е силно негативна кампания, която вече няма да обере протестния вот, както преди. Идеята за референдум пък е отчаян опит за привличане на внимание, точно както правеше ГЕРБ преди това.
Български Възход
Партията на Стефан Янев залага също на избирателите русофили. Подкрепа се очаква от военните и техните семейства и от хората харесващи Янев като премиер. Липсата на харизма обаче, конкуренцията на БСП и Възраждане за левите избиратели и крайно недостатъчните медийни изяви на практика оставят Янев под чертата.