Connect with us

Интересно

НАСА отново поглежда към Луната

Публикувано преди

на

Половин век след края на ерата на „Аполо“ на НАСА, когато човешки крак стъпи на Луната, до дългоочакваният опит на американската космическа агенция да върне астронавти на повърхността на Луната остава най-малко три години, като голяма част от необходимото оборудване все още е на чертожната дъска, обобщава Ройтерс.

НАСА се готви да направи огромен скок в подновените си лунни амбиции с дебютното изстрелване, насрочено за следващия понеделник във Флорида на нейната мегаракета от следващо поколение, Space Launch System (SLS) и капсулата за екипажи Орион“, за която е проектирана ракетата.

Комбинираният космически кораб SLS-„Орион“ трябва да бъде изстрелян от космическия център „Кенеди“ в Кейп Канаверал, изпращайки капсулата без екипаж около Луната и обратно на Земята на шестседмичен тестов полет, наречен „Артемида 1“

„Готвим се за изстрелване“, каза асоциираният администратор на НАСА Боб Кабана, бивш пилот и командир на космическа совалка на брифинг късно в понеделник след прегледа на готовността за полети на мисията.

Пътуването има за цел да подложи космическия апарат SLS, считан за най-сложния и мощен ракетен кораб в света, на реален стрес тест на неговите системи по време на действителен полет, преди да бъде признат за готов да превозва астронавти.

SLS представлява най-голямата нова система за вертикално изстрелване, която НАСА е изградила след ракетите „Сатурн 5“, летели по време на нейната лунна програма „Аполо“ през 60-те и 70-те години на миналия век

Повече от десетилетие отне разработката на ракетата разработка след години на забавяне и милиарди долари преразходи. Космическият кораб SLS-„Орион“ досега е струвал на НАСА най-малко 37 милиарда долара, включително проектиране, изграждане, тестване и наземни съоръжения. Администраторът на НАСА Бил Нелсън нарече програмата „Артемида“ „икономически двигател“, отбелязвайки, че само през 2019 г. например тя е генерирала 14 милиарда долара търговия и е подкрепила 70 000 работни места в САЩ.

Конгресът непрекъснато увеличаваше бюджета на НАСА, за да включва средства за „Артемида“. Сред най-големите финансови бенефициенти са основните изпълнители на SLS и „Орион“ – съответно „Боинг“ и „Локхийд Мартин“.

Програмата „Артемида“ на НАСА, кръстена на богинята, която е сестра близначка на Аполон в древногръцката митология, има за цел да върне астронавтите на Луната още през 2025 г. и да създаде дългосрочна лунна колония като трамплин към още по-амбициозни бъдещи пътувания, изпращащи хора до Марс.

„Дори с това забавяне и увеличен бюджет е съмнително, че НАСА ще успее да изпрати хора на Луната до 2025 г., но ако всичко върви добре, това може да се случи през следващите няколко години“, каза Лори Гарвър, която е служила като заместник-администратор на НАСА по време на концепцията на ракетата.

Дванадесет астронавти са ходили на Луната по време на шест мисии на Аполо от 1969 г. до 1972 г., единствените космически полети, които досега са изпратили хора на лунната повърхност. Всички тези изследвани региони са около лунния екватор.

Миналия петък НАСА обяви 13 потенциални зони за кацане около южния полюс на Луната, където планира да изпрати своето ново поколение изследователи, включително първата жена и първия цветнокож човек, които да стъпят на Луната.

Успешното изстрелване на SLS-„Орион“ би била решаваща първа стъпка. Огромният космически кораб, висок 98 метра, беше придвижен към стартовата площадка 39B миналата седмица след седмици на последни приготовления и наземни тестове.

С изключение на технически проблеми в последната минута или неблагоприятно време, четирите основни двигателя и неговите ракетни ускорители с твърдо гориво са настроени да се запалят в 12:33 часа Гринуичко време (15:33 българско време) в понеделник. Ако обратното броене се забави след двучасовия прозорец, набелязан за излитане, НАСА определи 2 септември и 5 септември като алтернативни дати за изстрелване.

След отделяне от горната степен на ракетата на повече от 3700 км от Земята, двигателите на „Орион“ трябва да се задействат, за да настроят капсулата по нейния изходящ курс, приближавайки я на около 100 км от лунната повърхност преди пътувайки приблизително 64 400 км до Луната и обратно да се върне на Земята. Капсулата трябва да се спусне в Тихия океан на 10 октомври.

Орион ще превозва симулиран тричленен екипаж – един мъжки и два женски манекена, снабдени със сензори за измерване на нивата на радиация, които екипажът в реалния живот би срещнал.

Ако успее, „Артемида 1“ ще проправи пътя към първата мисия на SLS-„Орион“ с екипаж до окололунна орбита, наречен „Артемида 2“, още през 2024 г., последван от „Артемида 3“ през 2025 година или по-късно с екипаж до лунната повърхност.

„Артемида 3“ ще бъде много по-сложен космически апарат, интегрирайки SLS-„Орион“ с космически кораб, който ще бъде построен и управляван от компанията SpaceX на предприемача Илон Мъск. Те включват голям кораб за изстрелване и кацане на Луната „Старшип“ на SpaceX, който все още е в процес на разработка, и компоненти, които предстои да бъдат конструирани, включително орбитален склад за гориво и космически танкери. Дори костюмите за ходене по лунната повърхност тепърва предстои да бъдат проектирани.

Планът е четиричленен екипаж на „Орион“ да се скачи в космоса със спускаем апарат на SpaceX, за да превози двама астронавти до повърхността на Луната и те да останат там за близо седмица, след което да могат да излетят от лунната повърхност.

Продължи с четенето

Варна

Кметът на Варна съди сам себе си

Published

on

Снимка: NOVA

Съдебната битка е започнала преди Благомир Коцев да стане градоначалник

Интересен казус в морската ни столица Варна. Кметът Благомир Коцев и бизнесменът Благомир Коцев се съдят за едно и също нещо, но от противоположни позиции. Общината, управлявана от Коцев, води дела срещу семейната му фирма, която той е ръководил преди да стане кмет. Спорът е за преместваеми обекти до ресторант „Хоризонт“ в Морската градина, предаде NOVA.

В началото на 2022 г., когато кмет на града е Иван Портних, главният архитект на общината Виктор Бузев издава разрешение за поставяне на шатри до ресторанта, които се използват от клиенти. Всъщност става дума за допълнително разрешение, а обект на полемиката е законно ли се употребява пространството и ако да, колко от него. През същата година от Районната прокуратура се самосезират срещу разрешението на Бузев. Впоследствие съдът обявява акта на главния архитект за нищожен. Шатрите обаче не са премахнати, защото дружеството обжалва.

Междувременно Благомир Коцев става кмет, а през пролетта на 2024 г. Върховният административен съд се произнася в полза на шатрите. Така бизнесменът Коцев печели срещу кмета Коцев.

След обжалване Апелативен съд – Варна решава, че първата инстанция е частично права – фирмата следва да предаде на община Варна владението върху 2 имота, както и да заплати 359 338,79 лв. Решението подлежи на обжалване пред ВКС.

Продължи с четенето

България

Ахинора представя първата българска AI поп песен – „Българка съм“ (ВИДЕО)

Published

on

Първият български AI инфлуенсър, Ахинора, отбелязва националния празник на България с иновативен музикален проект – песента „Българка съм“. Според проучване на дигиталната агенция BG Content, която стои зад проекта, това е първата AI поп песен, създадена в България.

С този творчески ход екипът зад Ахинора отново подчертава дълбоката връзка на дигиталния инфлуенсър с българската култура и наследство. Заглавието на песента не е случайно – тя е посветена на силата, красотата и духа на българската жена, като същевременно изразява национална гордост и любов към родината.

Музикален стил и послание

„Българка съм“ е създадена в динамичен поп стил, което я прави достъпна и въздействаща за широка аудитория. Макар да е бърза и ритмична, песента носи силно послание – възхвала на българската женственост и на несломимия дух на българския народ. Текстът ѝ рисува образа на горда, уверена и вдъхновяваща българка, чиято красота и сила са символи на националната идентичност.

„Очите ми светят като златен лъч,
Сърцето ми тупти – любовен жлъч.
Родена съм в земя на горд народ,
Българка съм – огън, пламък и живот.“

Чрез тези думи Ахинора предава усещането за национална принадлежност и възхищение към българската жена, която носи в себе си огъня на историята и традициите.

Впечатляващо видео с емблематични български места

Видеоклипът към „Българка съм“ съчетава съвременни AI технологии със зашеметяващи кадри от България. В него Ахинора пее на фона на някои от най-емблематичните български забележителности, сред които: Седемте рилски езера, Рилският манастир, Розовата долина, Пещерата „Божиите очи“, Паметникът на връх Шипка, Катедралата „Успение Богородично“ във Варна, Родопите и др.

Цветната и динамична визия на клипа цели да привлече вниманието на младата аудитория и да я запознае с красотата на България. Това е част от по-голямата мисия на проекта Ахинора – да популяризира страната ни пред дигиталното поколение и да предизвика интерес към българската култура и природа.

Коя е Ахинора?

Ахинора е първият български AI инфлуенсър, създаден с помощта на изкуствен интелект. Тя е виртуален персонаж, който привлича внимание със своето присъствие в социалните мрежи като Facebook и Instagram. Ахинора е проектирана да изглежда като модерен и атрактивен инфлуенсър, но всъщност е генериран с помощта на изкуствен интелект образ.

Тя се отличава с модерна визия, интелигентно подбрано съдържание и ангажираност към теми, които вълнуват младото поколение. Фокусът на Ахинора е върху здравословния начин на живот, популяризирането на книгите и културата, както и представянето на България като туристическа дестинация.

От дебюта си Ахинора събира хиляди последователи, а профилът ѝ в социалните мрежи се разраства с всеки изминал месец. Според създателите ѝ тя е иновация в дигиталния маркетинг, която ще постави основите на нова ера в инфлуенсърската индустрия в България.

Кои стоят зад проекта?

Дигиталната агенция BG Content, базирана във Варна, стои зад създаването на Ахинора и реализирането на този музикален проект. От началото на годината екипът активно развива дигиталния образ на първия български AI инфлуенсър, като налага нови стандарти в AI инфлуенсър маркетинга в страната.

Светослав Георгиев, основател на BG Content, споделя, че агенцията работи не само върху развитието на Ахинора, но и върху нови проекти, които ще утвърдят позициите на компанията като пионер в AI маркетинга в България.

Кой е Светослав Георгиев?

Зад създаването на Ахинора и песента „Българка съм“ стои Светослав Георгиев, варненски предприемач и основател на BG Content. Роден през 1993 г., той има богат опит в сферата на технологиите, маркетинга и дигиталните проекти.

Още в ученическите си години участва в международни научни състезания, организирани от НАСА и ESA, а по-късно следва „Корабни машини и механизми“ във Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“, където продължава да участва по проекти организирани от НАСА и ESA, както разработва авторски проект за учебен кораб.  През 2020 г. основава дигиталната агенция BG Content, която се специализира в маркетинг, копирайтинг, уеб разработки и AI проекти.

Светослав Георгиев е двигателят зад няколко иновативни дигитални проекта, включително Seaglem – първата морска социална мрежа в Европа, проект „Ахинора“ и още няколко други медийни проекта.

С „Българка съм“ Ахинора и нейният екип доказват, че изкуственият интелект може да бъде не само част от дигиталния свят, но и инструмент за културна промоция. Песента е не просто музикален проект, а символ на модерна България – страна, която уважава своето минало, но смело гледа към бъдещето.

Продължи с четенето

Интересно

Volvo са монтирали фалшиви високоговорители „Bowers & VVilkins“ в колите за китайския пазар

Published

on

Клиентите на Volvo в Китай масово се оплакват, че техните превозни средства са били монтирани с фалшиви продукти. Като най-фрапантен случай те посочват монтирането на фалшиви високоговорители с надписи „Bowers & VVilkins“. Volvo отправи публично извинение в социалните медии, като обеща да разследва случая.

Когато купувате превозно средство от първокласен автомобилен производител, вие очаквате първокласно качество и автентични компоненти – в крайна сметка това е част от това, за което плащате. Така че беше доста шок за някои клиенти на Volvo в Китай, когато откриха, че колите им са били оборудвани с фалшиви високоговорители, предаде AutoZona.bg.

Проблемът излезе наяве, когато собственик на Volvo V60 съобщи за проблема, след като получи допълнителното оборудване като промоционален подарък от китайски дилър на Volvo. Въпреки това, при сравняване на седана с други модели S60, собственикът забеляза някои особености в купето.

Според китайската медия Sohu , въпросните високоговорители са имали етикета „Bowers & VV ilkins“ (обърнете внимание на двете „V“ вместо „W“), което показва, че превозното средство не е оборудвано с оригиналната аудио система Bowers & W ilkins с 15 високоговорителя. Освен това, лостът за смяна на скоростите в кристален стил нямаше функцията за излъчване на светлина, която обикновено се среща в моделите Volvo с високи спецификации.

Когато собственикът повдигнал въпроса пред представителсвото, нещата станаха още по-сложни. Съобщава се, че продавачът не говорел английски и не можел да направи разлика между „VV“ и „W“, което накарало дилъра да откаже замяна, настоявайки, че високоговорителите все още предлагат висококачествен звук.

Собствениците на Volvo намират фалшиви високоговорители „Bowers & VVilkins“ в китайски коли

След като недоволният клиент разпространи историята в социалните мрежи, бързо стана ясно, че това не е изолиран инцидент.

Както беше съобщено от JoongAng Ilbo , други собственици на Volvo в Китай също откриха високоговорители с надпис „Bo w ers & VVilkins“ или дори „Bo vv ers & Wilkins“ в своите превозни средства, което предизвика въпроси дали фалшивите продукти са били инсталирани умишлено. Засега остава неясно кои модели на Volvo са засегнати и дали всички те са били продадени от едно и също представителство.

Реакция и контрол на щетите на Volvo

След бурната реакция в социалните медии, китайското подразделение на Volvo излезе с изявление в Weibo на 12 февруари:

„Volvo Cars отдава голямо значение на „неправилното поведение в процеса на продажба на нови автомобили“, докладвано от някои клиенти наскоро. Дълбоко се извиняваме за неприятностите и неудобството, причинени на клиентите от този инцидент. Volvo Cars винаги стои до своите клиенти и никога няма да толерира поведение, което накърнява интересите на потребителите. След инцидента Volvo Cars незабавно започна специално разследване. Ние ще поддържаме принципите на откритост и прозрачност, ще проучим задълбочено причината за инцидента и ще се справим правилно с него в съответствие със законите и разпоредбите, за да гарантираме, че законните права и интереси на клиентите са напълно защитени.

Volvo Cars внедрява стриктна система за управление на проследяването на пълна връзка за оригинални аксесоари. Всеки оригинален аксесоар отговаря на глобалните унифицирани стандарти за качество, осигурявайки на клиентите безопасно и безпроблемно автомобилно изживяване. Volvo Cars винаги е била ориентирана към клиента и се е ангажирала да предоставя безопасни и надеждни продукти и услуги. В бъдеще ще засилим още повече надзора и управлението на оторизираните дилъри, цялостно ще стандартизираме стандартите и процесите за обслужване на продажбите и ще защитим ефективно законните права и интереси на всеки клиент.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page