Connect with us

Икономика

Най-големият производител на EV батерии в света е на път да стане още по-голям

Публикувано преди

на

Производителят на EV батерии Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) отново разраства глобалната си експанзия. Най-големият производител на батерии за електромобили в света, който обяви фабрика за 233 милиона долара в Германия през 2018 г., предприе няколко стъпки тази година, за да увеличи глобалния си отпечатък. През лятото компанията обяви, че ще построи фабрика на стойност 7,2 милиарда долара в Унгария. Сега плановете за фабрика в Мексико също се финализират, според Caixin.

Докладът също така казва, че производителят може да търси разширяване с заводи в САЩ и Индонезия.

CATL беше основана едва преди десетилетие, през 2011 г., но улови огромната вълна на EV индустрията в Китай (и свързаните с нея субсидии). Както се отбелязва в доклада, компанията хвана попътния вятър на държавната субсидия през 2015 г. и никога не погледна назад:

През 2015 г. CATL беше включен в правителствен списък на производителите на EV-батерии, от които производителите на автомобили трябваше да се снабдяват, за да отговарят на условията за субсидии. Това стесняване на полето на конкуренцията помогна на компанията да превземе бизнеса от местни и международни производители на автомобили, носещи вълната на растеж. Например CATL беше избрана да бъде единственият доставчик на батерии на Volkswagen в страната, каза изпълнителният директор Матиас Мюлер пред Caixin в началото на 2018 г.

CATL успя да се възползва от тази възможност отчасти чрез постигане на технологични пробиви, които направиха продуктите й по-конкурентоспособни от конкурентите. Компанията е пионер в използването на батерии с литиево-железен фосфат (LFP). Въпреки че тези батерии са по-безопасни, те имат по-ниска енергийна плътност, което означава, че електромобилите, захранвани от такива батерии, имат по-малък пробег в сравнение с тези, използващи никел-кобалт-манганови (NCM) батерии. Но CATL успя да подобри тяхната плътност, като препроектира батерийните пакети с по-малко части.

Водещата роля на CATL сред китайския пазар на електромобили започва да намалява, спадайки до 47% пазарен дял през първите 8 месеца на тази година от 50% през 2020 г., се отбелязва в доклада. China Aviation Lithium Battery Co. Ltd. (CALB) и BYD са два основни конкурента в Китай.

Източник каза на Caixin, че перспективата на компанията за индустрията е „или да вървиш напред, или да се движиш надолу по течението“. Компанията ще се сблъска със значителни конкурентни сили на места като Южна Корея и Япония и ще трябва да се справя с геополитическите странични ветрове, когато се опитва да навлезе на пазари като Германия и САЩ. Компанията се стреми да обнови продуктовата си гама в Германия, се казва в доклада.

Законът за намаляване на инфлацията на Вашингтон „включва разпоредби, които постановяват, че производителите на електромобили трябва да доставят батерии в страната, за да се възползват от субсидии“, а в Европа „строгите екологични правила също могат да представляват предизвикателства“.

Но CATL вече започна да навлиза в компании за електромобили извън Китай. Например Tesla обяви миналия октомври, че ще използва батериите на CATL в своите автомобили, доставяни на глобални потребители, а не само за автомобили в Китай. Ford обяви през юли, че ще „импортира LFP батерии от CATL за своите електрически пикапи и SUV в Северна Америка“, пише Caixin.

Лиу Янлонг, генерален секретар на Китайската индустриална асоциация на енергийните източници, заключи: „Чрез създаване на производствени мощности, компаниите за батерии могат по-добре да обслужват клиентите в близост до тях чрез намаляване на разходите за транспорт и друга логистика.“

Zerohedge.com

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page