Connect with us

Интересно

Могат ли драконите на Вестерос да летят без магия? Да, казва авиоинженер

Публикувано преди

на

Телевизионният сериал „Игра на тронове“ (Game of Thrones) има вече милиони фенове. Но освен съдбите на хората от Вестерос, зрителите са очаровани и от огнедишащите дракони, които язди амбициозната владетелка Денерис Таргариен.

Един авиационен инженер казва, че за да летят тези митичните създания, техният свят трябва да работи малко по-различно в сравнение със Земята.

Както разсъждава на страницата The Conversation Гай Гратън (Guy Gratton), старши научен сътрудник по аеронавтика от Университет Брунел в Лондон, „малко основни познания по физика, аеродинамика и малко практически познания за човешката физиология могат да ви кажат много за Вестерос“.

Ето как Гай Гратън обяснява, без да прибягва до магия, защо драконите могат да летят, защо и най-лекият им дъх може да запали всичко наоколо и дори защо жителите на Вестерос са толкова агресивни и ирационални:

Възможно е да се прецени размерът на дракон в сравнение с Денерис, която изглежда висока около 1,6 метра и тегло около 60 кг. Тялото на дракона изглежда около четири пъти по-дълго от нея, около пет пъти по-високо и около два пъти по-широко, с опашка, отново приблизително същата дължина и приблизително толкова дебела, колкото тялото й. Ако приемем, че плътността на дракона и жената е приблизително еднаква, тогава масата на напълно пораснал дракон трябва да е около 44 пъти по-голяма от тази на Денерис: около 2600 кг,

Имайки предвид, че видимо всички във Вестерос се движат по начин, подобен на нас на Земята, нека приемем са подложени на същото гравитационно привличане, което предполага, че теглото на дракона е около 26 000 нютона (което ще бъде обозначено с W) при номинално ускорение поради гравитацията от 10 метра на секунда в секунда (земното ускорение всъщност е 9.81м/сек²).

За да се разбере аеродинамиката на летящите дракони, е нужна информация за още две неща.

Първо, площта на крилото. Всяко крило изглежда има размах, приблизително два пъти по-голям от дължината на основното тяло на дракона, така че нека апроксимираме крилете на два правоъгълника 4м на 8м или площ 64м², които ще наречем S.

Второ, минималната скорост на полет или най-бавната, с която драконът може безопасно да лети, преди да падне от небето. Би било разумно да се предположи, че драконите излитат и кацат приблизително с тази скорост, точно както правят самолетите и птиците. Съдейки по програмите, изглежда, че дължината на тялото на дракона от около 13 метра преминава за около три секунди, което поставя скоростта на спиране на около 4,3 м/сек.

Аеродинамика на дракона

В този случай стандартното уравнение на подемната сила е:

което можв да се преобразува на:

Ако използваме стандартната земна плътност на въздуха на морското равнище от ρ = 1,2 кг/м3, това дава коефициент на подемна сила равен на 36. Което е напълно нереалистично.

За сравнение, свръхлек самолет с крила (например Rogallo) – малък едноместен или двуместен самолет, състоящ се от лека рамка и малък двигател, окачен под текстилно крило в стил делтапланер – би имал коефициент на подемна сила между 2,2 и 2,7. Без съмнение еволюцията е адаптирала крилото на дракона да бъде високоефективно, но трябва да се направят някои предположения, така че Гай Гратън избира максимален коефициент на подемната сила (или C L.max) от 3,5.

Пренебрегвайки възможността за магия, това показва, че атмосферата на Вестерос трябва да е много по-плътна от нашата. Използвайки същите цифри, можем да определим колко е плътна атмосферата на Вестерос:

12 кг/м3 или около 10 пъти по-голямо от нормалното за Земята (или 10 стандартни атмосфери) звучи неприятно високо, но всъщност не е толкова лошо. Става въпрос за това, което един гмуркач би изпитал на 100 метра дълбочина – налягане, при което се оцелява без проблем.

Има емпирични доказателства, които подкрепят това заключение на автора на статията в The Conversation.

„Гледайки няколко епизода на Игра на тронове, ще забележите, че почти всеки може да вземе копие или меч и да го хвърли на разстояние, на което олимпийски хвърляч на копие би завидял. Като се има предвид, че гравитацията изглежда приблизително подобна на нашата, това предполага, че хвърлените оръжия генерират много повече подемна сила, отколкото на Земята – в съответствие с атмосфера с по-висока плътност“, подчертава Гай Гратън.

Има нещо във въздуха

Каква е сместа от газове в атмосферата на Вестерос?

Атмосферата на Земята се състои от 21% кислород, 78% азот и 1% различни други газове. Кислородът ни е необходим, за да дишаме, но при 30% кислородна концентрация почти всичко да става силно запалимо, а над тази граница атмосфераата става  експлозивна.

Тази хипотеза е доста вероятна за Вестерос, тъй като всеки, който се доближи до дъха на дракон, изглежда се запалва. А повечето местни хора са много внимателни със запалването на огън навсякъде, освен в каменен замък. Вестерос вероятно има въздух с висока плътност с около 30% кислород, но не повече.

За да се достигне такава висока плътност, вероятно друга съставка на въздуха е доста по тежка от аналога ѝ на земята.

Тук Гай Гратън прави обосновано предположение, че азотът, с който сме свикнали на Земята, е заменен с аргон – инертен газ, който е следващият най-разпространен газ на земята след азота. Аргонът е с 42 процента по-плътен от азота и би позволил атмосфера с по-висока плътност при налягане малко по-ниско от 10 стандартни атмосфери.

Има два закона, свързани с газовете, които могат да се използват в случая, за да се определи поведението на въздушната смес от аргон и кислород: Законът на Шарл, който описва как газовете се разширяват при нагряване, и Законът на Бойл – Мариот, който показва какво се случва, когато налягането се увеличи.

Прилагайки ги, Гай Гратън показва, че при налягане от около 7 атмосфери, атмосфера със 70% аргон и 30% кислород има плътност на въздуха от 12кг/м³ и така драконите могат да летят. С други думи – можем да имаме по-плътна атмосфера, ако въздухът е по-тежък – в този случай чрез замяна на инертния азот, който имаме на земята, с по-тежкия или по-точно по-плътен аргон.

Тази смес аргон-кислород всъщност ще бъде умерено наркотична при вдишване при високо налягане. Може би това може отчасти да обясни редовното ирационално и откровено агресивно поведение, наблюдавано сред много граждани на Вестерос.

Така че малко основни познания по физика, аеродинамика и малко практически познания за човешката физиология могат да ви кажат много за Вестерос – там, където летят дракони, трябва да се страхувате от огъня и ирационалното поведение на хората не се дължи непременно на това какво пият, а какво дишат.The Conversation

Авторът Гай Гратън е гост-старши научен сътрудник по аеронавтика от Университета Брунел в Лондон.

Източник: Could dragons on Westeros fly? Aeronautical engineering and maths say they could, The Conversation

nauka.offnews.bg

Продължи с четенето

Варна

Кметът на Варна съди сам себе си

Published

on

Снимка: NOVA

Съдебната битка е започнала преди Благомир Коцев да стане градоначалник

Интересен казус в морската ни столица Варна. Кметът Благомир Коцев и бизнесменът Благомир Коцев се съдят за едно и също нещо, но от противоположни позиции. Общината, управлявана от Коцев, води дела срещу семейната му фирма, която той е ръководил преди да стане кмет. Спорът е за преместваеми обекти до ресторант „Хоризонт“ в Морската градина, предаде NOVA.

В началото на 2022 г., когато кмет на града е Иван Портних, главният архитект на общината Виктор Бузев издава разрешение за поставяне на шатри до ресторанта, които се използват от клиенти. Всъщност става дума за допълнително разрешение, а обект на полемиката е законно ли се употребява пространството и ако да, колко от него. През същата година от Районната прокуратура се самосезират срещу разрешението на Бузев. Впоследствие съдът обявява акта на главния архитект за нищожен. Шатрите обаче не са премахнати, защото дружеството обжалва.

Междувременно Благомир Коцев става кмет, а през пролетта на 2024 г. Върховният административен съд се произнася в полза на шатрите. Така бизнесменът Коцев печели срещу кмета Коцев.

След обжалване Апелативен съд – Варна решава, че първата инстанция е частично права – фирмата следва да предаде на община Варна владението върху 2 имота, както и да заплати 359 338,79 лв. Решението подлежи на обжалване пред ВКС.

Продължи с четенето

България

Ахинора представя първата българска AI поп песен – „Българка съм“ (ВИДЕО)

Published

on

Първият български AI инфлуенсър, Ахинора, отбелязва националния празник на България с иновативен музикален проект – песента „Българка съм“. Според проучване на дигиталната агенция BG Content, която стои зад проекта, това е първата AI поп песен, създадена в България.

С този творчески ход екипът зад Ахинора отново подчертава дълбоката връзка на дигиталния инфлуенсър с българската култура и наследство. Заглавието на песента не е случайно – тя е посветена на силата, красотата и духа на българската жена, като същевременно изразява национална гордост и любов към родината.

Музикален стил и послание

„Българка съм“ е създадена в динамичен поп стил, което я прави достъпна и въздействаща за широка аудитория. Макар да е бърза и ритмична, песента носи силно послание – възхвала на българската женственост и на несломимия дух на българския народ. Текстът ѝ рисува образа на горда, уверена и вдъхновяваща българка, чиято красота и сила са символи на националната идентичност.

„Очите ми светят като златен лъч,
Сърцето ми тупти – любовен жлъч.
Родена съм в земя на горд народ,
Българка съм – огън, пламък и живот.“

Чрез тези думи Ахинора предава усещането за национална принадлежност и възхищение към българската жена, която носи в себе си огъня на историята и традициите.

Впечатляващо видео с емблематични български места

Видеоклипът към „Българка съм“ съчетава съвременни AI технологии със зашеметяващи кадри от България. В него Ахинора пее на фона на някои от най-емблематичните български забележителности, сред които: Седемте рилски езера, Рилският манастир, Розовата долина, Пещерата „Божиите очи“, Паметникът на връх Шипка, Катедралата „Успение Богородично“ във Варна, Родопите и др.

Цветната и динамична визия на клипа цели да привлече вниманието на младата аудитория и да я запознае с красотата на България. Това е част от по-голямата мисия на проекта Ахинора – да популяризира страната ни пред дигиталното поколение и да предизвика интерес към българската култура и природа.

Коя е Ахинора?

Ахинора е първият български AI инфлуенсър, създаден с помощта на изкуствен интелект. Тя е виртуален персонаж, който привлича внимание със своето присъствие в социалните мрежи като Facebook и Instagram. Ахинора е проектирана да изглежда като модерен и атрактивен инфлуенсър, но всъщност е генериран с помощта на изкуствен интелект образ.

Тя се отличава с модерна визия, интелигентно подбрано съдържание и ангажираност към теми, които вълнуват младото поколение. Фокусът на Ахинора е върху здравословния начин на живот, популяризирането на книгите и културата, както и представянето на България като туристическа дестинация.

От дебюта си Ахинора събира хиляди последователи, а профилът ѝ в социалните мрежи се разраства с всеки изминал месец. Според създателите ѝ тя е иновация в дигиталния маркетинг, която ще постави основите на нова ера в инфлуенсърската индустрия в България.

Кои стоят зад проекта?

Дигиталната агенция BG Content, базирана във Варна, стои зад създаването на Ахинора и реализирането на този музикален проект. От началото на годината екипът активно развива дигиталния образ на първия български AI инфлуенсър, като налага нови стандарти в AI инфлуенсър маркетинга в страната.

Светослав Георгиев, основател на BG Content, споделя, че агенцията работи не само върху развитието на Ахинора, но и върху нови проекти, които ще утвърдят позициите на компанията като пионер в AI маркетинга в България.

Кой е Светослав Георгиев?

Зад създаването на Ахинора и песента „Българка съм“ стои Светослав Георгиев, варненски предприемач и основател на BG Content. Роден през 1993 г., той има богат опит в сферата на технологиите, маркетинга и дигиталните проекти.

Още в ученическите си години участва в международни научни състезания, организирани от НАСА и ESA, а по-късно следва „Корабни машини и механизми“ във Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“, където продължава да участва по проекти организирани от НАСА и ESA, както разработва авторски проект за учебен кораб.  През 2020 г. основава дигиталната агенция BG Content, която се специализира в маркетинг, копирайтинг, уеб разработки и AI проекти.

Светослав Георгиев е двигателят зад няколко иновативни дигитални проекта, включително Seaglem – първата морска социална мрежа в Европа, проект „Ахинора“ и още няколко други медийни проекта.

С „Българка съм“ Ахинора и нейният екип доказват, че изкуственият интелект може да бъде не само част от дигиталния свят, но и инструмент за културна промоция. Песента е не просто музикален проект, а символ на модерна България – страна, която уважава своето минало, но смело гледа към бъдещето.

Продължи с четенето

Интересно

Volvo са монтирали фалшиви високоговорители „Bowers & VVilkins“ в колите за китайския пазар

Published

on

Клиентите на Volvo в Китай масово се оплакват, че техните превозни средства са били монтирани с фалшиви продукти. Като най-фрапантен случай те посочват монтирането на фалшиви високоговорители с надписи „Bowers & VVilkins“. Volvo отправи публично извинение в социалните медии, като обеща да разследва случая.

Когато купувате превозно средство от първокласен автомобилен производител, вие очаквате първокласно качество и автентични компоненти – в крайна сметка това е част от това, за което плащате. Така че беше доста шок за някои клиенти на Volvo в Китай, когато откриха, че колите им са били оборудвани с фалшиви високоговорители, предаде AutoZona.bg.

Проблемът излезе наяве, когато собственик на Volvo V60 съобщи за проблема, след като получи допълнителното оборудване като промоционален подарък от китайски дилър на Volvo. Въпреки това, при сравняване на седана с други модели S60, собственикът забеляза някои особености в купето.

Според китайската медия Sohu , въпросните високоговорители са имали етикета „Bowers & VV ilkins“ (обърнете внимание на двете „V“ вместо „W“), което показва, че превозното средство не е оборудвано с оригиналната аудио система Bowers & W ilkins с 15 високоговорителя. Освен това, лостът за смяна на скоростите в кристален стил нямаше функцията за излъчване на светлина, която обикновено се среща в моделите Volvo с високи спецификации.

Когато собственикът повдигнал въпроса пред представителсвото, нещата станаха още по-сложни. Съобщава се, че продавачът не говорел английски и не можел да направи разлика между „VV“ и „W“, което накарало дилъра да откаже замяна, настоявайки, че високоговорителите все още предлагат висококачествен звук.

Собствениците на Volvo намират фалшиви високоговорители „Bowers & VVilkins“ в китайски коли

След като недоволният клиент разпространи историята в социалните мрежи, бързо стана ясно, че това не е изолиран инцидент.

Както беше съобщено от JoongAng Ilbo , други собственици на Volvo в Китай също откриха високоговорители с надпис „Bo w ers & VVilkins“ или дори „Bo vv ers & Wilkins“ в своите превозни средства, което предизвика въпроси дали фалшивите продукти са били инсталирани умишлено. Засега остава неясно кои модели на Volvo са засегнати и дали всички те са били продадени от едно и също представителство.

Реакция и контрол на щетите на Volvo

След бурната реакция в социалните медии, китайското подразделение на Volvo излезе с изявление в Weibo на 12 февруари:

„Volvo Cars отдава голямо значение на „неправилното поведение в процеса на продажба на нови автомобили“, докладвано от някои клиенти наскоро. Дълбоко се извиняваме за неприятностите и неудобството, причинени на клиентите от този инцидент. Volvo Cars винаги стои до своите клиенти и никога няма да толерира поведение, което накърнява интересите на потребителите. След инцидента Volvo Cars незабавно започна специално разследване. Ние ще поддържаме принципите на откритост и прозрачност, ще проучим задълбочено причината за инцидента и ще се справим правилно с него в съответствие със законите и разпоредбите, за да гарантираме, че законните права и интереси на клиентите са напълно защитени.

Volvo Cars внедрява стриктна система за управление на проследяването на пълна връзка за оригинални аксесоари. Всеки оригинален аксесоар отговаря на глобалните унифицирани стандарти за качество, осигурявайки на клиентите безопасно и безпроблемно автомобилно изживяване. Volvo Cars винаги е била ориентирана към клиента и се е ангажирала да предоставя безопасни и надеждни продукти и услуги. В бъдеще ще засилим още повече надзора и управлението на оторизираните дилъри, цялостно ще стандартизираме стандартите и процесите за обслужване на продажбите и ще защитим ефективно законните права и интереси на всеки клиент.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page