Залогът за бъдещето на Meta е метавселената. Именно затова преди година Марк Зукърбърг преименува компанията си и запази Facebook само като бранд на едноименната социална мрежа.
Метавселената е дългосрочен проект, който все още е само в първите стъпки на своето развитие. Именно затова новостите засега са сравнително скромни, но важни. А по време на събитието Meta Connect 2022, което се проведе през тази седмица, компанията представи и какво е постигнато досега.
Още по-специални очила
Доста време Meta не анонсира наследник на VR очилата Quest 2. Компанията най-сетне демонстрира новия модел Meta Quest Pro. Това са очила за „смесена реалност“ от висок клас. Те могат да се използват за стандартна виртуална реалност, но, благодарение на вградени камери, могат да показват и реалния свят на потребителя, като наслагват върху него виртуални елементи.
„Представете си възможностите, когато физическият и дигиталният свят най-накрая могат да взаимодействат директно, без да изкривявате врата си, за да гледате надолу в телефонa“, обясняват концепцията от Meta. Компанията е преработила всички аспекти на очилата, за да ги направи по-добри, по-мощни и по-удобни за носене.
Батерията е преместена в задната част на каишката и е извита. Така се постига по-добър баланс на теглото на цялото устройство и то е по-удобно за дълго носене. Има и по-мощен процесор – Qualcomm Snapdragon XR2 Plus, който ще предложи до 50% по-добра производителност спрямо Quest 2.
Очаквано, Quest Pro има и нови, по-добри камери. Те са с 4 пъти по-висока резолюция и могат да предават информацията за заобикалящия свят в още по-добри детайли. Освен това от вътрешната страна има подобрени сензори, които да следят жестовете и мимиките на лицето, както и движението на очите. Информацията е важна както за по-правилното пресъздаване на виртуалната среда за потребителя, така и за да може системата да отразява неговите мимики в лицето на виртуалния му аватар. Компанията дава за пример, че ако потребителят се усмихне или повдигне вежди, същото ще направи и неговият аватар в метавселената.
Очилата Quest Pro ще струват 1500 долара, което ги поставя във високия клас на тези устройства. Те ще идват в комплект с контролери и засега ще са насочени най-вече към бизнеса и създателите на приложения и игри.
Подобрения и в самата метавселена
Виртуалната среда също е обновена с няколко дребни, но важни промени. Тази, която бързо направи впечатление на всички, е свързана с аватарите, които вече имат и крака. Досега те бяха само торсове, но вече ще е видимо цялото тяло и то ще е анимирано с движения, мимики, жестове и т.н.
Първоначално промените ще са достъпни през Meta Horizon Worlds. Също така Meta планира да позволи тези аватари да се използват и във видеочатове в Messenger и WhatsApp и така потребителят „да може да изрази себе си и да реагира без да включва камерата си“.
Друга малка, но полезна новост ще има в Meta Horizon Home. Скоро потребителите ще могат да гледат видео от YouTube VR заедно с виртуалните си приятели.
Meta Horizon Workrooms също получава новости. Компанията е сключила партньорство с Microsoft, за да предложи някои от услугите на компанията в метавселената. Сред тях са Microsoft Windows 365, Office приложения и дори Microsoft Teams. Освен това потребителите на метавселената ще могат да използват и Xbox Cloud Gaming, за да играят съвместими игри във виртуалната среда.
Двете компании са амбицирани да развиват партньорството си в тази посока още повече и постепенно ще увеличават възможностите на приложенията в метавселената.
„Искаме нашият софтуер да е от полза за потребителите на всичките им устройства“, казва изпълнителният директор на Microsoft Сатя Надела, цитиран от The Verge. Софтуерният гигант ще предложи всички възможности на Windows 365 през Quest и метавселената, както и 2D версии на Office приложенията.
Междувременно Meta продължава и по-авангардните проучвания в сферата. Компанията експериментира с изкуствен интелект и как чрез него и допълнителни технологии може да се създаде по-интуитивен, човешки центриран интерфейс за управление на функции и платформи. Meta работи и по технологии за създаване и манипулиране на 3D обекти в метавселената, както и върху фотореалистични аватари, които ще са с по-добри мимики.
Марк Зукърбърг също така отново потвърди, че иска метавселената да е отворена платформа. „Всяко поколение компютърни технологии има по една отворена и една затворена екосистема. Първо бяха Windows и Mac. След това Android и iOS. Затворените екосистеми контролират изкъсо всичко и създават уникални изживявания, които са заключени“, коментира Зукърбърг, цитиран от CNBC. Той допълни, че компанията планира да споделя и самите технологии, които използва за метавселената си.
blog.a1.bg