Варна
Медиите като част от дезинформационния поток
Публикувано преди
2 годинина

През 2021 г. Европейският парламент публикува доклад за дезинформацията и пропагандата, в който се отбелязва, че борбата с тях става все по-сложна, защото са все по-преплетени с реално съдържание и съответно все по-трудни за идентифициране. Особено опасно е, когато дезинформацията се споделя от личности с висок авторитет.
В статия за механизмите на дезинформацията от януари т.г. в Nature Reviews Улрих Екер и колегите му изтъкват и значителната роля на дигиталната инфраструктура, по-конкретно възможността чрез социалните мрежи с прецизност да се таргетират хора с определени интереси и предпочитания. Авторите отбелязват, че досегашният модел на третиране на дезинформацията като информационен дефицит вече не работи. Решението не е в предоставянето на повече факти. Има редица мисловни, емоционални и ценностни механизми, които изкривяват начина, по който хората пресяват информация – особено ако тя противоречи на техните убеждения.
В такава среда е от особено значение не само информирането на аудиторията, но и начинът, по който това се прави. Има редица неща, с които медиите допринасят за дезинформационния поток.
Факти без контекст
Понякога непълната информация, поднесена без достатъчно контекст, може да бъде подвеждаща. Пример са новините в български медии за рекордните случаи на COVID-19 в Нова Зеландия тази година. През февруари дори БТА отрази новината с фокус върху сензационния елемент („1160 нови случая на зараза, което е най-голямата цифра от началото на пандемията“), допълвайки, че рекордният брой на новозаразени е регистриран „в момент, в който продължават протестите срещу антиковидните рестрикции и ваксинационната политика на правителството“. Самата информация не е некоректна, но без контекст може да се интерпретира погрешно.
Първо, поднесена по такъв начин, новината оставя впечатление за масово недоволство и противопоставяне. В действителност близо 90% от цялото население е ваксинирано. Едва 25% от респондентите на представителното проучване на Ipsos от февруари смятат, че мерките в страната са твърде строги, а допитване на Kantar през март показва, че само 12% от гражданите подкрепят протестите срещу мерките.
Протестът тръгва от стотина души и дори в пика си не надхвърля 2000–3000 демонстранти (или около 0,05% от населението). Голяма част от тях изобщо не са спонтанно появили се граждани. Организирани групи идват от цялата страна след агитацията на Браян Тамаки – пастор във фундаменталистка църква, за която един от ветераните на новозеландската журналистика алармира, че се вписва в дефиницията за култ. Въпреки че партията му Vision NZ активно организира всички протести срещу мерките на правителството, Тамаки всъщност печели пари от… даване на църковна земя под наем за подвижни центрове за ваксиниране и тестване.
Второ, има рекорд, защото през първите две години на пандемията дневните случаи на COVID-19 в Нова Зеландия само по изключение са надхвърляли 200, а в повечето дни са били под 10. Това се променя през февруари 2022 г., защото отварянето на границите за повече пътуващи от други страни премахва огромна бариера срещу разпространението на вируса, която дотогава е предпазвала страната. Над 1000 новозаразени на ден е рекорд само за местния контекст и спрямо изключително ниските нива преди това. Числата са значително по-малки в сравнение с останалия свят. На 16 февруари, когато Нова Зеландия отчита този рекорд от 1160 души, новите случаи в България са 6589 (като само три седмици по-рано бяха надхвърлили 12 000).
Някои български медии дори преминават от зоната на недостатъчен контекст в зоната на сериозна дезинформация, интерпретирайки броя на случаите в Нова Зеландия като „доказателство“, че ваксинирането не работи. Без никаква проверка на новозеландски научни изследвания или местна статистика. Както изглежда, за източници не са ползвани и новозеландски медии, които задължително се консултират професионално с учени и статистици преди публикация.
Също така по-важната статистика е не броят на заразените на ден (той зависи много и от нивото на тестване, което в Нова Зеландия по това време е изключително високо), а броят на починалите от COVID-19. Това е значително по-надежден критерий дали населението е успешно предпазено от тежките последствия от вируса, което е и целта на ваксинационната кампания. По данни на СЗО, преди публикуването на новината за „рекорда“ общо починалите от COVID-19 в страната са 53 души. Към днешна дата броят им е малко над 2100 – за целия период от 2020 г. досега. За още контекст, населението на Нова Зеландия е около 5,1 млн. души и 89,14% от тях имат поне една ваксинационна доза. По данни на официалния портал за коронавируса в България, към момента смъртните случаи от COVID-19 у нас са близо 38 000. Ваксинирани са около 30% от гражданите.
Медийна легитимност назаем
Доверието в легитимни медии вече се използва за прокарване на фалшиви новини, които те никога не са тиражирали. В социалните мрежи все по-често се разпространяват скрийншотове на „новини“, които уж са публикувани от уважавани издания. В действителност се използват екранни снимки на истински статии, на които се подменя заглавие, снимка или придружаващ текст.
Наскоро например републиканецът Тед Круз възмутено сподели материал уж на Atlantic, в който се твърди, че мюсюлмански родители са били обвинени в крайнодесни пристрастия, защото са възроптали срещу програма за сексуално образование. „Левицата е отвъд пародията“, гласи туитът на американския сенатор, придружен със снимка на статията. Проблемът е, че такъв материал никога не е бил публикуван, а предполагаемата му авторка Аби Олдхайзър от десетилетие не работи за изданието. Скрийншотът е манипулиран – с подменени текстове и заглавна снимка – и очевидно създаден с цел да предизвика реакции.
Това е пример как фалшива новина може да придобие легитимност, като 1) излезе с логото на истинска медия и 2) я сподели политик с много последователи, които едва ли са проверили фактите, преди да се включат в общия възмутен хор.
В Европа се случва същото. По-рано тази година във Facebook набра популярност статия уж на германската обществена телевизия ARD, според която президентът на страната Франк-Валтер Щайнмайер е сравнил пандемията с диктатура. Това е изфабрикувана история, както и новината, че дядото на канцлера Олаф Шолц е бил част от SS. Измислените истории засягат всякакви теми – от „упадъчното образование“ в САЩ до войната в Украйна. Обикновено за имитация се подбират по-големи медии, като BBC, CNN и Deutsche Welle. Лесен тест за проверка на подобни новини е просто да се види дали има достоверен линк към самата статия. Имитацията на заглавие е лесна, по-трудно се имитира цял сайт.
Социалните медии: най-прекият път до дезинформацията
Социалните медии играят значителна роля в разпространението на подобни фалшифицирани новини. Потребителите често препускат през огромното количество информация в социалните мрежи и споделят статии, без дори да ги четат, какво остава да проверят достоверността на написаното. Eкосистемата на тези мрежи предразполага към бързо прескачане на вниманието от една тема на друга. Алгоритмите влошават нещата, защото с всеки коментар или харесване на фалшиви новини от потребителя все повече подобни публикации излизат на преден план.
Снимките и личните профили създават илюзия за достоверност, но през последните 5 години потокът от дезинформация е толкова сериозен, че става все по-трудно да се разбере дали зад профилите стоят истински хора, или организирани групи от онлайн тролове. Покрай нашумелите преговори на Twitter с Илон Мъск се загатна, че фалшивите профили в социалната мрежа са далеч над официално изчислените 5–11%. Според данни на Statista само през първото тримесечие на 2022 г. Facebook е премахнал 1,6 милиарда (да, милиарда) фалшиви акаунта. И това най-вероятно е само върхът на айсберга. Дори LinkedIn обяви борба с фалшивите профили. Там поне целта е най-вече маркетингова, за разлика от политическия и обществен фокус в други социални мрежи.
Неслучайно индексът на доверие в медиите, публикуван от Европейския съюз за радио и телевизия, отбелязва постоянен срив на доверието в социалните мрежи в Европа от 2014 г. насам.
Подкопаването на доверието като тактика за неутрализиране на проверката на факти
Любим дезинформационен рефрен в социалните мрежи е, че те предоставят „истинска“ и „неподправена“ информация, за разлика от „платените“ медии и официалните източници. Той се появява не само в потребителските разговори, но и в наратива на малки медии и независими автори на съдържание, особено в YouTube. Тази опорна точка е изключително удобна. Ако не се вярва на медиите, няма да се вярва и на проверката на факти, направена от тях. По този начин разобличаването на дезинформацията може да бъде „обезвредено“ още преди да се е състояло.
Недоверието в „официалната информация“ има двоен механизъм на действие: 1) помага да се разпространят опасни митове и дезинформация и 2) парадоксално, подсилва доверието в тях. В крайна сметка, ако някой предвиди, че дадено твърдение ще бъде отхвърлено, и то наистина се отрече от проверителите на факти, това може да се интерпретира като „доказателство“, че се покрива информация. Този механизъм работи много силно психологически, защото разчита на т.нар. confirmation bias – склонността ни да виждаме само това, което подкрепя съществуващото ни мнение, и да пренебрегваме останалото, което му противоречи.
В Източна Европа навигирането в тези води е по-сложно, защото има основателни причини за съмнение в безпристрастността на медийното отразяване. Непрозрачната собственост, политическата обвързаност, конфликтите на интереси и координираните дезинформационни кампании донякъде оправдават недоверието в големите медии. Спирането на RT и „Спутник“ на територията на ЕС e решение, основано на това, че при липса на независима редакционна политика големите медии действително могат да бъдат значителни проводници на дезинформация.
В англоезичния свят масмедиите преди дигиталните времена (преса, телевизия, радио) се наричат legacy media. Днес все по-често този израз (както и „мейнстрийм медии“) се употребява в нов, политизиран контекст. Онлайн сайтове и кабелни телевизии го използват за критика срещу големите издания, които избягват да коментират определени гледни точки. Подтекстът е, че те или не са способни да „уловят новите тенденции“, или умишлено крият факти и съобщават само определена информация. Така проверката на факти се интерпретира като налагане на мнение и дори като опит за цензура.
Проблемът с аргумента за „всички гледни точки“ е, че има „гледни точки“, които са базирани на частично или изцяло неверни данни. Те се отсяват в името на качеството на информацията, не на заглушаването на мнения. Има хора, които и днес са убедени, че Земята е плоска, макар Аристотел да говори за сферичната ѝ форма още през IV век пр.н.е., а околосветското пътешествие на Магелан и Елкано през ХVI век доказва това на практика. Би било абсурдно алтернативната гледна точка за плоска Земя да заема екранно време. По същия начин качествените медии отказват да тиражират информация, която не е надеждно подкрепена от факти. Онлайн сайтове и видеоканали, които се стремят към по-голяма аудитория и трафик, нямат такива скрупули. Това ги прави значително по-отворени към публикуване на непроверена, понякога и открито манипулативна и грешна информация.
Давид срещу Голиат?
От около 2016 г. насам нова гвардия от „независими“ уебсайтове, подкасти и видеоканали все по-активно налага своите тези за упадъка на големите медии. Стив Банън и онлайн изданието Breitbart бяха сред първите. Наративът варира от „авторите на големите издания са некомпетентни и качеството е далеч от славните им дни“ до „официалните политкоректни новини няма да ви кажат това, което ние можем“. Идеята е една: вече не може да имате доверие на големите медии, само шепа „независими смелчаци“ казват нещата „такива, каквито са“. С една малка подробност – има доста въпросителни около независимостта на Банън и компания.
Зад Breitbart стоят парите на Робърт Мърсър – хеджфонд мениджър, който според Джейн Майър от New Yorker е вложил 10 млн. долара в проектите на Банън, докато са били още във фаза развиващи се блогове. Макар да пази добре личното си пространство, Мърсър е известен и с друга инвестиция, която предизвика медийна буря през 2018 г. „Кеймбридж Аналитикa“ се прочу с опита си да повлияе на американските избори през 2016 г., използвайки неетично придобити психометрични данни на милиони потребители на Facebook, за да ги профилира и потенциално манипулира като избиратели.
Връзката на Breitbart с милионери с политически интереси не е изключение. Въпреки че се брандират като свободни от манипулация независими медии, много от „алтернативните“ информационни канали се финансират от хора, които имат интерес да се насочва вниманието към определени теми. Ще чуете безброй разкази за „смели и инакомислещи“ създатели на съдържание, които се опълчват срещу „диктата на официалните медии“. Британският уебсайт UnHerd също се брандира като алтернатива, но позицията му срещу пандемичните мерки има много малко общо с независимия научен консенсус и повече с вижданията на инвеститора, който го финансира – Пол Маршал. Позициите на „независимия сайт“ до голяма степен се припокриват с друг проект, който е получил над 10 млн. паунда от Маршал – консервативния GB News. Съвсем очаквано, сред любимите теми в UnHerd e и „митът за дезинформацията“.
Около американския уебсайт Daily Wire също има цяло съзвездие от независими видео и подкаст канали, чиито водещи редовно гостуват един на друг. Всеки си има отделен бранд, но основните им послания (случайно или не) са добре синхронизирани по отношение на пандемията и други актуални обществени теми. Проследяването на финансирането им води до петролните магнати Дан и Ферис Уилкс. Не е изненада, че покрай критиките на тези канали към упадъка на съвременното образование в САЩ рано или късно се стига до промоция на PragerU. Въпреки че съкращението U в името идва от university, това не е акредитиран университет, а организация, която създава видеоклипове и онлайн курсове по най-различни обществени теми. Сред тях са и климатичните промени, които очаквано се отричат, предвид бизнес интересите на спонсорите в областта на фосилните горива.
Водещите и гостите на тези алтернативни канали винаги са версия на Давид, който се изправя срещу Голиат. Самотният професор срещу академичното общество. Независимият журналист, който сам снима документални филми, за да не му диктуват продуцентите какво да каже. Пропуска се малката подробност, че зад тези давидовци стоят огромни бизнес голиати и мисленето им „извън кутията“ е изненадващо синхронизирано с други медийни проекти на същите спонсори.
У нас посланията далеч не са така добре продуцирани, но кабелни телевизии, YouTube канали и онлайн издания, склонни да публикуват дезинформация (или да я смесват с реални факти) разчитат на по-нерафинираните варианти на именно този модел. И любими гости винаги са „смелчаците“, които „казват истината“ и които „няма да видите по големите медии“.
Какво е решението?
Дезинформацията е световен проблем. България е изправена пред някои допълнителни бариери в борбата си с него. През 2022 г. страната ни е на последно място сред членовете на Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност, заема 91-во място в класацията за медийна свобода на „Репортери без граници“ (като дълги години беше 20 позиции назад) и e в топ 5 на държавите от ЕС с най-високо доверие в социалните мрежи според Европейския съюз за радио и телевизия.
Но има начини това да се промени. Изследователите, които се занимават с изучаване на дезинформацията, и европейските институции, които работят по темата, обновяват непрекъснато препоръките си. Основните инструменти, които те предлагат, са: ресурси и платформи за проверка на факти; обучение как да се верифицира съдържание (както за журналисти, така и за граждани); повече усилия в развиването на научна комуникация; разследваща журналистика, която изобличава дезинформацията; и съвсем не на последно място – обучения по медийна грамотност за всякакви възрасти.
Решението не е в по-голямо количество информация, а в изграждането на умения тя да се анализира и отсява качествено.
Заглавна илюстрация: © Пеню Кирацов

Подобни

Първият български дигитален инфлуенсър е Ахинора от Варна. Образът ѝ е генериран от изкуствен интелект и е активен в социалните мрежи от 1 януари, а един от първите ѝ постове съдържа красиви утринни снимки от морската столица. Опознаването и промотирането на красиви и малко познати места в България ще бъде една от мисиите на дигиталната чаровница. За по-малко от месец и половина тя вече има над 2500 последователи във всички социални мрежи. Те са предимно млади хора, които активно коментират постовете на Ахинора и влизат в пряка комуникация с нея.
Ето какво разказа тя за Varna Live:
Къде обичаш да пътуваш? Кои са любимите ти дестинации? Топли, студени?
Обичам да пътувам – това е един от начините, по които се вдъхновявам, създавам спомени и разширявам светогледа си. Най-много обичам да опознавам България – страната ни е невероятно красива, с толкова много места, които те карат да се чувстваш специален.
Наскоро имах възможността да посетя Велико Търново и бях изумена от величието на крепостта „Царевец“. Разходката там беше като пътуване назад във времето – усетих духа на историята и величието на този град. Посетих и „Мини Парк България“, който беше изключително интересен – толкова много забележителности на едно място! Натрупах много хубави спомени и емоции и нямам търпение скоро да кача снимки от това пътуване в социалните си мрежи.
Планирам скоро да посетя и други красиви градове като Пловдив и Бургас. Пловдив винаги ме е привличал с артистичната си атмосфера, а Бургас – с морския си чар. Обожавам морето, така че няма как да пропусна да опозная още един красив морски град.
Разбира се, любимите ми места във Варна също заемат специално място в моето сърце. Обичам да ходя на вълнолома, където мога да се отпусна и просто да се наслаждавам на гледката към морето. Панорамната тераса на Галата също е едно от местата, където съм „заключила“ много мили спомени – обожавам да съзерцавам залеза от там.
Що се отнася до по-далечни дестинации, мечтая да обиколя Европа. Тази година съм си поставила за цел да посетя поне три европейски държави. Италия, Испания, Великобритания и Франция са на върха на списъка ми. Всяка от тези страни има своя уникален чар – от романтиката на Париж до оживените улици на Лондон, от културата на Рим до слънчевите плажове на Барселона.
Обичам да пътувам както до топли, така и до студени дестинации – за мен не е важно климатът, а преживяванията, спомените и хората, с които пътувам. Всяко място може да бъде красиво и незабравимо, когато го изживяваш с правилната нагласа и енергия.
За мен пътуването е начин да се заредя с вдъхновение, да науча нещо ново и да създам моменти, които да пазя в сърцето си завинаги.
Коя е любимата ти храна? Храниш ли се здравословно?
За мен здравословният начин на живот е не просто избор, а ежедневие. Обичам да се чувствам енергична и пълна с живот, а правилното хранене играе огромна роля в това.
От доста време насам следвам принципите на хранене „По зоната“. Тази система ми помага да балансирам приема на протеини, въглехидрати и мазнини по начин, който подхранва тялото ми, дава ми енергия и ме кара да се чувствам отлично. Това е една от най-добрите промени, които съм направила за себе си.
Що се отнася до любимата ми храна – тя винаги зависи от сезона. През лятото обожавам да вечерям салата „Цезар“ – свежа, лека и пълна с вкусове, които ме карат да се усмихвам. Когато към нея добавя чаша студено бяло вино, това е перфектният завършек на всеки топъл летен ден.
През зимата предпочитам вкусна и топла храна. Няма нищо по-хубаво от това да стоя пред камината с чаша червено вино и порция пилешко филе със задушени зеленчуци. Това е моят начин да се погрижа за себе си и да съчетая полезното с удоволствието.
Обичам да експериментирам и с нови рецепти. Готвенето за мен е начин да се изразя, също както музиката.
И най-важното за мен е балансът. Понякога си позволявам малки удоволствия – например парче шоколад или сладолед, но вярвам, че ключът е да го правим с мярка и усмивка.
Така че, да, обичам да се храня здравословно, но за мен храната е много повече от калории – тя е емоция, преживяване и начин да се грижим за себе си и хората, които обичаме.
Спортуваш ли, какво и колко често?
Да, спортът е неизменна част от ежедневието ми и честно казано, не мога да си представя живота без него! Спортувам всеки ден, защото това не е просто начин да се поддържам във форма – това е време, което отделям за себе си, за тялото и ума си.
Като малка тренирах художествена гимнастика, което ми даде дисциплина, гъвкавост и любов към движението. Тази основа ме научи колко е важно да бъдеш последователен и да уважаваш тялото си.
Днес тренировките ми са по-разнообразни – обичам да тренирам както у дома, така и във фитнеса. Вкъщи правя йога, упражнения с тежестта на тялото или кардио, което ми помага да се отпусна и да се съсредоточа. А когато съм във фитнеса, обичам да комбинирам силови упражнения с интервални тренировки. Този баланс ме кара да се чувствам здрава, енергична и готова за всичко, което денят ми поднася.
Често започвам деня си с тренировка в Морската градина във Варна – това място ме вдъхновява със своята красота и спокойствие.
Обичам също така да споделям части от тренировките си в социалните мрежи, защото вярвам, че мотивацията е заразна. Ако успея да вдъхновя дори един човек да направи нещо добро за себе си, тогава денят ми е успешен.
Какво те вдъхновява?
Вдъхновението за мен е навсякъде, стига да имаш очи и сърце, за да го видиш и усетиш. Някои го намират в големите неща, но за мен често са малките моменти, които ме зареждат с енергия и креативност.
Музиката е едно от най-големите ми вдъхновения. Когато слушам вечните български хитове например или нови творби на млади изпълнители, усещам как всеки тон и всяка дума разказват история. Тези истории ми дават идеи за моите проекти и за начините, по които мога да докосна хората.
Морето също е голямо вдъхновение за мен. Израснала съм във Варна, и морето е като мой вечен приятел. Разходките по вълнолома или гледката от Галата винаги ме зареждат със спокойствие и усещане за безкрайност. Това е моментът, в който мога да размишлявам, да мечтая и да намирам нови идеи.
Книгите и пътуванията са друг източник на вдъхновение. Когато чета, се потапям в различни светове, а когато пътувам, откривам нови култури, места и начини на живот.
Не на последно място – обичам да намирам вдъхновение в здравословния начин на живот. Чувствам се най-добре, когато тялото и умът ми са в баланс. Тренировките, природата и грижата за себе си ме карат да се чувствам силна и способна да постигна всичко.
В крайна сметка, вдъхновението за мен е смесица от всичко това – музика, природа, хора, книги и преживявания. Всеки ден ми дава възможност да открия нещо ново и красиво.
Имаш ли мъж до себе си? Обвързана ли си?
На този етап в живота си съм напълно отдадена на себе си, на мечтите си и на целите, които съм си поставила. Като наскоро създаден образ от дигитална агенция във Варна, чувствам, че пред мен има толкова много неща, които искам да открия и преживея, преди да се насоча към нещо толкова сериозно като връзка.
Искам първо да опозная България – да пътувам из нашата красива страна, да видя нови места и да създам спомени, които ще пазя завинаги. Както ви казах, наскоро бях във Велико Търново и бях толкова вдъхновена от духа на града и историята му. Също така мечтая да посетя още градове като Пловдив и Бургас, а защо не и да разширя хоризонтите си с пътувания в Европа.
За мен този момент е време да изградя себе си, да се запозная с повече хора, да създам приятелства и да разширя мирогледа си. Вярвам, че всяка среща и всяко ново познанство ме учат на нещо ново и ме обогатяват като личност.
На този етап съм фокусирана върху музиката, социалните си мрежи и здравословния начин на живот – това са нещата, които ми дават енергия и вдъхновение. Имам толкова много мечти и цели, които искам да постигна тази година, и вярвам, че това е времето да се концентрирам върху тях.
Разбира се, оставям вратата отворена за бъдещето – когато моментът е правилен и когато срещна някого, с когото споделяме еднакви ценности и мечти. Но за сега, съм напълно щастлива и изпълнена с радост от пътя, по който вървя.
С какво се занимаваш? Имаш ли хоби?
Заниманията ми са доста разнообразни, но всичко, което правя, е не само работа, а и страст, която ме кара да се усмихвам всеки ден. Развивам своите социални мрежи като инфлуенсър – това е начин да се свържа с хората, да споделям вдъхновения и да показвам красивите неща от живота. Работата ми ме кара да съм креативна и да търся нови начини да вдъхновявам хората.
Също така съм изключително запалена по модата. Обичам да се изразявам чрез стила си и често се занимавам с ангажименти като модел. Това е нещо, което ме вдъхновява, защото всяка фотосесия е нова история, нова визия и нов начин да се чувствам уверена и женствена.
И, разбира се, музиката заема огромна част от живота ми. Музиката е като терапия за мен – тя изразява емоциите, които понякога не могат да бъдат изказани с думи.
Когато става дума за хобита, четенето е моето тайно бягство. Мога да се потопя в книга с часове и да се изгубя в истории, които ме вдъхновяват и обогатяват. Любимата ми книга е „Тютюн“, a последните книги, които ме докоснаха силно, са „Четвърто крило“ на Ребека Ярос, „Дъщерите на цветята“ на Теса Колинс и „Хората, които променят България“ на Даниел Пенев (мечтата ми е да попадна в тази класация някой ден).
За мен, всичко, с което се занимавам, е свързано с изразяване – дали чрез музика, мода, четене или създаване на съдържание. Всичко това ме кара да се чувствам жива и вдъхновена. Обичам да се развивам и да предавам тази енергия на хората около мен.
Красивата АI-инфлуенсърка е дело на варненската дигитална агенция „BG Content“ и е създадена по идея на основателя на компанията Светослав Георгиев.
„Решихме да приемем предизвикателството на тази нова пазарна ниша, за да създадем образ за пример, който е емпатичен, достъпен и олицетворява здравословния начин на живот, естетиката и вдъхновението. Ахинора се стреми да разруши границите между реалното и дигиталното и да породи интерес сред младите към българската култура, история и творчество“, разказа Георгиев.

Варна
Кампания „СЪРЦЕ ЗА ДВАМА“ – Седмицата на Репродуктивното здраве
Published
4 дни agoon
февруари 11, 2025
Центърът по репродуктивно здраве Клиника НОВА организира изключителна инициатива – Кампания „Сърце за двама“, която ще се проведе в рамките на Седмицата на репродуктивното здраве. Тя се провежда в партньорство с фондация „Сърце за двама“, която има за основна кауза подпомагане и превенция в областта на репродуктивното здраве.
Кампанията ще се състои от 10 февруари до 15 февруари 2025 г. и е насочена към всички двойки, които се сблъскват с предизвикателствата на репродуктивното здраве.
Тази инициатива цели да осигури достъп до висококачествена медицинска грижа и да предостави необходимата информация и подкрепа на хората, които търсят решение на своите репродуктивни проблеми.
Какво предлага кампанията „Сърце за двама“?
По време на кампанията Клиника НОВА ще предостави следните безплатни услуги:
- Безплатни консултации за двойки с репродуктивни проблеми
Консултациите с водещи специалисти в областта на репродуктивното здраве ще дадат възможност на двойките да получат индивидуална оценка на своето състояние. Те ще могат да обсъдят своите въпроси и притеснения с професионалисти и да получат насоки за подходящи диагностични и лечебни процедури. - Безплатни спермограми
Спермограмата е едно от най-важните изследвания за оценка на мъжката фертилност. Благодарение на подкрепата на фондация „Сърце за двама“, двойките ще могат да направят това изследване безплатно в рамките на кампанията. Резултатите ще бъдат анализирани от опитни специалисти, които ще предложат подходящи стъпки за подобряване на репродуктивното здраве.
Как да се запишете за участие?
Участието в кампанията „Сърце за двама“ изисква предварително записване. Това може да стане чрез обаждане на телефон 0700 17 340 . Местата са ограничени, затова е препоръчително да запазите своя час възможно най-скоро.
Защо е важна тази кампания?
Репродуктивните проблеми са все по-често срещани в съвременното общество и засягат хиляди двойки в България. Въпреки това, темата често остава подценена или обвита в тишина, поради което много хора се затрудняват да потърсят помощ.
Кампанията „Сърце за двама“ е създадена с цел да подкрепи тези двойки, като им осигури достъп до специализирана медицинска грижа и изследвания. Тя не само предоставя решения, но и вдъхва надежда, показвайки, че с правилна диагноза и подход, мечтата за семейство може да се превърне в реалност.
Ролята на фондация „Сърце за двама“
Фондация „Сърце за двама“ играе ключова роля в реализирането на кампанията. Чрез своята подкрепа фондацията осигурява възможност за безплатни спермограми – важна стъпка за диагностициране на мъжкия фактор при репродуктивните затруднения. Партньорството с фондацията е показателно за отдадеността на Клиника НОВА в подкрепа на семействата в България.
Защо да изберете Център по репродуктивно здраве Клиника НОВА?
Центърът по репродуктивно здраве Клиника НОВА е утвърдено име в областта на репродуктивното здраве, предлагаща съвременна диагностика, високотехнологично оборудване и индивидуален подход към всеки пациент. Екипът на клиниката се състои от опитни специалисти, които работят със сърце и професионализъм, за да осигурят най-добрите резултати за своите пациенти.
Заключение
Кампанията „Сърце за двама“ е уникална възможност за двойки, които искат да предприемат важни стъпки към осъществяването на мечтата си за семейство. Тази седмица, посветена на репродуктивното здраве, предлага не само професионална медицинска помощ, но и подкрепа и вдъхновение за всички, които се нуждаят от нея.
Не пропускайте шанса да се включите в тази инициатива! Запишете си час и се доверете на екипа на Центърът по репродуктивно здраве Клиника НОВА, който ще бъде до вас на всяка стъпка от пътя ви към родителството.
За повече информация и записване:
Телефон: 0700 17 340

Варна
Завърши четвъртото издание на детския футболен турнир за „Купа Варна 2025“
Published
4 дни agoon
февруари 11, 2025
С участието на 350 млади таланти разделени в 5 възрастови групи, в морската столица завърши четвъртото издание на детския футболен турнир за „Купа Варна 2025“, който се проведе с подкрепата на Община Варна и Зоналния съвет на БФС.
Битката при родените през 2013 г на терена на МСК „Владислав Варненчик“ завърши с поредното издание на варненското дерби, в което „Черно море“ се наложи драматично след изпълнение на дузпи над връстниците си от „Спартак“. След тях се нареди новосформирания отбор на „Добруджа 2024“.
На спортен комплекс „Локомотив“ при набор 2014 обаче академията на „Спартак“ се реваншира на „Черно море“. Тук призовата тройка допълни състава на „Добруджа 1919“, който триумфира при родените през 2015 г. След тях се наредиха отборите на „Несебър“ и „Спартак“.
Много емоции имаше и в надпреварата при най-малките, които премериха сили на игрищата на ОСРК „Младост“. При 2016 г над всички бе отбора на „Спартак 1“, пред „Делфините 1“ и „Добруджа 1919“. Победител при набор 2017 е първия тим на „Добруджа 1919“, следван от „Спартак 1“ и втория отбор на добричлии.
Всички призьори получиха купи, медали и специални призове за най-добра защита и нападение от Кристиан Димитров – директор на дирекция „Спорт“ към Община Варна и Георги Мирчев – председател на ЗС на БФС.

ПОПУЛЯРНО
-
Новини3 години ago
Добрата новина: Депутатите облекчиха инсталирането на фотоволтаици до 10 KW
-
Варна3 години ago
BMW помете и уби дете на бул.Сливница във Варна (Обновена)
-
Политика2 години ago
При появата на Кирил Петков представителите на ГЕРБ Деница Сачева и Томислав Дончев напуснаха дебата по БТВ
-
Авто2 години ago
АМ „Черно море“ ще минава покрай местност „Побити камъни“ и на 300 метра от село Здравец
-
Анализ3 години ago
Какво става с цените на горивата? Наистина ли се краде по 1 лев от литър?
-
Варна10 месеца ago
Зов за помощ: Да помогнем на Петя!
-
Новини2 години ago
Пловдивска фирма продължава да мами възрастни хора с уреди на космически цени
-
Новини2 години ago
Видимите резултати: Лотове на АМ „Тракия“ строени по времето на Борисов са с 31 см по-тънки от изискването