Коридор номер 8 ще стане част от приоритетната трансевропейска транспортна (TEN-T) мрежа. Направлението София – Скопие – Дуръс – Бари ще влезе в обхвата на новия коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“, съобщават от пресцентъра на транспортното министерство след проведен Съвет на ресорните министри на ЕС.
Това на практика означава, че жп, пътни и интермодални проекти, които минават през територията на държавите и са част от коридора, ще имат по-лесен достъп до евросредства. На територията на България това са нереализираните проекти за автомагистрала „Черно море“ и трасето между Гюешево и Дупница от автомагистрала „Рила“, които от години наред тъпчат на едно място.
През последните няколко месеца България, заедно със Северна Македония и Албания многократно защитаваха включването на коридора. Различните проекти по протежението на коридора трябва да бъдат завършени в периода 2030 – 2035 г., като напредъкът на страните по тях е различен. Наскоро Северна Македония започва строителството на Източната част на Коридор номер 8.
Показахме, че полагаме всички усилия за приобщаване на Западните Балкани в Европейския съюз, а транспортната свързаност е един от най-важните елементи на интеграцията. С днешното решение, проектите по трасето ще имат лесен достъп до финансиране“, коментира ресорният министър Христо Алексиев.
По този начин европейският транспортен коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“ придобива завършен характер и ще е в състояние да осигури значителна добавена стойност за ЕС в региона на Западните Балкани, особено в сложната геополитическа ситуация, в която се намираме, подчерта той.
По отношение на пристанищата, България е предложила на ЕС проекти за допълнителна инфраструктура на тези в Русе и Варна, за да може да се увеличат възможностите за оказване на логистична помощ за Украйна. По думите на Алексиев се разработва вариант за ползване на фериботния комплекс във Варна.
Свързаността с Украйна по жп транспорт е трудна. Работим по схеми да помогнем на Украйна. България и досега активно помага за износа на зърнени продукти“, коментира Алексиев.
Параходство „Българско речно плаване“ от април досега е оказал помощ с износа на 200 хил. тона зърно, поясни той. Освен това България осигурява дизелово гориво за нуждите на земеделците в Южна Украйна.
Припомняме, че преди седмици стана ясно, че ЕС финансира с 1 млрд. евро модернизацията на пристанище Констанца, а DP World ще го превърне в Ро-Ро център на Черно море.
Друг приоритетен коридор
Ведомството напомня за постигнато съгласие за активизиране на дейностите по реализирането на другия приоритетен коридор „Sea2Sea“ с Гърция. Това се случи през октомври след проведена среща на Алексиев и колегата му Костас Караманлис.
Договорена бе подготовка на съвместно проектно предложение за проучвателни дейности за изграждане на мултимодален коридор „Sea2Sea“ по Механизма за свързване на Европа, сектор „Транспорт“ 2021-2027 г., като предстои доуточняване на обхвата с гръцката страна.
Българска страна има предложения и за последващи стъпки с цел структуриране и осигуряване на жизнеспособност на проекта. Част от тях са свързани с възстановяване на железопътния товарен трафик между България и Гърция през граничните пунктове Свиленград-Дикея и Кулата-Промахон, както и евентуално стартиране на разговори с Румъния за включване на пристанище Констанца.
economic.bg