Connect with us

Икономика

Магистрала „Черно море“ получава достъп до еврофинансиране

Публикувано преди

на

Коридор номер 8 ще стане част от приоритетната трансевропейска транспортна (TEN-T) мрежа. Направлението София – Скопие – Дуръс – Бари ще влезе в обхвата на новия коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“, съобщават от пресцентъра на транспортното министерство след проведен Съвет на ресорните министри на ЕС.

Това на практика означава, че жп, пътни и интермодални проекти, които минават през територията на държавите и са част от коридора, ще имат по-лесен достъп до евросредства. На територията на България това са нереализираните проекти за автомагистрала „Черно море“ и трасето между Гюешево и Дупница от автомагистрала „Рила“, които от години наред тъпчат на едно място.

През последните няколко месеца България, заедно със Северна Македония и Албания многократно защитаваха включването на коридора. Различните проекти по протежението на коридора трябва да бъдат завършени в периода 2030 – 2035 г., като напредъкът на страните по тях е различен. Наскоро Северна Македония започва строителството на Източната част на Коридор номер 8.

Показахме, че полагаме всички усилия за приобщаване на Западните Балкани в Европейския съюз, а транспортната свързаност е един от най-важните елементи на интеграцията. С днешното решение, проектите по трасето ще имат лесен достъп до финансиране“, коментира ресорният министър Христо Алексиев.

По този начин европейският транспортен коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“ придобива завършен характер и ще е в състояние да осигури значителна добавена стойност за ЕС в региона на Западните Балкани, особено в сложната геополитическа ситуация, в която се намираме, подчерта той.

По отношение на пристанищата, България е предложила на ЕС проекти за допълнителна инфраструктура на тези в Русе и Варна, за да може да се увеличат възможностите за оказване на логистична помощ за Украйна. По думите на Алексиев се разработва вариант за ползване на фериботния комплекс във Варна.

Свързаността с Украйна по жп транспорт е трудна. Работим по схеми да помогнем на Украйна. България и досега активно помага за износа на зърнени продукти“, коментира Алексиев.

Параходство „Българско речно плаване“ от април досега е оказал помощ с износа на 200 хил. тона зърно, поясни той. Освен това България осигурява дизелово гориво за нуждите на земеделците в Южна Украйна.

Припомняме, че преди седмици стана ясно, че ЕС финансира с 1 млрд. евро модернизацията на пристанище Констанца, а DP World ще го превърне в Ро-Ро център на Черно море.

Друг приоритетен коридор

Ведомството напомня за постигнато съгласие за активизиране на дейностите по реализирането на другия приоритетен коридор „Sea2Sea“ с Гърция. Това се случи през октомври след проведена среща на Алексиев и колегата му Костас Караманлис.

Договорена бе подготовка на съвместно проектно предложение за проучвателни дейности за изграждане на мултимодален коридор „Sea2Sea“ по Механизма за свързване на Европа, сектор „Транспорт“ 2021-2027 г., като предстои доуточняване на обхвата с гръцката страна.

Българска страна има предложения и за последващи стъпки с цел структуриране и осигуряване на жизнеспособност на проекта. Част от тях са свързани с възстановяване на железопътния товарен трафик между България и Гърция през граничните пунктове Свиленград-Дикея и Кулата-Промахон, както и евентуално стартиране на разговори с Румъния за включване на пристанище Констанца.

economic.bg

Продължи с четенето

Анализ

Петролът продължава да поскъпва след като ОПЕК+ се придържа към съкращенията на производството

Published

on

И през месец април групата ОПЕК+ продължи с намаляването на производството, което най-вероятно ще продължи поне до края на първата половина на 2024 г. Това става ясно от вчерашното официално съобщение на Съвместният министерски мониторингов комитет (JMMC) на алианса, според което JMMC не препоръча никакви промени в политиката за добив на срещата си в сряда.

( JMMC е орган на ОПЕК+, който следи ситуацията на петролния пазар и оценява спазването на съкращенията. Той не взема решения относно политиката, тъй като просто препоръчва възможни действия на пълните министерски срещи на ОПЕК+ )

Следващото заседание на OПЕК+ е планирано да се проведе на 1 юни, преди планираните пълни министерски срещи на ОПЕК и ОПЕК+, които се очаква да решат дали да продължат с текущото ниво на съкращения след юни или да отменят някои от намаленията.

В резултат на съобщението суровият петрол Brent се повиши с 0,73% до $89,61 вчера. Тенденцията за ръст в цената явно ще се запази и това тримесечие, тъй като в началото на март членовете на алианса ОПЕК+ обещаха съкращенията да продължат до края на месец юни.

Припомням, че доброволните съкращенияна страните от ОПЕК+ бяха обявени през април 2023 г. и бяха със срок до края на 2023 година. По-късно обаче сделката за съкращенията беше удължена до края на 2024 г.

Руският вицепремиер Александър Новак обяви миналата седмица, че Русия също ще намали производството на петрол през второто тримесечие на 2024 г., така че всички производители от ОПЕК+, които намалят производството, да допринесат еднакво за съкращенията.

Какви са очакванията на пазара? Ако страните от ОПЕК+ удържат на обещанията си за съкращение на обемите още 3 месеца цената на петрола ще се стабилизира около 90$ за барел. Това естествено няма как да не се отрази на цените по бензиностанциите.

Каква е ситуацията в нашия район? В момента на Балканския полуостров има известно напрежение на пазара. Сръбската рафинерия в Панчево не работи на пълни обороти, рафинерията в Петромидия в Румъния има технически проблеми и също не работи на пълен капацитет. Това неминуемо ще се отрази на вноса на румънски горива в България. Тази ситуация прави рафинерията на Лукойл в Бургас основен доставчик на дизел в района през следващите месеци, като дава възможност на Лукойл да диктува цените на горивата в района. При това положение руската компания ще генерира допълнителни печалба и едва ли ще бърза да се раздели с активите си в България.

Продължи с четенето

Варна

Ето какво написа кметът Коцев след срещата с министъра на икономиката

Published

on

Малко по рано днес кметът на Варна Благомир Коцев се срещна с министъра на икономиката Богдан Богданов, на която са обсъдени важни за бъдещето на Варна теми. Ето какво сподели градоначалникът на Варна в социалните мрежи:

„С министъра на икономиката Богдан Богданов имаме пълно разбиране за няколко ключови политики.

1️⃣ Да направим инвестиционен паспорт на Варна и да създадем инвестиционно звено в Община Варна, което също така да се занимава със слединвестиционно обслужване на предприемачите. 70% от инвестициите се дължат точно на това обслужване. И вече има добри практики в други градове.

2️⃣ За Пловдивския панаир сме готови да върнем акциите, за да запази държавата контрола си.

3️⃣ Варна вече е на картата на растежа чрез ударно изграждане на индустриални зони и паркове, привличане на инвестиции и подкрепа за местния бизнес. Водим активни преговори с чужди и наши инвеститори, които да ползват огромния неоползотворен ресурс на Варна – летище, зони и индустриални паркове, Тех Парк, пристанище, ферибот и магистралите Хемус и Черно море.

Не на последно място търсим да се възползваме от влизането в Шенген за капитализиране на предимствата на Варна като град на първа линия.“

Продължи с четенето

Икономика

Петролът поскъпна, след като тази нощ САЩ и Великобритания удариха позиции на йеменските хути

Published

on

Цените на петрола скочиха в днешната азиатска търговия, след като през нощта САЩ и Великобритания атакуваха цели на йеменските бунтовници хути. Предприемането на въздушни атаки рязко нагнети напрежението в района и е предпоставка за разрастване на военните действия и с евентуални сухоземни операции.

Фючърсите за сорта Брент от Северно море, който е референтен за европейския пазар, се покачиха днес с близо 3 долара или 2,25 на сто до 79,15 долара за барел. Американският лек суров петрол с доставка през януари скочиха с 2,90 долара или 2,4 на сто до 73,75 долара за барел.

Тези удари са ясно послание, че САЩ и неговите съюзници няма да търпят атаки и военни действия да застращават свободното мореплаване по един от най-важните търговски пътища на света„, посочи в специално изявление американският президент Джо Байдън.

 

Атаките срещу йеменските хути не са изолирано действие, защото тази нощ САЩ извършиха и други удари по проирански групировки в Сирия и Ирак. Това е първата атака по хутите, които от края на ноември обстрелват търговски кораби, плаващи през Червено море, а това принуди много големи компании да пренасочат корабите си по други маршрути. В телевизионно изявление лидерът на бунтовниците Абдул Малик ал Хути заяви, че атаките ще получат подобаващ отговор. „Ще отвърнем на американската агресия“, заяви той и се закани, че реакцията ще бъде по-сериозна „от досегашната операция“.

 

AutoZona.bg

 

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page