Connect with us

Авто

Къде в страната можете да заредите най-евтиното гориво

Публикувано преди

на

Бензинът е най-евтин в Ботевград, показва справка в специализирания сайт за цените на горивата в цялата страна fuelo.net. Най-масовото гориво A95 може да се купи срещу 2,61 лв. за литър на една от бензиностанциите в града. При това в цената не влиза и отстъпката за гориво от 25 ст. на литър. Когато и тя се калкулира цената всъщност пада до 2,36 лв. за литър. Интересно е и че следващата бензиностанция в страната, в която бензинът е най-изгоден също е в Ботевград, но в нея горивото е със 7 ст. по-скъпо за литър на 2,68 лв.

Средната цена на бензина в страната е 3,12 лв. за литър. Най-скъпо А95 зареждат в Северната промишлена зона на Пловдив за 3,47 лв. за литър и в Шабла – 3,39 лв. за литър.

За месец бензинът А95 е поевтинял средно с 14 ст. за литър или 4,29%, а за последната седмица – с 4 ст. за литър. В същото време обаче за последната година горивото е увеличило стойността си с 37% или 85 ст./литър.

И докато бензинът поевтинява, метанът, който се ползва основно от превозвачи, таксиметрови шофьори, транспортни фирми и представители на бизнеса продължава да задържа висока цена. Средната цена, на която се предлага у нас вече е 5,81 лв./кг. Поскъпването за последната година на горивото е значителна – с 215,22% или около 4 лв./кг. Според анализаторите метанът ще продължи да поскъпва и занапред, като само за последния месец цената му се е увеличила с 46 ст./кг.

Огромни са амплитудите, при които се продава на различните бензиностанции метанът. Цената варира от 3,86 лв./кг. до 6,88 лв./кг., което е близо 80% разлика. Най-ниска е цената на метана в Свиленград (3,86 лв./кг) и Самоков (3,99 лв./кг), а най-висока – в столичния квартал „Дружба“ (6,88 лв./кг) и във Велико Търново (6,69 лв./кг).

Дизелът също е поевтинял през последната седмица, макар и символично – с 1 ст. за литър. Средната цена, на която се продава той у нас, е 3,36 лв. за литър, а с отстъпката от 25 ст. тя става средно 3,11 лв. за литър. Реално за последната година, спрямо 12 септември 2021 г., дизелът обаче е поскъпнал с 48% или 1,10 лв. за литър. Най-евтин е дизелът в Троян за 3,05 лв. за литър и във Велико Търново – 3,08 лв. за литър. Най-скъпо горивото се предлага в промишлената зона на Пловдив и в Шабла – по 3,60 лв. за литър.

Цената на пропан бутана също продължава да пада, сочат данните на fuelo.net, като средната цена е 1,20 лв. за литър. И тук горивото е поевтиняло символично с 1 ст. за седмица. На годишна база пропан бутанът поскъпва с 2,56% или 3 ст. Това е и горивото най-малко поскъпнало за изминалата година.

Най-евтино газ можете да заредите в Шумен, където пропан бутанът се предлага на цена под левче – за 99 ст. за литър. В една от бензиностанциите на София пък струва 1,03 лв. за литър. Най-висока е цената в промишлена зона на Пловдив срещу 1,57 лв. за литър.

expert.bg

Продължи с четенето

Авто

Ще има ли Варна втори Аспарухов мост и къде е най-удачно да се направи

Published

on

Варненският Аспарухов мост свързва Варна не само с квартал Аспарухово а и е единствената връзка на Морската столица и Бургас. Трафикът по моста от леки и товарн автомобили е много интензивен, а в час пик задръстванията са ежедневие. За съжаление състоянието на Аспарухов мост не е добро и от години се говори за основен ремонт, който така и не се случи. За всички е ясно, че Аспарухов мост не е в състояние да поемем увеличаващия се трафик и Варна вече има крещяща нужда от втори мост.

Ще има ли Варна втори Аспарухов мост и къде е най-удачно да се направи

С годините имаше три варианта за изграждане на втори мост над варненското езеро, като всеки един от тези варианти има положителни и отрицателни страни. Нека да разгледаме различните предложения за втори мост и да видим кое от тях ще е най-удачния избор.

  1. Мост, който да е продължение на бул Левски

За този вариант започна да се говори след като се наляха над 120 милиона лева за бул. Васил Левски. Определено Варна имаше нужда от бърза връзка в посока Север-юг, но в този си вариант скъпия булевард свързва северните курорти с …. Максуда. Един мост, който да е продължение на бул. Левски ще изведе бързо трафика север-юг и ще облекчи движението по ул. Девня. Това, което е проблем при този вариант е връзката между АМ Хемус и пътя за Бургас. Ако се построи мост край Максуда целия трафик от АМ Хемус към Бургас ще влиза във Варна, за да направи връзката с бул. Левски. Т.е. не можем да очакваме облекчаване на трафика, който преминава през Варна. Такъв мост би бил полезе за пътуващите от северните курорти към Бургас, но не е решение за основния трафик.

     2.  Мост нас с. Казашко

Вторият вариант за мост над варненското езеро е в района на с. Казашко. При този вариант мостът лесно би се свързал с началото на АМ Черно море при моста за с. Звездица. В този район варненското езеро е по -тясно, а и така голяма част от трафика към ЗПЗ и АМ Черно море вече няма да влиза във Варна. Мостът би бил удобна връзка за варненци, които тръгват в посока Бургас, които могат да стигнат до моста по продължението на ул. Девня и няма нужда да минават през центъра на града, за да стигнат до аспарухов мост. Проблемът при този вариант е връзката на моста с АМ Хемус – т.е. пътуващите от АМ Хемус няма да имат бърза с моста, защото с. Тополи стои на пътя за пряката връзка. Би могъл да се изгради пътен възел до Игнатиево, но няма удачен варинат за пряка връзка между него и моста.

     3. Мост до Белослав към пътен възел с. Слънчево

Изграждането на мост в района на Белослав ще бъде най-бързо и евтино. Бреговете там са високи, а разстоянието между тях е много малко. Изграждането на мост на това място е удачно особено след последното изменение на трасето на АМ Черно море. Мост над Белослав би имал бърза връзка с вече изградения пътен възел до с. Слънчево, а от южна страна моста ще даде началото на АМ Черно море, която по план ще продължава покрай с. Здравец и ще мине за запад от с. Приселци. При този вариант целия трафик АМ Хемус – АМ Черно море ще бъде изведен далеч от Варна. Най-доброто при този вариант е, че моста може да бъде изграден в европейски пари, защото ще е част от магистралата Черно море, а тя вече има европейски финансиране. Единствено една лоша страна на този вариант е, че така Варна няма да има втора удобна връзка към южните квартали.

В заключение можем на кажем, че вариантът с мост до Белослав е може би най-добрият вариант. Единствено тук ще имаме пряка връзка между двете магистрали. Единствени тук имаме реално извеждане на целия преминаващ трафик извън Варна и не на последно място точно в този район е планирана и индустриалната зона в района, която с достъпа на двете магистрали ще бъде изключително атрактивна. Построяване на мост тук ще допринесе и до повече инвестиции в района, където има много големи подходящи площи за логистични бази и индустриално производство.

 

инж. Пламен Дочев , autozona.bg

Продължи с четенето

Авто

Сърбия вдига пътните такси от 1 януари

Published

on

Πpeминaвaнeтo пo ocнoвнитe мaгиcтpaли в Cъpбия oт гoдини ce зaплaщa. Kaтo oт 1 янyapи тoл тaĸcитe щe ce пoвишaт, cъoбщaвaт мecтни мeдии.  Peшeниeтo e oдoбpeнo oт пapлaмeнтa, ĸaзa изпълнявaщият длъжнocттa диpeĸтop нa пътнaтa aгeнция Зopaн Дpoбняĸ, цитиpaн oт aгeнция Кurіr.

Πo тoзи нaчин, cлeд yвeличeниeтo, тaĸcaтa зa 237-ĸилoмeтpoвия yчacтъĸ oт мaгиcтpaлa oт Бeлгpaд дo Hиш, тpeтият пo гoлeминa гpaд в cтpaнaтa, щe ce yвeличи дo 1090 динapa (18.21 лeвa) oт 1000 динapa (16.71 лeвa), cпopeд ĸaлĸyлaтopa нa тaĸcитe нa yeбcaйтa нa aгeнциятa.

Зa пътния yчacтъĸ Бeлгpaд-Шид тaĸcaтa в мoмeнтa e 420 динapa (7.02 лeвa), a щe бъдe 457 динapa (7.64 лeвa). Зa yчacтъĸa Бeлгpaд-Cyбoтицa пътнaтa тaĸca ceгa e 640 динapa (10.69 лeвa), a cлeд yвeличeниeтo нa цeнaтa щe бъдe 697 динapa (11.65 лeвa). Oтceчĸaтa oт пътя Бeлгpaд-Hиш, тaĸcaтa e 890 динapa (14.87 лeвa), a oт 1 янyapи шoфьopитe щe плaщaт 970 динapa (16.21 лeвa).

Щe бъдaт пpepaзглeдaни и oтcтъпĸитe зa плaщaния чpeз плaтфopмaтa зa eлeĸтpoннo cъбиpaнe нa пътни тaĸcи (ЕТС) – тoвa e мoдepeн мoдeл зa бeзĸoнтaĸтнo плaщaнe нa пътни тaĸcи c пoмoщтa нa ЕТС ycтpoйcтвa. Зa плaщaния oт 20 000 дo 50 000 динapa (334.16 – 835.41 лeвa) oтcтъпĸaтa щe бъдe 4%, зa плaщaния oт 50 000 дo 100 000 динapa (835.41 – 1670.82 лeвa) щe бъдe 6%, a зa плaщaния нaд 100 000 динapa (1670.82 лeвa) щe бъдe 8%.

Toл тaĸcитe зa шoфиpaнe нa в Cъpбия ce плaщaт нa изxoднaтa cтaнция зa тaĸcyвaнe нa мaгиcтpaлaтa. Πpиeмaт ce пapи в бpoй в динapи и eвpo, ĸaĸтo и paзплaщaтeлни ĸapти. Дpyгият вapиaнт зa плaщaнe e c пoмoщтa нa ycтpoйcтвo ЕТС (eлeĸтpoннa cиcтeмa зa тaĸcyвaнe) , c ĸoятo мoжeтe дa извъpшвaтe плaщaния нa пътни тaĸcи, бeз дa cпиpaтe нa пyнĸтoвeтe зa плaщaнe нa пътни тaĸcи. Πpeдлaгaт ce aбoнaмeнтни билeти зa aвтoмoбили c нaциoнaлни peгиcтpaциoнни тaбeли зa peдoвни пoceтитeли.

Taĸcитe ce cъбиpaт нe caмo oт шoфьopитe нa лeĸи aвтoмoбили и ĸaмиoни, нo и oт мoтoциĸлeти. Πpи изчиcлявaнe нa тaĸcaтa, бpoй ocи, oбщa виcoчинa, тeжecт и дължинa нa oтceчĸaтa ce взeмaт пoд внимaниe, пишe пopтaлът Truсkроіnt.

Kaĸ ce плaщa тoл тaĸca c ycтpoйcтвo ЕТС?

Πpeдвapитeлнo плaщaнe

Уcтpoйcтвa в пpeдплaтeнaтa cиcтeмa e дocтъпнo ĸaĸтo зa физичecĸи, тaĸa и зa юpидичecĸи лицa. Taĸъв нaчин нa eлeĸтpoннo cъбиpaнe нa пътни тaĸcи пpeдпoлaгa aвaнcoвo плaщaнe нa cpeдcтвa. Бордовите устройства се свързват към конкретен профил, който може да бъде презареден чрез пари в брой, на каса или банкова карта.

Πocлeдвaщo плaщaнe

Зa peжим нa пocлeдвaщo плaщaнe, e нeoбxoдимo дa пoдпишeтe дoгoвop c oтopизиpaн диcтpибyтop нa ycтpoйcтвa, ĸaтo зa Бългapия e дoбpe дa пpeдвидитe, чe „Πътищa Cъpбия“ нe издaвa тaĸивa нa peгиcтpиpaни юpидичecĸи лицa извън Peпyблиĸa Cъpбия.

Baжнo e дa oтбeлeжим, чe yстройствата не могат да се прехвърлят между различни превозни средства.

money.bg

 

Продължи с четенето

Авто

Движението по АМ „Хемус“ в района на София ще се ограничава поетапно днес

Published

on

Днес – 8 декември, от 9 ч. до 17 ч. ще се ограничава поетапно движението в двете посоки на магистрала „Хемус“, от нулевия до девети километър, в района на София поради изпитване на трасето. Това съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Първо ще се ограничи движението от осми километър до нулевия километър на магистрала „Хемус“ в посока София, като трафикът ще се пренасочва от пътен възел „Яна“ при км 8 по първокласния път I-1 Горни Богров – Долни Богров –  до пътната връзка с „Хемус“ при нулевия километър.

След завършване на дейностите в платното за София, ще се възстанови движението към столицата и ще се ограничи трафикът в посока Варна от първи до осми километър на магистрала „Хемус“. Движението ще се пренасочва по първокласния път I-1 София – Долни Богров – Горни Богров – до пътен възел „Яна“ на АМ „Хемус“, където трафикът ще продължи по автомагистралата.

От АПИ припомнят, че е необходимо шофьорите да спазват пътната сигнализация и указанията на контролните органи.

Вчера от АПИ съобщиха, че има 12 отворени оферти на участници в обществената поръчка за основен ремонт на тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“ на АМ „Хемус“. Индикативната стойност на поръчката е 75 475 000 лв. без ДДС. С изпълнението на ремонтните дейности ще бъдат осигурени необходимите условия за безопасност на движението в тунелните съоръжения.

БТА

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page