Connect with us

Интересно

Коледни бонуси в Германия и в България: Колко пъти е разликата?

Публикувано преди

на

С наближаването на Коледа и Нова година освен за подаръци, почивки и коледни партита, работещите силно се вълнуват и от коледните бонуси. Независимо дали са наречени бонуси, премии, добавки или 13-а заплата, тези пари много ни помагат да се справим с голямото празнично пазаруване.

Размерът на бонусите е много различен – зависи от големината и финансовите резултати на фирмата, от бранша, от позицията на конкретния служител, от оценката на шефовете за работата му и т.н. Заради инфлацията тази година разходите на фирмите нараснаха драстично, а скокът на цените ги принуди да вдигат и заплати. Това сериозно намали печалбата на компаниите и те ще бъдат принудени да ограничат разходите си за празниците, свързани с коледни партита, подаръци и с даването на бонуси.

Голяма част от фирмите в България планират коледни подаръци и партита, но не и коледни бонуси, още повече пък 13-та заплата за служителите, показва проучване на компания за човешки ресурси. Малко работодатели планират паричен бонус за служителите си, който ще бъде до 1/3 от трудовото възнаграждение. Повечето работодатели ще заложат на празничен подарък или ваучер за стоки и услуги на еднаква стойност за всички служители.

Паричната стойност на бонусите за Коледа зависи от икономическия сектор, като компаниите от ИТ индустрията отделят най-големи бюджети. Според проучване на Mercer близо 88% от фирмите имат бонусна система, с която да насърчават служителите си, като 60% от бонуса зависи от индивидуалното представяне на работника. Бонусите зависят от заплатите, т.е. колкото по-висока е позицията на служителя, толкова е по-висок и бонусът. Според данните половината фирми у нас дават коледни бонуси, като средният размер е 200 лв.

Експертите смятат, че инфлацията през последната година ще накара работодателите да увеличат паричните и нематериалните бонуси, планирани за 2023 г., така че да задържат служителите си.

Какви бяха бонусите миналата година?

През миналата година положението беше коренно различно – тогава 8 от 10 фирми обявиха, че ще раздават коледни бонуси на служителите си. Малко над 10% от фирмите посочиха, че няма да дават коледни премии заради негативните последици от пандемията, показа допитване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).

И миналата година 30% от фирмите са давали до 200 лева. Между 200 и 500 лв. са раздали почти същия процент от работодателите – 28%, а 18% са превели допълнително възнаграждение от 500 до 1000 лв. Едва 12% от работниците са получили коледен бонус от над 1000 лв.

Какви са бонусите в Германия?

Бонусите в България изглеждат доста скромни в сравнение с тези в Западна Европа. Например повечето работещи в Германия на колективен трудов договор могат да очакват по-големи коледни надбавки през тази година. Според Федералната статистическа служба те ще получат средно по 2747 евро, ръст от 2,6% прямо 2021 г.

Това означава, че средният коледен бонус в Германия е над 27 пъти по-голям от този в България (а в някои браншове дори и повече). 200-те лева коледна премия, давани у нас, изглеждат нищожни на фона на над 2700 евро в Германия. И макар сумата да е сериозна, тя изобщо не покрива растящата инфлация във федералната република, която през октомври достигна рекорден 70-годишен връх от 10,4%.

Коледните добавки ще получат 88,5% от работещите на колективен трудов договор в Източна Германия и 85,7% в западната част. Очаквано средният бонус в Западна Германия – 2768 евро – е по-висок от тази в Източна – 2611 евро.

Има сериозни разлики и в сумите, които ще получат различните браншове. Например работещите в сектора на добива и преработката на нефт и природен газ ще вземат между 5450 и 5504 евро бонус. Най-малко ще бъде дадено на работещите в сектора „набиране и предоставяне на работна ръка“ – едва 327 евро. Ниска е сумата и при заетите в тютюнопреработването – 564 евро. Според германския Институт за икономически и социални изследвания (WSI) 54% от всички работещи ще получат коледни бонуси. „С оглед на исторически високите нива на инфлация коледните бонуси са по-важни от всякога за много служители. Това създава буфер, поне в краткосрочен план, за да може да се реагира на повишените разходи за живот“, смята Торстен Шултен от WSI, цитиран от Deutsche Welle.

expert.bg

Продължи с четенето

Интересно

На 14 юли стартира „Диви и щастливи“ – първото по рода си романтично онлайн риалити предаване

Published

on

“Диви и Красиви” е първо по рода си романтично онлайн риалити предаване в България, в което 14 напълно непознати мъже и жени ще преминат през буря от емоции и куп вълнуващи предизвикателства, за да открият цената на истинската любов.

За разлика от стандартните предавания в българския ефир, зрителите на “Диви и Красиви” могат да очакват изключителна динамика, професионална кинематография, интригуващо съдържание. Първото излъчване ще бъде на 14ти юли 2024 от 18ч, като седмично ще се излъчват по два епизода.
“Диви и Красиви” е изцяло авторска концепция, създадена от Михаил Недков и Неделчо Богданов.

Вижте трейлъра и се абонирайте за Ютуб канала на “Диви и Красиви”, за да не пропускате нито един епизод.

 

 

Продължи с четенето

Интересно

Ватикана ще изгражда соларен парк за своите енергийни нужди

Published

on

Папа Франциск разпореди изграждането на фотоволтаична централна, която да покрива енергийните нужди на Ватикана, предаде Ройтерс. Ватиканът е най-малката държава в света с площ от едва 0,44 кв. км.

87-годишният понтифик нареди чрез личен папски указ централата да бъде изградена извън стените на Ватикана, в северозападните покрайнини на Рим.

Районът принадлежи на Ватикана и в него вече се помещава радиопредавателен център на Радио Ватикана, който също ще се захранва от новия соларен парк. В папския указ не се уточнява колко голяма ще бъде този парк и кога ще бъде готов.

„Трябва да преминем към устойчив модел на развитие, който намалява парниковите емисии в атмосферата, като се стреми към климатична неутралност“, казва Франциск в указа.

Франциск отправи предупреждение за опасностите и предизвикателствата, свързани с изменението на климата, както и за необходимостта от намаляване на използването на изкопаеми горива в своята забележителна енциклика „Laudato Si“ от 2015 г. В нея той предупреди, че планетата „започва все повече да прилича на огромна купчина боклук“.

Папата възложи задачата за изграждането на соларния парк на кардинала, който изпълнява функциите на управител на Ватикана, и на ръководителя на Администрацията за управление на имуществото на Светия престол. Това е службата, която управлява имуществото на Ватикана и обикновено се описва като нейната централна банка.

БТА

Продължи с четенето

Интересно

Ето за какво да внимавате при почивката на плажа

Published

on

Търговците да бъдат коректни, а почиващите да четат внимателно условията за ползването на туристическите услуги. За това призова Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“ пред радио „Фокус“.

„В началото на новия летен сезон станах свидетел на ситуация, в която туристи се възмущаваха, че са им таксували шалтета и масичка към наетите от тях два шезлонга и чадър, като твърдяха, че не е имало предварителна информация за това. Нашата проверка на информационната табела за платената зона показа, че цени за наем на масичка и шалтета все пак има, но те са със значително по-дребен шрифт и в далеч по-невзрачен цвят в сравнение с тези за основните атрибути – шезлонг и чадър. Това е некоректно от страна на търговеца и може да въведе в заблуждение потребителя, както и се е случило с тези хора“, разказа Руменова. Тя добави, че това е нелоялна търговска практика и за нея трябва да сезират контролния орган – Комисия за защита на потребителите, както и Министерството на туризма.

Във връзка със случая експертът припомни, че ценоразписите за предоставяните на плажа и където и да било другаде услуги, менютата в заведенията и т.н., трябва задължително да са и на български език и в български лева. Те трябва да са ясно и четливо изписани и да не въвеждат в заблуждение чрез игра с шрифтове, цветове и пр. Освен това, ако търговецът не е посочил цена за дадена услуга, то потребителят не следва да дължи нищо.

Габриела Руменова препоръча още преди да резервираме място за настаняване, след като вече сме прегледали няколко оферти, да се върнем и да прочетем отново в детайли тази, на която сме се спрели, преди да я капарираме. Така ще се уверим, че не сме се заблудили за нещо. Добре е също така преди това да се свържем с обекта и да се поинтересуваме на рецепция за важните за нас неща, тъй като от наша гледна точка те може да се решаващи да се спрем на именно тази оферта, а за хотелиера да са второстепенни или съвсем незначителни.

Тя даде пример с чадъри към all inclusive-a на хотел, които се оказват на последна линия. А също и с история на майка с малки деца с резервация на стая, за която се е знаело, че няма изглед към морето, но не е било известно, че прозорците гледат към гробищата. Руменова обърна внимание и на това да се внимава с амбулантните търговци на храна и плажни принадлежности, както и задължително да се изисква касов бон.

expert.bg

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page