Connect with us

Новини

Кой изяде асфалта

Публикувано преди

на

Дебелата корупция сътвори тънък асфалт по магистралите на ГЕРБ. А тънкият асфалт явно е направил милионери доста политици и държавни чиновници. Кой е консумирал порциите от липсващия асфалт? Коментар на Емилия Милчева.

Когато двама министри съобщят едно и също – че от гордостта на ГЕРБ, магистралите, са спестени сериозно количество материали, това означава, че милиони са отишли в нечии ръце. Дебелата корупция в пътищата е сътворила тънък асфалт – и е направила милионери политици и държавни чиновници.

А служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков и на вътрешните работи Иван Демерджиев просто изпреварват разкрития на Европейската прокуратура, която може да разследва случаите, тъй като за магистралите в България, с изключение на “Хемус”, е използвано европейско финансиране.

Защо точно сега

За два дни – две новини. Шишков съобщи пред NOVA, че проверките на магистралите са се превърнали в сериал “Кражбата на магистрали”, а от всяка проверка излиза едно и също – между 25 и 30% от асфалта липсват. Всички, които карат автомобилите си по прехвалените от ГЕРБ пътища, са се… уверили в “качеството” им. А за кражбите отдавна има повече от предположения – както и авансово платени стотици милиони на строителни фирми по инхаус процедурите. В “Неделя 150” по БНР вчера Иван Демерджиев разкри, че “част от водените производства за корупция сред политически фигури са под наблюдение на Европейската прокуратура, което означава злоупотреба с европейски средства” и част от констатираните по пътищата проблеми (свързани със строителството им, б.авт.) са в тази графа.

Най-голямата новина обаче е, че започналите преди два месеца съвместни проверки на МВР и МРРБ на пътищата , в т.ч. магистрали, ще продължат и през март – тоест, през цялата предизборна кампания. А през февруари Шишков съобщи за вложен по-малко от необходимото асфалт и твърде голямо количество шлака в основата на отсечка от аутобана “Хемус”, между София и Яна. Вместо 28 сантиметра асфалт, пробите показали наличие между 18 и 21 см.

Досега служебното правителство на президента “пожали” ГЕРБ, а на прицел бяха взети министри от коалиционния кабинет на “Промяната” – било заради газови договори, било заради проекти от Плана за възстановяване и устойчивост или оръжеен експорт, а в добавка дойде и определението “шарлатания” от президента по адрес на “Продължаваме промяната”. В същото време в държавни институции се назначават кадри, свързани с кръговете на ГЕРБ и ДПС.

Но с темата за пътищата президентското управление, от една страна, демонстрира, че работи заедно с обвинителите на Лаура Кьовеши и не е безучастно, а внася своя дан в битката с корупцията. От друга, фокусира вниманието върху конкретни схеми, от които българската прокуратура системно странѝ. Макар че делото за източените над 50 милиона от “Хемус” тръгна през декември 2021 г. и по него има осем обвиняеми, от които петима – собственици на кухи фирми, претакали парите, по него няма нито един политик или държавен служител с предявено обвинение. А сега Демерджиев обеща “интересни имена от всички политически сили”, консумирали порциите от липсващия асфалт.

Яде ли се асфалтът

Асфалтът, или строителството на пътища, беше най-голямата предизборна дъвка на Борисов и ГЕРБ по време на трите им мандата. Също и обвинението към тези след него, че не са сложили “една лъжица асфалт”. В същия тон лидерът отговори на пресните обвинения от Враца, където ГЕРБ откри предизборната си кампания – пробата не е взета правилно, никой освен ГЕРБ не е построил и метър, а пък критикуват, а на Шишков бил обещан постът главен архитект на София след местния вот.

“Щях да залея държавата с асфалт, ако управлявахме, когато имаше излишъци. И пак ще го направя”, каза Борисов през лятото на 2010 година, след като спечели за първи път парламентарни избори. Е, заля я. Само да не се окаже, че лентите, които премиерът на ГЕРБ режеше на купища отсечки, ще се окажат по-дебели от положената настилка.

Николай Нанков, бивш министър на регионалното развитие, чест спътник на Борисов в джипа, с който обикаляше надлъж и нашир, нарече разкритията “огромна манипулация”. Според него не калпавото строителство, а липсата на поддръжка за последните две години е причина за лошото състояние на пътищата. Но ако липсата на 10 и повече сантиметра слой асфалт може да се обясни с износване, значи това изобщо не е асфалт. А покрай асфалта вътрешният министър съобщи и за други порочни практики, които обаче не са известни отсега – пътни отсечки, които не са изпълнени по проект, участъци, пуснати в експлоатация – но без строително разрешително.

Не е само “Асфалтгейт”

Европейската прокуратура, която може да провери всеки проект, спечелил финансиране по европейски програми, проверява и ремонта на столичната ул. “Граф Игнатиев”, изпълнен от някогашен фаворит на ГЕРБ – “Джи Пи Груп”. Проектът стана за посмешище в социалните мрежи, струва над 24 милиона лева с ДДС, закъсня с повече от половин година и беше платен от данъкоплатците. А сега МРРБ установява пропуски и не превежда 12 млн. лева по ОП “Региони в растеж” на Столична община. Вместо документацията на МРРБ, прокурорите на Кьовеши да бяха поискали публикацията на “Биволъ” от 2018 г. – “#Джипигейт: Грандкорупция с еврофондове и обществени поръчки” – с екселски таблици за комисионите, които консултанти са връщали като ресто на разни отговорни лица.

Още от 2011 г. БСП поде офанзива за некачествено строителство на магистралите на Борисов, в това число за асфалта, но с променлив успех. За последно преди четири години социалистите поискаха да се вземат проби от 46 места от магистралите “Струма”, “Марица”, “Тракия” и “Хемус” и да бъдат изследвани в независими лаборатории в чужбина, но така и не доведоха докрай собствената си инициатива.

Ако “Асфалтгейт” не е предизборна димка, след магистралите ред е на спортните зали и стадионите, които поскъпваха бързичко с по няколко милиона, въпреки никаквата инфлация. Накрая може да се окаже, че и три мандата няма да стигнат, за да бъде разследвано онова, което ГЕРБ построи. Асфалт не се яде, но без асфалт няма ядене, беше обяснил на правителствено заседание през 2020 г. Бойко Борисов. С тия апетити и асфалтът го е отнесъл.

Емилия Милчева, Дойче Веле

Новини

Градската елха грейна във Варна навръх Никулден

Published

on

By

Кметът на Варна Благомир Коцев и министърът на туризма Зарица Динкова запалиха тази вечер светлините на Коледната елха и на градската украса на площад „Независимост“.

„Честит Никулден! Варна отново доказа, че има едни от най-талантливите деца. Благодаря Ви че сте тук, въпреки лошото време днес. Благодаря на треньорите, учителите и родителите и на всички граждани, че споделяме заедно празника. Честит да е денят, в който почитаме Св. Николай Чудотворец, покровител на всички рибари и моряци! Честит празник на всички именици! Желая Ви уютни и топли празници!“, каза кметът Благомир Коцев.

Живото коледно дърво в центъра на Варна е отрупано с нови декоративни елементи, отбелязват в съобщение от пресцентъра на общината.

В празничния концертучаствахабалет „Мелъди”, вокално студио „Ейнджъл войсес”, школа по танци „Ели денс“ и балетно студио „Звездна дъга“. Сред участниците бяха още формация „СТАР ДЕНС“, хип-хоп танцова формация „RIO CREW” , вокална формация „Бънджи Сингърс ” и детски танцов състав при СУ „Елин Пелин“.

Концертът завърши с фойерверки и празнична заря.

БНР

Продължи с четенето

Новини

На 2 декември ще се проведе 25-то класик рали „ОБИКОЛКА НА ВАРНА”

Published

on

By

Авто Мото Ретро Клуб Варна организира 25-то класик рали „ОБИКОЛКА НА ВАРНА”, което ще се проведе на 2 декември във Варна.

П Р О Г Р А М А
25-то класик рали
„ОБИКОЛКА НА ВАРНА”
02 декември 2023
Варна, Катедрален храм „Свето Успение Богородично”
08:30 ч. Пристигане на автомобилите пред Катедрален храм “Свето Успение Богородично”
09:00 ч. – техническа конференция със състезателите в „Юнашки салон”
09:30 ч. – технически преглед на автомобилите и административна проверка
10:00 ч. – Време за медии и публикуване на списъка с допуснатите до старт екипажи
10:30 ч. – официално откриване
10:45 ч. – старт на първи автомобил
16:00 ч. – финал
17:00 ч. – награждаване

Продължи с четенето

Новини

Директори във Варна си имат “лични“ служебни коли и “лични“ служебни шофьори

Published

on

By

Директори във Варна си имат „лични“ служебни коли и „лични“ служебни шофьори. Някои от служебните автомобили на общината са дадени за ползване на държавни структури и бивши министри.

Това е установил кметът Благомир Коцев, след като е решил да направи внезапна проверка.  Коцев е отишъл на проверка на строителни обекти от ремонтната програма, за която Община Варна е теглила заеми през 2021 г. и 2022 г., като е пътувал със служебен автомобил без отличителни надписи.

Общината има около 200 автомобила. От тях в сертифицирана изправност са около 25. В този, в който аз се качих, светиха множество сигнали за неизправност, включително и този за спирачките„, пише в профила си във Фейсбук Коцев.

Кметът обяснява, че от една година всички автомобили са оставени без поддръжка заради обжалване на обществени поръчки, съдебни дела и чиновнически процедури. Той е решил да разговаря с шефа в гаража на Общината.

В общината имаме около 200 коли, някои от тях не съм виждал – дадени са за ползване на държавни структури, бивши министри и не знам още кой. Аз просто трябваше да подпиша документите„, казал служителят на Коцев.

После обяснил, че някои директори си имат „лични“ служебни коли и „лични“ служебни шофьори. Шофьори пък се водели на списък, но някои били в пенсионна възраст, а други изобщо не са във Варна.

Дадени са (шофьорите – бел. ред.) заедно с колите да разкарват хора от държавни органи извън Варна„, станало ясно от думите на служителя.

Освен това от година колите на общината са оставени без ремонт и поддръжка, а масло и филтри се купуват чрез „авансите на домакините“. Коцев допълва, че се е качил на един от автомобилите, който е бил без техническа изправност.

„Тук става дума за престъпна безотговорност и докато не съм сигурен, че автомобилите са в изрядно техническо състояние, планирам да спра използването на близо 180 коли от парка на Общината. Ще се ползват само онези около 20 изправни и технически годни„, категоричен е кметът на града.

Той обяснява, че служебен транспорт ще се ползва само при наложителни случаи и при специален разрешителен режим. Според него директорите могат да идват и да напускат работното си място като всеки нормален гражданин – с личен или градски транспорт, както правел и самият кмет.

Привилегии и елити в Общината няма да има. Това време мина. Изискал съм доклад и решение за оптимизиране на автомобилния парк. Каквото е негодно и не подлежи на разумен ремонт, ще се бракува. Докато не получа работещо и ефикасно решение, ключовете за служебните автомобили ще останат в кабинета ми“,добавя варненският кмет.

Offnews.bg

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page