Connect with us

Новини

Кой изяде асфалта

Публикувано преди

на

Дебелата корупция сътвори тънък асфалт по магистралите на ГЕРБ. А тънкият асфалт явно е направил милионери доста политици и държавни чиновници. Кой е консумирал порциите от липсващия асфалт? Коментар на Емилия Милчева.

Когато двама министри съобщят едно и също – че от гордостта на ГЕРБ, магистралите, са спестени сериозно количество материали, това означава, че милиони са отишли в нечии ръце. Дебелата корупция в пътищата е сътворила тънък асфалт – и е направила милионери политици и държавни чиновници.

А служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков и на вътрешните работи Иван Демерджиев просто изпреварват разкрития на Европейската прокуратура, която може да разследва случаите, тъй като за магистралите в България, с изключение на “Хемус”, е използвано европейско финансиране.

Защо точно сега

За два дни – две новини. Шишков съобщи пред NOVA, че проверките на магистралите са се превърнали в сериал “Кражбата на магистрали”, а от всяка проверка излиза едно и също – между 25 и 30% от асфалта липсват. Всички, които карат автомобилите си по прехвалените от ГЕРБ пътища, са се… уверили в “качеството” им. А за кражбите отдавна има повече от предположения – както и авансово платени стотици милиони на строителни фирми по инхаус процедурите. В “Неделя 150” по БНР вчера Иван Демерджиев разкри, че “част от водените производства за корупция сред политически фигури са под наблюдение на Европейската прокуратура, което означава злоупотреба с европейски средства” и част от констатираните по пътищата проблеми (свързани със строителството им, б.авт.) са в тази графа.

Най-голямата новина обаче е, че започналите преди два месеца съвместни проверки на МВР и МРРБ на пътищата , в т.ч. магистрали, ще продължат и през март – тоест, през цялата предизборна кампания. А през февруари Шишков съобщи за вложен по-малко от необходимото асфалт и твърде голямо количество шлака в основата на отсечка от аутобана “Хемус”, между София и Яна. Вместо 28 сантиметра асфалт, пробите показали наличие между 18 и 21 см.

Досега служебното правителство на президента “пожали” ГЕРБ, а на прицел бяха взети министри от коалиционния кабинет на “Промяната” – било заради газови договори, било заради проекти от Плана за възстановяване и устойчивост или оръжеен експорт, а в добавка дойде и определението “шарлатания” от президента по адрес на “Продължаваме промяната”. В същото време в държавни институции се назначават кадри, свързани с кръговете на ГЕРБ и ДПС.

Но с темата за пътищата президентското управление, от една страна, демонстрира, че работи заедно с обвинителите на Лаура Кьовеши и не е безучастно, а внася своя дан в битката с корупцията. От друга, фокусира вниманието върху конкретни схеми, от които българската прокуратура системно странѝ. Макар че делото за източените над 50 милиона от “Хемус” тръгна през декември 2021 г. и по него има осем обвиняеми, от които петима – собственици на кухи фирми, претакали парите, по него няма нито един политик или държавен служител с предявено обвинение. А сега Демерджиев обеща “интересни имена от всички политически сили”, консумирали порциите от липсващия асфалт.

Яде ли се асфалтът

Асфалтът, или строителството на пътища, беше най-голямата предизборна дъвка на Борисов и ГЕРБ по време на трите им мандата. Също и обвинението към тези след него, че не са сложили “една лъжица асфалт”. В същия тон лидерът отговори на пресните обвинения от Враца, където ГЕРБ откри предизборната си кампания – пробата не е взета правилно, никой освен ГЕРБ не е построил и метър, а пък критикуват, а на Шишков бил обещан постът главен архитект на София след местния вот.

“Щях да залея държавата с асфалт, ако управлявахме, когато имаше излишъци. И пак ще го направя”, каза Борисов през лятото на 2010 година, след като спечели за първи път парламентарни избори. Е, заля я. Само да не се окаже, че лентите, които премиерът на ГЕРБ режеше на купища отсечки, ще се окажат по-дебели от положената настилка.

Николай Нанков, бивш министър на регионалното развитие, чест спътник на Борисов в джипа, с който обикаляше надлъж и нашир, нарече разкритията “огромна манипулация”. Според него не калпавото строителство, а липсата на поддръжка за последните две години е причина за лошото състояние на пътищата. Но ако липсата на 10 и повече сантиметра слой асфалт може да се обясни с износване, значи това изобщо не е асфалт. А покрай асфалта вътрешният министър съобщи и за други порочни практики, които обаче не са известни отсега – пътни отсечки, които не са изпълнени по проект, участъци, пуснати в експлоатация – но без строително разрешително.

Не е само “Асфалтгейт”

Европейската прокуратура, която може да провери всеки проект, спечелил финансиране по европейски програми, проверява и ремонта на столичната ул. “Граф Игнатиев”, изпълнен от някогашен фаворит на ГЕРБ – “Джи Пи Груп”. Проектът стана за посмешище в социалните мрежи, струва над 24 милиона лева с ДДС, закъсня с повече от половин година и беше платен от данъкоплатците. А сега МРРБ установява пропуски и не превежда 12 млн. лева по ОП “Региони в растеж” на Столична община. Вместо документацията на МРРБ, прокурорите на Кьовеши да бяха поискали публикацията на “Биволъ” от 2018 г. – “#Джипигейт: Грандкорупция с еврофондове и обществени поръчки” – с екселски таблици за комисионите, които консултанти са връщали като ресто на разни отговорни лица.

Още от 2011 г. БСП поде офанзива за некачествено строителство на магистралите на Борисов, в това число за асфалта, но с променлив успех. За последно преди четири години социалистите поискаха да се вземат проби от 46 места от магистралите “Струма”, “Марица”, “Тракия” и “Хемус” и да бъдат изследвани в независими лаборатории в чужбина, но така и не доведоха докрай собствената си инициатива.

Ако “Асфалтгейт” не е предизборна димка, след магистралите ред е на спортните зали и стадионите, които поскъпваха бързичко с по няколко милиона, въпреки никаквата инфлация. Накрая може да се окаже, че и три мандата няма да стигнат, за да бъде разследвано онова, което ГЕРБ построи. Асфалт не се яде, но без асфалт няма ядене, беше обяснил на правителствено заседание през 2020 г. Бойко Борисов. С тия апетити и асфалтът го е отнесъл.

Емилия Милчева, Дойче Веле

Новини

Тази вечер жителите на с. Приселци излизат на протест заради липсата на вода

Published

on

Тази вечер жителите на с. Приселци излизат на протест заради липсата на вода. Протестът е организиран от СНЦ „Зелен дом – Приселци“ като началния час е 18.00часа, а мястото на протеста е сградата на Народно читалище „Просвета-1927“ в Приселци.

Според житъелите на с. Приселци до протест се стига, след като местната власт от години неглижира проблема с водоподаването. Липсата на диалог с община Аврен също е една от причините на протеста. От СНЦ „Зелен дом – Приселци“ информират, че са уведомили Община Аврен за предстоящия протест и очакват представители на общината да присъстват.

По информация на живущи в селото проблем с водата е имало и досега, но той се е изразявал в по-слабо налягане в летните дни. Последните седмици обаче почти в цялото село няма изобщо вода.

По наша информация в общината има необходимия дебит за водоподаване, но е необходимо изградането на нов водопродов от с. Близаци до с. Приселци. Повече от 12 години обаче това не се случва, като всеки път от община Аврен изтъкват различни причини.

 

Очаквайте директно включване довечера от протеста, където ще направим интервюта с протестиращите и огранизатота.

 

Продължи с четенето

Варна

Товарен влак е дерайлирал край Варна, няма пострадали

Published

on

В 20:45 часа тази вечер оперативният дежурен в Областна администрация – Варна е получил информация за дерайлирал товарен влак, след спирка Юнак, в посока Дългопол, съобщиха от пресслужбата на областната управа във Варна.

Машинистът не е пострадал, а влакът е бил натоварен с пясък. Заради инцидента е отменен пътническият влак за Дългопол. БДЖ ще осигури автобуси за пътуващите в тази посока.

Променя се и маршрутът на бързия влак Варна – София, през Карлово, който тръгва в 21:40. Той ще премине по обходен маршрут през Шумен и Комунари, уточниха от областна управа.

На сайта си Български държавни железници (БДЖ) съобщават, че временно се преустановява движението на влаковете между гарите Юнак и Величково вследствие на инцидент на железния път. Поради тази причина се изменя маршрутът на движение на влак БВ 8656 Варна-София. Влакът ще се движи през гарите Синдел, Каспичан, Шумен, Комунари и продължава по разписанието си. Влакът няма да минава през гарите Юнак, Величково и Дългопол.

БТА

Продължи с четенето

Новини

За денонощие от МВР установиха 26 водачи, качили се зад волана след употреба на алкохол, и 13 – под въздействието на наркотици

Published

on

В рамките на денонощие от МВР установиха 26 водачи, качили се зад волана след употреба на алкохол, и 13 – под въздействието на наркотични вещества, съобщиха от ведомството.

Общо 13 души са шофирали след употреба на алкохол от 0,5 до 1,2 промила, 13 са управлявалите с над 1,2 на 1000, петима са отказали тестване. Под въздействие на наркотични вещества или техни аналози са засечени да шофират 13 водачи, а петима са отказали да бъдат тествани.

В рамките на специализираната полицейска операция са проверени 13 472 моторни превозни средства. Извършен е контрол на 15 175 водачи и пътници. Съставени са 3830 фиша и 766 акта за установени административни нарушения.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page