Connect with us

Интересно

Кога геотермалната енергия ще стане масова?

Публикувано преди

на

Тъй като правителствата по света насърчават по-големи иновации във възобновяемата енергия извън вятърната и слънчевата енергия, със значителни налични възможности за финансиране, алтернативни екологични източници на енергия се появяват по целия свят, след като дълго време са били пренебрегвани. Въпреки познаването на различни възобновяеми енергийни източници от няколко десетилетия, повечето страни са се фокусирали върху евтините източници, които са най-лесни за производство. Но потенциалът за много алтернативни енергии е значителен и изисква по-големи изследвания и разработки за установяване на ползотворни операции. Един такъв източник на енергия е геотермалният, с потенциал да използва силата на топлината на Земята за производство на чиста енергия в изобилие. И все пак преодоляването на бариерите за достъп – с необходимостта да се пробиват дълбоко в повърхността на Земята – възпира много компании да инвестират в геотермални проекти. И все пак както ЕС, така и Министерството на енергетиката на САЩ (DoE) подчертаха значителния потенциал на геотермалната енергия в подкрепа на прехода към зелено. Сега френският автомобилен производител Renault обяви, че залага много на източника на енергия, но дали други ще последват стъпките му?

ЕС създаде Работна група за прилагане на дълбока геотермална енергия (работна група на ГД), за да насърчи по-задълбочено проучване на геотермалната енергия в Европа и да осигури чист източник на отопление и електричество. Работната група на ГД наблюдава внедряването на плана за внедряване на дълбока геотермална енергия (IP). Генералната дирекция вярва, че създаването на индустрия за геотермална енергия в Европа ще подпомогне постигането на Европейската зелена сделка и целите на Horizon Europe, като преминаването от изкопаеми горива към геотермална енергия се очаква да помогне за декарбонизирането на до 25 процента от енергийните нужди на региона. Смята се също, че със съществуващата технология 25 процента от европейското население може да използва геотермално отопление рентабилно.

Изследванията на Европейската комисия (ЕК) показаха, че геотермалната енергия може да помогне на Европа в целта й да стане първият въглеродно-неутрален континент до 2050 г. Очаква се геотермалната енергия да допринесе за зеления енергиен микс на Европа, като подпомогне модернизираните системи за централно и общинско отопление и спомогна за постигането на Целите на плана REPowerEU на ЕС за 2022 г. Развитието на геотермалната индустрия също се очаква да помогне за напредъка на други операции за възобновяема енергия, с потенциал за извличане на минерали от геотермални течности, за да се даде възможност за устойчиво производство на литий. Поради това ЕК подкрепя няколко изследователски проекта за иновации в геотермалната енергия, които ще помогнат за зеления преход на Европа.

Геотермалната енергия се генерира чрез достъп до подземни топлинни джобове чрез пробиване надолу в повърхността на Земята. Топлинната енергия може да бъде достъпна в скалите и водата само на няколко мили под земята чрез пробиване на подземни резервоари, за да се използват геотермални източници. След това топлината може да задвижи турбини за производство на електроенергия.

Някои проекти вече са въведени. Например Хърватия, която се намира на върха на земя със силен геотермален потенциал, е разработила геотермална централа, която се откроява в пейзажа поради приликата си с летяща чиния. Надеждата е да се установи 24-часово снабдяване с енергия за безвъглеродна електрическа мрежа, осигурявайки зелен печат за бъдещи проекти в съседни Австрия, Унгария и Сърбия.

Мариян Крпан, главен изпълнителен директор на Хърватската агенция за въглеводороди, заяви: „Има огромен потенциал за генериране на много електроенергия от това. Има огромен потенциал за топлофикация. И има огромен потенциал за селското стопанство. Въпреки нарастващия интерес към геотермалната енергия, все още малко се говори за нея на международно ниво, като повечето правителства и енергийни фирми продължават да инвестират сериозно във вятърна и слънчева енергия. Но това може да се промени.

През ноември автомобилният производител Renault обяви, че ще си партнира с френската компания Engie за следващите 15 години, за да разработи и управлява геотермален проект в своето съоръжение в Дуе. Сондажните операции се очаква да започнат през 2023 г. с планове за извличане на гореща вода на дълбочина от 4000 метра. Очаква се работата да задоволи нуждите на промишлените и отоплителни процеси най-рано до 2025 г. с температури на водата между 130 и 140oC. Renault заяви, че „Веднъж внедрена, тази геотермална технология ще осигури мощност от близо 40 MW непрекъснато.“ В допълнение, „През лятото, когато нуждата от топлина е по-ниска, геотермалната енергия може да се използва за производство на безвъглеродно електричество“, добавя той.

Но дали това ще насърчи други компании да последват стъпките му? Някогашният енергиен източник, за който малко се говори, постепенно набира популярност, особено след като големите политически сили като ЕС и САЩ предоставят финансиране за иновативни геотермални решения. Но може да се наложи по-голям брой големи частни играчи в енергетиката, автомобилостроенето и промишлеността да направят публично ход, за да могат другите да разберат потенциала на геотермалната енергия и да инвестират в тази зелена енергия.

 

Oilprice.com

 

Продължи с четенето

Интересно

Xiaomi срещу Apple – Как се прави електромобил за три години?

Published

on

Снимката е илюстративна.

Apple, гигантът в производството на смартфони, прекара 10 години в опити да пусне на пазара електромобил. Проектът „Титан“ се оказа мечта. Само за три години Xiaomi, друг гигант в мобилната индустрия, успя да извърви пътя от концепция до производство, изпреварвайки Apple на финалната права.

На 28 март Xiaomi ще пусне своя първи електромобил – Speed Ultra 7 (SU7) – в десетки градове в Китай. За Лей Джун, милиардер и главен изпълнителен директор на Xiaomi, това е изключително постижение. Той е решен да предложи на потребителите не просто кола, а „страхотен автомобил“.

Xiaomi SU7 е резултат от три годишна интензивна работа, вдъхновена от личния опит на Лей Джун. Той е тествал 100 автомобила, за да „черпи от силните страни на всеки“ и да създаде конкурентен модел. SU7 впечатлява с ускорение от 0 до 100 км/ч за 2,78 секунди, надминавайки дори някои спортни автомобили.

Докато Apple се е борила с производствени проблеми и е отлагала пускането на пазара, Xiaomi е използвала интелигентно ресурсите на китайската EV индустрия. Партньорството с BAIC Group е осигурило по-бърз достъп до разрешително за производство и ще подпомогне производството на 200 000 SU7 годишно.

Xiaomi се е насочила към „премиум“ пазара, но това може да се окаже предизвикателство в Китай, където търсенето на електромобили се забавя. Tesla и BYD водят ценова война, а Xiaomi все още не е обявила цената на SU7. Въпреки трудностите, Xiaomi е постигнала забележителен успех. Докато Apple се е лутала в дебрите на прототипи като „Bread Loaf“, Xiaomi е готова да предложи на пазара реален електромобил.

Какво предстои за Xiaomi

Xiaomi е на път да навлезе на пазара на електромобили с амбициозния си SU7. Дали ще успее да се пребори с конкуренцията е отворен въпрос. Tesla и BYD са доминанти играчи на пазара, с утвърдени имена и лоялна клиентска база. Tesla е известна със своите иновации и автономни технологии, докато BYD предлага конкурентни цени и висока производителност. SU7 ще се конкурира в „премиум“ сегмента, където конкуренцията е още по-силна. Porsche, Audi, Mercedes-Benz и BMW са само част от компаниите, които предлагат луксозни електромобили.

Цената ще бъде ключов фактор за успеха на SU7. Xiaomi все още не е обявила цената, но се очаква да е по-висока от моделите на Tesla и BYD.  Други фактори, които ще окажат влияние, са пробегът, зареждането, интериорът, екстериорът, функциите и технологията за автономно шофиране. Xiaomi ще трябва да се представи отлично във всички тези аспекти, за да се пребори с конкуренцията.

Освен това, компанията ще трябва да изгради дистрибуторска мрежа и сервизна инфраструктура, за да осигури качествено обслужване на своите клиенти. Бъдещето на SU7 е несигурно. Възможно е да се превърне в бестселър, но  това ще видим във времето.  Едно е сигурно: Xiaomi е на път да разтърси пазара на електромобили.

Новият електромобил на Xiaomi е впечатляващ. Той предлага стилен дизайн, комфортен интериор, отлична управляемост и атрактивен пробег. Автомобилът е пълен с интелигентни технологии, които го правят не само забавен за шофиране, но и безопасен и удобен.

Digital.bg е сред първите, които се докоснаха до революционния SU7 на Xiaomi! Екипът ни успя да заснеме ексклузивно видео ревю, за да ви запознае с този вълнуващ електромобил.

В ревюто ни ще се потопите в елегантния дизайн на SU7, ще разгледате интериора му, пълен с иновативни технологии, и ще се запознаете с впечатляващите му характеристики. Ще ви разкрием детайли за пробега, времето за зареждане, мощността, функциите за сигурност и много други.

Но това не е всичко! Ще ви покажем какво е усещането в SU7 – емоция, която трудно може да се опише с думи. Ще сравним SU7 с други лидери на пазара, за да ви помогнем да направите най-добрия избор. Целта ни е да ви представим SU7 от всички гледни точки, за да ви дадем възможност да прецените дали това е електромобилът, за който мечтаете.

Източник: AutoZona.bg

Продължи с четенето

Варна

Израелски инвеститор иска да строи комплекс от къщи край Варна

Published

on

Снимката е илюстративна.

Продължи с четенето

Интересно

Останали без пари, аржентинците продават ирисите си за малко криптовалута

Published

on

Няколко долара в очното дъно. В една страна, разтърсена от инфлация, към която се добавя и нова политика на икономии, десетки хиляди аржентинци предоставят ирисите си за биометрично сканиране на криптовалута „Уърлдкойн“ (Worldcoin), информира Франс прес, цитира БТА.

В малък търговски център в Буенос Айрес Хуан Соса замръзва за няколко секунди пред сребърна сфера с вградена камера, която сякаш е излязла от стар научнофантастичен филм. Преминава кръг светлина и той получава в цифровия си портфейл токени, които се равняват на 80 долара.

„Правя го, тъй като нямам вече и песо. За нищо друго“, мърмори 64-годишният учител по бойни изкуства. „Не бих искал да го правя, но на моята възраст вече никой не ми дава работа, а имам нужда от пари“, заяви той пред агенцията.

Журналистите от АФП са срещнали мнозина с профила на Хуан Соса на опашките пред щандовете на „Уърлдкойн“ в столицата (250 в страната), на които млади оператори сканират ирисите им с биометричен апарат.

За „Уърлдкойн“ не става дума за „трансакция“ – ирис срещу пари, а за първите стъпки към изграждането на „най-голямата финансова и идентификационна мрежа в света, която запазва конфиденциалността на личните данни“.

Ирисът е един вид цифров паспорт, функциониращ благодарение на блокчейна и позволява на потребителите да докажат идентичността си онлайн, без да споделят лични данни. С надеждата за универсални доходи, изразени в криптовалута.

Системата за проверка на „Уърлдкойн“, базирана върху разпознаването на ириса, пусната през юли 2023 г. от шефа на „ОупънЕйАй“ (OpenAI) Сам Алтман, се проучва внимателно от регулаторните органи в няколко страни, които се опасяват за защитата на личните данни.

През март Испания, а след това и Португалия спряха дейността на „Уърлдкойн“, докато трае разследването.

В днешна Аржентина обаче при инфлация от 211 процента през 2023 г. и строги икономии под управлението на ултралиберала Хавиер Милей през 2024 г. „Уърлдкойн“ е хит. От началото на годината 500 000 души или 15 на сто от общо 3 милиона души по целия свят, които са „предоставили“ ириса си, са били аржентинци, според януарските данни на компанията.

„За много хора нещата вървят много зле, те вече не могат да се справят с една заплата, ето защо правят подобни неща“, каза Мириам Мареро , 42-годишна касиерка, посочвайки кълбото, което ще сканира ириса й. Тя също го прави за пари, в случая, за да подаде ръка на приятел.

Компанията уверява, че „сигурността и конфиденциалността са приоритети и „кълбото“ разполага със „стабилни функции за сигурност“, които да попречат на кражба, фалшификация  или пиратство.

Тиаго Сада, продуктов мениджър на „Инструменти за човечност“, калифорнийският холдинг, който стои зад „Уърлдкойн“, подчерта пред АФП, че има „отворен диалог с регулаторните органи във всяка страна, както по отношение на финансовия аспект, така и на конфиденциалността“.

Текущите разследвания, целящи да проверят дали се изпълняват поетите ангажименти , са „абсолютно нормални“, заяви той. Като това, което провежда Аржентинската агенция за прозрачност и защита на данните (АAIP).

Остава фактът, че биометричен индикатор като ириса, единствен по рода си за всеки човек, е „ултра чувствителен“, настоява Наталия Суасо, анализатор и дигитален консултант към агенция „Салта ахенсия“ (Salta Agencia).

„Не мисля, че хората не разбират последиците, но мнозина от тях го правят за пари“, в една страна, в която минималната заплата е около 220 долара. „Има също и идея за магия, генерирана от сферата, любопитство“, добави тя.

За „Портекос“ („пристанищните хора“, както са известни гражданите на Буенос Айрес – бел.ред.), които са увековечили ириса си, остават редица въпроси: „Ирисът е нещо единствено по рода си, не знам кой държи тези данни и това леко ме безпокои“, казва Улисес Ерера, 20-годишен студент . Той също не би го направил, ако нямаше спешна финансова необходимост.

Много аржентинци, изпаднали в затруднение, обаче не отдават особено значение на този аспект. „От години давам личните си данни на редица компании. Сега поне ми дават пари“. подиграва се Федерико Мастронарди , 33-годишен музикант без пукната пара в джоба.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page