Тъй като правителствата по света насърчават по-големи иновации във възобновяемата енергия извън вятърната и слънчевата енергия, със значителни налични възможности за финансиране, алтернативни екологични източници на енергия се появяват по целия свят, след като дълго време са били пренебрегвани. Въпреки познаването на различни възобновяеми енергийни източници от няколко десетилетия, повечето страни са се фокусирали върху евтините източници, които са най-лесни за производство. Но потенциалът за много алтернативни енергии е значителен и изисква по-големи изследвания и разработки за установяване на ползотворни операции. Един такъв източник на енергия е геотермалният, с потенциал да използва силата на топлината на Земята за производство на чиста енергия в изобилие. И все пак преодоляването на бариерите за достъп – с необходимостта да се пробиват дълбоко в повърхността на Земята – възпира много компании да инвестират в геотермални проекти. И все пак както ЕС, така и Министерството на енергетиката на САЩ (DoE) подчертаха значителния потенциал на геотермалната енергия в подкрепа на прехода към зелено. Сега френският автомобилен производител Renault обяви, че залага много на източника на енергия, но дали други ще последват стъпките му?
ЕС създаде Работна група за прилагане на дълбока геотермална енергия (работна група на ГД), за да насърчи по-задълбочено проучване на геотермалната енергия в Европа и да осигури чист източник на отопление и електричество. Работната група на ГД наблюдава внедряването на плана за внедряване на дълбока геотермална енергия (IP). Генералната дирекция вярва, че създаването на индустрия за геотермална енергия в Европа ще подпомогне постигането на Европейската зелена сделка и целите на Horizon Europe, като преминаването от изкопаеми горива към геотермална енергия се очаква да помогне за декарбонизирането на до 25 процента от енергийните нужди на региона. Смята се също, че със съществуващата технология 25 процента от европейското население може да използва геотермално отопление рентабилно.
Изследванията на Европейската комисия (ЕК) показаха, че геотермалната енергия може да помогне на Европа в целта й да стане първият въглеродно-неутрален континент до 2050 г. Очаква се геотермалната енергия да допринесе за зеления енергиен микс на Европа, като подпомогне модернизираните системи за централно и общинско отопление и спомогна за постигането на Целите на плана REPowerEU на ЕС за 2022 г. Развитието на геотермалната индустрия също се очаква да помогне за напредъка на други операции за възобновяема енергия, с потенциал за извличане на минерали от геотермални течности, за да се даде възможност за устойчиво производство на литий. Поради това ЕК подкрепя няколко изследователски проекта за иновации в геотермалната енергия, които ще помогнат за зеления преход на Европа.
Геотермалната енергия се генерира чрез достъп до подземни топлинни джобове чрез пробиване надолу в повърхността на Земята. Топлинната енергия може да бъде достъпна в скалите и водата само на няколко мили под земята чрез пробиване на подземни резервоари, за да се използват геотермални източници. След това топлината може да задвижи турбини за производство на електроенергия.
Някои проекти вече са въведени. Например Хърватия, която се намира на върха на земя със силен геотермален потенциал, е разработила геотермална централа, която се откроява в пейзажа поради приликата си с летяща чиния. Надеждата е да се установи 24-часово снабдяване с енергия за безвъглеродна електрическа мрежа, осигурявайки зелен печат за бъдещи проекти в съседни Австрия, Унгария и Сърбия.
Мариян Крпан, главен изпълнителен директор на Хърватската агенция за въглеводороди, заяви: „Има огромен потенциал за генериране на много електроенергия от това. Има огромен потенциал за топлофикация. И има огромен потенциал за селското стопанство. Въпреки нарастващия интерес към геотермалната енергия, все още малко се говори за нея на международно ниво, като повечето правителства и енергийни фирми продължават да инвестират сериозно във вятърна и слънчева енергия. Но това може да се промени.
През ноември автомобилният производител Renault обяви, че ще си партнира с френската компания Engie за следващите 15 години, за да разработи и управлява геотермален проект в своето съоръжение в Дуе. Сондажните операции се очаква да започнат през 2023 г. с планове за извличане на гореща вода на дълбочина от 4000 метра. Очаква се работата да задоволи нуждите на промишлените и отоплителни процеси най-рано до 2025 г. с температури на водата между 130 и 140oC. Renault заяви, че „Веднъж внедрена, тази геотермална технология ще осигури мощност от близо 40 MW непрекъснато.“ В допълнение, „През лятото, когато нуждата от топлина е по-ниска, геотермалната енергия може да се използва за производство на безвъглеродно електричество“, добавя той.
Но дали това ще насърчи други компании да последват стъпките му? Някогашният енергиен източник, за който малко се говори, постепенно набира популярност, особено след като големите политически сили като ЕС и САЩ предоставят финансиране за иновативни геотермални решения. Но може да се наложи по-голям брой големи частни играчи в енергетиката, автомобилостроенето и промишлеността да направят публично ход, за да могат другите да разберат потенциала на геотермалната енергия и да инвестират в тази зелена енергия.
Съдебната битка е започнала преди Благомир Коцев да стане градоначалник
Интересен казус в морската ни столица Варна. Кметът Благомир Коцев и бизнесменът Благомир Коцев се съдят за едно и също нещо, но от противоположни позиции. Общината, управлявана от Коцев, води дела срещу семейната му фирма, която той е ръководил преди да стане кмет. Спорът е за преместваеми обекти до ресторант „Хоризонт“ в Морската градина, предаде NOVA.
В началото на 2022 г., когато кмет на града е Иван Портних, главният архитект на общината Виктор Бузев издава разрешение за поставяне на шатри до ресторанта, които се използват от клиенти. Всъщност става дума за допълнително разрешение, а обект на полемиката е законно ли се употребява пространството и ако да, колко от него. През същата година от Районната прокуратура се самосезират срещу разрешението на Бузев. Впоследствие съдът обявява акта на главния архитект за нищожен. Шатрите обаче не са премахнати, защото дружеството обжалва.
Междувременно Благомир Коцев става кмет, а през пролетта на 2024 г. Върховният административен съд се произнася в полза на шатрите. Така бизнесменът Коцев печели срещу кмета Коцев.
След обжалване Апелативен съд – Варна решава, че първата инстанция е частично права – фирмата следва да предаде на община Варна владението върху 2 имота, както и да заплати 359 338,79 лв. Решението подлежи на обжалване пред ВКС.
Първият български AI инфлуенсър, Ахинора, отбелязва националния празник на България с иновативен музикален проект – песента „Българка съм“. Според проучване на дигиталната агенция BG Content, която стои зад проекта, това е първата AI поп песен, създадена в България.
С този творчески ход екипът зад Ахинора отново подчертава дълбоката връзка на дигиталния инфлуенсър с българската култура и наследство. Заглавието на песента не е случайно – тя е посветена на силата, красотата и духа на българската жена, като същевременно изразява национална гордост и любов към родината.
Музикален стил и послание
„Българка съм“ е създадена в динамичен поп стил, което я прави достъпна и въздействаща за широка аудитория. Макар да е бърза и ритмична, песента носи силно послание – възхвала на българската женственост и на несломимия дух на българския народ. Текстът ѝ рисува образа на горда, уверена и вдъхновяваща българка, чиято красота и сила са символи на националната идентичност.
„Очите ми светят като златен лъч,
Сърцето ми тупти – любовен жлъч.
Родена съм в земя на горд народ,
Българка съм – огън, пламък и живот.“
Чрез тези думи Ахинора предава усещането за национална принадлежност и възхищение към българската жена, която носи в себе си огъня на историята и традициите.
Впечатляващо видео с емблематични български места
Видеоклипът към „Българка съм“ съчетава съвременни AI технологии със зашеметяващи кадри от България. В него Ахинора пее на фона на някои от най-емблематичните български забележителности, сред които: Седемте рилски езера, Рилският манастир, Розовата долина, Пещерата „Божиите очи“, Паметникът на връх Шипка, Катедралата „Успение Богородично“ във Варна, Родопите и др.
Цветната и динамична визия на клипа цели да привлече вниманието на младата аудитория и да я запознае с красотата на България. Това е част от по-голямата мисия на проекта Ахинора – да популяризира страната ни пред дигиталното поколение и да предизвика интерес към българската култура и природа.
Коя е Ахинора?
Ахинора е първият български AI инфлуенсър, създаден с помощта на изкуствен интелект. Тя е виртуален персонаж, който привлича внимание със своето присъствие в социалните мрежи като Facebook и Instagram. Ахинора е проектирана да изглежда като модерен и атрактивен инфлуенсър, но всъщност е генериран с помощта на изкуствен интелект образ.
Тя се отличава с модерна визия, интелигентно подбрано съдържание и ангажираност към теми, които вълнуват младото поколение. Фокусът на Ахинора е върху здравословния начин на живот, популяризирането на книгите и културата, както и представянето на България като туристическа дестинация.
От дебюта си Ахинора събира хиляди последователи, а профилът ѝ в социалните мрежи се разраства с всеки изминал месец. Според създателите ѝ тя е иновация в дигиталния маркетинг, която ще постави основите на нова ера в инфлуенсърската индустрия в България.
Кои стоят зад проекта?
Дигиталната агенция BG Content, базирана във Варна, стои зад създаването на Ахинора и реализирането на този музикален проект. От началото на годината екипът активно развива дигиталния образ на първия български AI инфлуенсър, като налага нови стандарти в AI инфлуенсър маркетинга в страната.
Светослав Георгиев, основател на BG Content, споделя, че агенцията работи не само върху развитието на Ахинора, но и върху нови проекти, които ще утвърдят позициите на компанията като пионер в AI маркетинга в България.
Кой е Светослав Георгиев?
Зад създаването на Ахинора и песента „Българка съм“ стои Светослав Георгиев, варненски предприемач и основател на BG Content. Роден през 1993 г., той има богат опит в сферата на технологиите, маркетинга и дигиталните проекти.
Още в ученическите си години участва в международни научни състезания, организирани от НАСА и ESA, а по-късно следва „Корабни машини и механизми“ във Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“, където продължава да участва по проекти организирани от НАСА и ESA, както разработва авторски проект за учебен кораб. През 2020 г. основава дигиталната агенция BG Content, която се специализира в маркетинг, копирайтинг, уеб разработки и AI проекти.
Светослав Георгиев е двигателят зад няколко иновативни дигитални проекта, включително Seaglem – първата морска социална мрежа в Европа, проект „Ахинора“ и още няколко други медийни проекта.
С „Българка съм“ Ахинора и нейният екип доказват, че изкуственият интелект може да бъде не само част от дигиталния свят, но и инструмент за културна промоция. Песента е не просто музикален проект, а символ на модерна България – страна, която уважава своето минало, но смело гледа към бъдещето.
Клиентите на Volvo в Китай масово се оплакват, че техните превозни средства са били монтирани с фалшиви продукти. Като най-фрапантен случай те посочват монтирането на фалшиви високоговорители с надписи „Bowers & VVilkins“. Volvo отправи публично извинение в социалните медии, като обеща да разследва случая.
Когато купувате превозно средство от първокласен автомобилен производител, вие очаквате първокласно качество и автентични компоненти – в крайна сметка това е част от това, за което плащате. Така че беше доста шок за някои клиенти на Volvo в Китай, когато откриха, че колите им са били оборудвани с фалшиви високоговорители, предаде AutoZona.bg.
Проблемът излезе наяве, когато собственик на Volvo V60 съобщи за проблема, след като получи допълнителното оборудване като промоционален подарък от китайски дилър на Volvo. Въпреки това, при сравняване на седана с други модели S60, собственикът забеляза някои особености в купето.
Според китайската медия Sohu , въпросните високоговорители са имали етикета „Bowers & VV ilkins“ (обърнете внимание на двете „V“ вместо „W“), което показва, че превозното средство не е оборудвано с оригиналната аудио система Bowers & W ilkins с 15 високоговорителя. Освен това, лостът за смяна на скоростите в кристален стил нямаше функцията за излъчване на светлина, която обикновено се среща в моделите Volvo с високи спецификации.
Когато собственикът повдигнал въпроса пред представителсвото, нещата станаха още по-сложни. Съобщава се, че продавачът не говорел английски и не можел да направи разлика между „VV“ и „W“, което накарало дилъра да откаже замяна, настоявайки, че високоговорителите все още предлагат висококачествен звук.
След като недоволният клиент разпространи историята в социалните мрежи, бързо стана ясно, че това не е изолиран инцидент.
Както беше съобщено от JoongAng Ilbo , други собственици на Volvo в Китай също откриха високоговорители с надпис „Bo w ers & VVilkins“ или дори „Bo vv ers & Wilkins“ в своите превозни средства, което предизвика въпроси дали фалшивите продукти са били инсталирани умишлено. Засега остава неясно кои модели на Volvo са засегнати и дали всички те са били продадени от едно и също представителство.
Реакция и контрол на щетите на Volvo
След бурната реакция в социалните медии, китайското подразделение на Volvo излезе с изявление в Weibo на 12 февруари:
„Volvo Cars отдава голямо значение на „неправилното поведение в процеса на продажба на нови автомобили“, докладвано от някои клиенти наскоро. Дълбоко се извиняваме за неприятностите и неудобството, причинени на клиентите от този инцидент. Volvo Cars винаги стои до своите клиенти и никога няма да толерира поведение, което накърнява интересите на потребителите. След инцидента Volvo Cars незабавно започна специално разследване. Ние ще поддържаме принципите на откритост и прозрачност, ще проучим задълбочено причината за инцидента и ще се справим правилно с него в съответствие със законите и разпоредбите, за да гарантираме, че законните права и интереси на клиентите са напълно защитени.
Volvo Cars внедрява стриктна система за управление на проследяването на пълна връзка за оригинални аксесоари. Всеки оригинален аксесоар отговаря на глобалните унифицирани стандарти за качество, осигурявайки на клиентите безопасно и безпроблемно автомобилно изживяване. Volvo Cars винаги е била ориентирана към клиента и се е ангажирала да предоставя безопасни и надеждни продукти и услуги. В бъдеще ще засилим още повече надзора и управлението на оторизираните дилъри, цялостно ще стандартизираме стандартите и процесите за обслужване на продажбите и ще защитим ефективно законните права и интереси на всеки клиент.„