Connect with us

Икономика

Как руският суров петрол използва вратичка и си проправя път към САЩ

Публикувано преди

на

Повечето от суровия петрол, който се преработва в рафинерията на Лукойл в Сицилия, петата по големина в Европа, идва от Русия. Лукойл, който има присъствие в САЩ, не е санкциониран и продължава да разпространява петролни продукти в 11 щата. Рафинерията на Лукойл в Сицилия вече няма да има право да внася руски петрол, след като на 5 декември влязат в сила европейските санкции срещу руската енергетика.

Скорошно разследване на Wall Street Journal разкри този месец, че има вратичка, която позволява на забранения руски суров петрол да достигне до пазара на САЩ. Ако санкционираният руски петрол се преработи в рафинерия в страна извън Русия, той става продукт на тази страна. В този случай втората по големина петролна и газова компания в Русия, Лукойл, преработва руски суров петрол в своята италианска рафинерия и го изнася в САЩ, за да бъде купен от компании като ExxonMobil, без да нарушава никакви санкции. По-голямата част от суровия петрол, който се обработва в рафинерията на Лукойл в Сицилия, петата по големина в Европа, идва от Русия, около 93 процента. Това не беше така преди, но санкциите, въведени срещу руския петрол от САЩ и други държави, ограничиха местата, където може да се преработва руски петрол и голяма част от него се изпраща тук. Рафинерията е изнесла около 5 милиона барела петролни продукти за САЩ от март, включително бензин, нафта, керосин, дизел и мазут. Това се равнява на достатъчно бензин за зареждане на 7 милиона превозни средства, което означава, че шофьорите неволно зареждат колите си с руски бензин и допринасят за руската икономика.

САЩ наложиха санкции върху руския петрол и газ през февруари тази година след незаконното нахлуване на Русия в Украйна. Въпреки това Лукойл, който има присъствие в САЩ, не е санкциониран и продължава да разпространява петролни продукти в 11 щата. Рафинираният руски петрол достига до американския пазар, закупуван от компании, включително ExxonMobil, през неговия петролен терминал в Бейтаун, Тексас, близо до Хюстън, и от търговското подразделение на Лукойл Litasco. Въпреки това не всеки купувач е идентифициран и нито един от тези купувачи не прави нищо незаконно, като купува петролните си продукти от Италия.

Въпреки това рафинерията на Лукойл в Сицилия вече няма да има право да внася руски петрол, след като европейските санкции срещу руската енергетика влязат в сила на 5 декември. Това може да го принуди да затвори, ако не намери друг доставчик на суров петрол. Знаейки това, американската частна инвестиционна компания Crossbridge Energy Partners предложи на Лукойл сделка за закупуване на нейната рафинерия в Сицилия този месец. Съобщава се, че Лукойл е отхвърлил офертата поради съмнения дали Crossbridge може да намери парите, за да купи съоръжението. Компанията за търговия със суровини Vitol се очакваше да предостави на Crossbridge кредита, необходим за инвестиране в сделката при добър процент, надявайки се да спечели от доставката на суров петрол за рафинерията.

Рафинерията ISAB на Лукойл представлява 20 процента от рафиниращия капацитет на Италия, осигурявайки около хиляда работни места на остров Сицилия. Тя се сблъска с проблеми през последните месеци, тъй като доставчиците и банките кредитори не желаят да работят с руски компании от страх от налагането на по-строги санкции за руския петрол в Европа. Италианското правителство инвестира в поддържането на работата на рафинерията, въпреки новите санкции, които започват през декември. Съобщава се, че рафинерията е поискала финансиране от 695,59 милиона долара от няколко банки, но с малък успех. Адолфо Урсо, министър на промишлеността в новото правителство на Италия, помага за улесняване на продажбата на рафинерията, за да се гарантира, че няма да се наложи затварянето ѝ, както и насърчава финансирането от кредитори, за да запази завода в експлоатация.

По-рано тази година се заговори за бойкот на Лукойл в САЩ, но докладите сочат, че това ще навреди повече на собствениците на бензиностанции, отколкото на руската компания. През февруари, след началото на конфликта Русия-Украйна, хаштагът #BoycottLukoil беше актуален, като американски граждани предложиха страната да бойкотира руската петролна компания. Лукойл има около 230 маркови бензиностанции в САЩ, повечето от които са собственост на отделни американски франчайзополучатели, а не на самата компания, което означава, че бойкотът вероятно ще бъде по-пагубен за собствениците на бизнес в САЩ, отколкото за самия Лукойл. Том Клоза, глобален ръководител на енергийния анализ в изследователската компания IHS Markit, заяви, че „продажбите на бензин на дребно са малка част от приходите на петролните компании“. Той добави: „Когато сравнявате тяхното производство на суров петрол и търговски товари и баржи, това е малка част от техния бизнес.“ Това може да подсказва защо американците продължават да виждат станции на Лукойл в цялата страна.

Въпреки че правенето на бизнес с Лукойл вероятно ще означава продължаване на руския внос чрез Италия и други рафиниращи сили, петролният гигант призова президента Путин да сложи край на войната по-рано тази година. Компанията публикува изявление, „призовавайки за възможно най-скорошно прекратяване на въоръжения конфликт“. В него се казва: „Изразяваме нашата искрена съпричастност към всички жертви, които са засегнати от тази трагедия. Ние силно подкрепяме трайно прекратяване на огъня и разрешаване на проблемите чрез сериозни преговори и дипломация. Това показва колко сложно може да бъде въвеждането на санкции върху петрола на цяла държава, без да се навреди на производството и доставките в други части на света.

В момента Лукойл продължава да доставя на САЩ рафинирани руски петролни продукти, благодарение на значителния си рафиниращ капацитет в Италия. Въпреки това, когато европейските санкции за руския петрол и газ влязат в сила през декември, тази вратичка в доставките може да приключи. Въпреки че това ще има очаквания ефект от ограничаване на износа на руски петрол, то може също така да навреди на рафиниращия капацитет на Италия, както и да ограничи доставките на петролни стоки в други части на света.

Oilprice.com

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page