Connect with us

Позиция

Как войната в Украйна промени петролните пазари и кой ще плати сметката

Публикувано преди

на

Нахлуването на Русия в Украйна очаквано се отрази сериозно на петролните пазари. Само за седмици войната промени световния петролен пазар, като заради санкциите прекъсна традиционните доставки от Русия за страните от Европейския съюз. Естествено пазарите не търпят вакуум и там, където има по-голямо търсене е въпрос на време да се намери продавач. Само за няколко седмици недостигът на Европа за петрол бе преодолян първоначално с намесата на африкански доставчици. Изненадващо бързо Русия се ориентира в забраната на петрола в Европейския съюз успя да договори Азия и Китай да купуват почти целия обем от техния излишен петрол. Естествено цената за това съгласие е драстично по-ниската продажна цена, но Русия постигна целта си и износа на петрол се върна към нивата преди инвазията.

Как се отрази войната на цената на петрола? След първоначалния шок цените на петрола достигнаха $139 за барел в началото на март, но бързо се стабилизираха около $110. След близо три месеца война пазара се пренастрои, доставките макар и с големи промени отново влязоха в ритъм и вероятността отново да има драстично поскъпване е минимална.

Как се отразиха въведените санкции на Русия? На практика дори ЕС да успее да се договори за забрана на руския петрол, от сега е ясно, че въздействието върху Москва ще е минимално заради повишеното търсене от Азия. Сложна комбинация от санкции на САЩ, ЕС и Великобритания забрани на кораби, собственост на Русия или плаващи под флага, да пристигат в пристанища означава, че част от увеличената търговия към Азия се осъществява чрез трансфер от кораб до кораб в морето – скъп процес, при който рискът от разливи е по-голям. Като цяло потокът на руски петрол към Азия през морето е скочил с поне 50% от началото на годината, според Petro-Logistics и други данни. Трансферите между кораби, които представляват малка част от общата морска търговия, се изместиха от датския бряг към Средиземно море, за да се избегнат санкции и протести.

През месец април обемите на руския суров петрол и продукти, които се прехвърлят между танкери в Средиземно море за Азия достигнаха около 400 000 барела на ден, като руският петрол се натоварва на танкери Aframax или Suezmax, които превозват по-малко от 1 милион барела, и се прехвърля в морето към по-големи кораби, които могат да поемат 2 милиона барела, което прави корабоплаването по-рентабилно. Обемите на морския транспорт обаче са само част от общия износ от Русия. Включително доставките по тръбопроводи, общият руски износ на суров петрол и продукти се е увеличил до малко над 8 милиона барела на ден през април, обратно до скоростта преди инвазията.

За да компенсират загубата на руски петрол, европейските рафинерии се насочват към внос на суров петрол от Западна Африка, който е нараснал със 17% през април в сравнение със средното за 2018-2021 г. Според данни на Eikon  660 000 bpd предимно от Нигерия, Ангола и Камерун пристигат в Северозападна Европа през май, като три товара от нигерийския Amenam идват в сравнение с един през февруари. Междувременно обемите на западноафрикански суров петрол за Индия са почти наполовина, според Gerber, с 280 000 барела на ден, доставени през април от 510 000 bpd през март, когато Делхи преминава към руски доставки. С нажеженото европейско търсене цените на нигерийския лек и сладък суров суров, по-специално, достигат рекордни нива, според търговците, като например суровият от Forcados се предлага с премия от поне 7 долара спрямо Brent.

Доставката от Северна Африка за Европа е нараснала с 30% от март, съобщи Petro-Logistics. От това данните на Eikon показват, че пристиганията в Северозападна Европа от египетското пристанище Сиди Керир, което според анализаторите вероятно е саудитски суров петрол, ще се удвоят в сравнение с март до над 400 000 барела на ден през май.

Съединените щати също увеличиха доставките за Европа. Европейският внос на суров петрол през май от САЩ на база доставки е нараснал с над 15% спрямо март, според проследяващата компания Kpler, най-високият месечен темп в нейните записи. Европа е изхвърлила около 1,45 милиона барела на ден суров петрол от Съединените щати.

Какви са изводите? Най-печеливши от войната в Украйна се оказаха … Индия и Китай. Те се възползваха от миските цени на „токсичния“ руски петрол и почти изцяло се преориентираха към него. Индийските рафинерии изялоха на петролния пазар с много по-евтин дизел, който е произведен от руски петрол, но вече документално е с произход Индия. Така в крайна сметка част от руския петрол пак стига до Европа. Печеливши се оказаха и американските петролни компании, които заради ембаргото успяха да пробият на богатия европейски пазар – нещо, което доскоро бе немислимо. От страната на печелившите са и страните от ОПЕК, които получиха високи цени на петрола за дълго време. Русия от своя страна търпи загуби, заради ниските цени на своя петрол, но не такива, каквито се очакваха. Ниски цени бяха компенсирани от увеличените продадени количества. Естествено няма такава ситуация, в която всички да печелят и все някой трябва да плати сметката. В случая това са страните от Европейския съюз, които след отказа си от руски петрол ще трябва да преглътнат високите цени на петрола от САЩ.

 

инж. Пламен Дочев

Позиция

Горивата продължават да поскъпват! Ще стигнат ли 3 лева?

Published

on

След дълъг период на относителна стабилност пред последния месец цените на горивата тръгнаха стремително нагоре. Дизелът и бензина поскъпнаха с около 15 ст, а газта с повече от 20 ст. Тъй като темата с цените на горивата е особено чувствителна както за хората, така и за бизнеса, то AutoZona.bg  потърси отговори по темата от експерта инж. Пламен Дочев .

Каква е причината цените на горивата отново да тръгнат нагоре?

– Пред последните седмици натиска на държавата над Лукойл сериозно се засили. Първо бе прекратена концесията на пристанище Росенец, а преди седмица бе обявен конкурс за нов представител на държавата в Надзорния съвет на Лукойл. Поскъпването на горивата съвпадна с тези действия на държавата и съвсем очаквано много хора правят връзка между тях. На практика обаче тези събития нямат никакво касателство с цените на горивата. Традиционно през лятото потреблението на горива се увеличава значително, тъй като това е сезона на почивките и на активната земеделска работа. Всяка година се наблюдава сезонно поскъпване по бензиностанциите, но то рядко е преминавало 10 ст на литър. Явно в случая сезонното поскъпване не е единствената причина за рязкото повишение на цените. Основната причина не е изненадваща – цената на петрола. Само за месец цената на петрол сорт Брент се повиши от 70 на 85$ за барел. Причините за това рязко поскъпване на петрола са няколко. В опит да не допуснат ниски цени страните от ОПЕК и Русия съкратиха добивите си в около 1 млн. барела дневно, като така създадоха недостиг на пазара. Това съвпадна с изненадващо по-бързото възстановяване на икономиката на Китай и в резултат на всичко това цените тръгнаха нагоре. Какво е положението в България? Бургаската рафинерия все още работи с по-евтиния руски петрол, но както призна и държавата преди дни това по никакъв начин не се е отразило на горивата. какви са причините за това ще разгледаме в друга статия.

Колко може да стигне цената на петрола?

– Тенденцията на ръст на горивата може да изглежда стабилна, но пазара не е толкова предвидлив. Не е ясно до каква степен задаващата се рецесия в Европа ще засегне потреблението на гориваи дали някой страни производителки на петрол няма да се изкушат да увеличат добива на петрол заради по-високите цени. Поведението на Русия също е крайно непредвидимо и какви действия ще предприеме заради намалените приходи от ембаргото. Засега се запазва синхрона между Москва и ОПЕК за ограничени добиви, но в средносрочен план Русия може да увеличи износа за Индия и Китай. Всичко това  прави ситуацията трудно предвидима, но е малка вероятността да видим цени от 100$ за барел.

Какви цени да очакваме по бензиностанциите?

– През последния месец цените на едро скочиха с около 250 лв за 1000л. като бензиностанциите вдигат цените по-бавно и в момента в опит да запазят клиентите си работят на по-малки маржове. Повишението обаче в рамките на още 10 – 15 ст на литър е неизбежно. При най-песимистичния вариант до седмици бихме били свидетели на цени от 2,80  – 2,85 лв на литър.  Цени от 3 лева са малко вероятни, но правя тази прогноза с условието, че факторите определящи цените са много и повечето от тях са трудно предсказуеми.

AutoZona.bg

 

Продължи с четенето

Позиция

Явор Божанков: Борисов е като луд с картечница

Published

on

През последния месец бях на специализация в САЩ. Тя беше планирана отдавна, но поради пандемията беше отложена с повече от година. Казах си мнението и гласувах против хартиената бюлетина преди да замина. Решението да бъда оттеглен от правната комисия беше съгласувано с колегите. Върху моята свобода не е упражняван контрол. Това каза в предаването „Лице в лице“ по БТВ депутатът от БСП Явор Божанков.

Смятам, че който е правил промени в Изборния кодекс, накрая никога не е спечелил. Партиите имат по-сериозни проблеми – политическата система е делегитимирана, няма да върнем доверието с връщането на хартиената бюлетина. Правейки радикална промяна в Изборния кодекс, създаваме недоверие, че следващите избори ще са легитимни. Това внася още по-голямо недоверие в обществото. А и едно гласуване с ГЕРБ и ДПС връща БСП в онзи етикет на статуквото, което в последните 5 г. успяхме да променим с много усилия, заяви Божанков.

Той коментира и вариантите за съставяне на редовно правителство.

Каквито и да са имената в изпълнителната власт, зад тях стои политическа подкрепа. В ситуацията, в която изпадаме за четвърти път за година, изпадаме, защото всички политически субекти се държат сякаш представляват целия народ, а те не го представляват – дори ГЕРБ, които са първа политическа сила. Борисов е като луд с картечница – във всички студия от сутрин до вечер. Не си дава сметка, че дразни хората, посочи социалистът.

Изходът не е нито в президентска република, нито в служебно правителство – изходът е в намиране на съгласие в Народното събрание. В момента проблемът е, че нямаме национални цели, които да ни обединят. Трябва да формулираме поне базовия път, по който трябва да вървим. Докато не формулираме тези цели, няма как и да има съгласие. Нови избори няма да дадат друга картина. Нещо повече, оставят страната в безконтролната власт на служебното правителство. Тя ми прилича на ранния Борисов – безконтролна и безотчетна власт. Служебният кабинет акумулира власт, която никой не е предполагал, че ще има, подчерта Божанков.

Той каза, че заради критиките му към служебния кабинет, в момента всичките му роднини са подложени на проверки по всички линии.

novini.bg

Продължи с четенето

Позиция

А беше време…

Published

on

А беше време…
Когато депутатите от ГЕРБ искаха импийчмънт на Радев. Когато телевизиите излъчваха всеки ден изказвания на Борисов против Радев. Когато Гешев раздаваше на медиите записи от телефонни разговори на Радев и телевизиите на драго сърце ги излъчваха, без да има нещо скандално в тях. Когато в новините на Венелин Петков в бТВ пускаха челен репортаж, снимки с дрон, в коя затворена улица влязла колата на НСО с президентшата…
Сега за тях Радев е добър и справедлив. Телевизиите го обичат, гербаджиите са благодарни, Борисов благо мълчи, Гешев също. Времената се менят, вече са в един отбор.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page