Нахлуването на Русия в Украйна очаквано се отрази сериозно на петролните пазари. Само за седмици войната промени световния петролен пазар, като заради санкциите прекъсна традиционните доставки от Русия за страните от Европейския съюз. Естествено пазарите не търпят вакуум и там, където има по-голямо търсене е въпрос на време да се намери продавач. Само за няколко седмици недостигът на Европа за петрол бе преодолян първоначално с намесата на африкански доставчици. Изненадващо бързо Русия се ориентира в забраната на петрола в Европейския съюз успя да договори Азия и Китай да купуват почти целия обем от техния излишен петрол. Естествено цената за това съгласие е драстично по-ниската продажна цена, но Русия постигна целта си и износа на петрол се върна към нивата преди инвазията.
Как се отрази войната на цената на петрола? След първоначалния шок цените на петрола достигнаха $139 за барел в началото на март, но бързо се стабилизираха около $110. След близо три месеца война пазара се пренастрои, доставките макар и с големи промени отново влязоха в ритъм и вероятността отново да има драстично поскъпване е минимална.
Как се отразиха въведените санкции на Русия? На практика дори ЕС да успее да се договори за забрана на руския петрол, от сега е ясно, че въздействието върху Москва ще е минимално заради повишеното търсене от Азия. Сложна комбинация от санкции на САЩ, ЕС и Великобритания забрани на кораби, собственост на Русия или плаващи под флага, да пристигат в пристанища означава, че част от увеличената търговия към Азия се осъществява чрез трансфер от кораб до кораб в морето – скъп процес, при който рискът от разливи е по-голям. Като цяло потокът на руски петрол към Азия през морето е скочил с поне 50% от началото на годината, според Petro-Logistics и други данни. Трансферите между кораби, които представляват малка част от общата морска търговия, се изместиха от датския бряг към Средиземно море, за да се избегнат санкции и протести.
През месец април обемите на руския суров петрол и продукти, които се прехвърлят между танкери в Средиземно море за Азия достигнаха около 400 000 барела на ден, като руският петрол се натоварва на танкери Aframax или Suezmax, които превозват по-малко от 1 милион барела, и се прехвърля в морето към по-големи кораби, които могат да поемат 2 милиона барела, което прави корабоплаването по-рентабилно. Обемите на морския транспорт обаче са само част от общия износ от Русия. Включително доставките по тръбопроводи, общият руски износ на суров петрол и продукти се е увеличил до малко над 8 милиона барела на ден през април, обратно до скоростта преди инвазията.
За да компенсират загубата на руски петрол, европейските рафинерии се насочват към внос на суров петрол от Западна Африка, който е нараснал със 17% през април в сравнение със средното за 2018-2021 г. Според данни на Eikon 660 000 bpd предимно от Нигерия, Ангола и Камерун пристигат в Северозападна Европа през май, като три товара от нигерийския Amenam идват в сравнение с един през февруари. Междувременно обемите на западноафрикански суров петрол за Индия са почти наполовина, според Gerber, с 280 000 барела на ден, доставени през април от 510 000 bpd през март, когато Делхи преминава към руски доставки. С нажеженото европейско търсене цените на нигерийския лек и сладък суров суров, по-специално, достигат рекордни нива, според търговците, като например суровият от Forcados се предлага с премия от поне 7 долара спрямо Brent.
Доставката от Северна Африка за Европа е нараснала с 30% от март, съобщи Petro-Logistics. От това данните на Eikon показват, че пристиганията в Северозападна Европа от египетското пристанище Сиди Керир, което според анализаторите вероятно е саудитски суров петрол, ще се удвоят в сравнение с март до над 400 000 барела на ден през май.
Съединените щати също увеличиха доставките за Европа. Европейският внос на суров петрол през май от САЩ на база доставки е нараснал с над 15% спрямо март, според проследяващата компания Kpler, най-високият месечен темп в нейните записи. Европа е изхвърлила около 1,45 милиона барела на ден суров петрол от Съединените щати.
Какви са изводите? Най-печеливши от войната в Украйна се оказаха … Индия и Китай. Те се възползваха от миските цени на „токсичния“ руски петрол и почти изцяло се преориентираха към него. Индийските рафинерии изялоха на петролния пазар с много по-евтин дизел, който е произведен от руски петрол, но вече документално е с произход Индия. Така в крайна сметка част от руския петрол пак стига до Европа. Печеливши се оказаха и американските петролни компании, които заради ембаргото успяха да пробият на богатия европейски пазар – нещо, което доскоро бе немислимо. От страната на печелившите са и страните от ОПЕК, които получиха високи цени на петрола за дълго време. Русия от своя страна търпи загуби, заради ниските цени на своя петрол, но не такива, каквито се очакваха. Ниски цени бяха компенсирани от увеличените продадени количества. Естествено няма такава ситуация, в която всички да печелят и все някой трябва да плати сметката. В случая това са страните от Европейския съюз, които след отказа си от руски петрол ще трябва да преглътнат високите цени на петрола от САЩ.
инж. Пламен Дочев