Connect with us

Анализ

Какво става с цените на горивата? Наистина ли се краде по 1 лев от литър?

Публикувано преди

на

Бавно и полека цената на дизела достигна до 3,50 лв за литър – нещо, което бе немислимо и за най-големите песимисти преди шест месеца. Следейки тенденцията дори и професионалистите в бранша не се наемат да прогнозират какво ще се случи наесен. Темата е чувствителна не само за всички обикновени хора, но и за бизнеса, а съжаление се използва и то много популистки и от политиците. Вчера дори бившия премиер Борисов заяви, че от всеки литър гориво се крадял по 1 лев.  Все повече хора се питат:

   Какво става с цените на горивата?

Цените на горивата са изключително важни за национлната сигурност. Да, това е така, колкото и да звучи високопарно и ще го обясним защо е така. Всяка една произведена стока, храна и услуга има в себестойността си сложена и цената на горивата. Това в най-степен важи за най-необходините неща – хляб, млечни продукти, месо и други храни. Увеличението на цената на горивата се отразява на всички етапи от произвоството им, т.е. има мултиплициращ ефект. При хляба например се оскъпяват първо засяването, после торенето, жътвата, транспорта на зърното, производството на самия хляб и транспорта му до магазините. Цените на горивата оскъпяват транспорта, а от там цената на всички суровини, а от там и цените на всички стоки. Така, че рязкото повишение на цените на горивата се отразява на цялата икономика, на покупателната способност на хората и затова цените на горивата са от изключително значение.

Защо цените започнаха да галопират през последните седмици и дали това се случва само в България? Поскъпването на горивата започва още в края на миналата година, но през последните няколко седмици сме свидетели на ежедневно покачване на цените. В началото на месец юни цената на дизела на основните вериги бе 3,30лв за литър, а днес е с 20 ст повече. В същото време котировките на суровия петрол на международните пазари не са се покачили значително, дори напротив – отбелязват лек спад. Друг факт е, че цената на петрол сорт Urals е с около 35$ по-ниска от сорт Брент. При тези условия при всякаква логика горивата у нас би трябвало да поевтиняват.

   Защо обаче цените по бензиностанциите растат?

Първо, важно е да се отбележи, че бензиностанциите са последното звено във веригата и те имат най-малко вина за високите цени. Да, колкото и да недовоствате срещу тях, то друга е причината за високите цени. Реално ниската цена на сорт Урал изобщо не отразява на цената на горивата на едро, а по там и на цените за крайните потребители. Причината – Лукойл Нефтохим не купува на реалната ниска цена от компанията-майка Лукойл в Русия. Всеизвестно е, че макар петрола да идва директно от Русия, то по документи той преминава през швейцарскато дружество Литаско, което префактурира на Лукойл Нефтохим. Така нашата рафинерия не получава евтин петрол, а дори напротив – скъп, а разликата отива в Русия и това трябва да отбележим не става през последните месеци, а от години. Така, че оскъпяването на горивата става още на влизането на петрола в страната. Държавата ни има така наречената „Златна акция“ в Лукойл и има възможност за влияние в компанията, но досега реални действия от нейна страна не са предприемани. Тъй като рафинерията е от значение за националната сигурност и цената на горивата са жизнено важни за страната държавата има начин да въздейства петрола да се купува на реалната ниска цена. Защо това не се случва е добър въпрос. Има обаче и други важни въпроси:

Има ли реална конкуренция на петролния пазар у нас?

Всеки начинаещ икономист знае, че реални пазарни цени се постигат не с регулация, а с осигуряване на реална конкуренция на един пазар. Така с цената не може да се спекулира и по закона на търсенето и предлагането клиентите ще получат реалната пазарна цена. Петролният пазар у нас реално се доминира от един играч, но по-лошото е, че няма реална възможност за свободен внос, което води до монополно положение, а от там и до високи цени. Именно липсата на реална конкурентна среда и причината едровите цени на горивата през последните седмици да растат с бързи темпове при намаляващи цени на международния пазар. Бензиностанциите нямат избор от кого да купуват и трябва да зареждат скъпи горива. Въузможността за внос е силно ограничена заради монопола върху петролните акцизни бази. Тук отново държавата може да се намеси чрез енергийния министър, но за съжаление това не се случва.

Има ли вариант цените на горивата да бъдат намалени?

Да, такава възможност има, но трябва да се вземат правилните решение. Преди две години тогавашния премиер Бойко Борисов реши да бори високите цени на горивата със …. създаване на държавна петролна компания!?! Това бе абсолютно необяснимо решение за уж дясното правителство на ГЕРБ. Икономически това бе глупаво и неадекватно решение.Държавно предприятие продаващо на ниска непазарна цена би довело първо до задлъжняване на държавното дружество и второ до непазарно поведение, което би било забранена практика в ЕС. Цената на горивата може да се регулира само и единствено ако има свободен пазар. Възможността за свободен внос от рафинериите в Румъния, Гърция и Сърбия ще даде възможност бензиностанциите да имат избор и така да не купуват скъпия петрол от монополиста. Именно затова и мярката за 25 ст на литър няма да проработи без взимане на комплексни мерки от страна на държавата. Сама по себе си мярката не е лоша, но тя не решава основния проблем – оскъпяването на горивата още на входа в страната.

За въвеждането на правилните мерки дори не трябват пари. На първо място държавата моментално трябва да освободи своя представител в Лукойл Красимир Първанов от поста. Назначеният от Борисов представител достатъчно се е компрометирал през годините – от подписването за ядрените реактори, което ни струва близо два милиарда, така и от апартаментгейт. Такъв доказано некадърен и компрометиран човек няма място там. Второ – държавата да поема контрол над акцизните база в частта им да предоиставяне на достъп за внос на горива и трето задължаване на Лукойл Нефтохим да купува петрол на пазарна цена. Само с тези три мерки цената на горивата чуствително ще се регулира. Да се надяваме това да се случи скоро. А дано, ама …

 

инж. Пламен Дочев

Продължи с четенето

Анализ

Консорциумът Oryx Global / DL Hudson или KazMunayGas Казахстан са най-вероятните купувачи на рафинерията в Бургас

Published

on

Руската петролна компания „LUKOIL“ ще продаде своята рафинерия в България до края на годината, съобщава тази сутрин  „Файненшъл таймс“. След близо една година преговори на финала са останали два основни кандидата : Единият кандидат е консорциум, който е съставен от Oryx Global и DL Hudson, а другия кандидат казахстанската KazMunayGas (KMG) .

От кого зависи избора на купувача?

Тъй като руската държава е основен акционер в „Лукойл“ за такава сделка трябва да получи одобрение на избрания купувач от руския президент Владимир Путин. Очаква се до седмица той да реши кой от двамата кандидати да купи рафинерията в Бургас. По неофициална информация това не са били единствените кандидати и от надпреварата за рафинерията в последния момент са отпаднали SOCAR , държавната енергийна компания на Азербайджан, гръцката Helleniq Energy и консорциум от турската петролна група Opet и Mol Group , държавната петролна компания на Унгария.

Който и да бъде избран за купувач за рафинерията, за да се пристъпи към сделка, то тя трябва да получи одобрение и от регулаторните органи на българската държава. Не е изключено и при продажбата да бъдат променени и условията за държавен контрол над рафинерията. Предишното народно събрание промени закона и продажбата на рафинерията трябва да премине и през одобрение на парламента. Така, че макар и малка я има вероятността избрания от Путин купувач да не бъде одобрен от България.

Кои са двамата купувачи и какви са техните предимства и недостатъци?

Консорциумът на Oryx Global и DL Hudson със сигурност разполага със сериозен финансов ресурс.  DL Hudson е един от най-големите търговци на суровини в света и през последните две години натрупа значителни печалби от нестабилните петролни пазари след ковид панденията. Ако консорциума купи рафинерията, то тя може да работи на пълно натоварване и без проблем да бъдат пласирани произведените горива. Евентуални трудности може да възникнат придоставката на петрол, тъй като маршрута през Босфора е предизвикателство за логистиката. Тук притеснителният момент е Oryx Global, чиято собственост е неизяснена и има основателни съмненията, че руската страна може да има контрол над тази компания. От сайта на Oryx Global се разбира, че е компания е с широк спектър на дейности основно свързани с консултантска и охранителна дейност, защита на данни и на инвестиции в рискови зони.

KazMunayGas е може би в по-добра позиция, тъй-като компанията вече дълги години си партнира с „Лукойл“, а в момента е най-големия доставчик на петрол за рафинерията в Бургас. Казахстанците нямат проблем със снабдяването с петрол, тъй-като имат и необходимия капацитет на добив, имат и добре работеща логистика през каспийския тръбопровод. KazMunayGas има и опит в региона и в България, където чрез дъщерната си компания Rompetrol Group притежава две рафинерии в Румъния и веригата бензиностанции Rompetrol.

Какво може да направи държавата?

Държавата може да използва тази сделка както да преформатира своето участие в рафинерията, така и да се справи с монополното положение на Лукойл или на новия купувач. В момента освен символичното участие чрез „златна акция“ в надзорния съвет държавата няма никакви лостове за влияние и за противодействие при злоупотреба с монополното положение. Регулаторите може да одобрят избрания купувач, но да изискат разделение на активите на компанията, така, че рафинерията да е отделна собственост от тръбопровода и акцизните бази. Не е изключено държавата да поиска и да влезе в съсобственост на тръбопровода. Дали обаче в тази нестабилна политическа ситуация държавата ще съумее да защити своя интерес е рано да се каже.

  инж.Пламен Дочев

* полезни връзки:

Продължи с четенето

Анализ

Нова тенденция: Гигантите в търговията с петрол използват свръхпечалбите си за придобиване на петролни рафинерии

Published

on

През последните две години заради войната в Украйна и постоянно увеличаващите се цени гигантите в търговията с петрол генерираха огромни печалби. Акумулирането на такъв огромен паричен ресурс нямаше как да не доведе до размествания във веригата на петролната индустрия и увеличаване на влиянието на големите търговци на петрол.

От няколко месеца се забелязва една нова тенденция – гигантите в търговията с петрол да използват натрупаните ресурси за закупуване на петролни рафинерии.

По този начин търговците на суровини получават директен достъп до рафинерия, в която могат да изпратят част от суровия петрол, който продават, и да станат още по-големи играчи на пазара на опции за суров петрол и фючърси, за да хеджират излагането си на физически суров петрол. Тази нова тенденция наминуемо ще доведе до още по-голямо окрупняване на търговията с петрол и все по-голяма тежест на търговците в определянето на цените на дериватите.

От друга страна петролните компании се подготвят за електрическото бъдеще и насочват своите инвестиции към възоновяемата енергия и за да финансират това са все по-склонни да се разделят в притежаваните от тях рафинерии. Това са причините само за няколко месеца да се осъществят няколко големи сделки.

Най-големият независим търговец на петрол, Vitol Group подписа сделка за закупуване на 35% от рафинерията Saras в Италия, след като постигна сделка с членове на семейство Морати. Vitol също е наддава за компанията-майка на рафинериите Citgo Petroleum в текущия назначен от съда търг през юни, според информация на Блумбърг.

Друг голям търговец, Trafigura, обяви през април, че Rhône Energies, неговият консорциум с Entara LLC, е влязъл в ексклузивни преговори за закупуване на рафинерията Fos-sur-Mer и терминалите в Тулуза и Вилет дьо Виен от местното подразделение на ExxonMobil Esso.

Glencore също влезе в списъка на най-големите петролни търговци, които купуват рафинерии като през месец май постигна споразумение със Shell за придобиване на рафиниращи и химически активи в Сингапур на CAPGC Pte. Ltd., съвместно дружество между Chandra Asri Capital Pte. Ltd. и Glencore Asian Holdings Pte. ООД

Всички тези сделки показват, че гигантите в търговията с петрол имат амбициите не само да влияят на цените на петрола, но и да определят самостоятелно цените на крайните деривати. Това преразпределение на ключови ресурси в петролната индустрия няма как да не доведе до промяна в петролния пазар. Резултатът ще е още по-намаляващо влияние над цените на страните от ОПЕК, които вече губят контрол над петролния пазар заради САЩ, Канада и другите независими производители.

При такава тенденция каква е вероятността рафинерията в Бургас да бъда продадена от Лукойл?

Още преди година Лукойл обяви, че възнамерява да се раздели с активите си в България, включително и рафинерията в Бургас. В петролния бранш има слухове за проявен интерес от страна на няколко големи търговци на петрол, но няма информация да се водят сериозни разговори с нито един от тях. Липсата на активност от страна на Лукойл в момент, когато е голямо търсенето на такива активи ясно показва, че каквото и да говори руската компания, тя няма никакво намерение да се раздели с рафинерията си в Бургас.

Продължи с четенето

Анализ

Идва ли края на монопола на ОПЕК при cвeтoвнитe цeни нa пeтpoлa?

Published

on

Създадена през 1960 г., Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) обединява няколко от най-големите производители на петрол в света, които заедно контролират значителна част от глобалното предлагане на петрол. Още от създаването си ОПЕК играе ключова роля в определянето на световните цени на петрола, но през последните години на хоризонта се появиха различни фактори, които поставят под въпрос способността на ОПЕК да продължи да доминира на пазара.

Идва ли края на монопола на ОПЕК при cвeтoвнитe цeни нa пeтpoлa?

През последните години световния петролен пазар започна да се променя, в резултат на което е заплашено доминиращото положение на ОПЕК. За това може да се съди по неуспешните усилия на страните от ОПЕК за подкрепа на цената на петрола чрез намаление на производството. Цената на петрола не се увеличи въпреки наложените строги ограничения на производството на петрол през последните две години и стриктното им спазване на всички страни от ОПЕК. Защо обаче ограничителни мерки, които десетилетие наред са давали резултат вече са неефективни?

Един от основните фактори за намаляване на влиянието на ОПЕК са увеличаващите се доставки на петрол от Съединените щати и други страни от Америка.  Това доведе до много голямо увеличение на свободния нефтен капацитет в света, което на практика изцяло компенсира съкратените обеми на предлаган петрол от страните на ОПЕК.

Как се стигна до това положение?

Не е изненадващо, че основната причина за намаляването на влиянието на ОПЕК са Съединените американски щати. Правителствената подкрепа за американските нефтени компании пред последното десетилетие доведоха до значителното увеличаване на добива на петрол в Съединените американски щати и от нетен вносител на петрол САЩ се превърнаха в най-големия производител на петрол в света. Това е резултат не само на субсидиране, а и на технологичния напредък в добива на шистов петрол. Технологии като хидравличния фракинг и хоризонталното сондиране позволиха на американските производители да увеличат значително добива и да намалят разходите, което доведе до значително нарастване на доставките на петрол на световния пазар.

Други страни, като Канада и Бразилия, през последните години също инвестираха в разширяване на своите петролни индустрии и постоянно увеличават износа си. Русия също имаше влияние върху настъпващите процеси, тъй като през последните две години заради войната в Украйна имаше нужда от много приходи и трудно спазваше договорените с ОПЕК ограничения за добив на петрол.

Какви са переспективите за световния петролен пазар?

Според анализите на Международната агенция по енергетика (МАЕ) до 2030 г. глoбaлнoтo пpeдлaгaнe нa пeтpoл щe нaдxвъpли тъpceнeтo c 8 милиoнa бapeлa нa дeн. Ако това се случи, то ще сме свидетели на най-големия излишък на петрол в историята и това неминуемо ще срине цената му. Тази тенденция напълно обезмисля продължаването в дългосрочен план на досегашната стратегия на ОПЕК за намаляване на обемите на производство.

Друга дългосрочна тенденция, която допринася за отслабването на влиянието на ОПЕК, е намаляването на търсенето на петрол в глобален мащаб. Светът постепенно се насочва към възобновяеми енергийни източници и по-ефективни енергийни технологии, което води до намаляване на зависимостта от петрола. Тази тенденция е подкрепена от правителствени политики и международни договори за намаляване на въглеродните емисии. Много страни, които са основни потребители на петрол, предприемат мерки за диверсификация на източниците на енергия. Китай, Индия и Европейският съюз, например, значително увеличават своите инвестиции в алтернативни енергийни източници и разработват стратегии за намаляване на зависимостта си от петрола.

Всичко това води до извода, че ерата на ниски цени на петрола ще настъпи още в края на това десетилетие и е неибежна. Страните от ОПЕК явно не са подготвани за нея и по всичко изглежда, че нямат ясна стратегия как да я посрещнат. От ОПЕК все още не могат да свикнат с новата ситуация, в която вече сме свидетели на по-голяма конкуренция и пренареждане на световния пазар на петрол. Дали това ще доведе до по-голяма стабилност е рано да се каже. Едно обаче е сигурно – доминацията на ОПЕК вече никога няма да е същата.

инж.Пламен Дочев

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page