Connect with us

Икономика

Какво се случва с цените на новите коли

Публикувано преди

на

Цените на новите автомобили се увеличават, а производители използват фини начини, за да ги повишат, показват данните от ново проучване на автомобилния пазар в Европа.

Лоши новини за купувачите на нови автомобили в Европа

Всеки, който планира да си купи нова кола в сегашния период на икономическа несигурност, трябва да се подготви за непредвидени разходи, прогнозират авторите на проучване, направено под ръководството на германския автомобилен експерт Фердинанд Дюденхофер.

Немалко потенциални купувачи са били информирани, че трябва да са готови да платят повече за новите автомобили, които възнамеряват да закупят, пише ДПА.

„Фиат“ (Fiat) и Бе Ем Ве (BMW), например, спряха продажбите на евтини базови варианти на популярните си модели“, разкрива Дюденхофер.

„Най-продаваният модел на „Мерцедес-Бенц“ (Mercedes-Benz) – GLS SUV, междувременно поскъпна с 10 процента“, допълва автомобилният експерт.

В същото време европейски автомобилостроители премахват всяка възможна отстъпка, от която купувачите на нови коли можеха да се възползват при покупка онлайн. Повишиха се и цените, които плащат ползвателите на нови автомобили, взети на лизинг.

Много автомобилни компании влагат повече ресурси в производството на луксозни коли, тъй като маржовете на печалба при продажбата им са по-големи в сравнение с тези при компактните модели.

По време на кризата с доставките на електронни чипове редица компании решиха да вложат по-голяма част от ограничените количества компоненти, с които разполагат, в производството на луксозни автомобили, защото „от тях се правят добри пари“, отбелязва ДПА.

„За момента, производителите все още могат да изпълнят многбройните поръчки за по-малки и по-евтини коли, които са получили. Но тази картина скоро ще се промени, ако в допълнение към нарастващите цени на автомобилите, нараснат и лихвите по кредитите, а с тях и рискът от повишаване на необслужваните потребителски заеми“, смята експертът Фердинанд Дюденхофер.

В много европейски страни е отчетено значително поскъпване на новите коли с двигатели с вътрешно горене, пише изданието motor1.com.

В Германия, Италия, Франция, Нидерландия, Италия, Обединеното кралство и Норвегия средната цена на нов автомобил с двигател с вътрешно горене през 2015 г. е 35 500 евро. През тази година, по данни до юни, средната продажна цена на дребно на тези коли достига 44 101 евро.

Още по-скъпо излиза да си купите нов електромобил. Най-общо, средната цена на новите електрически модели в Европа е 55 821 евро.

Колко струват новите коли в САЩ?

Ситуацията на пазара на нови автомобили е твърде сложна, особено в Европа и в САЩ, отбелязва motor1.com.

Проучване на консултантската компания „Джейто дайнамикс“ (Jato Dynamics), специализирана в сферата на автомобилната промишленост, сочи, че средната цена на дребно на новите коли с двигатели с вътрешно горене е скочила с 14 процента в САЩ между 2015 и 2022 г., без да бъдат отчитани отстъпки, промоции и държавни субсидии.

Тя се е повишила от 39 143 долара през 2015 г. до 44 641 долара (43 852 евро) през тази година. Това е увеличение от над 5000 долара само за 7 години.

Още по-скъпи са електрическите автомобили в САЩ. Средната им цена е 63 864 долара  (62 736 евро).

Поради повишаващите се цени на новите коли и пикапи, някои от собствениците им зад Океана все повече задлъжняват, информира Ройтерс. Средният заем за покупката на ново моторно превозно средство в САЩ е достигнал рекордните 40 290 долара (39 578 евро) през второто тримесечие на годината, обяви миналата седмица компанията за анализи и данни в сферата на кредитирането „Експириън“ (Experian). Средната месечна вноска по заем за покупката на нов автомобил нараства през второто тримесечие на тази година с близо 15 процента на годишна основа до 667 долара, се посочва в най-новия доклад на „Експириън“ за финансирането на автомобилния пазар в САЩ.

Как се отразяват по-високите цени на продажбите на нови автомобили?

Продажбите на нови автомобили в ЕС са намалели с 14 на сто през първата половина на 2022 г. в сравнение със същия период на 2021 г., съобщи през юли Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), цитирана от Франс прес. През първите 6 месеца на тази година са продадени около 4,6 милиона нови превозни средства, като големите пазари отчитат двуцифрен спад, най-вече заради продължаващия недостиг на микрочипове.

Най-отчетливо е понижението в Италия – 22,7 процента, следвана от Франция – 16,3 процента, Германия – 11 процента, и Испания – 10,7 процента. Подобен е и спадът на британския автомобилен пазар – 11,9 на сто.

Продажбите в България обаче са се увеличили с 13,3 процента в сравнение със същия период на миналата година, показват данните на ACEA. Между януари и юни у нас са регистрирани 14 639 нови коли при 12 926 през първите 6 месеца на 2021 г. Данните само за юни обаче показват намаление с 1,2 на сто на продажбите на нови автомобили в България в сравнение със същия месец на миналата година.

България е на последно място сред страните от ЕС по брой на продадените нови коли на човек от населението през 2021 г., по данни на ACEA. На 1000 души от населението се падат по 4 нови автомобила, закупени през миналата година.

pariteni.bg

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

Анализ

Консорциумът Oryx Global / DL Hudson или KazMunayGas Казахстан са най-вероятните купувачи на рафинерията в Бургас

Published

on

Руската петролна компания „LUKOIL“ ще продаде своята рафинерия в България до края на годината, съобщава тази сутрин  „Файненшъл таймс“. След близо една година преговори на финала са останали два основни кандидата : Единият кандидат е консорциум, който е съставен от Oryx Global и DL Hudson, а другия кандидат казахстанската KazMunayGas (KMG) .

От кого зависи избора на купувача?

Тъй като руската държава е основен акционер в „Лукойл“ за такава сделка трябва да получи одобрение на избрания купувач от руския президент Владимир Путин. Очаква се до седмица той да реши кой от двамата кандидати да купи рафинерията в Бургас. По неофициална информация това не са били единствените кандидати и от надпреварата за рафинерията в последния момент са отпаднали SOCAR , държавната енергийна компания на Азербайджан, гръцката Helleniq Energy и консорциум от турската петролна група Opet и Mol Group , държавната петролна компания на Унгария.

Който и да бъде избран за купувач за рафинерията, за да се пристъпи към сделка, то тя трябва да получи одобрение и от регулаторните органи на българската държава. Не е изключено и при продажбата да бъдат променени и условията за държавен контрол над рафинерията. Предишното народно събрание промени закона и продажбата на рафинерията трябва да премине и през одобрение на парламента. Така, че макар и малка я има вероятността избрания от Путин купувач да не бъде одобрен от България.

Кои са двамата купувачи и какви са техните предимства и недостатъци?

Консорциумът на Oryx Global и DL Hudson със сигурност разполага със сериозен финансов ресурс.  DL Hudson е един от най-големите търговци на суровини в света и през последните две години натрупа значителни печалби от нестабилните петролни пазари след ковид панденията. Ако консорциума купи рафинерията, то тя може да работи на пълно натоварване и без проблем да бъдат пласирани произведените горива. Евентуални трудности може да възникнат придоставката на петрол, тъй като маршрута през Босфора е предизвикателство за логистиката. Тук притеснителният момент е Oryx Global, чиято собственост е неизяснена и има основателни съмненията, че руската страна може да има контрол над тази компания. От сайта на Oryx Global се разбира, че е компания е с широк спектър на дейности основно свързани с консултантска и охранителна дейност, защита на данни и на инвестиции в рискови зони.

KazMunayGas е може би в по-добра позиция, тъй-като компанията вече дълги години си партнира с „Лукойл“, а в момента е най-големия доставчик на петрол за рафинерията в Бургас. Казахстанците нямат проблем със снабдяването с петрол, тъй-като имат и необходимия капацитет на добив, имат и добре работеща логистика през каспийския тръбопровод. KazMunayGas има и опит в региона и в България, където чрез дъщерната си компания Rompetrol Group притежава две рафинерии в Румъния и веригата бензиностанции Rompetrol.

Какво може да направи държавата?

Държавата може да използва тази сделка както да преформатира своето участие в рафинерията, така и да се справи с монополното положение на Лукойл или на новия купувач. В момента освен символичното участие чрез „златна акция“ в надзорния съвет държавата няма никакви лостове за влияние и за противодействие при злоупотреба с монополното положение. Регулаторите може да одобрят избрания купувач, но да изискат разделение на активите на компанията, така, че рафинерията да е отделна собственост от тръбопровода и акцизните бази. Не е изключено държавата да поиска и да влезе в съсобственост на тръбопровода. Дали обаче в тази нестабилна политическа ситуация държавата ще съумее да защити своя интерес е рано да се каже.

  инж.Пламен Дочев

* полезни връзки:

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page