Connect with us

Икономика

Какво се случва с цените на новите коли

Публикувано преди

на

Цените на новите автомобили се увеличават, а производители използват фини начини, за да ги повишат, показват данните от ново проучване на автомобилния пазар в Европа.

Лоши новини за купувачите на нови автомобили в Европа

Всеки, който планира да си купи нова кола в сегашния период на икономическа несигурност, трябва да се подготви за непредвидени разходи, прогнозират авторите на проучване, направено под ръководството на германския автомобилен експерт Фердинанд Дюденхофер.

Немалко потенциални купувачи са били информирани, че трябва да са готови да платят повече за новите автомобили, които възнамеряват да закупят, пише ДПА.

„Фиат“ (Fiat) и Бе Ем Ве (BMW), например, спряха продажбите на евтини базови варианти на популярните си модели“, разкрива Дюденхофер.

„Най-продаваният модел на „Мерцедес-Бенц“ (Mercedes-Benz) – GLS SUV, междувременно поскъпна с 10 процента“, допълва автомобилният експерт.

В същото време европейски автомобилостроители премахват всяка възможна отстъпка, от която купувачите на нови коли можеха да се възползват при покупка онлайн. Повишиха се и цените, които плащат ползвателите на нови автомобили, взети на лизинг.

Много автомобилни компании влагат повече ресурси в производството на луксозни коли, тъй като маржовете на печалба при продажбата им са по-големи в сравнение с тези при компактните модели.

По време на кризата с доставките на електронни чипове редица компании решиха да вложат по-голяма част от ограничените количества компоненти, с които разполагат, в производството на луксозни автомобили, защото „от тях се правят добри пари“, отбелязва ДПА.

„За момента, производителите все още могат да изпълнят многбройните поръчки за по-малки и по-евтини коли, които са получили. Но тази картина скоро ще се промени, ако в допълнение към нарастващите цени на автомобилите, нараснат и лихвите по кредитите, а с тях и рискът от повишаване на необслужваните потребителски заеми“, смята експертът Фердинанд Дюденхофер.

В много европейски страни е отчетено значително поскъпване на новите коли с двигатели с вътрешно горене, пише изданието motor1.com.

В Германия, Италия, Франция, Нидерландия, Италия, Обединеното кралство и Норвегия средната цена на нов автомобил с двигател с вътрешно горене през 2015 г. е 35 500 евро. През тази година, по данни до юни, средната продажна цена на дребно на тези коли достига 44 101 евро.

Още по-скъпо излиза да си купите нов електромобил. Най-общо, средната цена на новите електрически модели в Европа е 55 821 евро.

Колко струват новите коли в САЩ?

Ситуацията на пазара на нови автомобили е твърде сложна, особено в Европа и в САЩ, отбелязва motor1.com.

Проучване на консултантската компания „Джейто дайнамикс“ (Jato Dynamics), специализирана в сферата на автомобилната промишленост, сочи, че средната цена на дребно на новите коли с двигатели с вътрешно горене е скочила с 14 процента в САЩ между 2015 и 2022 г., без да бъдат отчитани отстъпки, промоции и държавни субсидии.

Тя се е повишила от 39 143 долара през 2015 г. до 44 641 долара (43 852 евро) през тази година. Това е увеличение от над 5000 долара само за 7 години.

Още по-скъпи са електрическите автомобили в САЩ. Средната им цена е 63 864 долара  (62 736 евро).

Поради повишаващите се цени на новите коли и пикапи, някои от собствениците им зад Океана все повече задлъжняват, информира Ройтерс. Средният заем за покупката на ново моторно превозно средство в САЩ е достигнал рекордните 40 290 долара (39 578 евро) през второто тримесечие на годината, обяви миналата седмица компанията за анализи и данни в сферата на кредитирането „Експириън“ (Experian). Средната месечна вноска по заем за покупката на нов автомобил нараства през второто тримесечие на тази година с близо 15 процента на годишна основа до 667 долара, се посочва в най-новия доклад на „Експириън“ за финансирането на автомобилния пазар в САЩ.

Как се отразяват по-високите цени на продажбите на нови автомобили?

Продажбите на нови автомобили в ЕС са намалели с 14 на сто през първата половина на 2022 г. в сравнение със същия период на 2021 г., съобщи през юли Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), цитирана от Франс прес. През първите 6 месеца на тази година са продадени около 4,6 милиона нови превозни средства, като големите пазари отчитат двуцифрен спад, най-вече заради продължаващия недостиг на микрочипове.

Най-отчетливо е понижението в Италия – 22,7 процента, следвана от Франция – 16,3 процента, Германия – 11 процента, и Испания – 10,7 процента. Подобен е и спадът на британския автомобилен пазар – 11,9 на сто.

Продажбите в България обаче са се увеличили с 13,3 процента в сравнение със същия период на миналата година, показват данните на ACEA. Между януари и юни у нас са регистрирани 14 639 нови коли при 12 926 през първите 6 месеца на 2021 г. Данните само за юни обаче показват намаление с 1,2 на сто на продажбите на нови автомобили в България в сравнение със същия месец на миналата година.

България е на последно място сред страните от ЕС по брой на продадените нови коли на човек от населението през 2021 г., по данни на ACEA. На 1000 души от населението се падат по 4 нови автомобила, закупени през миналата година.

pariteni.bg

Продължи с четенето

България

Само за ден КЗП установи 83 нарушения на Закона за еврото, съобщиха от комисията

Published

on

Общо 83 нарушения на Закона за въвеждане на еврото в Република България са установили екипите на Комисията за защита на потребителите (КЗП) само в рамките на първия ден след края на гратисния период, съобщиха от институцията.

83 нарушения на Закона за еврото установи Комисията за защита на потребителите (КЗП) само за ден, след като изтече гратисният период, през който търговците не бяха глобявани, а само предупреждавани. Тома съобщиха от Комисията.

Преходният период изтече вчера, 8 октомври, и от днес контролните органи налагат глоби. КЗП извърши днес засилени проверки на територията на цялата страна. Проверките са насочени както към начина  на обозначаване на цените в левове и евро, така и към изискване на информация за движението на цените на определени стоки, за да бъде установено дали е налице обосновано увеличение. Част от проверките са осъществени съвместно с представители на Националната агенция за приходите. Проверени са търговски обекти, които предлагат хранителни стоки и нехранителни продукти – дрехи, обувки, стоки за дома, оптики, аптеки, книжарници, магазини за детски стоки, козметика и др., както и заведения за хранене и развлечения. Извършени са 125 проверки във физически обекти, при които са установени 13 нарушения, въпреки отправените множество предупреждения към търговците относно незабавно отстраняване на несъответствията до 8 октомври, уточняват от комисията.

Най-честите нарушения са липса на цени в евро, различен размер или цвят на шрифта при обозначаването в двете валути и използване на твърде дребен шрифт за изписване на валутите. Според закона глобите и имуществените санкции варират от 400 до 14 000 лв., в зависимост от вида на нарушението, припомнят от КЗП.

Освен това са установени 70 големи търговци, които не публикуват на интернет страниците си и не предоставят данни за цените на продуктите от голямата потребителска кошница, както изисква Законът за въвеждане на еврото. Санкциите за подобни нарушения са между 10 000 и 100 000 лв. при първо нарушение и между 20 000 и 200 000 лв. при повторно.

КЗП подчертава, че полага максимални усилия за повишаване осведомеността на потребителите за техните права и за информиране търговците относно техните задължения в периода на въвеждане на еврото, като непрекъснато предоставя препоръки и становища по постъпили запитвания, участва в срещи с разяснителен характер и публикува полезна информация на интернет сайта на институцията с адрес: www.kzp.bg.

Засилените проверки на КЗП ще продължат в следващите дни, допълват от институцията.

БТА припомня, че днес на 8 октомври изтече двумесечният гратисен период, в който на търговците, неспазващи изискванията на Закона за въвеждане на еврото, не се налагаха глоби. Дотогава институциите не глобяваха бизнеса, а само го предупреждаваха.

Промените в Закона за въвеждане на еврото в Република България бяха обнародвани на 8 август в „Държавен вестник“.  Оттогава цените в България трябва да бъдат изписани и в евро.

 

БТА

Продължи с четенето

България

Европейският парламент одобри приeма на България в еврозоната

Published

on

В Съвета на ЕС днес се състоя церемония по подписването на документите за присъединяване на България към еврозоната от 1 януари догодина. Подпис под документите постави датският министър на икономиката Стефани Лосе от името на Датското председателство на Съвета на ЕС в присъствието на българския министър на финансите Теменужка Петкова, еврокомисаря по икономиката Валдис Домбровскис и председателя на Еврогрупата Паскал Донахю.

Горещо поздравявам нашите български приятели, заяви министър Лосе след церемонията. За мен е чест да присъствам на този исторически ден. Това е изключително постижение за страната, беше необходима много усилена работа, допълни тя.

За мен е чест да отправя най-горещи поздравления към правителството и народа на България, каза Паскал Донахю. Поздравления за огромната работа, желая успех на българските власти в подготовката за въвеждането на еврото – валутата на споделените ценности, добави той.

Поздравления за България, която става 21-вата страна от еврозоната, каза комисар Домбровскис. Еврозоната е по-силна с присъединяването на България и България става по-силна с приемането на еврото. Поздравления за министър Петкова и за българските власти. Предприехме важна стъпка днес, присъединяването към еврозоната премахва несигурността за бъдещи политики, води до намаляване на лихвите и до устойчивост на цените и на икономиката. Знам, че подготовката напредва добре. България трябва да продължи с реформите, да поддържа фискалната дисциплина, посочи Домбровскис.

Знам, че някои българи се опасяват от повишаване на цените. Имаме исторически данни, че отражението върху цените е минимално след влизане в еврозоната, отбеляза той. Искрени поздравления в този исторически ден за България, каза Домбровскис.

Министър Теменужка Петкова заяви, че днес България постига своя стратегическа цел. Този успех е резултат от дългогодишната и упорита работа на страната ни, добави тя. Петкова отбеляза, че правителството с премиер Бойко Борисов и финансов министър Владислав Горанов е направило възможно България да влезе в чакалнята на еврозоната. Без тази решителна стъпка днешният успех би бил невъзможен, коментира тя.

Министърът благодари на Европейската комисия, Европейската централна банка, екипа на Министерството на финансите, Българската народна банка, за положените усилия. България, както досега, ще бъде стожер по отношение на фискалната дисциплина, обеща Теменужка Петкова.

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page