Connect with us

Икономика

Защо производството на автомобили остава ограничено

Публикувано преди

на

Производителите на моторни превозни средства продължават да изпитват сериозни затруднения поради недостига на полупроводници и други части, тъй като веригите на доставки все още не са възстановени напълно от ограниченията, наложени по време на пандемията от КОВИД-19.

А на предплатилите новата си кола се налага да чакат понякога месеци наред, за да им я доставят.

 

Производството на автомобили в Германия остава ограничено 

Ограниченията при производството на автомобили в Германия заради недостига на полупроводници ще се запазят „поне до 2024 г.“, се посочва в доклад на консултантската компания „АликсПартнърс“ (AlixPartners), цитиран от ДПА.

В момента изминават средно по 6 месеца от поръчката до доставката на чипове, което е два пъти по-дълго от нормалното. Търсенето на електронни чипове за превозните средства продължава да се увеличава поради нарастващата дигитализация и електрификация, но производителите на полупроводници се въздържат от разширяване на производствения си капацитет на фона на заплахата от настъпването на рецесия и увеличаването на лихвените проценти, пишат анализаторите в сферата на автомобилната индустрия.

Търсенето ще продължи да надвишава предлагането през 2024 г., което ще допринесе за нарастване на цените на полупроводниците, а в крайна сметка и на превозните средства, е заключението на експертите. Според тях една от причините за недостига е, че маржовете на печалбата при доставките на полупроводници за конвенционални автомобили са с 11 процентни пункта по-ниски от приходите, които се реализират при продажбите на чипове за производството на потребителска електроника или за други индустриални цели.

От гледна точка на производителите на чипове, автомобилната индустрия е „един малък клиент“, който потребява между 6 и 10 процента от глобалната им продукция, твърдят анализаторите на „АликсПартнърс“.

Търсенето на полупроводници за нуждите на автомобилната индустрия ще се повишава значително до 2026 г. То ще скочи със 75 процента при „аналоговите“ чипове, които се използват при електронните блокове на моторните превозни средства, както и с 30 на сто за полупроводниците в производството на микроконтролерни блокове. Въпреки това производителите планират да увеличат доставките на тези чипове само със съответно 56 процента и 12 на сто, се казва в доклада на на консултантската компания.

Разработването на един нов модел автомобил отнема между 3 и 5 години и често чиповете, които може да бъдат доставени, вече не са съвместими, когато колата бъде пусната на пазара.

„В момента се използват чипове от 28-нанометрова технология и повечето приложения, които се инсталират при модерните коли, са на технологичното равнище на „айФон 4″ (iPhone 4), от 2012-13 г.“, се уточнява в доклада на експертите от автомобилната индустрия.

„Инвестициите в индустрията, свързана с производството на полупроводници, са насочени предимно към по-печеливши нови технологии“, отбелязва „Аликс партнърс“.

Експертите на консултантската компания очакват създаването на превозни средства с по-централизирано управление да донесе ползи за производителите в дългосрочен план. Ако те бъдат оборудвани с по-малко централни блокове за управление и с по-гъвкава „софтуерна архитектура“ (програмно осигуряване), то въвеждането на нови функции при превозните средства може да стане чрез инсталирането на нови програми, без да се изисква монтирането на нови модули.

И „Фолксваген“ не очаква бързо решение на проблемите с доставките на полупроводници

Германският автомобилостроителен гигант „Фолксваген“ (Volkswagen Group) обяви неотдавна, че вече не очаква недостигът на полупроводници да приключи през 2023 г.

„Подготвяме се за „новата нормалност“, свързана с нарушения на веригите на доставки“, казва пред изданието „Аутомобилвохе“ Мурат Аксел, член на управителния съвет на германската автомобилостроителна група, който отговаря за снабдяването, цитиран от Ройтерс.

„Инвестираме в нови производствени мощности, но вероятно ще се сблъскаме с недостиг при доставките на полупроводници до и включително през 2023 г. Това е струтктурен проблем, който не може да бъде разрешен толкова бързо“, допълва Аксел.

Той добавя, че вече няма проблем с доставките на кабелни снопове за автомобили, които бяха нарушени след началото на руската военна инвазия в Украйна в края на февруари тази година.

„Тези доставки отново се извършват редовно“, подчертава шефът на снабдяването във „Фолксваген“.

 

Проблеми и за „Тойота“ с доставките на полупроводници

Японската корпорация „Тойота“ (Toyota Motor Corp) оповести наскоро, че продължаващият недостиг на полупроводници възпрепятства усилията й да увеличи производството си.

„Тойота“ понижи годишния си план, който предвиждаше да произведе рекордните 9,7 милиона превозни средства. Корпорацията обяви, че вече очаква да пусне на пазара 9,2 милиона машини през текущата фискална година.

Водещият японски автомобилостроител предупреди, че недостигът на полупроводници и на други компоненти ще продължи да ограничава производството му през идните месеци.

БТА

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

Анализ

Консорциумът Oryx Global / DL Hudson или KazMunayGas Казахстан са най-вероятните купувачи на рафинерията в Бургас

Published

on

Руската петролна компания „LUKOIL“ ще продаде своята рафинерия в България до края на годината, съобщава тази сутрин  „Файненшъл таймс“. След близо една година преговори на финала са останали два основни кандидата : Единият кандидат е консорциум, който е съставен от Oryx Global и DL Hudson, а другия кандидат казахстанската KazMunayGas (KMG) .

От кого зависи избора на купувача?

Тъй като руската държава е основен акционер в „Лукойл“ за такава сделка трябва да получи одобрение на избрания купувач от руския президент Владимир Путин. Очаква се до седмица той да реши кой от двамата кандидати да купи рафинерията в Бургас. По неофициална информация това не са били единствените кандидати и от надпреварата за рафинерията в последния момент са отпаднали SOCAR , държавната енергийна компания на Азербайджан, гръцката Helleniq Energy и консорциум от турската петролна група Opet и Mol Group , държавната петролна компания на Унгария.

Който и да бъде избран за купувач за рафинерията, за да се пристъпи към сделка, то тя трябва да получи одобрение и от регулаторните органи на българската държава. Не е изключено и при продажбата да бъдат променени и условията за държавен контрол над рафинерията. Предишното народно събрание промени закона и продажбата на рафинерията трябва да премине и през одобрение на парламента. Така, че макар и малка я има вероятността избрания от Путин купувач да не бъде одобрен от България.

Кои са двамата купувачи и какви са техните предимства и недостатъци?

Консорциумът на Oryx Global и DL Hudson със сигурност разполага със сериозен финансов ресурс.  DL Hudson е един от най-големите търговци на суровини в света и през последните две години натрупа значителни печалби от нестабилните петролни пазари след ковид панденията. Ако консорциума купи рафинерията, то тя може да работи на пълно натоварване и без проблем да бъдат пласирани произведените горива. Евентуални трудности може да възникнат придоставката на петрол, тъй като маршрута през Босфора е предизвикателство за логистиката. Тук притеснителният момент е Oryx Global, чиято собственост е неизяснена и има основателни съмненията, че руската страна може да има контрол над тази компания. От сайта на Oryx Global се разбира, че е компания е с широк спектър на дейности основно свързани с консултантска и охранителна дейност, защита на данни и на инвестиции в рискови зони.

KazMunayGas е може би в по-добра позиция, тъй-като компанията вече дълги години си партнира с „Лукойл“, а в момента е най-големия доставчик на петрол за рафинерията в Бургас. Казахстанците нямат проблем със снабдяването с петрол, тъй-като имат и необходимия капацитет на добив, имат и добре работеща логистика през каспийския тръбопровод. KazMunayGas има и опит в региона и в България, където чрез дъщерната си компания Rompetrol Group притежава две рафинерии в Румъния и веригата бензиностанции Rompetrol.

Какво може да направи държавата?

Държавата може да използва тази сделка както да преформатира своето участие в рафинерията, така и да се справи с монополното положение на Лукойл или на новия купувач. В момента освен символичното участие чрез „златна акция“ в надзорния съвет държавата няма никакви лостове за влияние и за противодействие при злоупотреба с монополното положение. Регулаторите може да одобрят избрания купувач, но да изискат разделение на активите на компанията, така, че рафинерията да е отделна собственост от тръбопровода и акцизните бази. Не е изключено държавата да поиска и да влезе в съсобственост на тръбопровода. Дали обаче в тази нестабилна политическа ситуация държавата ще съумее да защити своя интерес е рано да се каже.

  инж.Пламен Дочев

* полезни връзки:

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page