Connect with us

Авто

Започнало е строителството на завода за електромобили в Ловеч

Публикувано преди

на

Строителството на завода за електромобили в Ловеч на практика е започнало. Това съобщи пред БТА арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Next.e.Go България“ и „Аутомотив Клъстер България“. Заводът ще бъде разположен на терен до бившия завод „Балкан“ в Ловеч, където в миналото се произвеждаха едни от първите автомобили, велосипеди, мотоциклети и самолети в България. Инвестицията бе договорена преди година от тогавашния министър на икономиката Кирил Петков. По думите на арх. Станиславов до края на следващата година трябва да бъде произведена първата серия електромобили.

„Ние сме получили всички необходими документи както от Община Ловеч, така и от всички останали институции, тъй като става въпрос за поредица разрешителни, съгласувателни процедури“, каза Станиславов. Той допълни, че необходимата документация, за да започне изграждането на завода, както и самото проектиране са направени за по-малко от една година от момента, в който е взето решение и обявена инвестицията. „На практика можем да кажем, че строителството е започнало, тъй като вече има главен изпълнител и той подготвя и обгражда терена, което е не малка задача. Става въпрос за изграждане на ограда от над 2,5 км и това вече се случва“, посочи архитектът.

По думите му има и избрана надзорна фирма, като на практика най-големите строителни и надзорни компании в България ще се занимават с този проект.

„Това е модерен завод, нов начин за производството на електрически автомобили и по подобие на компания като „Тесла“ – повечето различни части на този завод са направени в едно общо тяло, обща сграда. Тя е с доста внушителни за България размери – над 320 метра дълга в едната посока, а в другата около 240 метра. Това е основната сграда, където ще се случва производството.  В нея има доста сложна организация с различни складови зони, зона за производство на т. нар алуминиеви пространствени рами и др.“, уточни арх. Любомир Станиславов.

Основните компоненти на електроавтомобилите ще се произвеждат на място в завода

Заводът ще има множество доставчици, но основните компоненти – носещата структура на автомобила, която е от алуминий, външната обвивка и т.н. ще се произвеждат на място. Определени елементи – батерии, седалки, ще идват от външни доставчици.

„Така е във всеки един световен завод, няма нищо по-различно. По-различното е процентите на работа, начинът на организация и материалите, с които се работи, защото никога досега алуминий не е използван за масово достъпен автомобил, било то електрически или конвенционален. Обикновено алуминият се използва в скъпите луксозни и спортни автомобили, тъй като е по-скъп материал, но това е част от технологията да могат да се оптимизират процесите на производство“, каза още Станиславов. По думите му истинското ноу-хау в този проект е самият завод. Той е всъщност революцията, която ще позволи за бъде произвеждан електрически автомобил на много достъпна цена.

Технологията на работа в завода ще позволи  да се произвеждат електрически автомобили на достъпна цена

Специалистът коментира още, че в рамките на общия световен или европейски пазар това ще бъде един от най-достъпните електрически автомобили, които ще се предлага на пазара„Надявам се в съотношението цена-качество на автомобил, това да бъде най-доброто предложение на пазара“, добави той.

Първата серия автомобили трябва да излезе още в края на 2023 г., а фактическото мащабно производство – да започне през 2024 г.

Първата серия автомобили трябва да излезе още в края на следващата година, а фактическото мащабно производство ще започне през 2024 г.

Тези автомобили ще могат да се продават както в цяла Европа, така и в целия свят. Към 2024-2025 година тестването на такъв тип автомобили ще е толкова голямо, че едва ли ще е нужно да се търсят пазари извън Европа. По-хубаво е автомобилите да се продават близо до мястото, в което се произвеждат, каза още Станиславов.

Според него електрическите автомобили са бъдещето на автомобилната индустрия, не защото в момента има скъпи горива, а защото това е посоката, в която цялата индустрия се е устремила, защото тези автомобили са много по-практични. „Те са по-лесни за експлоатация и имат редица други предимства. Ситуацията в момента около световната криза с енергията, с горивата, с войната в Украйна са само катализатори, които открояват всички тези процеси. Електрическите автомобили са бъдещето на масовите автомобили и те ще предоставят възможност хората да могат да се придвижват от една до друга точка на много ниска цена. В обозримо бъдеще транспортирането ще бъде абсолютно безплатно“, заяви още изпълнителният директор.

Около 1000 работни места ще бъдат разкрити на етапи

Той добави, че се очаква да бъдат разкрити около 1000 работни места на етапи, според това на колко смени ще работи заводът. „Няма да разчитаме да намираме обучени хора, ние ще ги обучаваме сами. Има такава програма и на практика първите хора вече са назначени. Има много голям интерес“, посочи арх. Любомир Станиславов.

Той коментира и стойността на инвестицията, като посочи, че един нормален конвенционален автомобилен завод обикновено струва около 1 милиард евро. Благодарение на технологията, която ще бъде изградена в Ловеч и с която се елиминират най-скъпите звена на завода, цената му може да се намали на 200 милиона евро. „Тъй като ние ще изграждаме този завод в България, където много от цените са по-ниски, нашето очакване е цена до 150 милиона евро. Проектът, който сме защитили и е получил статут на приоритетен от българското правителство, е за 140 милиона евро“, каза още изпълнителният директор.

БТА

Продължи с четенето

Авто

Ще има ли Варна втори Аспарухов мост и къде е най-удачно да се направи

Published

on

Варненският Аспарухов мост свързва Варна не само с квартал Аспарухово а и е единствената връзка на Морската столица и Бургас. Трафикът по моста от леки и товарн автомобили е много интензивен, а в час пик задръстванията са ежедневие. За съжаление състоянието на Аспарухов мост не е добро и от години се говори за основен ремонт, който така и не се случи. За всички е ясно, че Аспарухов мост не е в състояние да поемем увеличаващия се трафик и Варна вече има крещяща нужда от втори мост.

Ще има ли Варна втори Аспарухов мост и къде е най-удачно да се направи

С годините имаше три варианта за изграждане на втори мост над варненското езеро, като всеки един от тези варианти има положителни и отрицателни страни. Нека да разгледаме различните предложения за втори мост и да видим кое от тях ще е най-удачния избор.

  1. Мост, който да е продължение на бул Левски

За този вариант започна да се говори след като се наляха над 120 милиона лева за бул. Васил Левски. Определено Варна имаше нужда от бърза връзка в посока Север-юг, но в този си вариант скъпия булевард свързва северните курорти с …. Максуда. Един мост, който да е продължение на бул. Левски ще изведе бързо трафика север-юг и ще облекчи движението по ул. Девня. Това, което е проблем при този вариант е връзката между АМ Хемус и пътя за Бургас. Ако се построи мост край Максуда целия трафик от АМ Хемус към Бургас ще влиза във Варна, за да направи връзката с бул. Левски. Т.е. не можем да очакваме облекчаване на трафика, който преминава през Варна. Такъв мост би бил полезе за пътуващите от северните курорти към Бургас, но не е решение за основния трафик.

     2.  Мост нас с. Казашко

Вторият вариант за мост над варненското езеро е в района на с. Казашко. При този вариант мостът лесно би се свързал с началото на АМ Черно море при моста за с. Звездица. В този район варненското езеро е по -тясно, а и така голяма част от трафика към ЗПЗ и АМ Черно море вече няма да влиза във Варна. Мостът би бил удобна връзка за варненци, които тръгват в посока Бургас, които могат да стигнат до моста по продължението на ул. Девня и няма нужда да минават през центъра на града, за да стигнат до аспарухов мост. Проблемът при този вариант е връзката на моста с АМ Хемус – т.е. пътуващите от АМ Хемус няма да имат бърза с моста, защото с. Тополи стои на пътя за пряката връзка. Би могъл да се изгради пътен възел до Игнатиево, но няма удачен варинат за пряка връзка между него и моста.

     3. Мост до Белослав към пътен възел с. Слънчево

Изграждането на мост в района на Белослав ще бъде най-бързо и евтино. Бреговете там са високи, а разстоянието между тях е много малко. Изграждането на мост на това място е удачно особено след последното изменение на трасето на АМ Черно море. Мост над Белослав би имал бърза връзка с вече изградения пътен възел до с. Слънчево, а от южна страна моста ще даде началото на АМ Черно море, която по план ще продължава покрай с. Здравец и ще мине за запад от с. Приселци. При този вариант целия трафик АМ Хемус – АМ Черно море ще бъде изведен далеч от Варна. Най-доброто при този вариант е, че моста може да бъде изграден в европейски пари, защото ще е част от магистралата Черно море, а тя вече има европейски финансиране. Единствено една лоша страна на този вариант е, че така Варна няма да има втора удобна връзка към южните квартали.

В заключение можем на кажем, че вариантът с мост до Белослав е може би най-добрият вариант. Единствено тук ще имаме пряка връзка между двете магистрали. Единствени тук имаме реално извеждане на целия преминаващ трафик извън Варна и не на последно място точно в този район е планирана и индустриалната зона в района, която с достъпа на двете магистрали ще бъде изключително атрактивна. Построяване на мост тук ще допринесе и до повече инвестиции в района, където има много големи подходящи площи за логистични бази и индустриално производство.

 

инж. Пламен Дочев , autozona.bg

Продължи с четенето

Авто

Сърбия вдига пътните такси от 1 януари

Published

on

Πpeминaвaнeтo пo ocнoвнитe мaгиcтpaли в Cъpбия oт гoдини ce зaплaщa. Kaтo oт 1 янyapи тoл тaĸcитe щe ce пoвишaт, cъoбщaвaт мecтни мeдии.  Peшeниeтo e oдoбpeнo oт пapлaмeнтa, ĸaзa изпълнявaщият длъжнocттa диpeĸтop нa пътнaтa aгeнция Зopaн Дpoбняĸ, цитиpaн oт aгeнция Кurіr.

Πo тoзи нaчин, cлeд yвeличeниeтo, тaĸcaтa зa 237-ĸилoмeтpoвия yчacтъĸ oт мaгиcтpaлa oт Бeлгpaд дo Hиш, тpeтият пo гoлeминa гpaд в cтpaнaтa, щe ce yвeличи дo 1090 динapa (18.21 лeвa) oт 1000 динapa (16.71 лeвa), cпopeд ĸaлĸyлaтopa нa тaĸcитe нa yeбcaйтa нa aгeнциятa.

Зa пътния yчacтъĸ Бeлгpaд-Шид тaĸcaтa в мoмeнтa e 420 динapa (7.02 лeвa), a щe бъдe 457 динapa (7.64 лeвa). Зa yчacтъĸa Бeлгpaд-Cyбoтицa пътнaтa тaĸca ceгa e 640 динapa (10.69 лeвa), a cлeд yвeличeниeтo нa цeнaтa щe бъдe 697 динapa (11.65 лeвa). Oтceчĸaтa oт пътя Бeлгpaд-Hиш, тaĸcaтa e 890 динapa (14.87 лeвa), a oт 1 янyapи шoфьopитe щe плaщaт 970 динapa (16.21 лeвa).

Щe бъдaт пpepaзглeдaни и oтcтъпĸитe зa плaщaния чpeз плaтфopмaтa зa eлeĸтpoннo cъбиpaнe нa пътни тaĸcи (ЕТС) – тoвa e мoдepeн мoдeл зa бeзĸoнтaĸтнo плaщaнe нa пътни тaĸcи c пoмoщтa нa ЕТС ycтpoйcтвa. Зa плaщaния oт 20 000 дo 50 000 динapa (334.16 – 835.41 лeвa) oтcтъпĸaтa щe бъдe 4%, зa плaщaния oт 50 000 дo 100 000 динapa (835.41 – 1670.82 лeвa) щe бъдe 6%, a зa плaщaния нaд 100 000 динapa (1670.82 лeвa) щe бъдe 8%.

Toл тaĸcитe зa шoфиpaнe нa в Cъpбия ce плaщaт нa изxoднaтa cтaнция зa тaĸcyвaнe нa мaгиcтpaлaтa. Πpиeмaт ce пapи в бpoй в динapи и eвpo, ĸaĸтo и paзплaщaтeлни ĸapти. Дpyгият вapиaнт зa плaщaнe e c пoмoщтa нa ycтpoйcтвo ЕТС (eлeĸтpoннa cиcтeмa зa тaĸcyвaнe) , c ĸoятo мoжeтe дa извъpшвaтe плaщaния нa пътни тaĸcи, бeз дa cпиpaтe нa пyнĸтoвeтe зa плaщaнe нa пътни тaĸcи. Πpeдлaгaт ce aбoнaмeнтни билeти зa aвтoмoбили c нaциoнaлни peгиcтpaциoнни тaбeли зa peдoвни пoceтитeли.

Taĸcитe ce cъбиpaт нe caмo oт шoфьopитe нa лeĸи aвтoмoбили и ĸaмиoни, нo и oт мoтoциĸлeти. Πpи изчиcлявaнe нa тaĸcaтa, бpoй ocи, oбщa виcoчинa, тeжecт и дължинa нa oтceчĸaтa ce взeмaт пoд внимaниe, пишe пopтaлът Truсkроіnt.

Kaĸ ce плaщa тoл тaĸca c ycтpoйcтвo ЕТС?

Πpeдвapитeлнo плaщaнe

Уcтpoйcтвa в пpeдплaтeнaтa cиcтeмa e дocтъпнo ĸaĸтo зa физичecĸи, тaĸa и зa юpидичecĸи лицa. Taĸъв нaчин нa eлeĸтpoннo cъбиpaнe нa пътни тaĸcи пpeдпoлaгa aвaнcoвo плaщaнe нa cpeдcтвa. Бордовите устройства се свързват към конкретен профил, който може да бъде презареден чрез пари в брой, на каса или банкова карта.

Πocлeдвaщo плaщaнe

Зa peжим нa пocлeдвaщo плaщaнe, e нeoбxoдимo дa пoдпишeтe дoгoвop c oтopизиpaн диcтpибyтop нa ycтpoйcтвa, ĸaтo зa Бългapия e дoбpe дa пpeдвидитe, чe „Πътищa Cъpбия“ нe издaвa тaĸивa нa peгиcтpиpaни юpидичecĸи лицa извън Peпyблиĸa Cъpбия.

Baжнo e дa oтбeлeжим, чe yстройствата не могат да се прехвърлят между различни превозни средства.

money.bg

 

Продължи с четенето

Авто

Движението по АМ „Хемус“ в района на София ще се ограничава поетапно днес

Published

on

Днес – 8 декември, от 9 ч. до 17 ч. ще се ограничава поетапно движението в двете посоки на магистрала „Хемус“, от нулевия до девети километър, в района на София поради изпитване на трасето. Това съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Първо ще се ограничи движението от осми километър до нулевия километър на магистрала „Хемус“ в посока София, като трафикът ще се пренасочва от пътен възел „Яна“ при км 8 по първокласния път I-1 Горни Богров – Долни Богров –  до пътната връзка с „Хемус“ при нулевия километър.

След завършване на дейностите в платното за София, ще се възстанови движението към столицата и ще се ограничи трафикът в посока Варна от първи до осми километър на магистрала „Хемус“. Движението ще се пренасочва по първокласния път I-1 София – Долни Богров – Горни Богров – до пътен възел „Яна“ на АМ „Хемус“, където трафикът ще продължи по автомагистралата.

От АПИ припомнят, че е необходимо шофьорите да спазват пътната сигнализация и указанията на контролните органи.

Вчера от АПИ съобщиха, че има 12 отворени оферти на участници в обществената поръчка за основен ремонт на тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“ на АМ „Хемус“. Индикативната стойност на поръчката е 75 475 000 лв. без ДДС. С изпълнението на ремонтните дейности ще бъдат осигурени необходимите условия за безопасност на движението в тунелните съоръжения.

БТА

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page