Connect with us

Авто

Запознайте се с Lightyear 0 – Първият в света готов за производство соларен автомобил (Видео)

Публикувано преди

на

  Екипът зад Lightyear започна с една мечта. Те искаха да бъдат пионери в областта на транспорта с нулеви емисии. Отне им шест години. Сега Lightyear 0 е тук като първия соларен автомобил, който можете да шофирате като всяко друго превозно средство. Ето как работи и какво трябва да знаете за него.

Усилията на Lightyear достигнаха кулминацията си след шест дълги години с това превозно средство. Компанията иска да предложи на хората, корпорациите и правителствата правилните инструменти за постигане на зелените цели, определени за 2040 и 2050 г. Те не възнамеряват да бъдат друга Tesla или Rivian и затова Lightyear 0 е първата в света готова за производство кола захранвана от слънчева енергия. Това е друга идея – такава, която иска да избегне това, което в момента се опитват да направят изцяло електрическите или дори задвижвани с водород автомобили.

Освен това изпълнителният директор на стартъпа признава, че електромобилите са по-трудни и по-сложни за използване от автомобилите с вътрешно горене. Той обвинява малкия обхват, така необходимото планиране и често необходимото зареждане с електричество, което все още не идва от достатъчно възобновяеми източници.

„В Lightyear сме доста обсебени от изменението на климата. Това е проблем, който става все по-голям и по-голям откакто бяхме малки деца. Като инженери, ние търсихме как можем да допринесем. Всички знаем, че автомобилите с вътрешно горене са част от проблема и електрическите автомобили са стъпка в правилната посока. Но електрическите автомобили добавят много сложност към ежедневието ни, но също и към инфраструктурата. (…) Трябва да ускорим и да бъдем по-бързи. (…) Сега има по-прост начин“, каза Лекс Хьофслоут, главен изпълнителен директор и съосновател на Lightyear.
Напредъкът продължава да се случва навсякъде

Имайки предвид простотата и екологичните цели, Lightyear потвърждава, че сега има 500 служители и над 100 доставчици, което помогна за пускането на Lightyear 0 на пазара. Компанията също така написа 57 патента и преработи над 1000 компонента, за да направи колата точно такава, каквато иска.

Лайтър също получи финансиране от Европейския съюз чрез програмата Хоризонт 2020.

Главният изпълнителен директор каза, че прототипът за валидиране, оборудван с 60-kWh батерия – Lightyear 1 – е каран в нормален тестов цикъл за 440 мили (708 км). Tesla Model 3 със задно задвижване със същия агрегат може да достигне 180 мили (289 km) обхват при нормални условия на шофиране. Имайте предвид, че обхватът не е окончателен при нито един автомобил. Тук има значение много фактори, но при електромобилите времето може да има реално влияние. Същото можем да очакваме и от соларен автомобил.

Прототипът Lightyear 1 вече е готовият за производство Lightyear 0. Понастоящем автомобилът е разрешен за движение по пътищата и скоро ще бъде видян на пътя в Холандия и Испания. Соларната кола според Lightyear е най-енергийно ефективният модел, който в момента се предлага на пазара. Това се дължи най-вече на неговите 5 квадратни метра (53,8 кв. фута) слънчеви клетки, подредени в двойно извити слънчеви масиви на капака и покрива. В един типичен ден без облаци, собствениците ще могат да се насладят на почти 44 мили (70 км) допълнителен обхват, осигурен от преобразувано електричество от не друг, а от нашето Слънце.

В зависимост от страната, в която живеете, Lightyear казва, че можете да шофирате до седем месеца и 7 400 км, без да се налага да включвате колата. Разбира се, това е достъпно за тези, които живеят в Португалия, но можем да видим, че се случва в Маями или Лас Вегас.

Lightyear разкри, че пътуващите ще могат да получат допълнителни 6 835 мили (11 000 км) обхват само от пътуване наоколо. Това се заключава след тестове, направени в Южна Испания.

Освен това, когато е включен на обществена станция, колата може да добави 323 мили (520 километра) само за един час. У дома, в обикновен контакт, ще можете да получите само 20 мили (32 километра) обхват за всеки час, в който той остава свързан.
Всичко се събира!

Lightyear 0 има четири двигателя, по един за всяко колело, и може да пътува непрекъснато по магистралата в продължение на 347 мили (560 км) при 68 мили в час (110 км/ч) без слънчева светлина за цялото пътуване.

Аеродинамиката има значение и формата на автомобила почти го издава, но Lightyear твърди, че това е най-аеродинамичният семеен автомобил с Cd под 0,19. Добре познатият Mercedes-Benz EQS се доближава със своя коефициент на съпротивление 0,20.

Благодарение на каросерията, направена изцяло от рециклирани въглеродни влакна и без изящни форми или странични огледала, Lightyear 0 тежи 3472 фунта (1575 кг). Впечатляващо е! Вече свикнахме с електромобилите, тежащи повече от два тона. Това е добър напредък по отношение на поддържането на батериите далеч от обхвата на въздействие.

Lightyear 0 е с дължина 200,1 инча (5083 мм), ширина 77,6 инча (1972 мм) и височина 56,8 инча (1445 мм). Пътният просвет на автомобила е 7,2 инча (183 мм). Обемът на багажника е 640 литра.

Изненадващо е, че максималната скорост е ограничена до 99 mph (160 kmh), а времето за ускорение от 0-62 mph (0-100 kmh) е 10 секунди.

Тестовото шофиране на клиентите ще започне през юли и август, а производството ще започне през октомври тази година. Първите доставки ще се случат през ноември или декември.

Конфигураторът също е на живо. Създадохме нашия модел и всичко, което трябва да направите, е да решите какъв цвят искате най-много и дали искате аеродинамичните капаци за задните колела. Избрахме сатенено метално синьо, наречено „Aurora“, и кориците. Цената, която получихме, беше $270,771.

Продължи с четенето

Авто

Ще има ли Варна втори Аспарухов мост и къде е най-удачно да се направи

Published

on

Варненският Аспарухов мост свързва Варна не само с квартал Аспарухово а и е единствената връзка на Морската столица и Бургас. Трафикът по моста от леки и товарн автомобили е много интензивен, а в час пик задръстванията са ежедневие. За съжаление състоянието на Аспарухов мост не е добро и от години се говори за основен ремонт, който така и не се случи. За всички е ясно, че Аспарухов мост не е в състояние да поемем увеличаващия се трафик и Варна вече има крещяща нужда от втори мост.

Ще има ли Варна втори Аспарухов мост и къде е най-удачно да се направи

С годините имаше три варианта за изграждане на втори мост над варненското езеро, като всеки един от тези варианти има положителни и отрицателни страни. Нека да разгледаме различните предложения за втори мост и да видим кое от тях ще е най-удачния избор.

  1. Мост, който да е продължение на бул Левски

За този вариант започна да се говори след като се наляха над 120 милиона лева за бул. Васил Левски. Определено Варна имаше нужда от бърза връзка в посока Север-юг, но в този си вариант скъпия булевард свързва северните курорти с …. Максуда. Един мост, който да е продължение на бул. Левски ще изведе бързо трафика север-юг и ще облекчи движението по ул. Девня. Това, което е проблем при този вариант е връзката между АМ Хемус и пътя за Бургас. Ако се построи мост край Максуда целия трафик от АМ Хемус към Бургас ще влиза във Варна, за да направи връзката с бул. Левски. Т.е. не можем да очакваме облекчаване на трафика, който преминава през Варна. Такъв мост би бил полезе за пътуващите от северните курорти към Бургас, но не е решение за основния трафик.

     2.  Мост нас с. Казашко

Вторият вариант за мост над варненското езеро е в района на с. Казашко. При този вариант мостът лесно би се свързал с началото на АМ Черно море при моста за с. Звездица. В този район варненското езеро е по -тясно, а и така голяма част от трафика към ЗПЗ и АМ Черно море вече няма да влиза във Варна. Мостът би бил удобна връзка за варненци, които тръгват в посока Бургас, които могат да стигнат до моста по продължението на ул. Девня и няма нужда да минават през центъра на града, за да стигнат до аспарухов мост. Проблемът при този вариант е връзката на моста с АМ Хемус – т.е. пътуващите от АМ Хемус няма да имат бърза с моста, защото с. Тополи стои на пътя за пряката връзка. Би могъл да се изгради пътен възел до Игнатиево, но няма удачен варинат за пряка връзка между него и моста.

     3. Мост до Белослав към пътен възел с. Слънчево

Изграждането на мост в района на Белослав ще бъде най-бързо и евтино. Бреговете там са високи, а разстоянието между тях е много малко. Изграждането на мост на това място е удачно особено след последното изменение на трасето на АМ Черно море. Мост над Белослав би имал бърза връзка с вече изградения пътен възел до с. Слънчево, а от южна страна моста ще даде началото на АМ Черно море, която по план ще продължава покрай с. Здравец и ще мине за запад от с. Приселци. При този вариант целия трафик АМ Хемус – АМ Черно море ще бъде изведен далеч от Варна. Най-доброто при този вариант е, че моста може да бъде изграден в европейски пари, защото ще е част от магистралата Черно море, а тя вече има европейски финансиране. Единствено една лоша страна на този вариант е, че така Варна няма да има втора удобна връзка към южните квартали.

В заключение можем на кажем, че вариантът с мост до Белослав е може би най-добрият вариант. Единствено тук ще имаме пряка връзка между двете магистрали. Единствени тук имаме реално извеждане на целия преминаващ трафик извън Варна и не на последно място точно в този район е планирана и индустриалната зона в района, която с достъпа на двете магистрали ще бъде изключително атрактивна. Построяване на мост тук ще допринесе и до повече инвестиции в района, където има много големи подходящи площи за логистични бази и индустриално производство.

 

инж. Пламен Дочев , autozona.bg

Продължи с четенето

Авто

Сърбия вдига пътните такси от 1 януари

Published

on

Πpeминaвaнeтo пo ocнoвнитe мaгиcтpaли в Cъpбия oт гoдини ce зaплaщa. Kaтo oт 1 янyapи тoл тaĸcитe щe ce пoвишaт, cъoбщaвaт мecтни мeдии.  Peшeниeтo e oдoбpeнo oт пapлaмeнтa, ĸaзa изпълнявaщият длъжнocттa диpeĸтop нa пътнaтa aгeнция Зopaн Дpoбняĸ, цитиpaн oт aгeнция Кurіr.

Πo тoзи нaчин, cлeд yвeличeниeтo, тaĸcaтa зa 237-ĸилoмeтpoвия yчacтъĸ oт мaгиcтpaлa oт Бeлгpaд дo Hиш, тpeтият пo гoлeминa гpaд в cтpaнaтa, щe ce yвeличи дo 1090 динapa (18.21 лeвa) oт 1000 динapa (16.71 лeвa), cпopeд ĸaлĸyлaтopa нa тaĸcитe нa yeбcaйтa нa aгeнциятa.

Зa пътния yчacтъĸ Бeлгpaд-Шид тaĸcaтa в мoмeнтa e 420 динapa (7.02 лeвa), a щe бъдe 457 динapa (7.64 лeвa). Зa yчacтъĸa Бeлгpaд-Cyбoтицa пътнaтa тaĸca ceгa e 640 динapa (10.69 лeвa), a cлeд yвeличeниeтo нa цeнaтa щe бъдe 697 динapa (11.65 лeвa). Oтceчĸaтa oт пътя Бeлгpaд-Hиш, тaĸcaтa e 890 динapa (14.87 лeвa), a oт 1 янyapи шoфьopитe щe плaщaт 970 динapa (16.21 лeвa).

Щe бъдaт пpepaзглeдaни и oтcтъпĸитe зa плaщaния чpeз плaтфopмaтa зa eлeĸтpoннo cъбиpaнe нa пътни тaĸcи (ЕТС) – тoвa e мoдepeн мoдeл зa бeзĸoнтaĸтнo плaщaнe нa пътни тaĸcи c пoмoщтa нa ЕТС ycтpoйcтвa. Зa плaщaния oт 20 000 дo 50 000 динapa (334.16 – 835.41 лeвa) oтcтъпĸaтa щe бъдe 4%, зa плaщaния oт 50 000 дo 100 000 динapa (835.41 – 1670.82 лeвa) щe бъдe 6%, a зa плaщaния нaд 100 000 динapa (1670.82 лeвa) щe бъдe 8%.

Toл тaĸcитe зa шoфиpaнe нa в Cъpбия ce плaщaт нa изxoднaтa cтaнция зa тaĸcyвaнe нa мaгиcтpaлaтa. Πpиeмaт ce пapи в бpoй в динapи и eвpo, ĸaĸтo и paзплaщaтeлни ĸapти. Дpyгият вapиaнт зa плaщaнe e c пoмoщтa нa ycтpoйcтвo ЕТС (eлeĸтpoннa cиcтeмa зa тaĸcyвaнe) , c ĸoятo мoжeтe дa извъpшвaтe плaщaния нa пътни тaĸcи, бeз дa cпиpaтe нa пyнĸтoвeтe зa плaщaнe нa пътни тaĸcи. Πpeдлaгaт ce aбoнaмeнтни билeти зa aвтoмoбили c нaциoнaлни peгиcтpaциoнни тaбeли зa peдoвни пoceтитeли.

Taĸcитe ce cъбиpaт нe caмo oт шoфьopитe нa лeĸи aвтoмoбили и ĸaмиoни, нo и oт мoтoциĸлeти. Πpи изчиcлявaнe нa тaĸcaтa, бpoй ocи, oбщa виcoчинa, тeжecт и дължинa нa oтceчĸaтa ce взeмaт пoд внимaниe, пишe пopтaлът Truсkроіnt.

Kaĸ ce плaщa тoл тaĸca c ycтpoйcтвo ЕТС?

Πpeдвapитeлнo плaщaнe

Уcтpoйcтвa в пpeдплaтeнaтa cиcтeмa e дocтъпнo ĸaĸтo зa физичecĸи, тaĸa и зa юpидичecĸи лицa. Taĸъв нaчин нa eлeĸтpoннo cъбиpaнe нa пътни тaĸcи пpeдпoлaгa aвaнcoвo плaщaнe нa cpeдcтвa. Бордовите устройства се свързват към конкретен профил, който може да бъде презареден чрез пари в брой, на каса или банкова карта.

Πocлeдвaщo плaщaнe

Зa peжим нa пocлeдвaщo плaщaнe, e нeoбxoдимo дa пoдпишeтe дoгoвop c oтopизиpaн диcтpибyтop нa ycтpoйcтвa, ĸaтo зa Бългapия e дoбpe дa пpeдвидитe, чe „Πътищa Cъpбия“ нe издaвa тaĸивa нa peгиcтpиpaни юpидичecĸи лицa извън Peпyблиĸa Cъpбия.

Baжнo e дa oтбeлeжим, чe yстройствата не могат да се прехвърлят между различни превозни средства.

money.bg

 

Продължи с четенето

Авто

Движението по АМ „Хемус“ в района на София ще се ограничава поетапно днес

Published

on

Днес – 8 декември, от 9 ч. до 17 ч. ще се ограничава поетапно движението в двете посоки на магистрала „Хемус“, от нулевия до девети километър, в района на София поради изпитване на трасето. Това съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Първо ще се ограничи движението от осми километър до нулевия километър на магистрала „Хемус“ в посока София, като трафикът ще се пренасочва от пътен възел „Яна“ при км 8 по първокласния път I-1 Горни Богров – Долни Богров –  до пътната връзка с „Хемус“ при нулевия километър.

След завършване на дейностите в платното за София, ще се възстанови движението към столицата и ще се ограничи трафикът в посока Варна от първи до осми километър на магистрала „Хемус“. Движението ще се пренасочва по първокласния път I-1 София – Долни Богров – Горни Богров – до пътен възел „Яна“ на АМ „Хемус“, където трафикът ще продължи по автомагистралата.

От АПИ припомнят, че е необходимо шофьорите да спазват пътната сигнализация и указанията на контролните органи.

Вчера от АПИ съобщиха, че има 12 отворени оферти на участници в обществената поръчка за основен ремонт на тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“ на АМ „Хемус“. Индикативната стойност на поръчката е 75 475 000 лв. без ДДС. С изпълнението на ремонтните дейности ще бъдат осигурени необходимите условия за безопасност на движението в тунелните съоръжения.

БТА

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page