В ЕС се договориха за закон, който определя национални цели за намаляване на общите въглеродни емисии до края на десетилетието във всички сектори, включително селско стопанство, сгради и транспорт, предава Reuters.
Преговарящите от Европейския парламент и Европейския съвет, който представлява 27-те страни членки на ЕС, постигнаха сделка по законодателството, наречено Регламент за споделяне на усилията (ESR). Той определя национални цели за намаляване на емисиите от автомобилния транспорт, вътрешния морски транспорт, отоплението на сградите, селското стопанство, малките промишлени инсталации и управлението на отпадъците.
Тези сектори, които сега не са включени в системата за търговия с емисии на ЕС, генерират около 60% от емисиите на парникови газове в Блока. Предвиденият закон трябва да ги намали с 40% спрямо 2005 г. Нормативните промени са част от общия план на ЕС за намаляване на нетните емисии с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. и за постигане на климатична неутралност до 2050 г.
ESR има за цел да гарантира, че всички членове на ЕС допринасят за целта по справедлив начин. Така по-богатите страни, като Дания, Финландия, Германия, Люксембург и Швеция, трябва да направят 50% съкращения, докато за България целта е 10%.
Страните могат да търгуват ограничени количества квоти с други членове на ЕС, но имат възможност да „банкират“ някои квоти, ако техните емисии са били по-ниски през дадена година или да „заемат“ от бъдещи години, ако техните емисии са били твърде високи.
Законът се нуждае от одобрение от Европейския парламент и Европейския съвет, преди да може да влезе в сила, въпреки че това обикновено е формалност, след като преговарящите са постигнали споразумение.
Сделката е една от трите, които ЕС се надява да сключи навреме за срещата на върха на ООН за климата, която започна в Египет в неделя.
Блокът постигна сделка миналия месец относно закон, който ефективно забранява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. и в четвъртък има за цел да приключи преговорите по закон за разширяване на европейските „поглъщатели“ на въглероден диоксид, като горите например.
economic.bg