Connect with us

Икономика

Енергийната криза в Европа променя геополитиката

Публикувано преди

на

Енергийната криза в Европа е много повече от проблем с енергията. Това е и импулсът за голяма геополитическа реконфигурация в глобален мащаб. Никой не знае точно как ще изглеждат световните енергийни и политически пейзажи, когато прахът се улегне (което, между другото, ще минат години), но е гарантирано, че ще бъде значително по-различно от това, което беше денят преди Русия – исторически най-големият износител на петрол и природен газ за Европейския съюз в дългосрочен план – незаконно нахлу в Украйна.

Тазгодишната енергийна перспектива от Международната агенция по енергетика (МАЕ) предупреждава, че в момента преживяваме „глобална енергийна криза с безпрецедентна дълбочина и сложност“ и че „няма връщане към начина, по който нещата бяха“ преди безпрецедентната двойна шокове от пандемията от новия коронавирус и войната на Русия в Украйна. Заедно тези събития вече преконфигурираха енергийната търговия в световен мащаб, но ударните вълни за световната икономика тепърва започват.

Мнозина гледат на настоящия енергиен дефицит на Европа като на вид героизъм, тъй като Европейският съюз понесе огромен икономически удар, за да наложи енергийни санкции на Кремъл – единственият вид санкция, която наистина може да осакати руската икономика с надеждата да сложи край на войната в Украйна. „В борбата да помогне на Украйна и да се противопостави на руската агресия, Европа показа единство, смелост и принципна готовност да поеме огромни разходи“, наскоро писа Economist.

Но освен за възхищение, действията на Европа са повод и за сериозно безпокойство. Понастоящем цените на газа са шест пъти по-високи от средните ставки и новото моделиране предполага, че 10% увеличение на реалните цени на енергията е свързано с 0,6% увеличение на смъртните случаи през типичен зимен сезон – което се равнява на над 100 000 допълнителни смъртни случая на възрастни хора в целия свят Европа през следващите месеци.

Не само Европа трябва да поеме тези разходи. Финансовата уязвимост, произтичаща от Европа, заплашва да дестабилизира не само някои от по-задлъжнелите европейски страни, но и развиващите се нации и нетните вносители на енергия по света. Както винаги, бедните са тези, които ще загубят най-много, а глобалният юг неизбежно ще понесе огромна тежест от енергийна война, с която те нямат нищо общо на първо място. Въпреки че опустошителните последици от пировата енергийна война между Русия и Европа вече тежат тежко върху потребителите по целия свят, това само ще се влоши през следващата година.

Наскоро публикуваната водеща годишна прогноза на ОИСР предвижда „значително забавяне“ за глобалната икономика през 2023 г., намалявайки до 2,2%, а след това „малко възстановяване през 2024 г.“ до около 2,7%. За икономиката на Съединените щати, която досега беше относително защитена от кризата, перспективите са още по-мрачни. ОИСР прогнозира, че икономиката на САЩ ще нарасне само с 1,8% тази година (в сравнение с 2,2% за световната икономика) и нищожните 0,5% през следващата година, преди да се „възстанови“ леко, за да постигне слаб растеж от 1% през 2024 г. ясно се насочи към „брутално икономическо притискане“, което ще бъде основен стрес тест за Европа, нейните съюзници и нейните врагове.

„Нараства страхът, че преработването на глобалната енергийна система, американският икономически популизъм и геополитическите разриви застрашават дългосрочната конкурентоспособност на Европейския съюз и страните, които не са членове, включително Великобритания“, докладва Economist за трайните последици от кризата . „Не само просперитетът на континента е изложен на риск, но и здравето на трансатлантическия съюз.“ Много европейски лидери остро критикуваха протекционистките и националистически енергийни стратегии на Съединените щати, включително неотдавнашния Закон за намаляване на инфлацията, който заделя 400 милиарда долара стимули за произведената в САЩ енергия, производство и транспорт.

Настоящата криза хвърли категорично облекчение върху икономическата уязвимост на Европа. Дългогодишното разчитане на евтини изкопаеми горива от непостоянен и агресивен авторитарен режим се оказа опасна динамика, което не е изненадващо. Но отдалечаването от руското влияние вече тласка много нации още повече в обятията на Китай, рискувайки същия вид уязвимости и бъдещи енергийни сътресения, ако тази нация реши да използва властта си над многобройните редкоземни минерали и други вериги за доставка на чиста енергия, които контролира почти изцяло. Западът позволи на Китай да се конкурира и да ги надмине с иновациите по отношение на технологиите за чиста енергия, а евтиният преход към чиста енергия ще бъде почти невъзможен в близко бъдеще без съгласуване с Пекин.

Докато и Съединените щати, и Китай клонят към протекционистични политики, насочени към вътрешния пазар, Economist отбелязва, че Европа, „със странното си настояване да спазва правилата на Световната търговска организация за свободна търговия, изглежда като издънка“.

 

Oilprice.com

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page