Connect with us

Икономика

Експерт: Беше глупост да откажем танкерите

Публикувано преди

на

Беше глупост да откажем танкерите. Те ще струват милиарди повече след няколко месеца през зимата. Това каза по НТВ Георги Ангелов, страши икономист на Институт „Отворено общество”.

„По-добре да имаме излишък и да продаваме, отколкото да имаме дефицит и да затваряме предприятия“, посочи той и допълни: „Не тези 7, а 17 танкера, ако можем, да вземем. Всичкият капацитет на Ревитуса и в Турция, ако можем да запазим, и после да изнасяме газ през Румъния към Унгария и Германия, където знаем, че е голям дефицитът и е скъп газът”, допълни той.

 

Освен оценка на решението на служебното правителство да се вземе само един танкер, Мартин Владимиров, енергиен експерт от „Центъра за изследване на демокрацията“, потърси и причината за него:

 

„За съжаление, не е добре новината, че само един танкер е резервиран. Вероятно не е имало големи възможности, защото когато е предложена офертата, вече терминалът в Ревитуса е бил резервиран до края на годината. А изисква се и търговски нюх от страна на „Булгаргаз“ да договори  закупуване на слот от друга компания. Явно не е имало и особена политическа воля“.

 

Според Владимиров сме изпуснали действия още в първите 6 месеца на годината. Той изрази мнение, че е трябвало да се сключи споразумени с Гърция за солидарност при спиране на доставките от основния доставчик „Газпром“, така че да може да се използват наличните съоръжения, включително терминала в Ревитуса.

 

„Същото споразумение можеше да се сключи и с Турция – междусистемното свързване го чакаме вече 10 години. И по-важно е да се търси дългосрочен договор на доставка на втечнен природен газ минимум за 12 месеца“, добави експертът. И обобщи: „Имаме нужда от дългосрочно споразумение. И да не си слагаме всичи яйца в една кошница. Не е нужно да минаваме от едната зависимост в другата“.

 

А като посочи, че руският газ е поскъпнал с 2000%, Георги Ангелов посъветва: „Всеки, който се отоплява на газ, трябва да премине на друго отопление тази зима“. И според него да инвестираме в трафопостове, в кабели, в климатици, за да може мрежата да поеме натоварването.

frognews.bg

Продължи с четенето

Анализ

Петролът продължава да поскъпва след като ОПЕК+ се придържа към съкращенията на производството

Published

on

И през месец април групата ОПЕК+ продължи с намаляването на производството, което най-вероятно ще продължи поне до края на първата половина на 2024 г. Това става ясно от вчерашното официално съобщение на Съвместният министерски мониторингов комитет (JMMC) на алианса, според което JMMC не препоръча никакви промени в политиката за добив на срещата си в сряда.

( JMMC е орган на ОПЕК+, който следи ситуацията на петролния пазар и оценява спазването на съкращенията. Той не взема решения относно политиката, тъй като просто препоръчва възможни действия на пълните министерски срещи на ОПЕК+ )

Следващото заседание на OПЕК+ е планирано да се проведе на 1 юни, преди планираните пълни министерски срещи на ОПЕК и ОПЕК+, които се очаква да решат дали да продължат с текущото ниво на съкращения след юни или да отменят някои от намаленията.

В резултат на съобщението суровият петрол Brent се повиши с 0,73% до $89,61 вчера. Тенденцията за ръст в цената явно ще се запази и това тримесечие, тъй като в началото на март членовете на алианса ОПЕК+ обещаха съкращенията да продължат до края на месец юни.

Припомням, че доброволните съкращенияна страните от ОПЕК+ бяха обявени през април 2023 г. и бяха със срок до края на 2023 година. По-късно обаче сделката за съкращенията беше удължена до края на 2024 г.

Руският вицепремиер Александър Новак обяви миналата седмица, че Русия също ще намали производството на петрол през второто тримесечие на 2024 г., така че всички производители от ОПЕК+, които намалят производството, да допринесат еднакво за съкращенията.

Какви са очакванията на пазара? Ако страните от ОПЕК+ удържат на обещанията си за съкращение на обемите още 3 месеца цената на петрола ще се стабилизира около 90$ за барел. Това естествено няма как да не се отрази на цените по бензиностанциите.

Каква е ситуацията в нашия район? В момента на Балканския полуостров има известно напрежение на пазара. Сръбската рафинерия в Панчево не работи на пълни обороти, рафинерията в Петромидия в Румъния има технически проблеми и също не работи на пълен капацитет. Това неминуемо ще се отрази на вноса на румънски горива в България. Тази ситуация прави рафинерията на Лукойл в Бургас основен доставчик на дизел в района през следващите месеци, като дава възможност на Лукойл да диктува цените на горивата в района. При това положение руската компания ще генерира допълнителни печалба и едва ли ще бърза да се раздели с активите си в България.

Продължи с четенето

Варна

Ето какво написа кметът Коцев след срещата с министъра на икономиката

Published

on

Малко по рано днес кметът на Варна Благомир Коцев се срещна с министъра на икономиката Богдан Богданов, на която са обсъдени важни за бъдещето на Варна теми. Ето какво сподели градоначалникът на Варна в социалните мрежи:

„С министъра на икономиката Богдан Богданов имаме пълно разбиране за няколко ключови политики.

1️⃣ Да направим инвестиционен паспорт на Варна и да създадем инвестиционно звено в Община Варна, което също така да се занимава със слединвестиционно обслужване на предприемачите. 70% от инвестициите се дължат точно на това обслужване. И вече има добри практики в други градове.

2️⃣ За Пловдивския панаир сме готови да върнем акциите, за да запази държавата контрола си.

3️⃣ Варна вече е на картата на растежа чрез ударно изграждане на индустриални зони и паркове, привличане на инвестиции и подкрепа за местния бизнес. Водим активни преговори с чужди и наши инвеститори, които да ползват огромния неоползотворен ресурс на Варна – летище, зони и индустриални паркове, Тех Парк, пристанище, ферибот и магистралите Хемус и Черно море.

Не на последно място търсим да се възползваме от влизането в Шенген за капитализиране на предимствата на Варна като град на първа линия.“

Продължи с четенето

Икономика

Петролът поскъпна, след като тази нощ САЩ и Великобритания удариха позиции на йеменските хути

Published

on

Цените на петрола скочиха в днешната азиатска търговия, след като през нощта САЩ и Великобритания атакуваха цели на йеменските бунтовници хути. Предприемането на въздушни атаки рязко нагнети напрежението в района и е предпоставка за разрастване на военните действия и с евентуални сухоземни операции.

Фючърсите за сорта Брент от Северно море, който е референтен за европейския пазар, се покачиха днес с близо 3 долара или 2,25 на сто до 79,15 долара за барел. Американският лек суров петрол с доставка през януари скочиха с 2,90 долара или 2,4 на сто до 73,75 долара за барел.

Тези удари са ясно послание, че САЩ и неговите съюзници няма да търпят атаки и военни действия да застращават свободното мореплаване по един от най-важните търговски пътища на света„, посочи в специално изявление американският президент Джо Байдън.

 

Атаките срещу йеменските хути не са изолирано действие, защото тази нощ САЩ извършиха и други удари по проирански групировки в Сирия и Ирак. Това е първата атака по хутите, които от края на ноември обстрелват търговски кораби, плаващи през Червено море, а това принуди много големи компании да пренасочат корабите си по други маршрути. В телевизионно изявление лидерът на бунтовниците Абдул Малик ал Хути заяви, че атаките ще получат подобаващ отговор. „Ще отвърнем на американската агресия“, заяви той и се закани, че реакцията ще бъде по-сериозна „от досегашната операция“.

 

AutoZona.bg

 

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page