Connect with us

Варна

„Европейски музикален фестивал Варна 2022“ започва с концерт, посветен на 20-годишнината на оркестъра на Радио Класик ФМ

Публикувано преди

на

Концерт, посветен на 20-годишнината на оркестъра на Радио Класик ФМ, ще даде начало на „Европейски музикален фестивал Варна 2022“ днес. Работещият в САЩ български диригент Максим Ешкенази ще дирижира състава, солист ще бъде цигуларката Мила Георгиева. Началото е 19:00 ч. в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център във Варна.

Първата съвместна изява на диригента и оркестъра на Радио Класик ФМ е през 2006 г. в НДК в София в един от първите концерти на новото време с именит солист – Пинкас Цукерман. След това са свирили съвместно с Веско Ешкенази, Светлин Русев, Джошуа Бел, Мила Георгиева, отново с Пинкас Цукерман, с Шломо Минц. Заедно изнасят и концерти с филмова музика – новост за своето време.

Както БТА писа, варненци ще могат да се насладят на тяхната изява с Мила Георгиева, с програма изцяло с Моцартови композиции – Трети и Пети концерт за цигулка, които цигуларката изпълнява на нейния Страдивариус, увертюрата “Митридат, цар понтийски”, която се свири по-рядко, и Симфония №17, която също е по-малко позната, казва диригентът.

Моцарт е част от живота на Максим Ешкенази от ранна детска възраст, когато баба му го води на репетиции и концерти на Софийската филхармония, където баща му свири на цигулка. Познанството им с Мила Георгиева също датира от детските години. Двамата ходят на уроци по цигулка при Александър Серафимов. След това са съученици в Музикалното училище, но тя вече изпълнява концерти с всички оркестри в България и скоро заминава учи в „Джулиард скул“. След завършването на Консерваторията, Ешкенази също учи в САЩ. Срещат се отново през 2019 г. и вече имат доста съвместни проекти и силно приятелство.

През септември Максим Ешкенази представя много проекти в България. След концерта с Мила Георгиева във Варна, той ще бъде в Русе с българската поп звезда Михаела Филева и Русенската филхармония с концерт на площада в дунавския град. На 16 септември отново с Михаела Филева ще бъдат в София на езерото в “Дружба”. На 17 септември с оркестъра на Класик ФМ ще честват Деня на София с кантатата “Глория” от Антонио Вивалди и певиците Гергана Николаева, Таня Угринова и Софийския камерен хор “Васил Арнаудов” с диригент проф. Теодора Павлович. На 18 септември с оркестъра ще гостуват в Историческия музей в Пловдив със същата програма, като акцент ще бъде дебютът на няколко млади музиканти – 11-годишният певец дискант Владимир Илисавский и 9-годишната Богомила Кръстева, която ще изпълни Концерт за цигулка и оркестър от Ж. Б. Аколай. Вечерта в София от 20:00 ч. Максим Ешкенази ще дирижира Четвъртия, последен, концерт от проекта “Вивалди завинаги” със “Симфониета” – Враца в парк-театъра в Борисовата градина. Той се надява с този концерт, вече повтарян четири пъти, някой ден да дойде и във Варна. В него на екран е представен животът на Вивалди, а в програмата има по-рядко изпълняваните Концерт за фагот, Концерт за флейта, Концерт за два тромпета и арии от опери.

Максим Ешкенази е роден в София през 1976 г. в семейство на музиканти. Започва да учи цигулка на четиригодишна възраст. През 1983–1995 г. учи в Националното музикално училище „Любомир Пипков“, а след това в Националната музикална академия „Панчо Владигеров“ в класа по цигулка на проф. Йосиф Радионов и дирижиране и композиция при акад. Васил Казанджиев и проф. Пламен Джуров. Завършва майсторските класове на проф. Захар Брон в Хамбург и проф. Ифра Нийман в Майнц и Лондон. През 1985 г. е концертмайстор на Младежка филхармония „Пионер“.
От 1999 г. е втори диригент на Филхармония на нациите, с която изнася над 1000 концерта в Европа, САЩ и Азия. През 2004 г. дебютира със Софийската филхармония, след което е поканен за гост-диригент. От сезон 2011– 2012 е главен диригент. Гастролира в Германия, Великобритания, Нидерландия, Италия, Русия, САЩ, Република Южна Африка, Австралия, Аржентина, Румъния, Израел и Китай, като работи с повече от 30 оркестъра. От 2010 г. е музикален директор на фестивала „Дни на класиката – Балчик“.
Автор е на три симфонии за голям симфоничен оркестър, кантата за хор, оркестър и солисти, концерт за ударни и оркестър.

„Европейски музикален фестивал Варна 2022“ ще продължи с още четири концерта. На 21 септември ще има участие пианистката Пламена Мангова, на 26 септември – цигуларката Йоанна Русева с пианиста Гийом Венсан – в Градската художествена галерия. На 5 октомври ансамбъл от музиканти ще изпълни творби от Астор Пиацола във ФКЦ, а финалът е отново в галерията на 13 октомври с трио, изпълняващо авторска музика и обработки на фолклорни образци на гъдулка, пиано и маримба.

БТА

Продължи с четенето

Варна

АМ Черно море – хронологията на една неосъществена магистрала

Published

on

Автомагистрала „Черно море“ е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа и е естествено продължение на автомагистрала „Тракия“, свързвайки главните източни центрове на стопанско развитие по Черноморието –  Варна и Бургас. Трасето е част от пътната инфраструктура на трансевропейски транспортен коридор VIII, който свързва региона на Черно море с Адриатика и има потенциал за осъществяване на комбинирани превози. Автомагистралата е част от бъдещ автомагистрален пръстен около Черно море и ще спомогне за разширяване на трансграничното и регионалното сътрудничество в Черноморската зона и за по-пълната реализация на икономическия и потенциал, като същевременно облекчи транзитния крайбрежен товарен трафик и намали неблагоприятното влияние върху околната среда.

Трасето от Варна до Бургас, в момента се обслужва от път I-9, който е изключително претоварен и преминава през редица населени места – с. Приселци, с. Старо оряхово, гр. Бяла, гр. Обзор и редица други малки села. Новият път ще осигури по-високо ниво на обслужване, намаляване на времето за пътуване по крайбрежието на Черно море и подобряване на пътните връзки между Черно и Адриатическо море, като в допълнение на това ще подпомогне промишлените и търговски връзки между България, Албания и Македония. Подобренията на Коридор VIII ще осигуряват по-добра интеграция между Югоизточна Европа и Североизточна и Южноцентрална Италия.

Необходима ли е АМ Черно море?

Изграждането на автомагистрала „Черно море“ ще окаже влияние върху икономическото развитие на страната и на двата крайбрежни района – Североизточен и Югоизточен, като ще допринесе за:

  • създаване на по-добри условия за развитие на туризма в крайбрежните зони посредством подобряване на транспортната достъпност и насочване на транзитния и товарен трафик по автомагистралата, като се намаляват екологичните рискове в крайбрежната зона;
  • подобряване на транспортното обслужване на областите и общините в източната част на страната посредством намаляване на времето за пътуване между Северна и Южна България;
  • пренасочването на тежкотоварния трафик към автомагистралата ще създаде по-добри условия за подобряване безопасността на движение и ще оптимизира разходите за поддръжка на пътната мрежа;
  • осигуряване на по-добро транспортно обслужване на регионалната и местна икономика, т.е. по-добър (бърз и безопасен) достъп до пазарите на стоки и суровини, което ще повиши конкурентоспособността на регионалните продукти, чрез модернизация и развитие на транспортната ос „Варна – Бургас“;
  • ще стимулира развитието на нови икономически дейности в някои от по- малките градски центрове, разположени около крайбрежието, което ще допринесе за развитие на полицентричния модел на мрежата от населени места.

Хронология на дейностите по АМ Черно море досега

Проектирането на автомагистрала „Черно море“ започва през 70-те години на миналия век, когато са разработени варианти на трасета с дължина около 100 км във фаза „Предварителни проучвания“. Тази разработка е разгледана от експертен технико-икономически съвет при тогавашното Главно управление на пътищата, но конкретно решение не е взето.

През 80-те години на миналия век във фаза „Предварителни проучвания“ е разработено трасе за връзка между автомагистрала „Хемус“ и автомагистрала „Черно море“ с елементи за проектна скорост 80 км/ч.

През 2002 г. са изготвени следващи предпроектни проучвания. Проучванията разглеждат няколко трасета, като е избран и предпочитан „зелен“ вариант от общо шест идентифицирани. Подготвена е обобщена количествена сметка, която обобщава количествата на материалите и очакваните единични цени на всеки от разглежданите шест варианта. През юли 2003 г. са изготвени технически чертежи за шестте варианта, отговарящи на вариантите за трасе, посочени в предпроектните проучвания.

През месец юли 2008 г. са изготвени доклади по ОВОС и оценка за съвместимост за проекта.

През 2011 г. е изготвен анализ „разходи-ползи“ и прогноза за трафика от фирма Faber Maunsell (AECOM), основан на предпроектното проучване от 2002-2003 г. Проектът е оценен с помощта на мултимодален транспортен модел, първоначално разработен за целите на Генералния транспортен план за България. Резултатите от анализа показват, че проектът е обоснован от икономическа гледна точка.

От 2011 година на практика вече има готовност за начало на строителство на магистралата, но това не се случва въпреки, че това може да стане в европейски средства. Периодът от 2011 до 2020 година по времето на трите правителства на Борисов се характеризира с много обещания и никакви дейности. Преди изборите през 2020 години кметовете на Варна и Бургас – иван Портних и Димитър Николов дадоха прескоференция и обявиха, че магистрала „Черно море“ ще „има скоро“. Четири години по-късно нищо не се е случило.

Преди седмица кметовете на Варна и Бургас Благомир Коцев и Димитър Николов дадоха пресконференция по темата, като обявиха строителството на магистралата като приоритет. Засега обаче за строителството на така необхoдимата магистрала няма нищо освен добри намерения.

 

инж. Пламен Дочев, AutoZona.bg

Продължи с четенето

Варна

Драгомир Драганов свири финала за Купата на България тази вечер

Published

on

Варненецът Драгомир Драганов ще ръководи финала за Купата на България между Лудогорец и Ботев Пловдив, който ще се изиграе на националния стадион „Васил Левски“. Срещата е тази вечер от 19:00 часа. Асистенти на Драганов ще бъдат Христо Хаджийски и Димо Вълчев, а 4-ти съдия на двубоя ще е Георги Гинчев. За ВАР съдия на мача бе определен Ивайло Стоянов, а негови помощници ще бъдат Никола Попов и Диян Вълков.

 

Продължи с четенето

България

Авиомедицинска евакуация на пациент от Варна до София е извършена със „Спартан“ от авиобаза „Враждебна“

Published

on

Снимка: Министерство на отбраната

Авиомедицинска евакуация е извършена със самолет „Спартан“ от авиобаза „Враждебна“, съобщиха от Министерството на отбраната, предаде БТА.

Самолетът излетя в 09:45 часа от летище София с медицински екип от УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ на борда със задача транспортиране на пациент от МБАЛ „Света Анна“ – Варна до София, се посочва в съобщението.

Полетът бе изпълнен в условията на усложнена метеорологичната обстановка. Командир на екипажа беше капитан Николай Георгиев, помощник-командир – майор Дарина Христозова, и борден инженер – капитан Митко Гергов, посочват от военното ведомство. В 12:01 ч. самолетът се приземи успешно обратно на Летище София.

На 13 април от пресцентъра на Министерството на отбраната съобщиха, че хеликоптер „AS 532 Cougar“ с екипаж от 24-а авиобаза Крумово от състава на Военновъздушните сили е изпълнил успешно задача за авиомедицинска евакуация. По искане на Министерството на здравеопазването и с разрешение на началника на отбраната е изпълнен полет по маршрута 24-а авиобаза Крумово – Враца – София, за да бъде превозено пострадалото дете, на което да се окаже спешна медицинска помощ.

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page