Connect with us

Икономика

Европа е на прага на още една криза – тази с дизела

Публикувано преди

на

Когато става дума за енергийната криза в Европа, обикновено се обсъждат високите цени на природния газ и на електричеството. В последно време обаче дизелът все по-често също застава под светлината на прожекторите.

„На макроикономическо равнище по-високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж“, коментира за Bloomberg Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания Wood Mackenzie. По думите му с поскъпването на дизеловото гориво се увеличават и цените на редица стоки и услуги, което се отразява пряко на потребителите.

Затова високите цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.

Камионите буквало поглъщат дизела, докато транспортират различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в редица заводи задвижват тежкото си оборудване с него. На този фон неговите цени нарастват в Европа седмици преди зимния сезон. Ситуацията се усложнява и заради очаквания сериозен срив на доставките.

Русия е най-големият износител на дизел за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на ЕС върху доставките по море на руски петролни продукти (след като от декември 2022 г. се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия), в отговор на войната в Украйна. На този фон през септември европейските страни са внесли 40% от дизеловото си гориво от Русия. Според Bloomberg Москва продължава да реализира в Европа около 80% от всичките си петролни доставки. На 3 юни тази година ЕС одобри правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия. Страната ни получи временна отсрочка, което ѝ дава право да не е част от страните, забранили вноса на руски суров петрол по море.

Проблеми и в страните от ЕС

Към момента и други фактори оказват влияние върху европейския пазар на дизел. През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, доставен в петролните рафинерии, и на петролните продукти, получени при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Reuters.

Това се случва на фона на продължаващите седмици стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50% от продукцията на петролните ѝ рафинерии и предизвикаха сериозен недостиг на горива на някои бензиностанции в страната. Затова и цените на дизеловото гориво във Франция се увеличиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.

Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация TotalEnergies и съоръжения на местното подразделение на американския гигант ExxonMobil. Все пак има някаква надежда, след като в края на миналата седмица работници във френското подразделение на ExxonMobil спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на TotalEnergies в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана заради стачката.

В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия е собственост на енергийния гигант Shell, през миналата седмица е настъпил „малък технически проблем“, който обаче предизвикал притеснения на пазара на горива, отбелязва Bloomberg.

В допълнение в част от петролните рафинерии в Европа има планови ремонти, което ограничава доставките на горива.

Освен това, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари Insights Global.

„Доставките на пазара на дизел вече са ограничени. Много лесно може да се окажем притиснати през зимата“, посочва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция DNB Bank ASA.

Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното потребление и затова обичайно европейските страни внасят значителна част от него от САЩ, както и от Азия, предава Reuters.

Заради високите цени на дизела в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да се задоволи търсенето му. То нараства, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който също поскъпна драстично след началото на войната в Украйна. Редица страни, сред които Швеция и Германия, вече предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да се замени скъпият газ.

Какво следва?

Вносът на дизелово гориво от САЩ в Европа нараства през последните месеци на фона на спад на запасите и зад Океана, което води до неговото поскъпване.

Ръстът на цените на дизела в САЩ е поредната лоша новина за редица европейски страни, които са изправени пред най-високите нива на инфлация от десетилетия. Техните правителства искат да избегнат навлизането на икономиките им в рецесия на фона на опасенията, че природният газ и електроенергията ще поскъпнат още през предстоящата зима.

Ако и цените на дизеловото гориво останат високи, ситуацията и за управляващите, и за потребителите в много държави в Европа ще се усложни допълнително, отбелязва Bloomberg.

expert.bg

 

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page