Connect with us

Икономика

„Газпром“ спира доставките по „Турски поток“

Публикувано преди

на

Газпром“ обяви предстоящо спиране на доставките и по „Турски поток“, съобщи „Газета.ру“. Официално посочената причина е планирана годишна техническа профилактика. Съоръжението минава по дъното на Черно море, с маршрут от Краснодарския край до евройската част на Турция при гр. Анапа. Продължението на „Турски поток“ през България позволява пренос на газ от Турция към Сърбия.

„Транспортирането на газ по двете тръби на газопровода „Турски поток“ ще бъде временно преустановено от 21 до 28 юни 2022 г. поради планова превантивна поддръжка. Преустановяването на транспортирането на газ е предварително договорено от всички заинтересовани страни“, съобщават от пресцентъра на  „Газпром“.

По-рано през седмицата „Газпром“ рязко намали доставките по друг, стратегически за газоснабдяването на Европа газопровод – „Северен поток“. Той е връзка за директна доставка в Германия, която разпределя получените количества и към други европейски държави. Отново технически проблеми бяха обявените от „Газпром“ причини за рязкото съкращаване на доставките. Руският енергиен гигант реши да преустанови използването на газови турбини на Siemens, поради „проблеми с ремонта им“.

Франция е една от страните под заплаха да се озове в ситуация без доставки на синьо гориво заради намалените обеми по „Северен поток“.

Вчера газовият операторът GRTgaz съобщи, че страната не получава руски газ от 15 юни поради „прекратяването на физическия поток между Франция и Германия“.

В същото време GRTgaz увери, че резервите във френските газови хранилища са пълни на 56%. Преди няколко дни британският вестник The Daily Express написа, че Франция е увеличила покупките на руски газ, въпреки споразумението между страните от Европейския съюз за намаляване на вноса на горива и в бъдеще напълно да се откаже от него.

За криза с доставките се готви и Италия. Италианската информационна агенция ANSA съобщи, че властите обмислят възможността за въвеждане на извънредно положение заради проблеми с доставките на руски газ.

Възможно е още през следващата седмица италианското министерство на екологичната модернизация и трансформация да повиши сегашното ниво на предупреждение до ниво „опасност“ в областта на енергийните доставки, ако доставката на руски газ от Руската федерация продължава да намалява, допълва агенцията.

От италианското еко министерство обясни, че нивото на „опасност“ не предполага никакви извънпазарни мерки и предвижда гаранции за доставки от оператори.

Според вестник La Repubblica италианското правителство вече работи за намаляване на потреблението на газ. В случай на недостиг на енергийни ресурси ще бъдат въведени ограничения за температурата и продължителността на отоплението в студено време, както и за охлаждането на жилищни и обществени институции в горещините, ограничаване на осветлението на градовете,  и на пътищата.

В същото време Италия преговаря за увеличаване на покупките с доставчици от Алжир, Либия и Азербайджан. Властите обмислят и увеличаване на вътрешното производство, но са напълно наясно, че това ще изисква големи инвестиции, както и преразглеждане на разпоредбите за сондажи, които страната се опита да забрани преди няколко години.

От намаляването на доставките е засегната и Австрия. По информация на Bloomberg, внезапната газова криза е принудила Европа да започне да ползва запасите, натрупани до момента в газохранилищата за зимата.

manager.bg

Продължи с четенето

Анализ

Украйна удари Каспийския тръбопровод, по който се снабдява рафинерията в Бургас

Published

on

Снимка: AutoZona.bg

Преди два дни украйнски дронове са атакували Каспийския тръбопроводен консорциум СРС, като са поразили основна помпена станция. Следствие на удара тръбопровода СРС е спрял работа за неопределено време. Все още няма информация какви са щетите от удара и кога тръбопровода ще заработи отново с пълния си капацитет.

Значението на Каспийския тръбопровод

Припомням, че Каспийския тръбопроводен консорциум СРС е основния тръбопровод, по който Казахстан осъществява своя износ на петрол и атаката срещу него от страна на Украйна определено ще предизвика реакция от страна на Казахстан. Не е маловажен и факта, че СРС е съвместен проект на руски, казахстански и западни компании сред които е и Chevron и Shell. По него се транспортира около 1% от световното производство на петрол и спирането му за дълъг период може да бъде причина за повишаване на цените на петрола.

Кой използва СРС в момента

В момента заради санкциите Русия почти не използва този тръбопровод като износа се осъществява основно с танкери. Над 80% от транспортирания петрол е на Казахстан и именно от там се захранват с петрол както рафинериите на КазМунайГаз в Румъния, така и рафинерията на Лукойл в Бургас.

Атаката на Украйна на практика няма да се отрази толкована Русия, колкото на Казахстан, Румъния и на … България. Именно затова няма логично обяснение защо украинците са предприели такава необмислема атака и то в момент, когато най-малко им трябва конфликт с държавите в района.

Реакцията на Казахстан

Преди малко официален представител на казахстанското правителство е заявил пред Reuters, че страната му ще иска официално обяснение от Украйна за атаката и в зависимост от отговора ще реши какви действия да предприеме.

Как ще се отрази спирането на СРС на рафинерията в Бургас

Рафинерията в Бургас в момента работи основно с петрол от Казахстан, който се доставя именно по СРС. На всеки 4 дни танкер доставя по 70 000 тона петрол. Ако спирането е само за няколко дни не би трябвало това да се отрази на работата на рафинерията. Ако обаче пораженията по помпената станция са сериозни и ако има още украинкси удари, то има реална опасност да има криза с доставките на петрол за бургаската рафинерия.

Реакцията на държавата

Да се надяваме от рафинерията да имат резервни варианти за доставка. Ролята на държавата в такива момента е изключително важна. Шри такава новина тя трябва незабавно да се задейства и да проведе разговори със собственика на рафинерията и при установяване на опасност от криза да може да поеме оперативен контрол и да осигури работата на рафинерията.

Продължи с четенето

Варна

Тази пролет във Варна отвaря най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа

Published

on

Тази пролет Voyah България ще отвори най-новото си представителство във Варна. Новият комплекс ще бъде разположен на повече от 3 000м2 РЗП, като това ще бъде най-голямото представителство на Dongfeng Motor в Европа, праде авторитетната автомобилна медия AutoZona.bg.

Инвеститорът ADG Bulgaria е изключителен вносител на автомобили за марките VOYAH, Dongfeng и M-Hero за България. Новото представителство в Морската столица се намира на адрес гр. Варна, Цар Освободител 271 (срещу бензиностанция Ромпетрол).

Отварянето на новия търговски център ще съвпадне с официалния старт на продажбите Aeolus Huge Hybrid , който ще пристигне с нови по-атрактивни цени, което ще го нареди на първо място в класацията за най-достъпен, напълно оборудван семеен SUV с хибридно задвижване. По-късно тази година се очаква и идването на Voyah Courage SUV – първия модел, който ще включва технологията DeepSeek AI.

Няма налично описание на снимката.

Може да бъде изображение с автомобил и текстово съобщение

Няма налично описание на снимката.

Снимки: Voyah България

Продължи с четенето

България

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“

Published

on

Снимка: БНР

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в „Лукойл Нефтохим“.

Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност.

От края на 1999 г., когато се приватизира „Нефтохим Бургас“, последователно „Лукойл“ придобива контрол върху ключови национални активи. … „Лукойл“ е един от основните участници на пазара на дребно на горива – с над 250 бензиностанции. Така през годините е създадена ситуация на господстващо положение на „Лукойл“, при което компанията има контрол върху всички тези активи и не е нормално държавата да не знае какво се случва с всички тези активи. Още повече, че държавата има и представител, а Министерството на енергетиката през т.нар. златна акция има и контролен механизъм, през който стратегически решения за рафинерията – производствен капацитет, инвестиции в инфраструктура и екологични технологии, както и промяна на собствеността – държавата би имала блокираща квота през тази „златна акция. … Друг механизъм е през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), когато имаме такова съществено придобиване и голям пазарен дял в преработката на петрол и горива… КЗК също има възможност да блокира една такава сделка, Народното събрание също би могло„, уточни бившият министър, но добави, че има своите притеснения, че „не можем изцяло да разчитаме на КЗК, а само на парламента.

Богданов съобщи, че ПП-ДБ обмислят в 51-вия парламент да се създаде временна комисия, която да установи всички факти и обстоятелства около изнесената информация за обсъждане на сделка с конкретни инвеститори:

„Въпреки излязлото опровержение, че не се обсъжда продажба, ние трябва ясно да знаем какви са условията, които българската държава ще заложи като задължителни на потенциален инвеститор“.

По думите му смяната на собствеността на рафинерията е и възможност за диверсифициране на пазара на горива в България, за повече конкуренция и да се осигури достъп до стратегическа национална инфраструктура и на други участници, а не да има монополно положение.

„Службите за сигурност трябва да проверят собствениците и капиталите на фирмата, за да сме сигурни, че инвеститорът, който би поел контрол на този стратегически на държавата ни актив, ще бъде надежден. … Това беше едно от изискванията, което ние заложихме в комуникацията ни с „Лукойл“ по време на кабинета „Денков“, когато се обсъждаха и дерогацията, и преминаването на производство на изцяло неруски петрол, възможните рискове – и технологични, и финансови“, подчерта Богдан Богданов.

БНР

Продължи с четенето

ПОПУЛЯРНО

You cannot copy content of this page